• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-01 08:26
Ik zit ongeveer een klein weekje te sukkelen met mijn nieuw samengestelde computer.

PC wilt simpelweg niet booten. Verschillende stappen die ik heb ondernomen:

- Nieuw moederbord ( vervangend moederbord ) = geen succes
- Grafische kaart ingestoken in andere computer, & boot zonder probleem
- RAM-geheugentjes verwisseld ( heb er 2 ), één keer met 1 ram geheugen willen booten = geen succes
- Met en zonder SSD getest = geen succes
- Andere voeding getest in een winkel en pc boot nog steeds niet, dus ligt niet aan voeding i guess.
- 24-pin connector steekt er correct in 4/8 ( 4 in mijn geval ) ook.

Laatste mogelijk probleem: CPU ?? CPU fan steekt er mooi in, mooi gedraaid.

Ik begrijp echt niet het probleem.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Misschien iets vergeten aan te sluiten of niet op de juiste manier?
Welk moederbord heb je?
Geeft ie helemaal geen beeld of piepjes?
Geen error op je moederbord?
Staat er iets in het boekje van je moederbord?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Is je power-on switch niet gewoon stuk?

• jmignolet
johnkeates schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:01:
Is je power-on switch niet gewoon stuk?
Dacht ik even ook, had dan één van een andere case gebruikt, maar dan deed ie het ook niet. Uiteraard is de vraag: stel dat ik alles heb samengesteld in mijn case, maar ik gebruik de power-on switch van een andere case, gaat dit lukken? Al gebruik ik mijn voeding ? Of ben ik nu compleet mis ?
mitsumark schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:59:
Misschien iets vergeten aan te sluiten of niet op de juiste manier?
Welk moederbord heb je?
Geeft ie helemaal geen beeld of piepjes?
Geen error op je moederbord?
Staat er iets in het boekje van je moederbord?
Heb een Gigabyte GA-B85N Phoenix.

Geef niets van piep of beeld, krijg geen error whatsoever.

In het boekje krijg je wel uitleg hoe je bepaalde componenten moet aansluiten, maar is te algemeen. is niet zo specifiek voor mijn moederbord.

• johnkeates
Is de 5v LED aan op je moederbord? Ook als ie uit staat zou die moeten branden om aan te geven dat de PSU goed aangesloten is en in het stopcontact zit.

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
jmignolet schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:46:
In het boekje krijg je wel uitleg hoe je bepaalde componenten moet aansluiten, maar is te algemeen. is niet zo specifiek voor mijn moederbord.
In de handleiding, welke ik via de website van de fabrikant gevonden heb, staat op pagina 15 de kop 'F_PANEL (Front Panel Header)'. Heb je de connectoren zoals daar beschreven aangesloten?

Verwijderd

Kun je even alle hardware vermelden?

Ik zie het al bij je inventaris, staat het geheugen op de qvl?
Zo te zien niet, kan mij herinneren dat Asrock en Crucial geen gelukkig huwelijk vormen.
Excuus, het blijkt een Gigabyte bordje te zijn, evengoed zou ik informeren of je het geheugen mag omwisselen.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 23:10 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
En even foto's van hoe je alles hebt aangesloten.

• jmignolet
johnkeates schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:54:
Is de 5v LED aan op je moederbord? Ook als ie uit staat zou die moeten branden om aan te geven dat de PSU goed aangesloten is en in het stopcontact zit.
Moet deze manueel aan of ? Want hier brandt echt niets ..
Pazzie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:56:
[...]

In de handleiding, welke ik via de website van de fabrikant gevonden heb, staat op pagina 15 de kop 'F_PANEL (Front Panel Header)'. Heb je de connectoren zoals daar beschreven aangesloten?
Pwr switch en LED etc ? Jup normaal wel als ik de volgorde volg volgens het moederbord.
mitsumark schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:59:
En even foto's van hoe je alles hebt aangesloten.
Zal dit morgen proberen te doen. Aangezien ik alles heb ineengestoken omdat ik hem wou binnenbrengen naar de winkel omdat ik het echt niet vindt ..

Edit : heb net foto's getrokken:

http://imageshack.com/a/img538/9897/TmsmCK.jpg
http://imageshack.com/a/img673/1549/UOHqhx.jpg
http://imageshack.com/a/img537/9112/gzOmLl.jpg
http://imageshack.com/a/img673/2394/Wl8hlF.jpg
http://imageshack.com/a/img673/6376/7wH0HO.jpg
http://imageshack.com/a/img537/701/0aNBqC.jpg

Hoop dat deze wat duidelijker zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door jmignolet op 20-05-2015 00:26 ]

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet of je het kunt controleren....? Maar zit er nog stroom in de BIOS batterij?
(Ik heb ook eens een pc gehad die niets deed, totdat ik de batterij controleerde en ontdekte dat die leeg was. Vervangen en pc deed het weer.

Je zou de CPU eens uit het socket kunnen halen. CPU bekijken, de socket bekijken en als alles er okee uitziet, weer terug stoppen.
(Ook dit heb ik eens meegemaakt met het bouwen van een nieuwe pc. Alles was juist gemonteerd, maar door de CPU er eens uit te halen en terug te stoppen werkte het systeem ineens naar behoren)
Uiteraard is de vraag: stel dat ik alles heb samengesteld in mijn case, maar ik gebruik de power-on switch van een andere case, gaat dit lukken? Al gebruik ik mijn voeding ? Of ben ik nu compleet mis ?
Dat kan. Ik gebruik ook een losse schakelaar waneer ik een testopstelling maak. Dus het maakt niet uit welke schakelaar je gebruikt.

Je eigen voeding zou je kunnen testen door de Groene draad te verbinden met een Zwarte draad die in de 24-pins ATX stekker te vinden zijn. Geen paniek; er is maar één Groene draad te vinden. Kan niet fout gaan.
Eerst de 2 polen verbinden en dan pas stroom op de voeding doen. Als de fan gaat draaien weet je in ieder geval dat er teken van leven is in de voeding.

Hopelijk bieden 1 van deze tips de oplossing voor het probleem.

Good luck! :)

• johnkeates
Je hebt je buttons en LED's op de RS232-header aangesloten, ze horen op de FP header die daar naast zit.
Daarbij heb je op nog een header verder op (een FAN header) een buzzer aangesloten.

Dan gaat niks werken nee :p

Ga maar geen power_on forceren want dan brand de boel door.

Veel zit verkeerd.

1. Je koeler zit niet goed vast (=hitte probleem)
2. Je power button, reset button, power LED en HDD LED zitten op de verkeerde header (=kortsluiting)
3. Je buzzer zit op een FAN header (=kortsluiting)

Maak je koeler los, draai de locking pins terug en trek ze naar boven, maak de CPU en koeler schoon en doe er nieuwe koelpasta op. De juiste hoeveelheid is een kleine druppel (formaat erwt / 2 rijstkorrels), in het midden van de CPU. Daarna koeler er weer op, goed controleren dat alle pinnen door de gaten van het moederbord zitten en dan aanduwen totdat ze alle vier vastklikken. Diagonaal qua volgorde, dus eerst 1, dan 3, dan 2 dan 4.

Daarna alles van die COM header losmaken en op de FP header (de kleurige header ernaast) aansluiten op de juste manier.

Die buzzer loskoppelen en niet aansluiten, voor zo ver ik kan zien heeft je moederbord helemaal geen buzzer header.

[ Voor 74% gewijzigd door johnkeates op 20-05-2015 00:54 ]

• r3solution
  • Niet online
Op foto 1 is te zien dat de CPU cooler niet juist vast zit!

De 4 bevestigingen zijn anders gedraaid, en 1 zit klem bovenop de cooler. Dat zit niet okee. :N

[ Voor 47% gewijzigd door r3solution op 20-05-2015 00:47 ]

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 20:07

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb een keer gehad dat me de draadjes van de powerbutton er verkeerd opzaten :o

• johnkeates
caanova1984 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 00:47:
Zijn power button zit niet eens op de power aansluiting maar op een COM-poort.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

caanova1984 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 00:47:
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Het maakt niet uit hoe om je ze plaatst, het enige wat de powerbutton doet is voor een klein momentje contact maken tussen beide pinnen.

Richting de TS: Bouw het systeem eens op buiten de kast op bijvoorbeeld de doos van het moederbord, en dan zo kaal mogelijk dus zonder opslagmedia, geen GPU en met 1 DIMM geheugen.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 20-05-2015 00:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• johnkeates
D4NG3R schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 00:50:
[...]

Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Het maakt niet uit hoe om je ze plaatst, het enige wat de powerbutton doet is voor een klein momentje contact maken tussen beide pinnen.
Bij bedoelt waarschijnlijk niet polariteit maar een compleet verkeerde set pins.

• r3solution
  • Niet online
Ook goed opletten dat de knoppen van de cooler de goede kant op gedraaid zitten....toch? (Ik heb niet zoveel ervaring met deze coolers)

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 20:07

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

:) aah zie wat je bedoelt.
Geen idee maar de text zat naar de binnenkant toen werkte het pas.

[ Voor 60% gewijzigd door NLKornolio op 20-05-2015 00:55 ]

• johnkeates
r3solution schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 00:50:
Ook goed opletten dat de knoppen van de cooler de goede kant op gedraaid zitten....toch? (Ik heb niet zoveel ervaring met deze coolers)
Nee, dat maakt niet super veel uit, wat belangrijk is, is dat de pinnen door het bord zitten en het witte nylon door het zwarte ABS gesplitst wordt en vastgelikt zit. In principe zitten de zwarte push pins aan de bovenkant dan een stuk lager dan dat ze nu zitten, dus het feit dat er een of meerdere zo hoog zitten betekent dat ze totaal niet vast zitten.

• r3solution
  • Niet online
Okee. Ik dacht dat waneer je ze een bepaalde kant op zou draaien, dat je de pins dan weer los kunt trekken. Dus dacht ik dat als de knoppen niet in de goede richting gedraaid staan, dat dan de cooler wellicht weer los zou kunnen geraken.

• johnkeates
r3solution schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 01:03:
Okee. Ik dacht dat waneer je ze een bepaalde kant op zou draaien, dat je de pins dan weer los kunt trekken. Dus dacht ik dat als de knoppen niet in de goede richting gedraaid staan, dat dan de cooler wellicht weer los zou kunnen geraken.
Nee, dat is een combinatie van die twee: als je ze inderdaad in de open positie draait, kan je daarna het zwarte stuk van de pin omhoogtrekken en daarmee de witte nylon pin terug laten veren waarna hij niet meer vast zit. Maar om dat er geen kracht op het zwarte stuk staat (is in feite alleen maar een locking pin) die het om hoog zou drukken gaat ie niet vanzelf los zitten. In theorie zou ie wel los kunnen trillen, maar dan moet je wel erg hard rammelen :p en op dat moment heb je grotere problemen, zoals videokaarten die het PCIe slot afbreken.

• jmignolet
Wow, hoe kon ik zou stom zijn ? Ik heb PWR ON, PWR LED, HDD LED & RES net aangepast & IT'S ALIIIIIVE.

Wat betreft de CPU fan, inderdaad, ik had deze wat losgemaakt toen ik twijfelde voor de CPU eens uit te halen indien de CPU het probleem zou zijn. Ik had de FAN niet meer vastgemaakt. Deze heb ik nu goed ingeklikt & zijn de zwarte push-pins niet meer zo hoog.

Echt stom van me van de buttons -_- Enorm bedankt, bespaart me wat geld i.p.v. de computer te brengen naar hersteldienst. :P

• r3solution
  • Niet online
Heb je de pc speaker/buzzer ook van de fan aansluiting afgehaald? Die zou op die plek ook voor sluiting kunnen zorgen. ;)

Ik ben wel blij voor je dat nu -= eindelijk =- alles werkt. d:)b

• jmignolet
r3solution schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:21:
Heb je de pc speaker/buzzer ook van de fan aansluiting afgehaald? Die zou op die plek ook voor sluiting kunnen zorgen. ;)

Ik ben wel blij voor je dat nu -= eindelijk =- alles werkt. d:)b
Jup jup, ook in orde. :)

Nu blijft mn LG scherm wel constant in power saving mode HDMI -_- heb een HDMI aansluiting aan mn case dus dat is geen probleem..

• r3solution
  • Niet online
jmignolet schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:21:
[...]
Jup jup, ook in orde. :)

Nu blijft mn LG scherm wel constant in power saving mode HDMI -_- heb een HDMI aansluiting aan mn case dus dat is geen probleem..
Ik heb ook de handleiding van jouw moederbord bekeken conststeer dat er geen speaker/buzzer aansluiting aanwezig is. Dus die kun je weer geheel opbergen. ;)

Kun je je monitor handmatig op een andere source zetten dat het dan wel werkt? Sommige monitoren detecteren niet automatisch wat je aansluit.

• jmignolet
r3solution schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:32:
[...]

Ik heb ook de handleiding van jouw moederbord bekeken conststeer dat er geen speaker/buzzer aansluiting aanwezig is. Dus die kun je weer geheel opbergen. ;)

Kun je je monitor handmatig op een andere source zetten dat het dan wel werkt? Sommige monitoren detecteren niet automatisch wat je aansluit.
Inderdaad, ik zag ook niet onmiddelijk een plaatsje voor de speaker. :)

Heb het gevonden, lag aan de monitor zelf met de source. Is een tweedehandse, die waarschijnlijk op een DVI aansluitng zat, en ik moest even de source aanpassen. Logisch. :)

Enorm bedankt voor de steun r3solution ! & de rest ook uiteraard. :)

• r3solution
  • Niet online
jmignolet schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:58:
[...]

Inderdaad, ik zag ook niet onmiddelijk een plaatsje voor de speaker. :)

Heb het gevonden, lag aan de monitor zelf met de source. Is een tweedehandse, die waarschijnlijk op een DVI aansluitng zat, en ik moest even de source aanpassen. Logisch. :)

Enorm bedankt voor de steun r3solution ! & de rest ook uiteraard. :)
d:)b Super!

Heel veel plezier toegewenst met de nieuwe aanwinst. ;)
Pagina: 1