USB disconnects - Windows 7 x64

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Gebruikte onderdelen
pricewatch: Gigabyte BRIX GB-XM12-3227
pricewatch: Logitech diNovo Mini
pricewatch: Epsilon RiiTek i8
pricewatch: Microsoft Windows 7 Professional, SP1, x32/x64, OEM, DSP, DVD, ENG (volledig up to date / legit)

Aanvullende software
  • BIOS F7 voor de BRIX
  • Laatste Intel® HD Graphics Driver for Windows* 7/8/8.1-64-bit
  • Laatste Intel® ME 10: Management Engine Driver for Intel® NUC
  • Laaste USB 3.0 Driver: Intel® USB 3.0 eXtensible Host Controller Driver for Intel® 7 Series/C216 Chipset Family
Symptomen
Beide remotes hebben een USB-dongle om mee te communiceren. Deze dongle heb ik aangesloten gehad op zowel de front-USB als de back-USB van de BRIX. Desondanks valt de communicatie tussen dongle en USB-bus weg waardoor beide remotes constant staan te pairen, dan een seconde of 4 tot 10 wel goed werken en dan weer wegvallen etc.

De Logitech heeft er meer last van want daarnaast gebruikte ik ook de SetPoint-software; op het moment dat USB wegvalt en weer gaat pairen, moet SetPoint ook weer detecteren wat er is aangesloten en duurt het soms 30 seconden voordat de DiNovo weer te gebruiken is.

Uitgevoerde troubleshootingIk kom er eenvoudigweg niet uit; ik heb het vermoeden er toch een combinatie is tussen BRIX-mainboard / drivers / OS. Ondanks mijn diepgaande kennis van Windows, zie ik waarschijnlijk iets over het hoofd waardoor de dongles maar blijven disconnecten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
*subtiele trap naar boven*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Niet duidelijk of het os/hardware/drivers is, maar client software?
Subtiel trapje naar een ander hoekje...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Lustucru schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:44:
Niet duidelijk of het os/hardware/drivers is, maar client software?
Subtiel trapje naar een ander hoekje...
Bedankt voor het schopje; ik vermoed een issue tussen Windows 7 en het ontwerp van de BRIX. Helaas kan ik het niet helder krijgen op basis van mijn eigen troubleshooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk eens of hij niet te heet word? Er zijn wel wat problemen te vinden rondom het disconnects van USB devices/dongles. Je geeft zelf aan dat ze op een ander apparaat perfect werken.

Je kan uiteraard W8 installeren op de Brix om te kijken wat dat doet? (Eventueel andere ssd/hdd er aan zodat je je originele installatie houd)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 13:22
Dus Windows "ziet" de dongle steeds even niet?
Met andere woorden je krijgt ook melding van "hardware removed" etc.
Of is het een probleem Dongle -> Remote?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
prutser001 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:07:
Kijk eens of hij niet te heet word? Er zijn wel wat problemen te vinden rondom het disconnects van USB devices/dongles. Je geeft zelf aan dat ze op een ander apparaat perfect werken.

Je kan uiteraard W8 installeren op de Brix om te kijken wat dat doet? (Eventueel andere ssd/hdd er aan zodat je je originele installatie houd)
Heb geen andere mSATA SSD in huis liggen maar zat wel al te denken aan Windows 8.1 (die heb ik namelijk wel liggen). De hitte valt heel erg mee; na twee uur een film kijken in Kodi, een directe reboot en dan geeft de BIOS aan dat de CPU nog geen 45 graden is. Er komt ook amper warmte van het doosje af.
Meekoh schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:32:
Dus Windows "ziet" de dongle steeds even niet?
Met andere woorden je krijgt ook melding van "hardware removed" etc.
Of is het een probleem Dongle -> Remote?
Nee, er komt geen melding in mijn systray dat er iets verwijderd is. Het is alsof inderdaad dongle & remote elkaar niet zien. Dat gezegd hebbende, beide remotes geven ook aan dat er geen connectie is met de dongle gedurende enkele seconden. Daarna is er weer connectie.

Blijft het feit dat op mijn andere machines, beiden 8.1 Pro, ik zonder enige driver/installaties meteen gebruik kan maken van de dongles+remotes en er geen disconnects optreden. Heb helaas geen andere machine (non-BRIX ofzo) met Windows 7 erop om het issue tussen eventueel OS & dongle te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 13:22
Als ik een beetje op het internet rondzoek zijn er wel meer mensen die problemen hebben met de USB3 poorten van die Brix. Ergens denk ik daar het probleem in zit of de drivers. Heb je het ook geprobeerd met die USB3 driver van de Gigabyte site (das een wat oudere).
Daarnaast snapt Windows 7 uit zichzelf USB3 niet, windows 8 en hoger wel. Daarom zijn er extra drivers nodig, maar niet iedere driver maker houd zich aan de structuur van Windows 7. Dat zou verklaren waarom het op je laptop wel werkt. Zie ook interresant stukje van USB3 hardware fabrikant hier.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Ondanks dat er geen melding in de systray komt, kan het misschien zijn dat de optie energieschema, geavanceerde instelling - USB instellingen - selectieve USB onderbreking dit ook niet toont?
Selectieve onderbreking eens uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Meekoh schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:27:
Als ik een beetje op het internet rondzoek zijn er wel meer mensen die problemen hebben met de USB3 poorten van die Brix. Ergens denk ik daar het probleem in zit of de drivers. Heb je het ook geprobeerd met die USB3 driver van de Gigabyte site (das een wat oudere).
Daarnaast snapt Windows 7 uit zichzelf USB3 niet, windows 8 en hoger wel. Daarom zijn er extra drivers nodig, maar niet iedere driver maker houd zich aan de structuur van Windows 7. Dat zou verklaren waarom het op je laptop wel werkt. Zie ook interresant stukje van USB3 hardware fabrikant hier.
Heb inderdaad ook het e.e.a. gevonden op Kodi-forums maar was niet onder de indruk van de oplossingen. Veel ging trouwens over Linux omdat daar sowieso de H77-drivers blijkbaar slecht in ondersteund worden. Maar jouw gelinkte PDF is erg interessant; ga ik zometeen eens aandachtig nog een keer doorlezen.
GerardVanAfoort schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:54:
Ondanks dat er geen melding in de systray komt, kan het misschien zijn dat de optie energieschema, geavanceerde instelling - USB instellingen - selectieve USB onderbreking dit ook niet toont?
Selectieve onderbreking eens uitzetten.
Thanks, startpost aangepast want dat bedoelde ik eigenlijk al en staat op "Disabled". ;)

/edit: @Meekoh; ik lees dat de iusb3mon.exe soms ook voor issues kan zorgen. Zal die vanavond even uitschakelen in de hoop dat er automagische fallback naar 2.0-snelheden wordt gerealiseerd.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 21-05-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Korte update: gisteren getest zonder de iusb3mon.exe en dat levert alleen maar meer rare dingen op. Daarna de .exe weer ingeschakeld maar daarmee komen we terug in de startpost; disconnects tussen dongle en remote.

Tja, ik zit er ontzettend hard aan te denken nu om Windows 8.1 te installeren. Of heeft iemand nog andere ideeen die onder 7 x64 getest kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Misschien kan je met USBDeview van NirSoft nog wat monitoren en reproduceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

USB3 staat er om bekend te storen op de 2.4Ghz band helaas. Advies is om of een USB2 poort te gebruiken voor slow devices of de afstand tot de USB port te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:35:
Misschien kan je met USBDeview van NirSoft nog wat monitoren en reproduceren?
Goed plan voor dit weekend; ergens in de planning die er al ligt van verjaardagen etc. :)
Anoniem: 19894 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:48:
USB3 staat er om bekend te storen op de 2.4Ghz band helaas. Advies is om of een USB2 poort te gebruiken voor slow devices of de afstand tot de USB port te vergroten.
De BRIX heeft alleen USB3; maar de afstand vergroten? Neem aan dat ik ook een test kan doen met een USB-verlengkabel dus "BRIX USB3" -> USB-kabel van een meter -> Dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MAX3400 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:53:
[...]

...

De BRIX heeft alleen USB3; maar de afstand vergroten? Neem aan dat ik ook een test kan doen met een USB-verlengkabel dus "BRIX USB3" -> USB-kabel van een meter -> Dongle?
Dat zou een oplossing kunnen zijn ja mits de kabel USB2 is (dan zou je geen last meer hebben van de 2.4Ghz RF storing aangezien de USB3 poort dan terugschakelt naar USB2 mode).

edit:

Eventueel zou je in het bios XHCI kunnen uitzetten, maar dan heb je totaal geen USB3 meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 22-05-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Anoniem: 19894 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:03:
[...]

Dat zou een oplossing kunnen zijn ja mits de kabel USB2 is (dan zou je geen last meer hebben van de 2.4Ghz RF storing aangezien de USB3 poort dan terugschakelt naar USB2 mode).

edit:

Eventueel zou je in het bios XHCI kunnen uitzetten, maar dan heb je totaal geen USB3 meer.
USB1.0 kabel van een meter tussen gehangen. Vlekkeloos werken! Dus die blijft er de komende tijd tussen; zodra Windows 10 uit is, gaat het machientje toch weer aan de WDS voor een nieuwe uitrol.

Tja, zo zie je maar; toch wat over het hoofd gezien wat een snelle test had kunnen zijn.

Bedankt allen!

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 22-05-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet zozeer over het hoofd zien maar slechte shielding van de USB3 poorten. Maar mooi dat het werkt :)
Pagina: 1