Game PC voor vriend, budget +- €650,-

Pagina: 1
Acties:

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 15:09
Dag Tweakers,

Een vriend van me wil graag een game PC. Echter heb ik aangeboden deze te configureren en in elkaar te zetten. Ik heb de afgelopen weken het DAA forum wel wat doorgespit om mezelf wat in te lichten, maar toch heb ik graag nog wat advies op mijn configuratie.

Ik heb zelf nog nooit een PC gebouwd, maar ben van mening dat dit met goed onderzoek op YouTube e.d. wel goed moet komen. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om te gamen. Ook zal er weleens een film op gekeken worden en dat soort dingen, maar de reden om een nieuwe PC te halen is toch voornamelijk gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget van de PC ligt rond de €650,-. Dit kan wel overschreden worden met een paar tientjes, maar zonder overleg wil ik het absoluut onder de €700 houden. Indien iets zoveel performance meer geeft dat het de stijging van de prijs rechtvaardigt kan ik dit eventueel nog overleggen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur zoals monitor, muis en tobo zijn al aanwezig. Het enige wat er nodig is is het systeem zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De standaard componenten van een PC vooral O-). Een SSD een een zo krachtig mogelijke videokaart zijn wel een must, aangezien het systeem zo snel mogelijk zal moeten zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor merken heb ik vrijwel geen voorkeuren. Ik neig wel meer naar een Intel processor aangezien deze vrijwel altijd wordt aangeraden. Ook een AMD videokaart lijkt mij een betere keuze in verband met de betere prijs/performance verhouding. Maar ik sta open voor alle suggesties

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast voor de PC moet wel lekker "basic" blijven. Dus geen led verlichting e.d. want dit hoeft voor hem niet.

Ga je overklokken?
Nee, als ik de adviezen moet geloven is overklokken leuk om een keer gedaan te hebben. Echter lijkt mij het voor een systeem als deze de meerprijs totaal niet waard. Ook is de toekomstige eigenaar geen ster wat betreft elektronica, dus overklokken laat ik hem maar niet doen :P

Ik ben met behulp van de BBG's en wat voorgekauwde wenslijsten tot de onderstaande configuratie gekomen. Graag advies en bij voorbaat dank voor de moeite. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,50€ 179,50
1ASRock H81M-HDS€ 46,-€ 46,-
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 180,95€ 180,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,01€ 52,01
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,95€ 50,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
1Antec VPF Series 450W€ 49,50€ 49,50
1Crucial BX100 250GB€ 83,95€ 83,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,32

[ Voor 4% gewijzigd door Szwoar op 20-05-2015 10:05 ]

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ik zeg: doen. Ziet er goed uit. Welke games gaat hij zoal spelen? Als hij zware games gaat spelen, raad ik aan om er een aftermarket CPU koeler bij te bestellen. De standaard koelt niet erg goed namelijk (bij heavy load). Zie reviews: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Weet wel dat je nu geen DVD drive hebt. Ik neem aan dat je dat wel weet, anders is dit prima keuze.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• Szwoar
Anonymoussaurus schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:48:
Ik zeg: doen. Ziet er goed uit. Welke games gaat hij zoal spelen? Als hij zware games gaat spelen, raad ik aan om er een aftermarket CPU koeler bij te bestellen. De standaard koelt niet erg goed namelijk (bij heavy load). Zie reviews: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Weet wel dat je nu geen DVD drive hebt. Ik neem aan dat je dat wel weet, anders is dit prima keuze.
Hij had het erover dat hij BF Hardline wilde gaan spelen. Hoe goed deze op de PC gaat draaien weet ik niet, kan nu ook geen gpu benchmarks opzoeken ivm werkplek. Had eigenlijk nog stille hoop dat de standaard processorkoeler goed genoeg was, maar ben bang dat dit hem niet gaat worden nee.

DVD drive mist inderdaad nog. Hoor net dat hij dat wel graag heeft, ga ik toevoegen in de build. Thanks!

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Graag gedaan;). Als hij Battlefield Hardline wilt gaan spelen, raad ik wel een aftermarket koeler aan, anders loopt de temperatuur nogal hoog op. Deze koeler is goedkoop, stil (25,5dB) en is ruim voldoende qua koeling :).

[ Voor 26% gewijzigd door Anonymoussaurus op 20-05-2015 10:04 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
de boxed koeler van intel kan prima hoor. tuurlijk onder full load maakt hij iets meer geluid. en koelt minder goed als een aftermarket koeler. maar kan prima non overclocket cpu's prima aan. heb hem zelf ook boxed(staat nog in de meterkast) alleen maakt meer geluid.

een goedkope optie is pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
deze past in je kast.

• Szwoar
Beide bedankt! Heb de koeler maar toegevoegd aan het lijstje. Op de Tranquillo was inderdaad mijn oog ook gevallen gezien de gunstige prijs/kwaliteit.

Ik ga wel iets over het budget heen, hoop dat dit met overleg te overzien valt. Aangezien deze build in mijn ogen toch wel echt een krachtige is, met veel upgrademogelijkheden.

Verder zou ik niet weten wat er verbeterd/goedkoper kan aan deze build zonder veel performance te verliezen. Ik hoop dat er eventueel nog wat van de prijs af kan, maar dit is niet noodzakelijk.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

loki504 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:04:
de boxed koeler van intel kan prima hoor. tuurlijk onder full load maakt hij iets meer geluid. en koelt minder goed als een aftermarket koeler. maar kan prima non overclocked CPU's prima aan. heb hem zelf ook boxed(staat nog in de meterkast) alleen maakt meer geluid.
De reviewers zeggen wat anders. Aangezien een CPU aardig hard moet werken, hoor je constant hard geluid. Ik denk niet dat een gamer dat fijn zal vinden. Een aantal reviewers zeggen het volgende:

"Stock cooler koelt verschrikkelijk. Stock cooler maakt veel lawaai bij hoge toeren (en dat gebeurt dus vaak)"

En zo kan ik er nog meer opnoemen van meer dan 3 reviewers. Zie hier: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

• loki504
  • Nu online
Anonymoussaurus schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:09:
[...]

De reviewers zeggen wat anders. Aangezien een CPU aardig hard moet werken, hoor je constant hard geluid. Ik denk niet dat een gamer dat fijn zal vinden. Een aantal reviewers zeggen het volgende:

"Stock cooler koelt verschrikkelijk. Stock cooler maakt veel lawaai bij hoge toeren (en dat gebeurt dus vaak)"

En zo kan ik er nog meer opnoemen van meer dan 3 reviewers. Zie hier: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
http://nl.hardware.info/r...ieken-koeling-socket-1155

en tja geluid is niet echt geweldig nee.
maar dat is zijn gpu ook niet.

http://www.eteknix.com/cl...-graphics-card-review/14/

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Klopt, qua geluid en warmte ben ik het met je eens. Dit komt omdat de meeste AMD producten een vrij hoog TDP hebben.

• Szwoar
Anonymoussaurus schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:26:
[...]

Klopt, qua geluid en warmte ben ik het met je eens. Dit komt omdat de meeste AMD producten een vrij hoog TDP hebben.
Hier was ik me ook van bewust. AMD verbruikt nou echter meer stroom en dit gaat gepaard met warmte/geluidsproductie.

Zal dit systeem echter wel koel genoeg blijven onder full load? Processorkoeler heb ik er al bij maar met fans van de behuizing moet de boel toch wel koel genoeg blijven hoop ik?

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Szwoar schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:29:
[...]

Zal dit systeem echter wel koel genoeg blijven onder full load? Processorkoeler heb ik er al bij maar met fans van de behuizing moet de boel toch wel koel genoeg blijven hoop ik?
Maak je daar maar geen zorgen over ;). De videokaart zal het warmste worden van alles.

• loki504
  • Nu online
Szwoar schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:29:
[...]

Hier was ik me ook van bewust. AMD verbruikt nou echter meer stroom en dit gaat gepaard met warmte/geluidsproductie.

ja wel hoor. zal per kast een paar graden hoger/lager zijn. maar niets om je zorgen om te maken. maar de kast die je nu gebruikt is prima. gewoon een goede kast met weinig poes pas.

• Szwoar
Nog 1 vraagje, heb even bij bestelkosten gekeken. Lang verhaal kort, ik kan alles bij megekko bestellen en dan op vrijwel dezelfde prijs uitkomen als hier aangegeven wordt.

Echter heb ik dan de Antec VP450P als voeding in plaats van deAntec VPF Series 450W. Er lijkt niet veel verschillend aan te zijn behalve dan het missen van het 80 Plus certificaat.

Kan iemand mij vertellen of ik hiermee veel kwaliteit misloop? Ik bestel namelijk het liefst alles in 1 keer, en als ik daarmee 2 tientjes bespaar is het natuurlijk helemaal mooi. Maar een brakke voeding bestellen wil ik ook niet doen, reviews zien er goed uit maar ik zou graag advies hebben van iemand die hier iets meer kijk op heeft.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
De VP450P is kwalitatief toch wel wat slechter dan de VPF450.

De VPF450 is eigenlijk de goedkoopste voeding van 450W die gewoon van goede kwaliteit is.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• Szwoar
jorisvdelsen schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:51:
De VP450P is kwalitatief toch wel wat slechter dan de VPF450.

De VPF450 is eigenlijk de goedkoopste voeding van 450W die gewoon van goede kwaliteit is.
Dan weet ik genoeg. Bestel ik de VPF 450 gewoon bij een andere site en de rest bij Megekko.

Bedankt voor het advies iedereen en topic kan wat mij betreft op slot. Tenzij mensen nog advies of aanraders hebben.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Uhh, nee, ziet er prima uit!

Ik zeg, bestellen maar ;)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• Risath
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik zou misschien een 2e hands R9 280x aanraden?

Bijvoorbeeld deze? Er zit nog een Jaar garantie op en heeft een mooi prijsje.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Als ik jou was zou ik het bestellen, later kan je altijd nog upgraden qua videokaart (over een aantal jaar, of wanneer voor jou de tijd rijp is ;)).

• Szwoar
Risath schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:09:
Ik zou misschien een 2e hands R9 280x aanraden?

Bijvoorbeeld deze? Er zit nog een Jaar garantie op en heeft een mooi prijsje.
Bedankt voor de reactie. Zat zelf ook al wel aan 2e hands te denken. Echter heeft de toekomstige eigenaar liever nieuwe producten, waardoor ik er niet meer uit kan halen dan de huidige configuratie :)

• nielZify
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-11 23:15
Waarom wacht je niet heel even af wat de benchmarks worden van de Witcher 3. Overduidelijk een veeleisende game en dan baseer je daar je videokaart keuze op.....

Een goeie videokaart met matige cpu is nog altijd beter dan een dikke cpu met een matige videokaart.

• Szwoar
nielZify schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:28:
Waarom wacht je niet heel even af wat de benchmarks worden van de Witcher 3. Overduidelijk een veeleisende game en dan baseer je daar je videokaart keuze op.....

Een goeie videokaart met matige cpu is nog altijd beter dan een dikke cpu met een matige videokaart.
Ik snap je punt, maar ik krijg voor dit budget toch niet veel meer performance uit een videokaart. 2e hands is hij niet in geïnteresseerd en ik kan verkeerd gekeken hebben, maar dit is toch wel de een van de krachtigste videokaarten die ik gevonden heb in dit prijssegment.

Als je andere keuzes voor me hebt hoor ik het graag, maar ik denk persoonlijk niet dat het afwachten van die benchmarks veel invloed gaat hebben op mijn keuzes.

[ Voor 0% gewijzigd door Szwoar op 20-05-2015 14:37 . Reden: typo ]

Pagina: 1