Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

mijn thuisnetwerk optimaal aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allen,

ik ben vrij recent verhuisd en wil mijn apparaten weer op internet aansluiten.
aangezien ik een stuk groter ben gaan wonen vraag ik mij af of ik signaalversterkers nodig heb.

mijn setup moet gaan worden:

modem -> 10m UTP ->TV/PS4/NAS -> 7m UTP -> PC -> 8m UTP -> PS3 / PC

wat moet ik gebruiken na de eerste 10m UTP om de kabel te splitten naar 4 aansluitingen en na de 7m UTP naar 3 aansluitingen?
ik hoor allerlei tegenstrijdige berichten dat ik Switches / Routers moet gebruiken.
ik zou ook graag een goed WIfi signaal willen hebben (liefst op alle verdiepingen).

ik hoor graag wat ik allemaal nodig heb om bovenstaande te realiseren

mvg

Yoram

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-11 15:15
Als je alles op hetzelfde netwerk wil hebben zou ik gewoon switches gebruiken. Wifi zou je dan weer kunnen verzorgen door daar 1 of meer access points op aan te sluiten. Aan het begin van je netwerk zul je dan 1 router kunnen plaatsen om eventueel zaken in te stellen zoals QoS of port forwarding.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
Na de eerste 10m gebruik je een wireless router als verdeelpunt, datzelfde doe je na de 7meter, echter dien je dan 2 kabels van 8 meter te trekken naar je pc en ps3

Dus 2x een wireless router kopen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het kan op verschillende manieren; door volledig gebrek aan een situatieschets anders dan alles achter elkaar geplakt in je startpost, is het lastig om een normaal antwoord te formuleren.

Een kwalitatief goede 8-port switch zou al voldoen en vandaar uit trek je een kabel naar elk device.

Van UTP is eenvoudig na te zoeken (zelf) wat de maximale lengte is per type kabel en wat de doorvoer per kabel kan zijn bij xxx meter per kabel.

Lees wat andere topics door op GoT en doe even zelf wat onderzoek; het is algemeen bekend dat goede WiFi een heel rekbaar begrip is en onder andere wordt gehinderd door gebruikte apparatuur, gebruikte bouwmaterialen en ook gebruikte endpoint-devices.

Welkom op GoT trouwens; lees ook nog even Het algemeen beleid #quickstart door ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 19-05-2015 10:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
shure-fan schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:24:
Dus 2x een wireless router kopen
Brr, iemand die slim genoeg is om alles bedraad aan te willen sluiten adviseren draadloos te gaan (nog even afgezien van het feit dat de PS/3 [in ieder geval standaard] geen draadloze netwerkkaart heeft), en dan nog met routers ook ;)

Het advies van MAX3400 is een hele goede :) Ik zie 7 apparaten (inclusief modem), dat kun je (mits je een centraal punt hebt waar je alle kabels naartoe kunt trekken) met een 8p switch, dan kun je nog 1 accesspoint aansluiten, of 4 stuks als je modem 4 LAN-poorten heeft ipv 1.

Het verschil tussen een router, een switch en een accesspoint is al uitentreuren besproken online, in het kort:
- Een router gebruik je [thuis] om je internetverbinding te delen over alle apparaten thuis, deze zorgt ervoor al je apparaten een IP-adres krijgen etc. Dit apparaat zorgt voor de 'logische' verdeling
- Een switch gebruik je om van één netwerkkabel meerdere netwerkkabels te maken. Dit apparaat zorgt voor de fysieke verdeling
- Een accesspoint maakt van een netwerkkabel een draadloos netwerk, ook dit apparaat zorgt voor de 'fysieke' verdeling

De verwarring zit er in dat er heel veel apparaatjes zijn die alle drie in één hebben, en vooral het 'router'-gedeelte daarvan zorgt ervoor dat je ze niet zomaar aan elkaar kunt knopen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle snelle reacties en mijn excuses voor het onduidelijke schema.
beetje kort door de bocht van mij, maar ik heb ivm de verhuizing zoveel aan mij hoofd, dat ik de moeite niet heb genomen om eerst zelf op onderzoek uit te gaan, maar direct de expertise alhier wil gebruiken

@MAX3400 / Paul helaas kan ik pas na de 10m mijn kabel verdelen, omdat deze is weggewerkt onder mijn vloer, ditzelfde geldt eigenlijk ook voor de kabel(7m) die naar de eerste verdieping gaat. de laatste 8m kan ik wel 2x doortrekken naar zolder.

er hoeven geen apparaten met elkaar te communiceren, behalve de TV met de NAS.
lijkt me dat er 1 router voor de tv en nas geplaatst moet worden en een switch (of router?) voor de pc op de eerste verdieping moet, voordat deze naar zolder gaat, of zie ik nog iets over het hoofd?

mvg

Yoram

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:36:
@MAX3400 / Paul helaas kan ik pas na de 10m mijn kabel verdelen, omdat deze is weggewerkt onder mijn vloer, ditzelfde geldt eigenlijk ook voor de kabel(7m) die naar de eerste verdieping gaat. de laatste 8m kan ik wel 2x doortrekken naar zolder.
Dan zul je op die plaatsen een switch neer moeten zetten. Gelukkig zijn die niet zo duur (twee of drie tientjes) :)
er hoeven geen apparaten met elkaar te communiceren, behalve de TV met de NAS.
Dan hoeft de rest ook niet op het netwerk :P Ik neem aan dat wel alles naar internet moet, en dat je vanaf je PC's ook wel naar je NAS wil kunnen...
lijkt me dat er 1 router voor de tv en nas geplaatst moet worden en een switch (of router?) voor de pc op de eerste verdieping moet, voordat deze naar zolder gaat, of zie ik nog iets over het hoofd?
Ik neem aan dat het modem ook meteen een router is eigenlijk :) Wat is het merk / type van dat modem? Wie is net internetprovider?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
ja, idd, alles moet op internet en je hebt gelijk, alleen de eerste PC in de keten moet weer aan de NAS kunnen. kan ik dan nog steeds af met switches?

ik heb Ziggo en krijg van hun deze week een nieuwe modem, ik mag aannemen dat dit ook een router is.
type is mij vooralsnog onbekend, maar de standaard modems van Ziggo zijn prima, toch? degene die ik nu van ze heb heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Yoram

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:57:
...kan ik dan nog steeds af met switches? ... ik mag aannemen dat dit ook een router is....onbekend, maar de standaard modems van Ziggo zijn prima, toch?
Zou het geen idee zijn om eerst wat onderzoek te doen en/of te wachten/bellen omtrent het Ziggo-modem. Al dit soort aannames, mogelijkheden en "toch?" helpt niet echt om een duidelijk antwoord te geven hoe je alles moet/mag aanleggen.

Verwijderd

Topicstarter
@MAX3400 je hebt helemaal gelijk,...ik zal eerst een wachten op het modem en eens zelf kijken hoever ik kom.
mocht ik er dan niet uitkomen dan zal ik weer van mij laten horen

• shure-fan
@paul,

Ik ben een absolute voorstander om alles bekabeld te doen, echter heeft de ts de wens ge-uit ook graag een goede draadloze dekking te willen,

Ik raad liever 2 wireless routers aan dan losse switches en ap's, losse accespointjes zijn weer een extra apparaat waar ook weer een extra voeding bij zit en die om een extra utp vraagt (switch naar AP),

Vandaar mijn suggestie van de routers.... Lekker alles in 1, en scheelt je losse ap's+voeding

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 19:52
Zorg in ieder geval voor routers waarbij je genoeg zaken zelf kunt instellen, zoals Wi-Fi kanaal en je netwerkinstellingen. Daarmee zorg je ervoor dat je de twee netwerken in elkaar kunt laten overlopen (d.w.z.: je schakelt zonder te merken van AP).

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:19

servies

Veni Vidi Servici

shure-fan schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:53:
@paul,

Ik ben een absolute voorstander om alles bekabeld te doen, echter heeft de ts de wens ge-uit ook graag een goede draadloze dekking te willen,

Ik raad liever 2 wireless routers aan dan losse switches en ap's, losse accespointjes zijn weer een extra apparaat waar ook weer een extra voeding bij zit en die om een extra utp vraagt (switch naar AP),

Vandaar mijn suggestie van de routers.... Lekker alles in 1, en scheelt je losse ap's+voeding
Ik zou me van advies geven onthouden als ik zou komen aanzetten met een advies om 2 wireless routers te kopen |:( Dat is vragen om problemen... tenzij je echt weet wat je moet doen om dat goed werkend te krijgen... En eerlijk gezegd lijkt dat me dat nu niet helemaal het geval...

• MAX3400

MAX3400

servies schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:15:
[...]

Ik zou me van advies geven onthouden als ik zou komen aanzetten met een advies om 2 wireless routers te kopen |:( Dat is vragen om problemen... tenzij je echt weet wat je moet doen om dat goed werkend te krijgen... En eerlijk gezegd lijkt dat me dat nu niet helemaal het geval...
Want? 2 losse AP's hebben alsnog minstens 1 router nodig om te kunnen fungeren. Of heb ik iets gemist en bestaan er tegenwoordig AP's die zonder router / DHCP / whatever direct met het inkomende modem kunnen communiceren en magisch overal voor WiFi-dekking kunnen zorgen?

Ik zou ook meerdere routers aandragen; dat is tegenwoordig geen rocket-science om die dingen tegen de muur te plakken, even de Wizard te doorlopen en er wel/niet voor te kiezen welke moet bridgen en waar dus de DHCP / firewall komt te draaien.

Hoor graag je tegenargument waarom AP's veeeeel simpeler zijn dan routers.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-11 13:06
Het hele argument is dat je in 1 huis geen 2 (of 3?) apparaten wil met een ROUTING functie. Deze routing functie zit ingebakken in het Ziggo apparaat wat de ts gaat krijgen.

Advies is dus om waar nodig een access point te plaatsen. Wellicht is het genoeg om er één te kopen en ook het wireless signaal van het Ziggo apparaat te gebruiken.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

MAX3400 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:24:
[...]

Want? 2 losse AP's hebben alsnog minstens 1 router nodig om te kunnen fungeren. Of heb ik iets gemist en bestaan er tegenwoordig AP's die zonder router / DHCP / whatever direct met het inkomende modem kunnen communiceren en magisch overal voor WiFi-dekking kunnen zorgen?
Zeg ik dat dan? Natuurlijk heb je 1 router nodig... Mogelijk is de router die hij krijgt van z'n ISP goed genoeg... misschien niet... Maar om nu direct 2 routers te adviseren en niet er bij te vermelden dat deze dan ingesteld moeten kunnen worden als AP...
Ik zou ook meerdere routers aandragen; dat is tegenwoordig geen rocket-science om die dingen tegen de muur te plakken, even de Wizard te doorlopen en er wel/niet voor te kiezen welke moet bridgen en waar dus de DHCP / firewall komt te draaien.
Nu ga je er van uit dat dit bij elke router mogelijk is (en dat is het zeker niet). Als je dan zo'n advies geeft geef dan ook een exact advies met routertype/model er bij en niet een willekeurig advies waardoor jan met de pet denkt, 't maakt niet uit welke router ik koop, op tweakers.net zeggen ze dat dit kan'
Omdat een AP specifiek voor die functionaliteit is gemaakt... waardoor je niets hoeft te configureren om de router functionaliteit uit te schakelen...

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 18:01
Offtopic:

[quote]Paul schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:02:

[...]
Brr, iemand die slim genoeg is om alles bedraad aan te willen sluiten adviseren draadloos te gaan (nog even afgezien van het feit dat de PS/3 [in ieder geval standaard] geen draadloze netwerkkaart heeft), en dan nog met routers ook ;)
[/quote]

De PS3 heeft standaard wifi vanaf de 80gb versie

[ Voor 5% gewijzigd door utbone op 20-05-2015 08:50 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:36

prein2

Monument verduurzamen is leuk

ok, om even compleet te zijn, in tegenstelling tot sommige bovenstaande adviezen:

in principe heb je 1 router nodig in je huis. je Ziggo kastje is al een router en dat is daarmee voldoende.
dan kom je in principe goed uit om overal waar je van 1 netwerkkabel er mee wilt maken switches te plaatsen. (het 'regelen' van het netwerkverkeer doet die ene router dan..)

Sommigen geven advies om meerdere routers te plaatsen. als je dit doet zonder na te denken dan kun je bijvoorbeeld vanaf je ps3 beneden je computer boven niet benaderen als je een film wilt kijken. Het voordeel van een router plaatsen is dat een router vaak WIFI en een switch ingebouwd heeft. (een soort 3 in 1 apparaat dus). Het best is dan wel om de routerfunctionaliteit van de tweede en derde router uit te schakelen en deze dus slechts als switch en wifi-accesspoint te gebruiken. als je dit doet dan blijf je 1 router in je huis behouden en maak je toch gebruik van die 'handige' 3 in 1 apparaatjes.

en voor als je geld overhebt:
- plaats switches voor je bekabelde netwerk
- maak een apart WIFI netwerk (voor bv telefoon ed.) met aparte accesspoints hiervoor. zo kun je op elke verdieping een accesspoint plaatsen en heb je overal perfect bereik qua wifi. accesspoints van ubiquiti zijn hiervoor aan te raden, jammer dat ze zo duur zijn.. deze accesspoints kun je bedraad in de switch aansluiten. Op ongeveer eenzelfde manier (alleen dan nog groter en met gecentraliseerd management) worden grote gebouwen ook van wifi voorzien.

• shure-fan
MAX3400 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:24:
[...]

Dat dus,

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat de routing functie van die dingen gebruikt moet worden, deze schakel je uiteraard uit..

Neem aan dat ik op een forum als tweakers ook niet alles tot in het kleinste detail hoef uit te leggen en dat mensen zoizo wel een klein beetje voorkennis hebben van zaken, of zich daarin inlezen voordat men een post plaatst.

Ik heb zelf in mijn huis, 3 wireless routers staan waarvan ik de routing niet gebruik, dit leverd mij naast de draadloze dekking nog wat losse utp poorten op.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

shure-fan schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:35:
[...]

Dat dus,

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat de routing functie van die dingen gebruikt moet worden, deze schakel je uiteraard uit..
Voor jou en mij en veel anderen hier is dat uiteraard. Maar ik wil ze de kost niet geven die puur op jouw advies afgaande een standaard huis/tuin/keuken routertje kopen (waarbij er geen mogelijkheid is om de routing functie uit te schakelen) en dan tot de conclusie komen dat het niet werkt...
Neem aan dat ik op een forum als tweakers ook niet alles tot in het kleinste detail hoef uit te leggen en dat mensen zoizo wel een klein beetje voorkennis hebben van zaken, of zich daarin inlezen voordat men een post plaatst.
Assumption is the mother of all fuckups...
Gezien de openingspost ging ik er overigens niet van uit dat de desbetreffende voorkennis aanwezig was... Misschien gedeeltelijk maar zeker niet alles...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

servies schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:51:
[...]
Assumption is the mother of all fuckups...
ASS U ME :?
Gezien de openingspost ging ik er overigens niet van uit dat de desbetreffende voorkennis aanwezig was... Misschien gedeeltelijk maar zeker niet alles...
Zo las ik het ook.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allen,

ik ben inmiddels een stuk verder met het netwerk thuis, zoals sommige hierboven al opmerkten is mijn kennis omtrent netwerken nogal beperkt, maar het is uiteindelijk gelukt om alles werkend te krijgen, behalve,... mijn NAS. mijn setup is als volgt:

modem (Ubee EVW321b) -> router Linksys E2500 (mijn Wifi). deze staat in de woonkamer om mijn tv PS-en en NAS op het netwerk aan te sluiten.

op de 1e verdieping staat mijn PC direct bekabeld met de Ubee.

hoe kan ik de NAS via mijn pc benaderen? als ik de pc direct op de Linksys router aansluit, dan ziet ie hem wel, direct bekabelen is geen optie, want alle kabels zijn weggewerkt.
hij moet dus via de 2 routers mijn NAS benaderen.

ik heb al gegoogled maar ik kom er niet uit, wat nu precies de bedoeling is.

bij voorbaat dank

• MAX3400

MAX3400

ik heb al gegoogled maar ik kom er niet uit, wat nu precies de bedoeling is.
Door niet te delen wat je wel hebt gevonden en waar je niet uit komt, moeten we dus ervanuit gaan dat jouw Google-termen 100% correct waren en het hele internet geen oplossing kan bieden? Aangezien je ook 0 IP-configuratie post, 0 foutmeldingen op je PC of NAS etc., denk ik dat het probleem in dit netwerk tussen bureau en keyboard zit.

Hint: de IP-ranges komen niet overeen en daardoor kan je geen bridged connectie van PC -> Ubee -> Linksys -> Synology opzetten.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je eigen linksys staat niet in bridge mode en staat nog vrolijk z'n eigen subnet te hosten. Dat gaat natuurlijk niet werken.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 20:53
waarschijnlijk is de Linksys ook aan het routen en is de ubee op de internet poort van je linksys aangesloten. (tip. zet routing op de linksys uit en sluit je ubee aan via poort 1-4)

android since G1.

Verwijderd

Topicstarter
om de routing uit te zetten moet ik dan mn pc rechtstreeks op de linksys aansluiten of kan dit ook anders?

ik zie overigens dat netwerkdetectie uitgeschakeld staat, maar ik kan mijn netwerkcentrum niet openen. (window verdwijnt meteen zodra ik hem open)

Verwijderd

Topicstarter
wat voor info moet ik posten wil een van jullie me kunnen helpen?

mijn probleem is dat mijn pc mijn nas niet kan benaderen, er zitten 2 routers tussen.

hoor het graag

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:08

lier

MikroTik nerd

Je hebt nu dubbel NAT (twee routers achter elkaar). Dat is verre van ideaal maar is gelukkig ook eenvoudig te verhelpen:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

In de link het uitgebreide verhaal...komt erop neer dat je DHCP op de Linksys uitzet, een vast IP adres instelt binnen het netwerksegment van de Ubee en de kabel van de Ubee in een LAN poort stopt. Daarmee wordt je Linksys een accesspoint.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:22:
Je hebt nu dubbel NAT (twee routers achter elkaar). Dat is verre van ideaal maar is gelukkig ook eenvoudig te verhelpen:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

In de link het uitgebreide verhaal...komt erop neer dat je DHCP op de Linksys uitzet, een vast IP adres instelt binnen het netwerksegment van de Ubee en de kabel van de Ubee in een LAN poort stopt. Daarmee wordt je Linksys een accesspoint.
dank voor je reactie. ik heb bovenstaande tot op de letter uitgevoerd, maar helaas, het werkt niet.
mijn omschrijving van mn setup is niet helemaal duidelijk, ik zal het zo eenvoudig mogelijk op een rijtje zetten. (ik heb het idee dat wat ik wil helemaal niet gaat.)

aan mijn UBEE 321b modem/router zitten bekabeld:
coax (uiteraard)
lan 1 = Linksys E2500 router (met wifi) (woonkamer)
lan 2 = pc (eerste verdieping) (ik wil hier later nog en switch tussen zetten voor 2 verbindingen naar zolder)

aan mijn router (via lan 1 van de modem) zitten bekabeld:

lan 1 = TV
lan 2 = NAS
lan 3 = PS3
lan 4 = PS4

alle apparaten kunnen momenteel direct op internet. (TV, PS, PC)
wat ik graag zou willen is dat mijn PC/TV/NAS met elkaar verbonden zijn via bovengenoemde verbindingen.

voordat ik van de router een Access Point heb gemaakt, kon ik wel via mijn tv de nas benaderen, maar zelfs dit lukt niet meer.

ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Ik heb helaas niemand in mijn omgeving die er verstand van heeft en ben dus volledig afhankelijk van de expertise hier

mvg

• MAX3400

MAX3400

Dat je geen verstand van zaken, is niet erg. Maar ondanks mijn ietwat sarcastische vraagstelling in MAX3400 in "mijn thuisnetwerk optimaal aanleggen" weiger je tot op heden daar enig antwoord op te geven. Dat is je goed recht maar misschien niet optimaal; als mijn vraagstelling te technisch is, dan het advies dat je echt iemand anders gaat inhuren om op lokatie bij jou te helpen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58

Tazzios

..

Huidige configuratie is dus als volgt?
UBEE 321b > Linksys E2500
UBEE 321b > Linksys E2500 >TV
UBEE 321b > Linksys E2500 > NAS
UBEE 321b > Linksys E2500 > PS3
UBEE 321b > Linksys E2500 > PS4
UBEE 321b > pc (eerste verdieping)

Wat zijn nu de ipadressen van de volgende apparaten?
- UBEE 321b
- Linksys E2500
- PC
- TV / NAS

Apparaten wel opnieuw opgestart nadat je de Linksys E2500 als Access Point hebt ingesteld?

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:24:
[...]

dank voor je reactie. ik heb bovenstaande tot op de letter uitgevoerd, maar helaas, het werkt niet.
mijn omschrijving van mn setup is niet helemaal duidelijk, ik zal het zo eenvoudig mogelijk op een rijtje zetten. (ik heb het idee dat wat ik wil helemaal niet gaat.)

aan mijn UBEE 321b modem/router zitten bekabeld:
coax (uiteraard)
lan 1 = Linksys E2500 router (met wifi) (woonkamer)
lan 2 = pc (eerste verdieping) (ik wil hier later nog en switch tussen zetten voor 2 verbindingen naar zolder)

aan mijn router (via lan 1 van de modem) zitten bekabeld:

lan 1 = TV
lan 2 = NAS
lan 3 = PS3
lan 4 = PS4

alle apparaten kunnen momenteel direct op internet. (TV, PS, PC)
wat ik graag zou willen is dat mijn PC/TV/NAS met elkaar verbonden zijn via bovengenoemde verbindingen.

voordat ik van de router een Access Point heb gemaakt, kon ik wel via mijn tv de nas benaderen, maar zelfs dit lukt niet meer.

ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Ik heb helaas niemand in mijn omgeving die er verstand van heeft en ben dus volledig afhankelijk van de expertise hier

mvg
Ik zie het probleem al, je hebt je kabel wel in je UBEE gestopt maar niet in je Linksys (ten minste, volgens het schema dat je hier post).

Ff zonder dollen, je geeft aan dat je de instructies tot de letter hebt uitgevoerd maar ik zie nergens dat je de kabel van je UBEE modem in een van de LAN poorten op je Linksys hebt aangesloten. Probeer dat eens, misschien helpt het.

• MAX3400

MAX3400

luxan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:42:
[...]

Ik zie het probleem al, je hebt je kabel wel in je UBEE gestopt maar niet in je Linksys (ten minste, volgens het schema dat je hier post).
+
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:23:
als ik de pc direct op de Linksys router aansluit, dan ziet ie hem wel, direct bekabelen is geen optie, want alle kabels zijn weggewerkt.
hij moet dus via de 2 routers mijn NAS benaderen.
Iets met volledig zelfstandig willen routeren over 2 WiFi-routers; er zijn ook al meerdere opmerkingen geweest over bridging etc. etc. maar het is & blijft lastig om soms te raden wat mensen doen/denken/schrijven.

Neemt niet weg dat het routeren over WiFi natuurlijk helemaal moet kunnen mits router A netjes zijn werk doet en router B netjes naar router A luistert en de correcte instellingen krijgt en opvolgt.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Aangezien die linksys maar 4 lan poorten heeft gaat dat lastig worden. Ze zijn immers al allemaal bezet. Die ubee zal dus wel aangesloten zitten op de WAN poort en tenzij die linksys alternatieve router software ondersteund waarin je de WAN poort als lan kan routen gaat dat niet werken zo.

• Tazzios

Tazzios

..

luxan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:42:
[...]

Ff zonder dollen, je geeft aan dat je de instructies tot de letter hebt uitgevoerd maar ik zie nergens dat je de kabel van je UBEE modem in een van de LAN poorten op je Linksys hebt aangesloten. Probeer dat eens, misschien helpt het.
Scherp! +1
Dat zal het zijn.

• luxan
Ja, het is kiezen of delen. Als je de WAN poort wil gebruiken (en dus twee netwerken wil draaien), kun je alles aansluiten met de huidige apparatuur. Het is dan echter niet mogelijk om via de PC bij de NAS te komen (zoals OP al heeft gemerkt). Dit komt omdat je de routerfunctie niet kunt uitschakelen (in tegenstelling tot wat velen hier beweren).

Je kunt besluiten om de routerfunctie niet te gebruiken door het modem aan te sluiten op een van de LAN poorten (en de WAN poort niet aangesloten te laten). Dan is het wel van belang dat je de DHCP server uit zet (dit is wat mensen bedoelen met 'de routerfunctie uitzetten'). In dat geval zul je een switch aan moeten schaffen om een van de drie overgebleven LAN poorten te 'splitsen'.

Een alternatieve oplossing is, zoals timberleek aangeeft, het installeren van alternatieve router software. In dit geval zou ik dat echter niet aanraden gezien de beperkte kennis.

Verwijderd

Topicstarter
scherp, ik heb me nog nooit zo stom gevoeld, maar hij herkent alles, wat bleek,.. de kabel van mijn Ubee zat in de WAN aansluiting van mn router!! Ik heb de kabels er altijd blind ingestoken omdat ik mijn router niet zo ver naar voren kan halen uit de kast. PS3 en PS4 delen nu een LAN, het is toch niet mogelijk beide tegelijk te gebruiken :-)

dank aan een ieder voor zijn/haar geduld met mijn onduidelijke vragen en in het bijzonder Luxan

mocht ik nog op een vervolgprobleem stuiten dan laat ik weer van me horen.

Verwijderd

Topicstarter
timberleek schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:48:
Aangezien die linksys maar 4 lan poorten heeft gaat dat lastig worden. Ze zijn immers al allemaal bezet. Die ubee zal dus wel aangesloten zitten op de WAN poort en tenzij die linksys alternatieve router software ondersteund waarin je de WAN poort als lan kan routen gaat dat niet werken zo.
dat ik daar zelf niet opgekomen ben!!!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2015 16:02 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:00:
[...]
. PS3 en PS4 delen nu een LAN, het is toch niet mogelijk beide tegelijk te gebruiken :-)
Dat weet je zeker of dat is in jouw setup van jouw netwerk? Meerdere Playstations kunnen vanaf 1 LAN of VLAN gewoon op PSN etc. alleen niet met hetzelfde PSN-ID.

Maar ja; je hebt blijkbaar nu wel een werkend netwerk dus...

Verwijderd

Topicstarter
luxan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:00:
Ja, het is kiezen of delen. Als je de WAN poort wil gebruiken (en dus twee netwerken wil draaien), kun je alles aansluiten met de huidige apparatuur. Het is dan echter niet mogelijk om via de PC bij de NAS te komen (zoals OP al heeft gemerkt). Dit komt omdat je de routerfunctie niet kunt uitschakelen (in tegenstelling tot wat velen hier beweren).

Je kunt besluiten om de routerfunctie niet te gebruiken door het modem aan te sluiten op een van de LAN poorten (en de WAN poort niet aangesloten te laten). Dan is het wel van belang dat je de DHCP server uit zet (dit is wat mensen bedoelen met 'de routerfunctie uitzetten'). In dat geval zul je een switch aan moeten schaffen om een van de drie overgebleven LAN poorten te 'splitsen'.

Een alternatieve oplossing is, zoals timberleek aangeeft, het installeren van alternatieve router software. In dit geval zou ik dat echter niet aanraden gezien de beperkte kennis.
de makkelijkste oplossing lijkt me om een LAN vrij te spelen ( in dit geval 1 van de 2 LANnen bestemd voor PS)en daar de Ubee in te prikken, dan hoef ik geen instellingen meer te veranderen en kunnen mijn PC/NAS/TV onderling toch met elkaar communiceren of zie ik dat verkeerd?

PS is het nu handig om de Linksys als Access Point te blijven gebruiken of kan deze weer terug in de oude instelling gebracht worden?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
De linksys blijf je dan als "access point" gebruiken.

Het enige wat er ingesteld moet worden is:
DHCP uitschakelen
router ip in dezelfde ip range zetten als wat de ziggo router uitdeelt (bijvoorbeeld 192.168.1.xxx).

• Tazzios

Tazzios

..

De linksys als accesa point houden anders kun je niet vanaf je de PC naar de NAS. (DHCP stond nog uit neem ik aan?)

Misschien is het een optie om de NAS bij de UBEE neer te zetten? dan kun je beide playstations aansluiten en hoef je niet om te prikken.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:06:
[...]

Dat weet je zeker of dat is in jouw setup van jouw netwerk? Meerdere Playstations kunnen vanaf 1 LAN of VLAN gewoon op PSN etc. alleen niet met hetzelfde PSN-ID.

Maar ja; je hebt blijkbaar nu wel een werkend netwerk dus...
ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat bij mij thuis toch niet beide systemen (ps3/4) tegelijk online zullen zijn. (misschien later als een van de 2 naar zolder gaat)

en idd het netwerk werkt. (zoals het nu naar uitziet, tenminste), dat is het belangrijkste. bedankt voor je geduld ;)

• luxan
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:08:
[...]

de makkelijkste oplossing lijkt me om een LAN vrij te spelen ( in dit geval 1 van de 2 LANnen bestemd voor PS)en daar de Ubee in te prikken, dan hoef ik geen instellingen meer te veranderen en kunnen mijn PC/NAS/TV onderling toch met elkaar communiceren of zie ik dat verkeerd?

PS is het nu handig om de Linksys als Access Point te blijven gebruiken of kan deze weer terug in de oude instelling gebracht worden?
Zoals ik al heb aangegeven, je gebruikt je Linksys als Access Point als je je modem aansluit op een van de LAN poorten. Je kunt je UBEE natuurlijk weer aansluiten op de WAN poort maar volgens mij komen de problemen dan weer terug.

Qua instellingen moet je dan de DHCP server op je linksys uitzetten om ervoor te zorgen dat alle apparaten een IP adres van de UBEE modem krijgen. Laat je de DHCP server op je linksys aan staan, dan kan het gebeuren dat een apparaat een IP adres krijgt van de linksys en daardoor niet op internet kan (omdat er geen internet kabel in de WAN poort van de Linksys zit).

Voor 25 euro heb je een 5-poorts switch, kun je je PS3 en PS4 bekabeld aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:12:
De linksys als accesa point houden anders kun je niet vanaf je de PC naar de NAS. (DHCP stond nog uit neem ik aan?)
ik had hem al als access point ingesteld, dus DHCP uit en IP adres binnen de range (192.168.178.200) van het modem
Misschien is het een optie om de NAS bij de UBEE neer te zetten? dan kun je beide playstations aansluiten en hoef je niet om te prikken.
dit bedacht ik mij ook zojuist, bedankt voor het meedenken

Verwijderd

Topicstarter
toch nog een vraag/probleem.
sinds ik mijn router tot access point heb gemaakt is mijn Wifi zeer instabiel, als ik alles reset(modem + router) dan wordt het signaal weer opgepikt, maar een paar uur later heeft geen enkel device meer verbinding. Moet ik iets wijzigen in de instellingen van de apparaten? ik heb hem een ander IP-adres toegewezen (192.168.178.200). is dit overigens een goed IP-adres? het was nl. 192.168.178.1

• Tazzios

Tazzios

..

Ieder apparaat moet een eigen IP adres hebben. Of dat anders was kunnen wij alleen gokken gezien de beperkte informatie. Mogelijk had de ubee ook al 192.168.178.1.
DHCP deelt adressen uit binnen een ingestelde range. Apparaten welke je handmatig een IP adres geeft dien je een IP adres te geven buiten deze range( b.v. 201) om conflicten te voorkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tazzios op 17-07-2015 14:22 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:17
Ook even een duid in het zakje.
Heb niet alles doorgelezen, dus kan wat dingen dubbel zeggen.

Het modem heeft adres 192.168.178.1
De linksys router die je wilt gebruiken als AP geef je 192.168.178.2 of 192.168.178.200 als het maar buiten de DHCP valt.

De adressen 192.168.178.2 tot 192.168.178.9 kan je ook gebruiken omdat de DHCP bij 192.168.178.10 begint,
De wifi heb je op het modem uitgezet?
Dit kan je doen, maar dan kan je geen gebruik maken van de wifi hotspots.

Let wel, ik bedoel niet in bridge, maar gewoon via mijnziggo je wifi uitzetten.
Hierdoor geeft het modem de ipadressen uit en je linksys de Wifi.

Als je dat hebt ingesteld plug je de kabel van de linksys in een LAN poort van je modem en op je Linksys op poort 1.

Test de boel nu eens en laat weten wat er nu gebeurd.

Je vermelde ook dat je wifi wegvalt, waar heb je de linksys staan ?

Nogmaals ik kan wat zaken dubbel gemeld hebben

[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 17-07-2015 14:51 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er niet uitgekomen en heb de makkelijke uitweg gekozen. Router (Linksys) weg en er een simpele switch tussen gedaan. Wifi signaal van mijn modem is sterk genoeg.
zover ik nu kan zien werkt alles naar behoren.
nu de laatste etappe van hoe ik het graag zou willen. het benaderen van mijn NAS via tablet/telefoon zodat mijn PC niet meer aan hoeft

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:17
Waar liep je tegenaan dan precies ?

2250 WP Zuid PVoutput

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 19:05:
Ik ben er niet uitgekomen....het benaderen van mijn NAS via tablet/telefoon zodat mijn PC niet meer aan hoeft
Wederom een configuratie-fout (want kennis/inzicht ontbreekt op networking) of een denkfout (want niet lezen/snappen handleidingen). Vergezeld van nog steeds 0 informatie over hoe nu alles aan elkaar hangt; volgens mij heb ik al eens gevraagd om IP-configuraties, bijvoorbeeld. En misschien laat mijn geheugen me in de steek maar ik kan me ook niet herinneren dat je merk A, type B hebt qua NAS. En laten we hierdoor ook vooral weer raden welk merk/type telefoon je hebt en hoe je denkt te moeten verbinden.

Pagina: 1