Keuken apparatuur, garantieuitbreiding nuttig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:13
Heeft het waarde om bij de aanschaf van keukenapparatuur de garantie uit te breiden van 2 naar 5 jaar, of is dit puur extra geld voor de verkoper?
Ik zie hier bij de vleet topics over garantieafhandeling voorbijkomen, en de term die altijd weer naar boven komt is "verwachte levensduur" / "conformiteitbeginsel" (wettelijke garantie art. 7:17 BW).

Het gaat hier om producten van Siemens (koelkast, vaatwasser, combi-oven), Smeg (fornuis) en Novy (afzuigkap). In mijn ogen degelijke fabrikanten en gezien de prijs van de producten verwacht ik ook een probleemloze levensduur van tenminste een jaar of 8, zeker 5 (adviesprijzen tussen de 850-2500 euro per product, daadwerkelijke prijzen tussen 600-1200 euro).

Dus, ben je een oelewapper als je betaalt voor 3 jaar extra garantie, of sta je straks toch (deels) met lege handen / heb je je handen vol aan gezeur als er na 2 jaar mankementen naar boven komen en je dit niet hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het heeft weinig zin denk ik. Zoals je al aangeeft mag en kan je verwachten dat de apparatuur van dergelijke merken langer dan 5 jaar probleemloos werkt. Bij mijn ouders is ook het meeste van Siemens. Die keuken is onderhand ook al ruim 15 jaar oud en er nog niks kapot gegaan.

Daarnaast is het risico dat een apparaat kapot gaat in het begin heel groot, daarna een lange periode heel klein, tot de verwachte levensduur is bereikt. Ook wel bekend als de badkuip grafiek. Die 3 jaar extra garantie valt dus in de periode dat het risico het laagst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Het is net dat Miele topic dat nu loopt. 4 jaar oud en je zou flink moeten bijbetalen..

Edit: oplossing wordt wss om er een extra, redelijk goedkoop, product van Siemens bij te kopen, zodat we aan de voorwaarden van 4 inbouwproducten = 5 jaar garantie voldoen :) Geen gezeur dan.

[ Voor 52% gewijzigd door henri86 op 19-05-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Die extra garantie is ook wel raar, dan worden de voorrijkosten bijvoorbeeld niet gedekt. Dus elke keer als ze langs komen mag je meer dan 100 euro aan voorrijkosten dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er zit een verschil tussen in je recht staan of je recht krijgen. Deze extra garantie zorgt er in ieder geval voor dat je veel gezeur kan voorkomen. Het is te duur om naar de rechter te stappen voor een apparaat van ~500 euro.

Uiteindelijk is extra garantie gewoon een soort verzekering. Enkel achteraf kan je bepalen of het winstgevend is geweest. Zelf ga ik nooit een verzekering aan van een risico wat ik zelf kan dragen, tenzij de kans dat ik hem nodig heb groot of verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
^kan je beter een rechtsbijstandsverzekering nemen. Die extra garantie dekt vaak niet eens alles. Bijv. voorrijkosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo snel gaan die spullen niet stuk in mijn ervaring. Zelfs de onze Whirlpool vaatwasser hield het 9 jaar vol. Hij was daarna wel te repareren, maar ik vond het een klote ding dus hij is nu vervangen door een Siemens. Uiteraard geen verlengde garantie genomen. Ik vind het echt een zeer twijfelachtige verkooppraktijk en de verzekeringen zelf zijn vaak ook zeer onvoordelig (zoals bv dat voorrijkosten verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:50
Vaak betaal je nog wel voorrijkosten, alleen de werkuren en materiaalkosten vallen dan onder (uitgebreide) garantie.

Hier (ATAG):
- na 1,5 jaar ging de printplaat van de oven stuk, was een heule duuure geweest zonder garantie
- na 2,5 jaar gingen eerst de scharnieren van de koelkast stuk, gevolgd door de scharnieren van de diepvries

Als je vrij eenvoudig / voordelig aanvullende garantie kan krijgen: doen. Anders moet je kiezen of je de gok waagt (iets goedkoper uit en hopen dat er niets stukgaat, of een beetje meer betalen en weten dat dure reparaties zullen uitblijven)...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Bij afname van 4 producten van hetzelfde merk krijg je van de fabrikant 5 ipv 2 jaar garantie. We hebben nu 3x Siemens (vaatwasser, koelkast, combi-oven) op het oog, dus we kopen gewoon een goedkope afzuigkap van 100 euro van Siemens erbij voor de garantie, die zetten we dan wel op marktplaats te koop :p
Een euro'tje of 50 hebben we nog wel over voor die extra garantie. Apart bijkopen zou wel relatief duur zijn. En combi-oven, koelkast en vaatwasser zijn in mijn ogen de 3 apparaten waar de kans wat groter is op problemen. Fornuis en afzuigkap heb ik meer vertrouwen in dat ze het vanzelf probleemloos langer volhouden :)
Pagina: 1