USB stick geen teken van leven meer..

Pagina: 1
Acties:

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 19:23
Ik heb hier een USB stick, die hiervoor altijd prima gewerkt heeft. Gisteravond nog mee gewerkt, geen gekke dingen meegemaakt. Toen ik klaar was met werken de USB stick veilig ontkoppeld. Toen ik later weer aan de slag wilde gaan op een andere computer werd de USB stick ineens niet meer herkend. Je zult al raden; ja er staan belangrijke documenten op (en alleen oudere backups).

Windows laat geen geluiden horen bij het aansluiten of loshalen van de USB-stick, ook geen melding dat de schijf niet herkend wordt of iets dergelijks. Ook bij apparaatbeheer niets. Het voelt aan alsof de stick echt helemaal dood is (zit geen led-indicator op helaas waar ik iets aan kan zien). Geprobeerd op meerdere computers.

Het gaat om een Kingston DTM30, gekocht bij een Nederlandse webshop, dus neem aan dat het een echte is.

Ik ben bekend met recovery software die je kunt gebruiken als de schijf nog wel door het systeem herkend wordt (maar niet als een geldig station door Windows), maar zo ver kom ik dus nog niet eens. Als ik google kom ik voornamelijk uit bij gevallen waarbij Windows nog wel een melding geeft..

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer eens te booten met een linuxdistro en kijk of het ding daar nog gezien wordt. Als dat niet het geval is, dan zou je eens moeten kijken of er intern niets stuk is (bijv de USBconnector die is afgebroken).

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
Zie je de stick in schijfbeheer in Windows?

Je kan de stick ook proberen op een Linux (Ubuntu) LiveDVD (wat TERW_DAN zegt)
of
op een Mac proberen. Misschien ziet de Mac het wel.

(Ik had laatst een gloednieuwe stick die helemaal niets deed op een Windows-machine maar op een Mac wel werd herken. Na formatteren op de Mac deed de stick het wel op de Windows-machine).

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-01 17:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mocht bovenstaande niet werken. Meest voorkomende kwaal is dat de connector losbreekt van de print. Dit is te repareren, alleen wel een prutswerkje :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jerpsx
Schijfbeheer laat niets zien, op een Mac ook niets. Linux zou ik nog moeten proberen maar heb weinig hoop. Heb trouwens wel een mediaplayer die op Android draait en die ziet hem ook niet. Dus voor zover ook Linux geprobeerd.

Het is een kleine USB-stick met de connector geïntegreerd, behuizing is van metaal dus lastig open te krijgen..maar ga het even proberen.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/21i4Jmog-xL.jpg

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Check ook vooral de kernel log (dmesg) en lsusb. Het kan goed zijn dat hij wel zichtbaar is op de USB bus, maar geen medium meer weergeeft.

• jerpsx
Bedankt voor het meedenken, ook dmesg en lsusb laten geen berichten zien bij het aansluiten/verwijderen van de USB-stick.

Verwijderd

Mocht de data echt belangrijk zijn, dan is tweaker Sebastius de man om het ding naar op te sturen.

• jerpsx
Toevallig zijn blogs wel eens gelezen en hem nog voor ik dit topic startte al een berichtje gestuurd :-)

Probleem is echter dat het alleen echt waardevol is als ik het binnen korte tijd terug kan hebben, en dat kan ik natuurlijk niet eisen van een hobby-tweaker! Ik ben even op zoek gegaan naar bedrijven die zulk werk verrichten, en nadat ik die prijzen heb gezien nog meer bewondering voor zijn werk :-)

Maar ondanks dat toch een berichtje gestuurd..wie weet.
Pagina: 1