Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Router (Wifi & TV) achter powerline

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik enorme last van mijn wifi bereik met mijn huidige Experiabox V8 (Kpn glasvezel 100Mbps/s). Deze experiabox is bevestigd in de meterkast op de begange grond. Het bereik is echter bizar slecht, en dan met name op de 1e verdieping. Voorheen was het een tikkeltje beter, maar het gaf alsnog niet het gewenste bereik. (kwa opstelling is er niks veranderd, geen dingen veranderd in het huis, dus de oorzaak van de problemen nu kan misschien liggen aan andere netwerken in de buurt)

Met het ‘bereik’ wat ik op de 1e etage nog heb haal ik met een beetje geluk een krappe 1 Mbps/s. Om dit probleem op te lossen heb ik geprobeerd een accesspoint aan te sluiten achter mijn experiabox. Echter gaf dit niet het gewenste resultaat, het bereik was bijna hetzelfde alleen de snelheden lagen iets hoger.

Wat is nu de beste oplossing voor het verbeteren van het bereik op de 1e etage? Een kabel naar de bovenste verdieping te trekken met daarop een accesspoint is helaas niet haalbaar. Echter loopt er vanuit de meterkast een powerline naar de slaapkamer. Vanuit deze powerline loopt een lan-kabel rechtstreeks in mijn TV-ontvanger om TV-zenders te ontvangen. Nu had ik het idee om achter deze powerline een router te plaatsen. Met als doel het bereik op de 1e etage te vergroten, echter vanuit mijn router wil ik een lan-kabel naar mijn tvkastje laten lopen voor mijn digitale tv. Mijn vraag luidt, in hoeverre is dit mogelijk ? Kan ik hem als accesspoint instellen en alsnog tv kijken ? Welke oplossingen zijn er nog meer (switch?)? Helaas heeft mijn huidige powerline geen wifi capaciteiten.

Tv kijken laat ik zo als het is lopen via de poweradapter, het gaat nu puur om het internet.

Gepost met de slechtste glasvezelverbinding van Nederland,

Bvd

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gepost met de slechtste glasvezelverbinding van Nederland,
Waar slaat dat nou op? :/

Je internetverbinding via glasvezel is het probleem totaal niet volgens jouw verhaal. Je hebt alleen maar problemen met je zooi binnenhuis :o

Of je een router als AP kunt instellen en dan gebruiken zoals jij beschrijft hangt helemaal af van wat voor glasvezelverbinding je hebt en hoe het met VLANs werkt voor TV.

Eerlijk is eerlijk: verreweg de beste, snelste, stabielste en vooral goedkoopste oplossing is gewoon UTP kabel trekken, net zoals mensen 10 jaar terug geheel normaal vonden. Kijk eens naar leidingen vanaf die meterkast, meeste huizen hebben nog wat loze leidingen, zo niet kun je andere leidingen vaak gebruiken om naast wat er nu in zit (coax voor TV) UTP te trekken.

Optie 2 als je wel coax naar boven hebt is MoCA. MoCA 2.0 is eindelijk verkrijgbaar, kijk eens naar de Hirschmann Moka-32. Zo goed als gegarandeerd - en vooral stabiel - 400Mbps over coax waar dan ook je het in het huis wilt hebben.

Powerline kan werken, maar kijk voor de grap eens wat voor bandbreedtes je haalt. Bij een goede, nieuwe set met HomeplugAV 2.0 of G.hn en MiMo kun je onder goede omstandigheden >100Mbps halen, maar meestal mag je erg blij zijn als je 25Mbps haalt. Dat is ook niet bepaald in verhouding met wat je o zo geweldige glas aanlevert tot je meterkast. Daarom m.i. afgeschreven als optie om je binnenhuisnetwerk mee te verbinden. Het is misschien goed genoeg voor TV maar daar is alles mee gezegd.

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je glasvezel hebt en het zinvol wil gebruiken mag je 802.11AC gebruiken of ethernet kabels trekken. De laatste optie is verreweg het goedkoopste en betrouwbaarste.

Als je meerdere dingen wil doen (IPTV + Internet) kan je dan ook het beste meteen twee kabels trekken.

Als je goed WiFi in je huis wil hebben zal je ook kabels moeten trekken, maar dan sluit je dus ergens waar je er goed gebruik van kan maken een AP aan op het einde van de kabel. Een AP kan een echte AP zijn, maar ook een router met alle functies uitgeschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn late reactie, ben er niet aan toegekomen om eerder te reageren.
Bedankt voor de tips.
De oplossing via MoCA klonk voor mij geheel nieuw en leek in eerste instantie een redelijke oplossing. Echter is het mij na veel moeite gelukt om een FTP-kabel(cat5e) te trekken naar de bewuste kamer. Bij het trekken van deze kabel heb ik aan een kant de connector los moeten halen om door de leiding te komen.

Omdat ik nogal een leek ben op dit gebied heb ik wat rond zitten snuffelen hier op tweakers. Hieruit concludeerde ik dat mijn kabels crosslinked moeten zijn als ik mijn accespoint of router aansluit via de FTP-kabel naar mijn ExperiaBox v8, is dit juist? Enfin, omdat aan een zijde van de kabel wel nog een connector zat besloot ik om te kijken hoe daar de kabeltjes zaten aangesloten, tot mijn verbazing zag ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zF99lfX.jpg?1
Wit/oranje -- oranje -- wit/groen -- wit/blauw -- blauw -- groen -- wit/bruin -- bruin

Na ook weer wat rondsurfen op het net, zie ik daadwerkelijk nergens deze indeling staan?
Dit schept nogal wat verwarring, ik vraag me nu af hoe ik mijn rj45(?) connector juist aansluit?

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
knijp je toch gewoon beide kanten nieuwe connector.. zoveel werk ist ook weer niet en weet je zeker dat het goed zit.

Battle.net :: FazerFreak#2695

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Witblauw en blauw lijken te zijn omgedraaid, crosslinked moet je niet meer aan willen doen. Alles is tegenwoordig autosensing. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 01 juni 2015 @ 19:10:
Witblauw en blauw lijken te zijn omgedraaid, crosslinked moet je niet meer aan willen doen. Alles is tegenwoordig autosensing. ;)
Oke, autosensing is dan dat het systeem zichzelf aanpast naar de beste verbinding ?
Maar blijft dan de beste optie om aan te sluiten, crosslinked of gewoon straight ?

Het is dan idd een makkelijke optie om aan de andere kant ook even een nieuwe connector te plaatsen, maar ik was toch even benieuwd hoe het nu zat.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Gewoon aan beide kanten deze aanhouden:

Afbeeldingslocatie: http://www.groundcontrol.com/galileo/images/Ethernet_Cable_Straight-Through_568B.gif

De meeste netwerkpoorten autosensen niet alleen de snelheid maar ook het type kabel wat word gebruikt (Cross of Straight). Crossover gebruik je alleen nog in heel erg specifieke situaties waarbij oudere hardware moet worden ondersteund. Voor de situatie die jij beschrijft was je ook 10 jaar terug geen crossover kabel nodig trouwens.

Crossover gebruikte je vroeger als je 2 PC's direct met elkaar wou verbinden. Switches, Routers, Accespoints e.d. sluit je gewoon straight aan op elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 01-06-2015 19:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt! Dan weet ik voorlopig voldoende.

Nu nog even beslissen of het een accespoint, of router ingesteld als accespoint gaat worden.
Pagina: 1