Socket 1150 chipset van belang?

Pagina: 1
Acties:

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 08:59
Ik zoek een?
Ik wil onze huidige pc's graag ombouwen naar een mini-itx pcs gebaseerd op de pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ01 . Om dit te bereiken heb ik dus alleen de behuizing, een nieuwe voeding (pricewatch: Silverstone SX500-LG) en een nieuw moederbord nodig (momenteel is alles microATX). Normaal ben ik altijd geneigd om een van de duurdere mobo's te kopen, maar aangezien ik er nu in eens 2 (en misschien zelfs 3) nodig heb vraag ik me af of ik niet net zo goed af ben met een wat goedkoper model.

De hardware die per pc mee gaat is een i5-3570, samsung 830 ssd, 2xcrosair dd3 1600Mhz geheugen en een gigabyte GTX670. Ik hou nog wel graag de ruimte om de processor en de videokaart te kunnen upgraden. Maar volgens mij kan elke socket 1150 processor op elk socket 1150 chipset werken? Dus dat is ook niet echt van belang?

Ik heb geen behoefte aan WiFi of wat dan ook op het moederbord. Het enige wat nog wel handig kan zijn is het support van Bluetooth (zodat ik mijn ps4 controller er draadloos op kan gebruiken), maar ook dat heeft volgens mij geen invloed op de chipset? Misschien alleen dat er volgens mij geen H81 mobo's zijn met bluetooth. En ik weet niet of ik alleen voor deze optie 80 euro per moederbord extra uit wil geven.

Wat is je budget?
Liefst zo goedkoop mogelijk. Maar de hieronder vermelde asus is echt de max. Vooral graag advies of ik voldoe met een H81 mobo of dat er toch nog een reden is om voor een duurdere variant te gaan?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gekeken naar:
pricewatch: Asus Z97I-PLUS (134 euro),
pricewatch: Gigabyte GA-B85N Phoenix (89 euro) en
pricewatch: Gigabyte GA-H81N-D2H (49 euro).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Steambox/mediaplayer. Ik heb geen intresse om te overclocken oid.

Currently playing: MTG Arena (PC)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
op de website van de fabrikant staat een lijstje met CPU's door werken met dat moederboard. als de 49 euro versie aan al je wensen voldoet zie ik geen reden om een duurdere te nemen.

MAAR! jou CPU is socket 1155. pricewatch: Intel Core i5 3570 Boxed

dus geen van alle gaan passen.

http://tweakers.net/categ...TGSsKGFBVjU3AJF1AQoWFsLAA

de meeste van dit lijstje moet wel passen.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:54
Tsja..de itx bordjes voor socket 1155 zijn dun gezaaid helaas..

De eerste met USB 3.0 header voor de USB 3.0 aansluitingen op de voorzijde van die behuizing is de pricewatch: Gigabyte GA-H61N-USB3

en dat is dus 100 euro voor dat bordje... Zitten alleen SATA 300 aansluitingen op wat toekomstige SSD's enigszins kan afknijpen... Verschil met een HDD zal trouwens nog steeds erg groot blijven..

Je zou ook kunnen kijken naar het eventueel verkopen van je processor om dan een recentere i5 aan te schaffen met een goedkoop ITX bordje a 60 euro. Dat zou je incl. verkoop van de processor zo'n 140 euro kosten..en een herinstallatie van windows. Of geduldig speuren naar een luxer 2e hands bordje op V&A en Marktplaats maar ook die zijn helaas schaars..

• Uhmmie
loki504 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:33:
op de website van de fabrikant staat een lijstje met CPU's door werken met dat moederboard. als de 49 euro versie aan al je wensen voldoet zie ik geen reden om een duurdere te nemen.

MAAR! jou CPU is socket 1155. pricewatch: Intel Core i5 3570 Boxed

dus geen van alle gaan passen.

http://tweakers.net/categ...TGSsKGFBVjU3AJF1AQoWFsLAA

de meeste van dit lijstje moet wel passen.
Baloes schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:24:
Tsja..de itx bordjes voor socket 1155 zijn dun gezaaid helaas..

De eerste met USB 3.0 header voor de USB 3.0 aansluitingen op de voorzijde van die behuizing is de pricewatch: Gigabyte GA-H61N-USB3

en dat is dus 100 euro voor dat bordje... Zitten alleen SATA 300 aansluitingen op wat toekomstige SSD's enigszins kan afknijpen... Verschil met een HDD zal trouwens nog steeds erg groot blijven..

Je zou ook kunnen kijken naar het eventueel verkopen van je processor om dan een recentere i5 aan te schaffen met een goedkoop ITX bordje a 60 euro. Dat zou je incl. verkoop van de processor zo'n 140 euro kosten..en een herinstallatie van windows. Of geduldig speuren naar een luxer 2e hands bordje op V&A en Marktplaats maar ook die zijn helaas schaars..
Oh wat dom zeg... Hahaha.. Ik ging er zo vanuit dat ik socket 1150 had. Ik kies er dan idd liever voor om mijn cpu ook te verkopen en voor een socket 1150 cpu/mobo tegaan. Maar met mijn wensen werkt een h81 dus prima?

• Baloes
Uh..ik heb es ff gekeken, maar volgens mij hebben al die h81 itx bordjes geen usb 3.0 header voor de vooraansluitingen op je behuizing.

De eerste die dat heeft is pricewatch: ASRock B85M-ITX

Heeft geen bluetooth overigens. Dongeltje werkt trouwens ook prima...

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
De pricewatch: Asus H81I-PLUS heeft wel een USB 3.0 header voor het front panel. Kost wel bijna even veel als die pricewatch: ASRock B85M-ITX.

• Baloes
Damn die had ik gemist..dom van me. Sry hiervoor.

Als het prijsverschil zo klein is zou ik voor de b85 gaan.

PCI-E 3.0, modernere audiochip, 4 phase power supply ipv 3 op de Asus, en ik vind de layout wat prettiger : plaatsing SATA aansluitingen en de USB 3.0 header (bij ASUS midden op het bord en bij de Asrock mooi aan de rand).

Heb er al eens een build mee gemaakt. Prima dingetje :)

• Uhmmie
Baloes schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:34:
Damn die had ik gemist..dom van me. Sry hiervoor.

Als het prijsverschil zo klein is zou ik voor de b85 gaan.

PCI-E 3.0, modernere audiochip, 4 phase power supply ipv 3 op de Asus, en ik vind de layout wat prettiger : plaatsing SATA aansluitingen en de USB 3.0 header (bij ASUS midden op het bord en bij de Asrock mooi aan de rand).

Heb er al eens een build mee gemaakt. Prima dingetje :)
Ok bedankt voor het advies dan gaan we daarvoor :). Dat van die usb3.0 is dus een goede en is dus precies de reden waarom ik vroeg of ik niks over het hoofd zag :D.

Pagina: 1