Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen :),

Iedereen heeft wel eens die periode in zijn/haar leven waarbij de hobby 'fotografie' tijdelijk op een laag pitje komt te staan. Deze periode heb ik de afgelopen 1.5/2 jaar gehad. Onlangs ben ik weer fanatiek begonnen met foto's maken.

Zelf behoor ik al jaren tot de autospotters/fotografen :D , waarbij ik nu zelfs een vakantiebaantje/bijbaantje aangeboden heb gekregen omtrent autofotografie. Mijn taak is het om foto's te maken van exclusieve auto's (Italiaanse afkomst :9 ) voor op de website van de betreffende dealer.

Op dit moment beschik ik over een Nikon D5000 met een tweetal lenzen (18-105mm en 50mm). Volgens Camera Shutter Count zit ik op zo'n 20.000 clicks (20% van de capaciteit/levensduur). Dit betekent dat de camera eigenlijk nog niet aan vervanging toe is. Toch merk ik dat het gat tussen D5000 en bv. D5300 vrij groot is (Zoals de 'waarden/cijfertjes' aangeven, maar ook tussen foto's op bv. sites zoals Flickr etc). Daarom wil ik o.a. het geld van mijn bijbaantje gebruiken voor een nieuwe camera.

Mijn vragen zijn daarom: Is de Nikon D5000 verouderd vergeleken met D5300/D5500 en de D7xxx series? En is een (body)upgrade naar een D5300 of D7xxx aan te raden of is het verschil in de praktijk marginaal?

Nieuwe features zoals Touchscreen en WiFi zijn handig, maar geen vereiste. Het gaat mij dus puur om de kwaliteit van de foto's.

Alvast dank voor de reacties :)

Excuus indien dit soort vragen onderdeel zijn van een ander topic O+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Op de uiterste randen van de camera hun kunnen zal je het verschil gaan zien tussen een D5000 en D5300, maar op de meeste foto's zal het een stuk lastiger zijn. Ik denk dat je met mooie lens meer verschil gaat maken.
Laat eens wat foto's zien (links naar flickr?) die jou het gevoel geven dat de D5300 beter is dan wat je nu hebt. Want ik denk dat je op andere vlakken meer winst kan halen.

En, wat ga je er zelf mee fotograferen? Want ook dat bepaald voor een groot deel wat je nodig gaat hebben en waar je wel/niet voordeel mee gaat ondervinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 19-05-2015 17:11 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 21:32
Ik denk ook dat je waarschijnlijk meer winst behaald door betere objectieven te kopen dan een andere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G4NxJsxUkruTcszu9Yz5g1g8/full.png
Zoals je ziet zitten er best flinke verschillen tussen de Nikon D5000 en D5300. Toch is het grootste verschil niet in fotokwaliteit maar in gebruikers gemak. Je hebt een groter scherm met ruim 4 maal zo hoge resolutie, een 39 punts AF systeem met 9 cross points, een grotere viewfinder, langere batterijduur en hij is dunner en lichter.

Met betere lenzen kan je ook nog erg veel aan je fotokwaliteit verbeteren. Kijk een naar een paar scherpe, lichtsterke primes, zoals een Nikon 35mm f/1.8 en Nikon 50mm f/1.8, of als je wat meer budget hebt de f/1.4 tegenhangers Sigma 30mm f/1.4 en Nikon 50mm f/1.4.
Wil je nog een scherpere en lichtsterkere zoomlens dan is de Sigma 17-50mm f/2.8 een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Investeren in objectieven kan, maar denk wellicht ook aan je flits-opstelling. VZIW wordt er veel gebruik gemaakt van flitsers in auto-fotografie.

Als je al flitsers hebt, is een objectief wellicht een betere optie. Maar ik denk dat je meer winst haalt met een goede flits-opstelling dan met een duurder objectief. Meestal heb je voor auto-shots niet zulke bijzondere lenzen nodig. Alleen voor detail-shots (dashboard, stuur, schakelpook, bekleding, etc.) zal een lichtsterke prime handig zijn.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al een stevig statief en flitsers of merk je dat je vaak met de 50mm net te krap of te ruim zit? Lijkt me ook verstandiger om in dergelijke zaken te investeren.

Denk er aan dat je zoomlens niet scherp genoeg is om veel te hebben aan de MP upgrade naar 24. Of is er een andere reden om die 5x00 te willen? De meeste features lijken me bij 't fotograferen van stilstaande auto's niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En anders ga naar een goeie camera zaak
Neem je eigen sd kaart mee en je eigen lens
Maak test foto met de Nikon 5300 en je eigen camera
En ga thuis vergelijken op de pc
Een goeie zaak zal dit geen probleem vinden
Pagina: 1