HDD in externe behuizing, raar verschijnsel: GPT Protective

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:48
Ik heb zojuist een nieuwe externe behuizing in ontvangst genomen voor een 3,5" HDD. Mijn oude behuizing had eSATA en USB2, deze heeft eSATA en USB3. Ik heb mijn WD Green 3TB schijf met 2 partities uit de oude behuizing in de nieuwe behuizing gestoken en dit geeft een merkwaardig verschijnsel. Als ik de nieuwe behuizing met eSATA aansluit, dan is er niks aan de hand en functioneert de schijf zoals verwacht.

Echter als ik de behuizing via USB3 aansluit, dan zie ik slechts 1 partitie ter grootte van de hele schijf. In schijfbeheer heeft deze partitie het type 'GPT Protective Partition'. Ik heb even gegoogled en dit blijkt een verschijnsel dat optreedt als een GPT-unaware apparaat een GPT-gepartitioneerde schijf probeert te lezen. Mijn laptop is echter wel degelijk GPT-aware, als ik de schijf in mijn oude Sharkoon Quickport steek en deze via USB2 aansluit, dan functioneert deze ook prima.

De conclusie lijkt dan ook dat de USB3-controller in de nieuwe externe behuizing niet overweg kan met GPT-gepartitioneerde schijven. Dit lijkt mij erg vreemd, want dit type behuizing wordt ook kant-en-klaar geleverd met 4TB schijf.

Ik heb al op de site van de fabrikant gekeken of er wellicht een driver nodig is voor de controller, maar dit is niet het geval. Doe ik iets verkeerd? Weet iemand een oplossing? Ik heb beide aansluitingen nodig en de schijf moet ook nog bruikbaar zijn als ik 'm uit de behuizing haal en op een gewone SATA kabel aansluit. Zijn er wellicht andere behuizingen op de markt waarbij dit wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:06

Ravefiend

Carpe diem!

Het klopt wat je zegt. Die nieuwe FANTEC DB-ALU3e-6G maakt gebruik van de ASMedia ASM1153E controller chip dus als die er niet mee overweg kan krijg je dit resultaat.

Op hun website staat wel een recent firmware voor je externe behuizing. Misschien dat deze een oplossing kan bieden?

http://www.fantec.de/prod.../1693_fantec_db_alu3e_6g/

Lijkt me wel zo verstandig dit te doen zonder je harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ja die firmware had ik gevonden, maar die is niet voor mijn exemplaar. Er staat een bestandje bij dat het tot een bepaald serienummer nodig is en daar zit mijn schijf boven.

Dit zou dus betekenen dat geen enkele schijf met deze controller het goed zou doen? Er moet toch een behuizing te vinden zijn die met USB3 werkt en de indeling van de schijf gewoon 1:1 doorgeeft aan de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Dan gaat het verschil moeten zitten in de manier waarop je vorige enclosure de harde schijf heeft behandeld. Schijven >2TB daarbij speelt de 512-byte logical sector size versus 4096-byte logical sectors ook een rol.

Een Google search op "GPT Protective Partition" 512 external USB3 geeft daar wel een indicatie toe. Anders gezegd, er zijn nog meer mensen die hetzelfde als jij hebben gehad en de enigste oplossing is de data eraf te halen, en opnieuw te formateren met je nieuwe enclosure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dat kan en werkt ook (heb ik ooit eens geprobeerd met een andere enclosure), maar dan kan ik de schijf weer niet zo aan de SATA kabel gebruiken.

In de oude enclosure werkte USB ook al niet goed, maar dat lag ergens anders aan: Die enclosure was veel ouder en kon niet overweg met schijven groter dan 2TB. Als je die enclosure via USB aansluit dan herkent ie de partities wel, maar zodra je voorbij de 2TB grens probeert te lezen dan gaat het fout. Ik had de schijf dus al heel lang alleen via eSATA aangesloten, maar ik wil nu toch graag een combinatiebehuizing zodat ik 'm in geval van nood kan meenemen en via USB3 op m'n laptop aansluiten.

Maar geen alternatieve enclosures dus? Zou het ook goed werken met bv een nieuwe versie van de Sharkoon Quickport? Die zijn gemaakt om zulke dingen te doen, dus ik neem aan van wel. En als dat werkt, dan betekent dat dus dat het wel degelijk kan. Dus waarom dan geen behuizing die het ook doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Ik zou er niet op rekenen. Als ik kijk op hun [url=http://www.sharkoon.com/?q=en/drivers]drivers page dan zie je al gelijk references naar ASMedia dus best mogelijk dat die zelfs de zelfde controller chip gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou kunnen proberen om de schijf niet te partitioneren. Je schrijft niet wat voor OS je gebruikt. Linux heeft daar geen probleem mee, Van Windows weet ik dat hij USB sticks zonder partitietabel accepteert. Van e-sata heb ik geen idee.

Probleem zou nog kunnen zijn dat het filesysteem niet blij wordt van veranderende sector sizes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een ICYBOX IB-RD3620SU3. Dat is weliswaar een duurdere oplossing, maar hij werkt wel voor mij. Het is een behuizing voor twee harde schijven. Ik heb er twee 4TB WD's in. GPT geformatteerd in windows 8.1 pro. Hij heeft usb3 en eSata. Ik gebruik enkel de usb3, maar de eSATA doet het ook goed.

Ik heb nu alleen even geen mogelijkheid om hem aan een laptop te knopen. Met kleinere schijven wilde hij wel aan een xp-pc, maar die snapt mijn huidige 4TB niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Mijzelf schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:33:
Je zou kunnen proberen om de schijf niet te partitioneren. Je schrijft niet wat voor OS je gebruikt. Linux heeft daar geen probleem mee, Van Windows weet ik dat hij USB sticks zonder partitietabel accepteert.
Ik neem aan dat je met niet partitioneren bedoelt 1 grote partitie aanmaken? Dat is geen optie, deze schijf is al zo ingedeeld en moet op verschillende plaatsen (en, dus, met verschillende interfaces) werken. Het ligt ook niet aan Windows, deze schijf functioneert prima. Het is alleen de enclosure die raar doet. Maar ik heb nu een nieuwe besteld en zal de bevindingen hier neerzetten zodra deze binnen is.
stresstak schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:50:
Ik heb een ICYBOX IB-RD3620SU3. Dat is weliswaar een duurdere oplossing, maar hij werkt wel voor mij. Het is een behuizing voor twee harde schijven. Ik heb er twee 4TB WD's in. GPT geformatteerd in windows 8.1 pro. Hij heeft usb3 en eSata. Ik gebruik enkel de usb3, maar de eSATA doet het ook goed.
De schijf is op dezelfde manier aan te spreken via de USB3 en eSATA? En doet deze het ook goed als je 'm aan een normale SATA kabel hangt? Ik had ook wel naar ICYBOX gekeken, maar vond ze inderdaad wat overkill. Maar in principe is het geld niet zo interessant, het gaat erom dat ik het goed krijg.

[ Voor 32% gewijzigd door PhilipsFan op 21-05-2015 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
In dit geval kom je dus in een gebied terecht waar het uit maakt wat voor chipset er in de behuizing zit.
Ik zou niet je storage aanpassen, maar kijken naar een controller die gewoon goed is. Kijk bijv. naar behuizingen met een Initio controller i.p.v. ASMedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 01:47:
[...]

Ik neem aan dat je met niet partitioneren bedoelt 1 grote partitie aanmaken?
Nee. Ik bedoel geen partitities. Je kunt ook een filesysteem op een rauwe schijf zetten. Dan is er geen partitietabel die moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 01:47:
De schijf is op dezelfde manier aan te spreken via de USB3 en eSATA? En doet deze het ook goed als je 'm aan een normale SATA kabel hangt?
Zowel eSATA als usb3 doen het. Ware het niet dat mijn eSATA een poort gebruikt die tevens een van de 3 schijven van mijn Storage Pool is. :+
Aan de gewone sata kabel heb ik een van de schijven gevuld, omdat dat sneller ging dan met de usb3.

Een voorwaarde was overigens wel dat de schijven in de icybox geinitialiseerd en geformatteerd moesten worden voor gebruik. Dus leeg beginnen.
Pagina: 1