laptop processor onder load 99 graden

Pagina: 1
Acties:

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 10:22
Hey guys,

Onlangs een laptop gekocht bij xnotebooks zodat ik ook op lokatie werk kan aanbieden (ik werk als motion-graphics/vfx freelancer)
Anyhow, laptop cpu wordt tijdens het renderen, of tijdens zwaar werk echt tegen de 99 graden (TJmax is 100)
Volgens de mensen van xnotebooks is dit normaal voor een laptop van deze formfactor, maar het lijkt me niet echt goed voor de processor als ik eerlijk ben...

Het zijn ook voornamelijk core 2 en 3. Core 1 en 4 draaien aanzienlijk koeler (rond de 90 graden)
Moet ik me zorgen maken?... of kan een chip dit wel aan?

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/9tdie6tfr/temp.png

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Al met verschillende programma's proberen te meten? Het komt nog wel eens voor dat die 'gemeten temperatuur' helemaal niet kloptm

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:13

auto660

1991 240 GL Brick

Bij die Clevo bakken is het het altijd wel even waard om de koelpasta te vervangen door gelid gc-extreme. Gaf mij een 20 graden drop op de cpu waarmee hij nooit warmer werd dan 80 graden. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Timmmeeehhh
auto660 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:13:
Bij die Clevo bakken is het het altijd wel even waard om de koelpasta te vervangen door gelid gc-extreme. Gaf mij een 20 graden drop op de cpu waarmee hij nooit warmer werd dan 80 graden. :)
Ik heb gekozen voor de maximale koeloptie met het samenstellen, lijkt me dan toch dat ze zelf wel goede koelpasta gebruikt hebben? =/

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Assumptions is the mother of all f ups

En 1 graden onder TjMax is niet normaal.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 15:27
Welke configuratie heb je gekozen?

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Ik had ook voor die betere koelpasta gekozen, bij BTO dan. Maar blijkbaar heeft dat geen zin want bij mij was er op cpu en gpu vlak gewoon nog even 20 graden te halen met andere koelpasta.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Timmmeeehhh
auto660 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:54:
Ik had ook voor die betere koelpasta gekozen, bij BTO dan. Maar blijkbaar heeft dat geen zin want bij mij was er op cpu en gpu vlak gewoon nog even 20 graden te halen met andere koelpasta.
Hmm, koelpasta vervangen ong hetzelfde als bij een desktop? Rijstkorrel aan pasta en koeler er op schroeven?...
hendrilankamp schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:28:
Welke configuratie heb je gekozen?
Mediator: 4720HQ, gtx 965m, 16gb ram, 2880x1620 ips display, 256gb SSD

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Timmmeeehhh schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:13:
[...]

Hmm, koelpasta vervangen ong hetzelfde als bij een desktop? Rijstkorrel aan pasta en koeler er op schroeven?...
Omdat je in een laptop geen IHS hebt en een (veel) lagere mount pressure hebt spreid ik het altijd uit over de hele core van de cpu/gpu zodat de koeler alleen nog maar contact hoeft te maken en niet ook nog eens alles uit hoeft te spreiden.

Ook is het zo dat als je een IHS hebt en daarbij in een hoekje geen koelpasta hebt dat dat dan niet erg is omdat je verder gewoon een groot oppervlak hebt en je core toch in het midden zit. Maar als je direct op de core een hoekje mist kan dat redelijk fataal uitpakken omdat je dan op een klein stukje van je chip geen koeling hebt en als de temperatuursensor die lokale hoge temperatuur niet oppikt dan ben je de sjaak ;)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hoge temps zijn op zich niet erg maar je kunt overdrijven.. Zijn core 2 en 3 (thermal status: log) ook niet aan het throttlen? (dus performance verlies)

specs

• Timmmeeehhh
maratropa schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:29:
Hoge temps zijn op zich niet erg maar je kunt overdrijven.. Zijn core 2 en 3 (thermal status: log) ook niet aan het throttlen? (dus performance verlies)
Jij die thottlen flink.... heb t idee dat ze de koeler niet helemaal goed bevestigd hebben ofzo.
auto660 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:27:
[...]

Omdat je in een laptop geen IHS hebt en een (veel) lagere mount pressure hebt spreid ik het altijd uit over de hele core van de cpu/gpu zodat de koeler alleen nog maar contact hoeft te maken en niet ook nog eens alles uit hoeft te spreiden.

Ook is het zo dat als je een IHS hebt en daarbij in een hoekje geen koelpasta hebt dat dat dan niet erg is omdat je verder gewoon een groot oppervlak hebt en je core toch in het midden zit. Maar als je direct op de core een hoekje mist kan dat redelijk fataal uitpakken omdat je dan op een klein stukje van je chip geen koeling hebt en als de temperatuursensor die lokale hoge temperatuur niet oppikt dan ben je de sjaak ;)
Kan ik gewoon reguliere koelpasta gebruiken? En dus helemaal uitsmeren over de chip? Ga ik hem binnenkort maar eens vervangen... zit nog tot medio juni op een klus maar daarna eens in verdiepen.... desktop hardware altijd zelf vervangen en gebouwd maar laptop is nieuw voor me :p

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Timmmeeehhh schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:08:
[...]

Jij die thottlen flink.... heb t idee dat ze de koeler niet helemaal goed bevestigd hebben ofzo.

[...]

Kan ik gewoon reguliere koelpasta gebruiken? En dus helemaal uitsmeren over de chip? Ga ik hem binnenkort maar eens vervangen... zit nog tot medio juni op een klus maar daarna eens in verdiepen.... desktop hardware altijd zelf vervangen en gebouwd maar laptop is nieuw voor me :p
Koelpasta was gewoon een voorbeeld, al raad ik je het wel aan om goede koelpasta te halen, want als je hem dan toch open haalt...

Je moet dan gewoon een dun laagje over de hele chip verspreiden, dan moet het goed komen.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Voel je ook een hardere warmere luchtstroom? Of gaat de ventilator alleen sneller draaien?

De laptop kan toch wel genoeg koele lucht aanzuigen?

Bij het losmaken en zeker bij het vastzetten van de koeler extra opletten dat je de schroeven kruiselings en met een halve slag per keer vastdraait (in het geval dat er geen heatspreader opzit).

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-01 12:22

Cramthabam

Leef en laat leven

Voordat je zelf bezig gaat lijkt me het beter dat je de laptop naar de winkel stuurt. Je zegt dat je hem nog niet zo lang hebt dus garantie zit er wel op. Dit om te voorkomen als je hem wel weg stuurt dat men zegt dat er onvakundig mee is gehandelt.

• Timmmeeehhh
Cramthabam schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:21:
Voordat je zelf bezig gaat lijkt me het beter dat je de laptop naar de winkel stuurt. Je zegt dat je hem nog niet zo lang hebt dus garantie zit er wel op. Dit om te voorkomen als je hem wel weg stuurt dat men zegt dat er onvakundig mee is gehandelt.
nja XNB zegt zelf dat het normaal is, ik heb ze al meerdere malen gemaild...ze hebben niet aangeboden om er nog eens naar te kijken.

Ook kan ik hem de komende 4.5 weken echt niet missen ivm project dus het wordt sowieso daarna pas.

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Je hebt ook nog de FN+1 toetsencombinatie bij BTO laptops waarmee je fans op 100% gaan draaien, misschien wel de moeite waard om dat te proberen.

• Timmmeeehhh
auto660 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:25:
Je hebt ook nog de FN+1 toetsencombinatie bij BTO laptops waarmee je fans op 100% gaan draaien, misschien wel de moeite waard om dat te proberen.
Dat werkt idd... mn collega's keken alleen nogal op van 'jezus wat gebeurd daar' :P
Geen ideale oplossing dus :P maar kan het zo nu en dan wel even gebruiken tot dit project er op zit, dan doe ik er daarna nieuwe pasta op.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Aan de frequentie te zien blijft hij hangen in turbo (max 3.6 GHz) terwijl de normale frequentie 2.6 GHz is.
Waarschijnlijk staat er een bios setting niet optimaal.

Dat doet mijn Dell ook. Als je prima95 aan zet schiet hij snel omhoog naar TJmax -10 met de 3.3GHz max clocks. Daarna valt hij terug naar de standaard snelheid, en schakelt turbo niet meer in. De temps blijven dan TJmax -20. Inclusief tornado natuurlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door jeroen3 op 20-05-2015 16:08 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb je de power settings wel op balanced staan?

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:05:

Dat doet mijn Dell ook. Als je prima95 aan zet schiet hij snel omhoog naar TJmax -10 met de 3.3GHz max clocks. Daarna valt hij terug naar de standaard snelheid, en schakelt turbo niet meer in. De temps blijven dan TJmax -20. Inclusief tornado natuurlijk.
Volgens Tomshardware is Prime95 tegenwoordig niet meer betrouwbaar voor temperatuurmetingen van Intel Core CPU's. Ik kreeg ook met Prime95 plots 100+ graden en schrok me dood. Toen kwam ik bovenstaande pagina tegen en inderdaad, met Prime95 26.6 gewoon normale temps.

Core i 2nd, 3rd and 4th Generation CPU's have AVX (Advanced Vector Extension) instruction sets. Recent versions of Prime95 run AVX code on the Floating Point Unit (FPU) math coprocessor, which produces unrealistically high temperatures. The FPU test in the software utility AIDA64 shows the same results.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• maratropa
  • Niet online
Timmmeeehhh schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:22:
[...]

nja XNB zegt zelf dat het normaal is, ik heb ze al meerdere malen gemaild...ze hebben niet aangeboden om er nog eens naar te kijken.

Ook kan ik hem de komende 4.5 weken echt niet missen ivm project dus het wordt sowieso daarna pas.
Ik vind een laptop die aangeprezen wordt voor o.a. serieus werk en die dan niet tijdens theoretische benchmarks maar tijdens echte loads zoals renderen gaat throttlen echt niet "normaal"

specs

• jeroen3
De meting van de temperatuur komt van coretemp. Prime95 is goed voor het verbruiken van zoveel mogelijk energie.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Timmmeeehhh schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:22:
[...]

Een produkt hoort gewoon te werken. Jij gaat er straks mee bezig en je garantie zal dan weg zijn gok ik. Onder normale omstandigheden hoort een computer te werken en niet terug te klokken.
Als je niet zonder kunt wat ga je doen als alles crasht? Als deze laptop zo belangrijk is dan heb je toch een backup computer?

• Timmmeeehhh
Cramthabam schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:54:
[...]

Een produkt hoort gewoon te werken. Jij gaat er straks mee bezig en je garantie zal dan weg zijn gok ik. Onder normale omstandigheden hoort een computer te werken en niet terug te klokken.
Als je niet zonder kunt wat ga je doen als alles crasht? Als deze laptop zo belangrijk is dan heb je toch een backup computer?
Ik werk vanuit huis op een desktop, maar heb deze laptop gekocht zodat ik ook projecten op lokatie kan draaien waar ze geen hardware voor me aanwezig hebben. Ik zit nu tot 19 juni op een project 5 dagen per week dus ik kan hem niet even opsturen en een week kwijt zijn momenteel.

• Timmmeeehhh
XNB net weer even gebeld. Ze zeggen dat het systeem gestest is en dat het normaal is dat hij zo extreem heet wordt met de 4720HQ en dat ik niet zelf moet gaan proberen m'n koelpasta te vervangen want dan vervalt m'n garantie.

• maratropa
  • Niet online
En ook verteld dat hij op z'n thermische beveiliging lijkt te stuiten en aan het throttlen is? (en dan je dus niet de beloofde snelheid haalt)

Op zich doet die beveiliging wat hij moet doen, en de kans is groot dat de cpu prima een tijd mee kan zo, maar ik zou het niet acceptabel vinden.

Of het hele chassis kan eigenlijk die cpu niet aan als hij flink maar reëel belast wordt, of er is geprutst met koeling/pasta etc.

Als ze zeggen dat dit "normaal" is dan vrees ik eigenlijk dat het chassis die cpu eigenlijk gewoon niet aan kan..?

Ik zie op de site dat je ook uit koelpasta's kunt kiezen, wat een bullshit optie. :)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 20-05-2015 17:26 ]

specs

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-01 21:21
Ik ben het met de meeste hier mee eens, als mijn laptop 90+ graden werd onder welk geval dan ook zou ik niet blij zijn met mijn product. Zoals aangegeven gaat je CPU dus slomer werken omdat die anders de max temp hit. Ik zou m' terug brengen en gewoon een nieuwe halen als je nog binnen de 14 dagen zit, dat scheelt reparatie tijd.

• Timmmeeehhh
maratropa schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:24:
En ook verteld dat hij op z'n thermische beveiliging lijkt te stuiten en aan het throttlen is? (en dan je dus niet de beloofde snelheid haalt)

Op zich doet die beveiliging wat hij moet doen, en de kans is groot dat de cpu prima een tijd mee kan zo, maar ik zou het niet acceptabel vinden.

Of het hele chassis kan eigenlijk die cpu niet aan als hij flink maar reëel belast wordt, of er is geprutst met koeling/pasta etc.

Als ze zeggen dat dit "normaal" is dan vrees ik eigenlijk dat het chassis die cpu eigenlijk gewoon niet aan kan..?

Ik zie op de site dat je ook uit koelpasta's kunt kiezen, wat een bullshit optie. :)
Ja allemaal verteld.
Chassis is ook redelijk dun (2.5cm) dus kan er in komen dat het lastig is om een quadcore te koelen in zo'n kleine omgeving, maar toch...

Ik was al wel aan het spelen met undervolten, wat wel mogelijk is met deze chip, maar had het nog niet 100% stabiel om een werkdag te overleven. Even doorspelen dus...

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Garantie claimen en als dat niet naar tevredenheid tot een oplossing leidt, de koop ontbinden. Product doet niet wat ervan verwacht mag worden. Zit je nog binnen de 14 dagen zichttermijn?

Overigens vind ikzelf 90 graden voor een laptop helaas normaal. Mijn MBPr 13 is de eerste die ik niet richting de 90 kan krijgen, zelfs met een hele middag gamen.

• Timmmeeehhh
eL_Jay schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 18:07:
Garantie claimen en als dat niet naar tevredenheid tot een oplossing leidt, de koop ontbinden. Product doet niet wat ervan verwacht mag worden. Zit je nog binnen de 14 dagen zichttermijn?

Overigens vind ikzelf 90 graden voor een laptop helaas normaal. Mijn MBPr 13 is de eerste die ik niet richting de 90 kan krijgen, zelfs met een hele middag gamen.
Nee al buiten de 14 dagen, heb hem nu 3 weken maar dit is eerste serieuze project dat ik er op draai. Kan hem momenteel ook echt niet missen.

MBP 13 is ook een redelijk laag geclockte dualcore dus dat die niet heel heet wordt.
90 had ik prima gevonden, maar 99/100 zoals het nu is op core 3 vind ik gewoon echt te heet (throtteling enzo)

• Mick1990
  • Niet online
Je zou Turbo Boost kunnen uitschakelen, dat scheelt waarschijnlijk al een heleboel warmte en uiteraard ook performance. Hoeveel throttlelt hij steeds terug?

• Timmmeeehhh
Mick1990 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 18:12:
Je zou Turbo Boost kunnen uitschakelen, dat scheelt waarschijnlijk al een heleboel warmte en uiteraard ook performance. Hoeveel throttlelt hij steeds terug?
ik underclock hem liever dan dat ik turboboost uitzet :P k ben een best zwaar project aan het draaien dus heb alle performance nodig die ik kan hebben.

Throtteling verschilt, past ie dynamisch aan aan de temperatuur, soms een paar %, soms 20%, maar is steeds maar voor enkele seconden.

• jeroen3
Er is niet mis met de laptop.
De processor doet precies waarvoor hij gemaakt is. Hij draait de gespecificeerde snelheid zonder problemen, en gebruikt Intel Turbo om de maximaal haalbare klokfrequentie te verhogen zolang de TDP dat toelaat.
De uefi of de cpu driver kunnen het maximumvermogen instellen wat turbo mag maken, je moet daar zoeken als je de temperatuur (en dus de snelheid) wil verlagen.

Je kunt HWmonitor of PerfMonitor2 gebruiken om de clock en het vermogen te bekijken.
Alles boven de 2.6GHz is Turbo. http://www.cpuid.com/softwares.html

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 20-05-2015 19:41 ]

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Er is wel wat mis. De CPU klokt terug als deze belast wordt. Deze hoort gewoon voluit te kunnen draaien. Dat doet deze niet dus voldoet de laptop niet aan de specificatie.

• Mick1990
  • Niet online
Maar wie zegt dat de CPU niet voluit draait? Voluit draaien is in dit geval 2,6 GHz en zolang de CPU bij volledige belasting niet onder de standaard snelheid van 2,6 GHz komt kun je niet spreken van throttling of een slecht product. Turbo Boost is een automatische overclockfunctie die wordt uitgeschakeld als de CPU te warm wordt en ik denk dat dit hier gebeurt. Waarom zou de CPU anders niet standaard gewoon op de Turbo Boost frequenties lopen i.p.v. die 2,6 GHz? Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de clocksnelheden zoals jeroen3 zei. Pas als we die weten kunnen we wel of niet zeggen of er iets met de laptop aan de hand is.

Volgens mij is het als volgt met deze CPU:
Standaard 2,6 GHz
Turbo Boost 1 core 3,6 GHz
Turbo Boost 2 cores 3,5 GHZ
Turbo Boost 3 cores 3,4 GHz
Turbo Boost 4 cores 3,3 GHz

Timmeehhh zei throttling van 20% en daarmee kom je nog steeds uit op de standaard snelheid van 2,6 GHz. Maar daarom ben ik zo benieuwd naar de clocksnelheden, want daar hebben we meer aan dan die 20% ;)

Overigens, een beetje desktop i7 cpu met Turbo Boost wordt met de standaard intel cooler ook makkelijk 90+ graden.

• nick0294
  • Laatst online: 29-01 10:00
zou je bijna beter een lenovo y-50 moeten nemen die van mij komt niet boven de 80 graden terwel ik verschilende vm aan heb en daarnaast een game aan het spelen ben.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
nick0294 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 23:06:
zou je bijna beter een lenovo y-50 moeten nemen die van mij komt niet boven de 80 graden terwel ik verschilende vm aan heb en daarnaast een game aan het spelen ben.
Op 8GB ram 'verschillende vm' draaien en gamen (mijneveger telt niet), pics or it didn't happen ;)
Hier met 16GB moet ik toch echt mijn testdb VM afsluiten wil ik GTA V spelen op de laptop...

Fixing things to the breaking point...

• nick0294
  • Laatst online: 29-01 10:00
RGAT schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 23:37:
[...]

Op 8GB ram 'verschillende vm' draaien en gamen (mijneveger telt niet), pics or it didn't happen ;)
Hier met 16GB moet ik toch echt mijn testdb VM afsluiten wil ik GTA V spelen op de laptop...
is maar 5 gb aan vm en daarnaast far cry 3
meestal hou ik dan nog bijna 1 gb over :P
Pagina: 1