Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

15" Laptop voor mijn studie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Dit citeer ik rechtstreeks van de website van de school.
Een mediavormgever houdt zich bezig met de vormgeving van allerlei media-uitingen. De digitale middelen die de mediavormgever tot zijn/haar beschikking heeft weet hij/zij deze op een creatieve wijze toe te passen. De mediavormgever ontwerpt tijdschriften, brochures, reclamecampagnes, flyers, websites en vele andere mediaproducten. Bij de opleiding staat het ontwerpen van interactieve en (audio-)visuele media-uitingen centraal. Je leert werken met Adobe software waaronder de volgende programma’s vallen: Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere Pro, Flash en Dreamweaver.
Verder wil ik er natuurlijk ook wel eens een spelletje er op doen, dit hoeft dan niet op maximale settings. Denk hierbij aan een spel als GTA V of Euro Truck Simulator 2 en De Sims 4. Zolang ik ze op 1080p kan spelen op een framerate van 30 of hoger, is het helemaal goed. (echter is dit geen keiharde eis en ik zou prima zonder gamen kunnen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Mijn maximale budget is 2000 euries, maar minder is altijd welkom.

Wat zijn de eisen die aan de laptop gesteld worden?

Dit is ook rechtstreeks van de school site gekopieerd:
• Device type: laptop (In de creatieve sectoren wordt veel gebruik gemaakt van Apple computers. Daarom adviseren we je een MAcBook aan te schaffen. Als je budget dat niet toelaat kun je eventueel ook met een krachtige Windows computer werken.)

• Besturingssysteem: Bij voorkeur Mac OS 10.4.8 of hoger (bij Windows minimaal versie 7, 64 bit)

• Intern geheugen: minimaal 8Gb (met uitbreidingsmogelijkheden)

• Harde schijf: minimaal 500 GB

• Processor: quad core / dual core

• Toetsenbord / muis: geen speciale eisen

• Grafische capaciteiten
◦ grafische kaart met minimaal 1 GB geheugen
◦ Aanbevolen schermgrootte: minimaal 15"
◦ Check je voorkeur voor een mat of glanzend beeldscherm i.v.m. (ont)spiegeling
◦ Resolutie beeldscherm: minimaal 1440 pixels breed

• Geluid
◦ geluid(skaart): vereist
◦ koptelefoon/oortjes: vereist

• Netwerkkaart: moderne WiFi kaart, minimaal volgens de n-standaard.
Het is verstandig om rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen. Mocht je een nieuwe laptop aanschaffen, zorg er dan voor dat de draadloze netwerkkaart de 5Ghz-band ondersteunt.

• CD/DvD-speler: vereist (kan worden opgelost via een externe dvd speller laptop hoeft deze niet te hebben.)

• Accucapaciteit: bij voorkeur hoge capaciteit (6-cellig of meer) of extra accu

Opmerkingen: denk aan de draagbaarheid en de bescherming van je device.
Zelf wil ik echter een 4K scherm, omdat ik dit fijner vindt, mat of glanzend maakt voor mij niet uit.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Aangezien het een school laptop is neem ik hem iedere dag van huis naar school mee neem (ook weer terug natuurlijk :P) zou het fijn zijn om een zo laag mogelijk gewicht mee te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb geen merk voorkeur, wel wil ik graag een kwaliteitslaptop die minstens 4 jaar mee gaat (de duur van mijn opleiding).

Zelf zat ik te denken aan een pricewatch: Asus Zenbook Pro UX501JW-FJ229H
of een pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-72CJ

als er nog iets onduidelijk is of ontbreekt, laat het dan gerust weten.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
Dell xps 15 heeft ook 4k scherm misschien ook optie voor je?

Verwijderd

Topicstarter
ppatrick schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:44:
Dell xps 15 heeft ook 4k scherm misschien ook optie voor je?
Da's een goeie! Heb ik compleet gemist :F Waar gaat jou voorkeur persoonlijk naar uit? Kijkend naar de specs en de prijzen heb ik het idee dat de Asus er namelijk beter uit komt, of heb ik dat mis en is de Dell dubbel en dwars zijn geld waard?

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 20:14
Als je de XPS 15 toch nog een beetje duur vind dan kun je ook nog een Inspiron 7000 kopen. Ook een hele mooie laptop, maar dan iets voordeliger.
De processor is overigens wel best een stuk langzamer, maar denk ik nog wel snel genoeg voor alle genoemde applicaties. Alleen Premiere is een écht zwaar programma.
http://www.dell.com/nl/p/...-7548-laptop/pd?ref=PD_OC

[ Voor 28% gewijzigd door Pyramiden op 20-05-2015 20:48 ]

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:22

Major_ton

Shoot!

Op een Dell XPS 15 zul je helaas GTA V niet vloeiend draaiend krijgen op 1080p. De GT 750m is daar niet krachtig genoeg voor. Een Inspiron 7000 gaat dat al helemaal niet lukken. Daarbuiten zijn het overigens wel erg fraaie laptops.

De Asus UX501 heeft voor alsnog een onbekende afwijking in het scherm waar nog geen oplossing voor is. Ik zou deze dus on hold zetten.

Houd er met de Acer V15 Nitro rekening mee dat ondanks het (goede) 4K scherm, hij alleen bezit over een HDMI 1.4 video output en dus nooit verder komt dan 4K op 30Hz naar een externe monitor.

Er is ook nog een Lenovo Y50-70 met 4K scherm (ook snel genoeg voor de meeste games op FHD), maar dat scherm heeft een lage maximale helderheid, laag contrast en een zeer matig kleurbereik.

Mocht het (in de toekomst) gebruiken van een extern 4K scherm nooit gaan gebeuren, dan lijkt mij de Acer de beste optie op het moment.

Some infinities are bigger than others.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 20:14
Ik verwacht wel dat GTA V op een GT750 zal draaien met 30 fps op 1080p. Alle settings zullen naar low moeten, maar draaien zal hij.

Als ik TS was dan zou ik even in de pricewatch zoeken naar laptops met een GTX 965M of 970M die ook een 4k scherm hebben. http://tweakers.net/categ...hJ3MLc1EJJR8nC1MgcKF1bCwA

Een andere optie is ook om naar workstations te kijken. Die hebben veel betere displays, maar daar betaal je ook voor.

• ppatrick
Weet niet hoe belangrijk garantie voor je is maar Dell heeft wel volgende dag aan huis ze hem komen maken en bij Asus zou er denk snel 2 weken over heen gaan. Kan trouwens niet vinden waar je de asus uit jou link nog kan kopen?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 23:22
Inderdaad met ppatrick: let heel goed op hoe je garantie of eventuele reparaties geregeld wordt. Ik was bijvoorbeeld tijdens mijn studie een Samsung laptop 3 weken kwijt maar kon echt niet lang zonder laptop. Om die reden voor de tussentijd een goedkope mini-laptop gekocht om tenminste nog enigsinds mee te kunnen doen. Wat dat betreft kan Dell heel gunstig uitpakken.

Verwijderd

Topicstarter
ppatrick schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:24:
Weet niet hoe belangrijk garantie voor je is maar Dell heeft wel volgende dag aan huis ze hem komen maken en bij Asus zou er denk snel 2 weken over heen gaan. Kan trouwens niet vinden waar je de asus uit jou link nog kan kopen?
Voor zo ver ik weet is hij weer leverbaar bij Coolblue, kreeg vanochtend een mailtje dat hij daar weer op voorraad was.

En garantie is inderdaad wel belangrijk, aangezien we (bijna) alles op de laptop gaan doen. :)
Dus eigenlijk is de Dell dan de beste keus?

Verwijderd

Topicstarter
Major_ton schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:31:
Op een Dell XPS 15 zul je helaas GTA V niet vloeiend draaiend krijgen op 1080p. De GT 750m is daar niet krachtig genoeg voor. Een Inspiron 7000 gaat dat al helemaal niet lukken. Daarbuiten zijn het overigens wel erg fraaie laptops.

De Asus UX501 heeft voor alsnog een onbekende afwijking in het scherm waar nog geen oplossing voor is. Ik zou deze dus on hold zetten.

Houd er met de Acer V15 Nitro rekening mee dat ondanks het (goede) 4K scherm, hij alleen bezit over een HDMI 1.4 video output en dus nooit verder komt dan 4K op 30Hz naar een externe monitor.

Er is ook nog een Lenovo Y50-70 met 4K scherm (ook snel genoeg voor de meeste games op FHD), maar dat scherm heeft een lage maximale helderheid, laag contrast en een zeer matig kleurbereik.

Mocht het (in de toekomst) gebruiken van een extern 4K scherm nooit gaan gebeuren, dan lijkt mij de Acer de beste optie op het moment.
Acer heeft helaas als nadeel de zeer korte accu duur :(
Ik weet nu in ieder geval zeker dat ik moet wachten met die Asus, heb er ook al wat over gelezen.

En de Lenovo valt af vanwege het scherm, ik wil wel een beetje een goed scherm hebben aangezien ik veel met kleur werk.

Bedankt voor deze nuttige aanvulling :)

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Nog een leuke link over GTA V benchmarks (laptops included, ook eentje met een GT 750m): Klik maar raak voor een knaak

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 10:56

The Inquisitor

Greetings weaklings

Alienware M15? Zit een GTX970 in (optie), en daarmee draai je GTA V makkelijk:

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

The Inquisitor schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:53:
Alienware M15? Zit een GTX970 in (optie), en daarmee draai je GTA V makkelijk:
Jammer alleen dat je in de M15 v2 niet voor een GTX 970m kan kiezen icm de Ci7 4720HQ, maar alleen de Ci5 4210H. Dat presteert helaas toch net even wat minder.

• ErwtEnEtEr
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-11 12:50
Dit is toch een Alienware 15 met 970M en standaard een i7 4710HQ met upgrade naar i7 4720HQ voor €0,00?

Zelfs een 980M kan binnen €2000,-

Let wel, Beide hebben niet standaard een 4K-scherm, dit is €380,- meer.

[ Voor 7% gewijzigd door ErwtEnEtEr op 22-05-2015 13:23 . Reden: tikfoutje en verbetering ]

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 23:58
ErwtEnEtEr schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:20:
Dit is toch een Alienware 15 met 970M en standaard een i7 4710HQ met upgrade naar i7 4720HQ voor €0,00?
Let wel op dat Alienware volgens reviews wel erg warm wordt...nou zal het minder zijn omdat het de nieuwe GTX900 lijn heeft en i7 maar alsnog krijgen ze het voor elkaar :+

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom een gaming laptop voor 2000 euro kopen? Het is toch voor je opleiding? Kan je dan niet beter gewoon kopen wat er op de site staat (een Mac) en gamen thuis doen?

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ja ga anders die discussie weer aanwakkeren. Er zijn een tal van redenen waarom TS geen desktop kan kopen. Hij vraagt om een laptop tot 2000 euro, genoeg mogelijkheden met zijn wensen.

Edit: en afaik is er geen macbook met een 4k resolutie.

[ Voor 13% gewijzigd door The Inquisitor op 22-05-2015 15:04 ]

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 23:58
Deze is misschien wel een erg mooie oplossing. Is wel rood pricewatch: MSI Gaming Series GS70 2QE-237NL Red edition ...eventueel ook in zwart maar dit vindt ik persoonlijk leuker.

[ Voor 41% gewijzigd door weszz op 22-05-2015 15:12 ]

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Verwijderd

The Inquisitor schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:58:
Ja ga anders die discussie weer aanwakkeren. Er zijn een tal van redenen waarom TS geen desktop kan kopen. Hij vraagt om een laptop tot 2000 euro, genoeg mogelijkheden met zijn wensen.

Edit: en afaik is er geen macbook met een 4k resolutie.
MacBook Pro gaat tot 15" 2560 x 1600.

De vraag is heb je 4k resolutie wel echt nodig op een 15" scherm? Op een 50" 4k TV kan ik al amper de losse beeldpunten zien van 20cm afstand! op een 15" scherm zal je nauwelijks verschil zien tussen fullHD en 4k. Behalve dan dat onder windows veel software nog steeds niet goed om kan gaan met HiDPI schermen en er volkomen verneukt uitzien!

Video wil je ook niet in 4k bewerken. Dat doe je offline met een FullHD proxy, waarna je de uiteindelijke render op het 4k source materiaal doet.

Heb je gedacht aan een FullHD laptop met deugdelijke graphics en displayport en een extern 4k scherm?

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:36:
Waarom een gaming laptop voor 2000 euro kopen? Het is toch voor je opleiding? Kan je dan niet beter gewoon kopen wat er op de site staat (een Mac) en gamen thuis doen?
Als jij voor mij voor minder dan 2000 euro een nieuwe Mac Book kunt krijgen die aan de eisen voldoet, laat het me dan ff weten :) want die dingen zijn namelijk veel duurder :s

Verwijderd

Topicstarter
weszz schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:12:
Deze is misschien wel een erg mooie oplossing. Is wel rood pricewatch: MSI Gaming Series GS70 2QE-237NL Red edition ...eventueel ook in zwart maar dit vindt ik persoonlijk leuker.
Inderdaad een mooi ding, helaas is hij 17,3 inch :( en dat is gewoon te groot.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:04:
[...]

MacBook Pro gaat tot 15" 2560 x 1600.

De vraag is heb je 4k resolutie wel echt nodig op een 15" scherm? Op een 50" 4k TV kan ik al amper de losse beeldpunten zien van 20cm afstand! op een 15" scherm zal je nauwelijks verschil zien tussen fullHD en 4k. Behalve dan dat onder windows veel software nog steeds niet goed om kan gaan met HiDPI schermen en er volkomen verneukt uitzien!

Video wil je ook niet in 4k bewerken. Dat doe je offline met een FullHD proxy, waarna je de uiteindelijke render op het 4k source materiaal doet.

Heb je gedacht aan een FullHD laptop met deugdelijke graphics en displayport en een extern 4k scherm?
Als ik op mijn 23' full hd scherm content edit, kan ik dit duidelijk zien, dat stoort me gigantisch. Verder ben ik tevreden met de scherpte van mijn 10' 1920x1200 scherm van mijn tablet, maar het liefst zou ik het toch iets scherper willen hebben, dan kom je dus op een 3k of 4k scherm, aangezien 4k beter schaalt kies ik daar voor :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 17:53:
[...]

Als ik op mijn 23' full hd scherm content edit, kan ik dit duidelijk zien, dat stoort me gigantisch. Verder ben ik tevreden met de scherpte van mijn 10' 1920x1200 scherm van mijn tablet, maar het liefst zou ik het toch iets scherper willen hebben, dan kom je dus op een 3k of 4k scherm, aangezien 4k beter schaalt kies ik daar voor :)
Dat hangt ook heel sterk van de gebruikte techniek af, en eventuele filters, laagjes, laminaten enz. Een IPS LCD met hoge PPI gaat heel goed werken, ook sub-4K. En TN of MVA zal minder werken, en als je een karige technische bonding hebt tussen de laagjes voor het paneel en het paneel krijg je ook een soort van lens effect waar de scherpte door achter uit gaat. Specs zijn belangrijk, maar de uiteindelijke uitvoering een heel stuk belangrijker.

Wat de Mac betreft, hier zijn wat opties onder de 2100 euro:

http://tweakers.net/categ...1N9EyuUrIyQ-Jl5QGkLA4NaAA

Zie zijn sowieso qua gewicht en accuduur superieur aan de meeste modellen die je qua non-Apple kan vinden, en qua levensduur al helemaal. De gemiddelde Mac gaat toch zeker 6 jaar mee, en hebben daarna nog voldoende restwaarde om een leuke korting op je volgende computer te verzekeren.

Daarnaast is de PCIe SSD toch erg prettig, qua GPU kom je er ook wel uit (moet je natuurlijk geen spektakel qua games mee verwachten, maar op medium moeten de meeste games toch zeker net zo veel FPS als de refresh rate halen). De sub-2000-euro MBP van 15" die daar staat heeft zelfs een i7.

Ik denk dat een i7+PCIeSSD toch vrij prettig is als je flink met media wil werken. Qua RAM is 8GB voldoende, maar 16GB is dan weer prettig als je veel high-res video gaat verwerken.

Daarnaast kan je ook Windows multibooten zodat je naast je opleiding buiten OSX kan werken als je met Windows dingen wil doen.

Je kan uit de omschrijving van je school site al opmaken dat ze naar Apple neigen, en je kan er dan ook eigenlijk wel van uit gaan dat docenten daar de voorkeur voor hebben en waarschijnlijk ook het meeste ervaring mee hebben.

Los van je eisen: 15 inch is overkill, vooral als je je laptop veel wil meenemen. Het idee van een lekker groot scherm voor onderweg gaat zeker weten niet opwegen tegen het gemak van mobiliteit en kleine tassen. Een 13 inch laptop gaat net zo goed werken, en thuis kan je dan gewoon een extern scherm aansluiten. Op school kan dat waarschijnlijk ook wel, maar zo niet: dan heb je aan 13 inch echt genoeg. Dat was mijn ervaring op de kunstacademie 7 jaar geleden tenminste.

[ Voor 9% gewijzigd door johnkeates op 22-05-2015 18:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 17:53:
[...]

Op 23" is fullHD inderdaad niet superscherp meer, je hebt het echter over een een 15" scherm, daar zit je (als je ogen je lief zijn) verder vanaf dan een tablet. 15" fullHD beeldscherm of 10" fullHD tablet zal elkaar niet veel ontlopen qua schermte (uitgaabnde van kwaliteitsschermen).

Er is echter niets dat je belet om een 23"+ 4k scherm aan die laptop te hangen als je bij de aanschaf even oplet. Je hebt dan onderweg en op de opleiding acceptabele, maar toegegeven niet super, beeldkwaliteit. Je krijgt echter wel de keuze uit een veel grotere range veel goedkopere laptops. Het bespaarde geld kan je uitgeven aan een extern 4k scherm.

Je hebt dan thuis het voordeel van een superscherp 4k scherm naast je laptop scherm. Ik vindt dat persoonlijk heerlijk in Lightroom. Je UI en bewerkingen uitvoeren op je kleine scherm en een live 4k preview op de monitor om het resultaat meteen te zien.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

ErwtEnEtEr schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:20:

Zelfs een 980M kan binnen €2000,-

Let wel, Beide hebben niet standaard een 4K-scherm, dit is €380,- meer.
Je hebt gelijk, die heb ik helemaal over het hoofd gezien. Hij zat verborgen onder het knopje "volgende" als 5de optie. Thanks!!

• ppatrick
Je moet wel rekening houden dat deze echt ander type laptop is dan bijv de XPS 15 deze gaat denk stuk zwaarder zijn en logger weet niet of je dat belangrijk vindt of liever iets lichters maar dan minder krachtig.

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

De Alienware is wel relatief zwaar ja
Pagina: 1