Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Boxplotten in IBM SPSS versie 20

Pagina: 1
Acties:

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dag Tweakers,

Samen met twee mede studenten onderzoeken wij de tevredenheid en behoeften van patiënten ten aanzien van informatie voorziening via Wachtkamer Informatie Systemen in de wachtkamers van het ziekenhuis.

Wij hebben daarbij een vragenlijst gemaakt met twee vragen waar een cijfer van 0 tot en met 10 gegeven kon worden. Waarbij de 0 stond voor zeer ontevreden/onvoldoende en de 10 voor zeer tevreden/voldoende.

Onze opdrachtgever wil een verschil kunnen zien in de gegeven cijfers tussen de drie populatie groepen:
Patiënten, Begeleiders en de Onbekenden (die niet hebben aangegeven zijn ze patiënt of begeleider) daarnaast wil hij het verschil zien tussen de onderzochte poliklinieken van het ziekenhuis (Oogheelkunde, Heelkunde, KNO, Kindergeneeskunde, Geriatrie).

Wij hadden dit in eerste instantie in een tabel gezet waarbij per populatie groep (patiënt, begleider etc.) per polikliniek (heelkunde, KNO etc.) het gemiddelde was berekend en als laatste was het gemiddelde per polikliniek in z'n geheel berekend. Dit bij beide vragen waar men een cijfer kon geven.

Nu gaf de verplegingswetenschapper aan dat ze het onduidelijk vond en verzocht (eerder eist) een boxplot. In excel heb ik dit geprobeerd maar dit is niet te doen. De verplegingswetenschapper kwam uit bij SPSS. Ik heb versie 20 geïnstalleerd en wil hiermee dus boxplotten maken.

Ik heb alle gegevens in SPSS gezet:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/Schermafdruk%202015-05-20%2009.06.14.png

En daarbij getracht een boxplot te maken:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/Schermafdruk%202015-05-20%2009.07.15.png

Zoals te zien valt, worden twee populatie groepen: onbekend en begeleider wel gepakt. Maar de grootste groep: patiënten niet.

Doe ik alleen patiënten dan krijg ik wel een boxplot:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/Schermafdruk%202015-05-20%2009.09.09.png

Ik loop vast. Uit de tutorials op zowel YouTube als de gewone interwebz wordt ik niet veel wijzer.

Wat ik wil:
- Verschillende boxplotten naast elkaar zodat er een vergelijking kan worden getrokken;
- Labels bij het gemiddelde, en de spreiding

Qua opmaak kom ik er wel uit maar hier loop ik vast!

Is er een lieve tweaker O+ die weet hoe ik dit moet oppakken? Ik wil namelijk vanavond de boxplotten afronden.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SPSS heeft best aardige documentatie geïntegreerd, heb je daar ook al gekeken?

• Mrjraider
  • Niet online
Ik krijg een error bij het openen van de Tutorials en andere Help onderdelen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, die zijn dan waarschijnlijk niet geïnstalleerd, daar kiest men in het onderwijs om bepaalde redenen wel vaker voor.

Wat vaak werkt is even zelf rustig naar de gegevens, variabelen en de gegenereerde syntax te kijken (soms, zoals in dir geval vermoedelijk, zie je het dan meteen), verder even rustig zoeken naar documentatie op het internet, en dan nog eens kijken. Hier de gegenereerde syntax en de defimitie van de variabelen posten is misschien ook zinvol, dat zegt meer dan de screenshots.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 20-05-2015 10:44 ]

• Mrjraider
  • Niet online
Ik ben een klein stapje verder gekomen door een optie uit te wijzigen:
Exclude cases variable by variable
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/Schermafdruk%202015-05-20%2009.41.45.png

ik heb hier nog nooit les in gehad en van de ene op andere moment wordt verzocht dat dit gebruikt wordt :|

[ Voor 6% gewijzigd door Mrjraider op 20-05-2015 09:44 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ja zo gaat dat wel vaker... Voor wat simpele boxplots van een kleine dataset een student zonder verdere tips naar een hem onbekend programma verwijzen zou mij niet echt nodig lijken.

• Mrjraider
  • Niet online
We hebben gistermiddag een gesprek gehad en we konden hulp krijgen over twee weken, want dat had de verplegingswetenschapper plek voor ons :|. En aangezien wij zelf het verslag het liefst deze week willen inleveren gaat dat qua tijd niet helemaal op :+

Ik kijk gewoon even goed verder.

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Volgens mij klopt de invoer nog niet hellemaal.

Je hebt nu per afdeling een kolom met cijfers, echter heb je voor een correcte analyse in SPSS altijd 1 kolom per variabele nodig. Daarom moet je een nieuwe variabele maken namelijk afdeling. dit kun je doen in het venster 'variable view'. Ik heb even een voorbeeldje gemaakt
Spss_1

Hier voer je in wat voor soort variabelen je wil gebruiken in dit geval heb je er 3 nodig, namelijk:
- respondent id (mag je eventueel weglaten)
- Afdeling, deze heeft in dit geval de waarden 0,1 en 2, in het vakje values kun je hier namen aankoppelen bijvoorbeeld 0 = onbekend, 1 = verpleging en 2 = patienten.
- Cijfer (spreekt voor zich)

Nu je de types variabelen hebt ingevoerd kun je de daadwerkelijke data invoeren, dat levert zoiets op:
Spss_2

Vervolgens kun je eenvoudig via de chart builder een boxplot maken

Sucses ;)

• Mrjraider
  • Niet online
Ik heb het nu zo staan:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/Schermafdruk%202015-05-20%2010.39.49.png

En daaruit kwam een boxplot zoals de post boven jou.

Als ik inderdaad de data omgooi zoals in jou voorbeeld. Hoe doe ik dit dan het snelste? Ik heb ruim 400 cijfers te verwerken :+

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

mrjraider schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:41:
Ik heb het nu zo staan:

[afbeelding]

En daaruit kwam een boxplot zoals de post boven jou.

Als ik inderdaad de data omgooi zoals in jou voorbeeld. Hoe doe ik dit dan het snelste? Ik heb ruim 400 cijfers te verwerken :+
Ik zou het zelf met Excel doen, eerst de cijfers in een kolom zetten en vervolgens in de kolom daarnaast het groepcijfer, aangezoen je met Excel snel cijfers door kunt trekken. Als je dit drie keer doet dan kun je het zo on SPSS plakken.
Pagina: 1