Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejordy070
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-03-2021
Zojuist de macbook pro 13 inch retina scherm met 128 gb harde schijf besteld.
Nu vroeg ik mij alleen af, hoesnel loopt dit intern geheugen vol.

Ik zal deze macbook gaan gebruiken voor:
-Studie
-Gopro video bewerking
-Films/netflix
-Internet/email

Geen bijzondere dingen dus. Is een aanschaf van een externe harde schijf noodzakelijk, en zo ja waar moet ik dan opletten bij een aanschaf daarvan?

Alvast bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Intern geheugen is niet hetzelfde als de 128GB SSD he ;)
En ja, hoe snel je harde schijf vol gaat zijn hangt is natuurlijk nogal verschillend per persoon.
Mijn huidige installatie, OSX, office, photoshop, parallels met win7, etc, neemt ongeveer 90GB in.

Lokaal opslaan van films doe ik niet. Maar dat kan natuurlijk nogal snel in de grote getallen gaan lopen.

Ik zou dus zeker niet direct al een externe harde schijf erbij kopen. Ik denk namelijk dat je best wel een poosje vooruit kan.
Een Nifty drive kan soelaas bieden: http://eu.minidrive.bynifty.com

[ Voor 21% gewijzigd door Oscar the Grouch op 19-05-2015 11:03 ]

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:52
Je hebt de terminologie fout.

Intern Geheugen is 8GB/16GB bij een MacBook Pro 13" Retina (denk zelf 8 GB).
De opslagcapaciteit (harde schijf) is 128 GB.

Wat betreft je vraag:
Welke studie doe je?

Maar het hangt echt van de persoon af, ik kan niet met 128GB aan (vooral omdat ik Windows o.a. ook draai).

Oh net te laat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ryur op 19-05-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:22

Hoite

Goed verhaal

Ik ben in het bezit van een MBPr13 met 128GB geheugen en ik moet altijd aardig opletten wat ik allemaal installeer. Ik gebruik ook Photoshop en Lightroom en moet echt na elk project alle bestanden naar mn NAS kopieeren, want anders past het volgende project niet meer lokaal op de schijf.

Ik heb in een ideaal geval altijd 25GB vrij, veel meer vrije ruimte is me nooit gelukt.
Als je met je GoPro-projecten meerdere SD-kaartjes volschiet en dat allemaal lokaal moet gaan bewerken op een 128GB MBPr13 dan kan je nog wel een uitdaging gaan krijgen.

Zijn al je projecten ongeveer in de 10GB range, dan zou het wel moeten lukken, ook afhankelijk van de editing-software die je gebruikt. (iMovie kopieert bijvoorbeeld alle data ook naar zijn eigen bibliotheek)

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejordy070
haha dank voor alle reacties tot nu toe. En ja mijn terminologie klopte inderdaad niet. Dank voor het verbeteren !

Nou ben ik niet van plan om windows op de mac te installeren, simpelweg omdat ik nog een windows laptop tot mijn beschikking heb.

Wat ik wel als probleem voorzie is het bewerken van de gopro videos. Ik merk nu al dat deze aardig groot zijn qua MB's. Een weekje weg levert al snel 60GB aan film materiaal op. Nou is niet al dit materiaal even goed en zal dus ook niet allemaal gebruikt worden.

Maar kan je ook vanaf een externe harde schijf de video bestanden bewerken? Of ligt dat aan de software die je gebruikt? Aangezien, zoals ik hierboven lees, imovie alle data naar zijn eigen bibliotheek kopieer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je kunt ook kijken naar een NAS, maar mocht dit te langzaam worden (alleen draadloos), zou je met een USB 3.0 HDD prima uitkomen.
Of Thunderbolt, maar die zijn fors duurder.

Video-projecten kunnen erg groot worden, denk dat je SSD daardoor inderdaad snel gaat vollopen.

PS. Het intern geheugen kan niet worden vervangen, deze zijn vast gesoldeerd. Tenminste dat doen ze steeds meer bij Apple :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

thejordy070 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:42:
Wat ik wel als probleem voorzie is het bewerken van de gopro videos. Ik merk nu al dat deze aardig groot zijn qua MB's. Een weekje weg levert al snel 60GB aan film materiaal op. Nou is niet al dit materiaal even goed en zal dus ook niet allemaal gebruikt worden.

Maar kan je ook vanaf een externe harde schijf de video bestanden bewerken? Of ligt dat aan de software die je gebruikt? Aangezien, zoals ik hierboven lees, imovie alle data naar zijn eigen bibliotheek kopieer?
Ik zou dat zeker doen. Als je namelijk gaat monteren komen er ook nog renderfiles dan is het wel echt heel krap.
Mijn vriend heeft ook een 128 GB en die moet wel flink oppassen en schoonhouden. Een extra HD met alle "overbodige" Final Cut library's, muziek en oude photo library's is best wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejordy070
iAmRenzo schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:56:
[...]

Ik zou dat zeker doen. Als je namelijk gaat monteren komen er ook nog renderfiles dan is het wel echt heel krap.
Mijn vriend heeft ook een 128 GB en die moet wel flink oppassen en schoonhouden. Een extra HD met alle "overbodige" Final Cut library's, muziek en oude photo library's is best wel te doen.
Maar zijn videos bewerkbaar vanaf een externe harde schijf?

En dan me 2e vraag; neemt software veel plek in beslag? of valt dit mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:29

talin

ES-MA

thejordy070 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:37:
[...]

Maar zijn videos bewerkbaar vanaf een externe harde schijf?

En dan me 2e vraag; neemt software veel plek in beslag? of valt dit mee?
jazeker zijn ze bewerkbaar vanaf een externe harde schijf, hoe sneller je de aansluitingen tussen de 2 apparaten maakt hoe beter het gaat.
maar ideaal zou zijn om dit "lokaal" te doen dus vanaf de 128Gb schijf.

ik heb zelf een "oude" macbook pro 13" 2011 daarin zat standaard de langzame 500 Gb schijf, die heb ik vervangen door een 320Gb SSd en de 500 Gb schijf op de plek van de DVD drive gezet door er een backte voor te kopen en deze zelf te plaatsen, dat gaat met de Retina Macbooks niet meer.

software groote's kan je van tevoren zien ( als uit de mac app store ) daar staat per stukje software hoe groot deze is, dus zou je van te voren kunnen zien hoeveel schijfruimte je nog hebt en wat je nog over zou hebben.

een 128Gb zou voor mij veel te klein zijn ( systeem netwerkbeheerder ) ik heb met deze opstelling soms al ruimte te weinig ( lokale VM's en veel test opstellingen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Software in redelijk groot. Je ziet het er bij staan in de Mac AppStore. Final Cut Pro is een paar GB, iMovie iets kleiner.
Je kunt beter video bewerken vanaf de ssd. Maar je zult keuzes moeten maken. Niet te veel software installeren, geen iOS backups opslaan, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejordy070
Dank allen.

Morgen een Externe harde schijf kopen.
Heb momenteel nog 90gb vrij, en hoef in principe maar 1 spel te downloaden en een video bewerkings software. houd dus genoeg over. Alle media zal naar mijn externe gaan! nogmaals dank voor de hulp.
Pagina: 1