Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp nodig met LAN verbinding

Pagina: 1
Acties:

• 000Erwin000
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-02-2023
Hallo,

Wij hebben sinds kort een nieuw internetabonnement van Ziggo.
Nu is het probleem dat alleen de pc's met Windows 7 internet krijgen en de pc met Windows XP geen internet krijgt.
Het gaat hierbij om zowel bekabeld als via wifi.
Ik heb geprobeerd het wachtwoord van de router af te halen en krijg dan wel verbinding, maar zou liever wel het draadloze netwerk beveiligd willen houden.
Bij de bedrade verbinding worden maar een klein aantal pakketten verzonden en het aantal ontvangen pakketten staat op 0.
Iemand enig idee?

Mvg,
Erwin

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-11 22:55
Kijk of je beveiliging goed staat op je PC.

Laatst dit geintje ook bij iemand gezien. Hij had nieuw internet (ook ziggo/upc) en kreeg met geen mogelijkheid verbinding.
In de WLAN opties op de pc stond WPA2-Personal ingesteld op AES encryptie. Toen ik dit op TKIP zette; probleem voorbij.

• killercow84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:07
Waarschijnlijk kunnen de oude pc de hoogte van de beveiliging van je nieuwe router niet aan.
Gebruikte ze voorheen wep encryptie?

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Het gaat hierbij om zowel bekabeld als via wifi... Het staat er letterlijk.

Welke virusscanner draait erop? En is die anders dan die van de Windows 7 machines?

U+

• killercow84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:07
@Jeroen_ae92: mijn ervaring bij oude pc's en draadloos netwerk. Zonder beveiliging werkt het wel geeft hij aan.

Staat er bij je bedraad netwerk geen vast ip adres ingesteld? Zo nee, kun je het commando ipconfig /renew gebruiken om een ip aanvraag te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door killercow84 op 19-05-2015 22:21 . Reden: Typos ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:14

D4NG3R

kiwi

:)

Om het topic even om te gooien: Waarom wil je die XP client überhaupt nog online hebben?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CuBras schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:10:
Kijk of je beveiliging goed staat op je PC.

Laatst dit geintje ook bij iemand gezien. Hij had nieuw internet (ook ziggo/upc) en kreeg met geen mogelijkheid verbinding.
In de WLAN opties op de pc stond WPA2-Personal ingesteld op AES encryptie. Toen ik dit op TKIP zette; probleem voorbij.
AES vs TKIP is iets wat je in de AP instelt, niet op een PC. Bovendien gaat dit alleen over het draadloze verbinding. TS geeft duidelijk aan dat hij het probleem bedraad ook heeft.

Sowieso wil je *nooit* TKIP gebruiken om twee redenen:
1) TKIP is verre van veilig. Het is mogelijk om binnen een paar minuten ongemerkt binnen te dringen in een TKIP-beveiligd netwerk. Een AES-beveiligd netwerk is - mits je een goede key hebt die een aanvaller niet kan raden - als veilig te beschouwen.
2) TKIP stamt uit de duistere dagen rond 2003 toen de eerste WiFi-g apparaten op de markt kwamen. Oorspronkelijk was de bedoeling om alleen AES in het 802.11g-standaard op te nemen, maar een paar brakke apparaten van invloedrijke fabrikanten konden geen AES-encryption in hardware. TKIP was een stopgap hack om zonder AES-support toch enigszins beveiligd te zijn. Deze - in 2003 al - verouderde apparaten hadden nog meer problemen, daarom is in 2009 vastgesteld dat alle performance enhancements van 802.11n uitgeschakeld moeten worden als de verbinding met TKIP beveiligd wordt. Dit was bedoeld om compatibility met die oude zooi te verbeteren. Netto resultaat is dat zodra je TKIP instelt, je performance zakt van WiFi-n-niveau naar WiFi-g niveau :X

Oslik blyat! Oslik!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de router in kwestie uberhaupt van Ziggo? Is er al geprobeerd om even alle PC's van het netwerk af te halen en 1 XP-PC zo direct mogelijk op de inkomende verbinding aan te sluiten?

Voorbeeld van mijn huis:
-> inkomende kabel -> Ziggo Ubee Modem -> DLink Router -> WiFi/LAN -> 2 Switches -> PC / console / TV.

Als mijn PC geen internet krijgt en mijn TV ook niet moet ik de opstelling aanpassen zodat ik zoveel mogelijk uitsluit dus het wordt dan bekabeld:
-> inkomende kabel -> Ziggo Ubee Modem -> PC

En, maar nu ben ik weer niet constructief: wat zegt de Ziggo-helpdesk over jouw probleem indien de router wel van hun is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:33
Allereerst: geef die XP machines een upgrade alsjeblieft.

Ten tweede: je geeft aan dat je zowel bekabeld als draadloos geen verbinding hebt als de router is voorzien van een wachtwoord. Maar dat heeft alleen betrekking op je wifi netwerk?

Stop er eens een kabel in en kijk of je een IP adres krijgt (iets in de 172.x.x.x reeks waarschijnlijk)
Kijk daarna of je de gateway (ziggo modem) kan pingen.
Ping naar een internet host (8.8.4.4).

Dan kunnen we verder kijken

• 000Erwin000
@CuBras
Het is dus zowel bedraad als draadloos. Wanneer de beveiliging van de router word afgehaald werkt het dus wel maar is het probleem een onbeveiligd netwerk.

@Killercow84
Het IP adres zit in de 169.x.x.x reeks.
Wanneer ik het commando ipconfig /renew doe, krijg ik de melding dat er geen contact gemaakt kan worden met de DHCP server.

@MAX3400
De Ziggo helpdesk heb ik niet gebeld. Naar mijn idee word ik hier beter geholpen.
De router zelf is wel gewoon van Ziggo. Ik heb eventueel wel een losse router liggen zodat daar de verbindingen overheen lopen maar ik weet niet of dit veel uit zal maken. Heb geprobeerd het in die opstelling werkend te krijgen maar ben helaas niet heel handig met netwerken.

@Domino
Dat heeft inderdaad alleen betrekking op de wifi.
Bedraad is het nog helemaal niet gelukt een verbinding te krijgen.
Heb je misschien wat meer uitleg over het pingen van de gateway en het pingen van de internet host?
Ik weet niet of het is wat je bedoelt maar wanneer ik het ip adres van de router in tik kom ik niet bij de instellingen terecht (Dit werkt op de pc's met internet wel prima).

Alvast bedankt voor de hulp,
Erwin

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:33
169.254.x.x is apipa. Soort dhcp vanuit de client zelf.

Dan heb je gewoon geen netwerk connectie. Wellicht een firewall welke alles blokkeert? Of een anti virus oplossing?

Vreemd dat ie het wireless wel doet, al is het zonder beveiliging.

Om te kunnen pingen naar de gateway of een (internet) host heb je een geldig ip nodig in het subnet van je router.

[ Voor 19% gewijzigd door Domino op 20-05-2015 21:34 ]

• 000Erwin000
Helaas werkt het met antivirus en firewall uitgeschakeld ook niet.
Had even wat in de instellingen zitten knoeien en had toen op geen 1 pc internet meer.
Router gereset en alles behalve de xp pc werkt weer.
Toch maar even met ziggo bellen of zij een oplossing hebben.

Mvg,
Erwin

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Welke versie van Windows XP gebruik je, welke WLAN drivers, en welke netwerkkaarten?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Laten we eens beginnen met het plaatsen van een ipconfig /all en een uitleg van het netwerk.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:52
Eens met Falcon. Eerst duidelijk de situatie schetsen, probleem begrijpen voor er naar een oplossing gezocht wordt.

ipconfig /all en daarnaast inderdaad een uitleg van het netwerk: wat hangt er allemaal aan het ziggo modem? Welke apparaten zitten er in het netwerk en hoe zijn die op elkaar aangesloten?

• 000Erwin000
Het is gelukt om via een directe verbinding internet te krijgen.
Hiervoor probeerde ik een netwerk op te zetten door middel van homeplugs wat ik hier heel onhandig als bedraad heb opgeschreven.
Wanneer ik gewoon de kabel tussen pc en router prik is er niks aan de hand.
Best raar dat bij het vorige abonnement alles wel werkte via homeplugs en nu met het nieuwe abonnement slechts 1 pc niet.

Voor de duidelijkheid, de ziggo router staat naast de aansluiting waar de tv en internet op binnen komt.
Dan zit er een homeplug in de router geprikt en tussen alle pc's zit er 1 (geen optimale situatie, ik weet het).
Heeft iemand een idee hoe ik de pc weer werkend krijg met de homeplugs zodat ik geen kabel door heel het huis heb lopen?

Erwin

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zoals je zelf ook zegt gaf je de situatie aanvankelijk wat onduidelijk weer, inderdaad vallen homeplugs niet onder een bedrade verbinding. Maar als ik je goed begrijp was je vorige abonnement waarin alles met homeplugs wel goed werkte in je vorige huis, corrigeer me als ik me daarin vergis. Nu dus niet meer zo goed zeg je, maar rechtstreeks met een kabelverbinding gaat het uitstekend.

Welnu, zo verwonderlijk is dat helemaal niet, anderen zullen dat ook beamen, dat is een heel veel voorkomend fenomeen. Homeplugs functioneren namelijk heel uiteenlopend in verschillende situaties. In feite zijn bedradingen in huisinstallaties helemaal niet gemaakt voor dataoverdracht. En dat houdt in dat de resultaten nogal uiteen kunnen lopen van heel goed naar matig, slecht tot helemaal geen verbinding. Een en ander afhankelijk van diverse eigenschappen van die installatie. Zoals afstand, verschillende groepen etc., alle leidend tot te veel demping van het overdrachtssignaal.

Je kan andere homeplugs proberen, d.w.z. van een betere klasse. Misschien heb je dan succes, maar van alle drie verbindingstypen te weten met netwerkkabel, wifi of powerline staat nog altijd de netwerkkabel bovenaan in kwaliteit.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
johnkeates schreef op maandag 25 mei 2015 @ 17:46:
Welke versie van Windows XP gebruik je, welke WLAN drivers, en welke netwerkkaarten?
Windows XP RTM en SP1 ondersteunen geen WPA2 en waarschijnlijk daarom dus ook geen Ziggo routers.

• gekkegerrit101
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-10 11:12
Heb je de homeplugs allemaal gereset? Dat is namelijk wel nodig als je een nieuwe router hebt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Trommelrem schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:08:
[...]

Windows XP RTM en SP1 ondersteunen geen WPA2 en waarschijnlijk daarom dus ook geen Ziggo routers.
En daarom vraag ik het hem dus ook. :p

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
johnkeates schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:17:
[...]

En daarom vraag ik het hem dus ook. :p
En aangezien het al bewonderingswaardig is dat iemand Windows XP wil aansluiten, is het wellicht niet eens zo vreemd als er nog Windows XP RTM op draait. Windows XP RTM zal namelijk niet meer automatisch updaten, ook niet met WSUS.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:52
000Erwin000 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:06:
Voor de duidelijkheid, de ziggo router staat naast de aansluiting waar de tv en internet op binnen komt.
Dan zit er een homeplug in de router geprikt en tussen alle pc's zit er 1 (geen optimale situatie, ik weet het).
Heeft iemand een idee hoe ik de pc weer werkend krijg met de homeplugs zodat ik geen kabel door heel het huis heb lopen?
Je zou kunnen kijken of er firmware updates zijn voor die homeplug dingen.

• 000Erwin000
Het is wel windows xp SP3 en wanneer ik de wpa2 update los probeer te installeren werkt dit ook niet doordat het geinstalleerde service pack nieuwer is.
Apart dat dan alsnog de wifi verbinding met geen mogelijkheid werkt.
Kan dit iets in de router zijn als een instelling of compatibiliteit?
Zal eens even zoeken naar de homeplug firmware.

Erwin

Edit:
Na het uitwisselen van een homeplug heb ik hem eindelijk werkend gekregen. De snelheid is zelfs de volle 60 mbit die we maximaal binnenkrijgen i.t.t. andere pc's in huis.
Nu echter het volgende probleem. Ik dacht even de homeplug van mijn pc te resetten, maar dat was de 'pair' knop. Nu heb ik hetzelfde probleem als de andere pc hiervoor had.
Een adres in de 169.x.x.x reeks en geen verbinding met de router.
Heb via de software van tp link de homeplugs gereset maar geen resultaat.
Wanneer ik de homeplugs uitwissel blijft het probleem bij mijn pc ontstaan.

Edit 2:
Het werkt weer! :)
Alle plugs gereset, allemaal losgekoppeld en stuk voor stuk verbinding laten maken.
Schijnbaar kon mijn pc dus niet in het bestaande netwerk worden toegelaten op de een of andere manier.
Toch niet ideaal die homeplugs maar je moet wat...

Bedankt voor de hulp allemaal

[ Voor 58% gewijzigd door 000Erwin000 op 27-05-2015 20:45 ]

Pagina: 1