Toon posts:

Hub of UTP kabel kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
edit:
Prob is opgelost , reactie geven hoeft niet meer , mag wel :)
Bedankt voor de reacties

Ik heb thuis het volgende staan:

Servertje (OS is E-smith) waar internet op
binnenkomt. Daarvanuit gaat een UTP cat 5 kabel naar een Sitecom 5 poorts 10megabit hubje (actief).
Er hangen twee compu's met in alletwee een 10 megabit NIC van sitecom aan.
Het gebruikte OS op de clients is Windows 2000 Pro.

Met beide clienten heb ik altijd prima op internet gekund , tot op vandaag dus :(

Op de compu waar ik nu op zit te typen lukt het perfect en kan ik perfect internetten.
Op me andere compu waar ik meestal op werk is het netwerk gigantisch traag. Hier had ik vroeger nooit last van , en de config is precies hetzelfde gebleven.

Ik merk trouwens wel dat het hubje aangeeft dat er opeens wel erg veel collisions zijn , het lampje knippert bijna voortdurend. :(

Ik had hier dus vroeger nooit last van , en aan de bekabeling is ook niets veranderd. Wel is het zo dat de hub een paar keer gevallen is (van niet al te hoog).

Wat zou dit kunnen zijn?
Instellingen van NICs en OS zijn goed (staat hetzelfde als toen het nog wel werkte) :Z

Ook als ik me eigen compu wil pingen duurt het ook veel te lang (timeouts e.d.).

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Als je clienst niet al te ver van de server staan, zou ik de kabels eens verwisselen en dan kijken of het nog steeds dezelfde client is die niet werkt.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Hub gaat niet zo makkelijk stuk, ik denk eerder dat het een probleem is met een kabel.

Misschien deden de kabels het wel goed, maar door 1 keer te draaien is er iets verkeerd gegaan.

Kan gebeuren. probeer eerst eens een scrosskabeltje tussen je 2 pc's en ga vanuit daar verder werken

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:31
haal er stuk voor stuk de kabels uit dat er maar 2 inzitten en ga dan wat pingen enzo kijken of het 1 kabel is die echt slecht is of dat het gewoon altijd klote is.

als bijv 2 PC's wel gewoon lekker werken en de derde niet dan zal het de kabel wel zijn en anders ben ik bang dat het echt je hub is.

het is ook een hub, geen stuiterbal maar dat wist je waarschijnlijk al :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 15:11 schreef morphje het volgende:

Kan gebeuren. probeer eerst eens een scrosskabeltje tussen je 2 pc's en ga vanuit daar verder werken
Gelukkig heb ik nog een crosskabel liggen , dus ik kan het proberen. Alleen jammer dat ik dan die kabels door een gat in de muur moet trekken. :( Lijkt me ook niet zo goed voor die dingen.

Hoe heet trouwens ook weer zo'n ding waarmee je een UTP kabel kan doormeten? Kan ik 'ns kijken of ik die ergens vandaan kan halen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 15:15 schreef Harrie666 het volgende:

het is ook een hub, geen stuiterbal maar dat wist je waarschijnlijk al :)
Al heb ik natuurlijk wel eens de neiging om het naar iemands zijn / haar hoofd te gooien :)

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 09:36
meet de kabel door met een weerstandmeter (hoe heet zo'n apparaat ook alweer :? ) gewoon aan de ene kant de kabelsjes verbinden met een omgebogen paperclip (die geleidend is (effe testen in stopcontact >:) ) en dan effe kijken of die kabel heel is...

anders misschien verkeerde IP config, ivm met collision...
probeer ook andere poorten van je hub

- hardware always changes.. -

Verwijderd

Een kwestie van stap-voor-stap testen:

1 Verbind 2 computers met een crosscable.
Is het dan prima, ga naar stap 2, problemen
probeer dan een simpele truc: de-installeer
je netwerkkaarten en opnieuw installeren.

2 Wissel de kabels. Verplaats hiermee het
probleem van computer a naar cumputer b,
dan weet je direct waar het probleem ligt.

3 Probeer een andere poort op de hub. Wanneer
het dan ineens wel weer goed werkt, heb je
de hub vermoord. Maar pas op, ook sluiting
in de kabel kan een hub verne*ken, dus in
dat geval kan je het weer herhalen.

In het meest rotte geval zal je Windows opnieuw moeten installeren. Wat ook nog wel eens wil helpen (geen gein) is de partities op de langzame machine defragmenteren. Wanneer je schijf erg gefragmenteerd is gaat iedere disk i/o veel tijd kosten en geheugen vreten, waardoor de hele performance in elkaar kan donderen.

• Harrie666
Op zondag 17 juni 2001 15:32 schreef Noisema het volgende:

[..]

Al heb ik natuurlijk wel eens de neiging om het naar iemands zijn / haar hoofd te gooien :)
Mijn advies is, Gooi een monitor die komt veel harder aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz , ik heb wat er allemaal hierboven staat uitgeprobeerd (behalve het doormeten, en win opnieuw installeren) , en heb gemerkt dat de UTP kabel brak is.

Tis gelukkig maar een korte van 1,5 m , dus echt duur gaat het gelukkig niet worden :)

Kan ik in ieder geval die kabel als wurgkoord gaan gebruiken ipv van met de hub gooien :P

• Harrie666
Op zondag 17 juni 2001 17:45 schreef Noisema het volgende:
Hmmz , ik heb wat er allemaal hierboven staat uitgeprobeerd (behalve het doormeten, en win opnieuw installeren) , en heb gemerkt dat de UTP kabel brak is.

Tis gelukkig maar een korte van 1,5 m , dus echt duur gaat het gelukkig niet worden :)

Kan ik in ieder geval die kabel als wurgkoord gaan gebruiken ipv van met de hub gooien :P
Lees mijn reactie hierboven.

een Monitor komt harder aan :)

maar een kabel vervangen kan natuurlijk ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan kan ik beter de speakers (90 cm hoog) van m'n stereo nemen , die zijn lichter , maar komen harder aan.

Tis ook makkelijker om mee te gooien...

Ow, ik hoor iemand zeggen dat het offtopic wordt :) ...

Case closed , kabeltje vervangen en het werkt allemaal weer :) :)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik zou eerst ff de kabels verwisselen en dan kijken. Als je er dan achter komt dat de kabel niet goed is kun je proberen nieuwe stekkertjes aan te knijpen. Daar zit bij mij meestal de fout. Ik krijg het niet voor elkaar om die dingen goed vast te knijpen. Een stofzuiger is meestal genoeg om mijn verbinding om zeep te helpen.
Pagina: 1