Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:03

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
Hallo mede tweakers.

Nu ben ik sinds zo'n 3 a 4 jaar in het bezit van een U2711 waar ik tot voor kort heel erg tevreden mee was, maar inmiddels geeft hij aardig wat problemen.

Bios post screen is opgebouwd uit verscheidene 2 delige balkjes in of rood of blauw, door het vendor post screen in de bios uit te zetten geeft die nu de standaard award post (die overigens prima word weergeven), bios updates maken geen enkel verschil.

bij het inloggen en afsluiten van windows laat het opstart en afsluit scherm een sterke flikkering zien de gehele op en afsluit animatie lang, dit betreft niet het hele scherm gelijktijdig maar in verschillende secties die ook geen vast formaat aanhouden.

De monitor flikkert af en toe op zwart om vaak binnen een seconde weer beeld te geven wanneer ik hem aansluit via displaypoort, daarnaast geeft hij dan ook nog eens af en toe een een horizontale lijn weer in een split second. Die lijn heeft daarbij geen vaste plek en formaat (lijkt wel een verstoring als op een oude videoband).

Nu is de displaypoort port niet het enige dat problemen geeft voor degene die bekend zijn met de lagom lcd test site. De u2711 kwam met verve door alle visuele test. Nu niet meer:
- Bij de contrast test zijn de balken tot 2 monotoon en bij rood tinten nog iets verder
- Gamma waarden zit bij rood visueel al te laag
- Bij de zwart waarden zie ik pas verschil bij vakje 6 alhoewel de wit waarden onveranderd lijken te zijn
- De gradiënt laat 3 duidelijke lijnen zien.

Eerst waren deze waarden zo goed als deze test maar toelaat visueel.
Dan komt nu het vreemde, het sporadisch flikkeren op de displaypoort aansluiting is nu standaard. (zonder vaste tijds intervallen. Dit doet hij via DVI-DL niet). Aangesloten op DVI blijven de kleuren en gradiënt net zo rot als bij de displaypoort aansluiting.
Maar het wordt nog wat vreemder, Die foutieve kleuren en gradiënt zijn geen constante, zo nu en dan geeft hij alles weer perfect weer, maar het is nooit duidelijk voor hoelang.

Dingen die ik heb geprobeerd:
- scherm: factory reset. (hielp eerst toen het probleem eventjes onwerkbaar was, inmiddels niet meer).
- LCD conditioning programma vanuit het monitor menu zelf, verhielp niets.
- andere videokaart, Wou mijn 670top toch al upgraden dus nu doet een 290X het werk (mocht niet baten).
- DVI kabel, flikkeringen houden op maar de rest blijft het zelfde
- scherm op andere pc, geen verschil
- U2713 op mijn pc, wereld van verschil als die van mij zijn kuren vertoont, (met displaypoort kabel die normaal ook gebruik).
- tussendoor nog een clean windows instal gehad.
- wat rond geprutst in windows colour managment, hielp ook niets.
- BIOS update van de meeste recente naar de meest recente naar de op één na meest recente

Inmiddels zit het scherm in zijn goede stemming en geeft hij alles nu weer goed weer, vraag is voor hoelang.

Iemand hier ook meer enigszins een idee wat er met mijn scherm aan de hand kan zijn? Het flikkeren op DP heb ik eerder gelezen en schijnt op te houden na een factory reset, en dat deed het eerst ook.
wat betreft de rest.. Ik heb uren gestoken in het vinden van iemand op het internet die zo'n soort gelijk probleem meld, tevergeefs. Garantie is inmiddels niet meer van toepassing.

Dus als iemand me hier mee verder zou kunnen helpen, bij deze alvast heel erg bedankt.

Zal de rest van mijn pc specs er ook maar even bij plaatsen.
-GA-Z68X-UD4-B3
-I5 2500K
-Mushkin Redline 1600 Mhz cl 7-9-8-24
-Club3d 290X Royal Ace
-Asus Xonar essence STX
-Crucial M4 128

[ Voor 7% gewijzigd door koudepinda op 19-05-2015 02:29 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:45
Dit soort problemen heb ik met mijn 2711 (nog?) niet, maar wel met een samsung pdu/monitor op hdmi/dvi met een te lange goedkope hdmi kabel, weet je zeker dat de kabel en connectoren ok zijn? Verandert er niets als je aan de connectoren wiebelt? Misschien een andere displayport kabel proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
base_ schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 01:56:
Dit soort problemen heb ik met mijn 2711 (nog?) niet, maar wel met een samsung pdu/monitor op hdmi/dvi met een te lange goedkope hdmi kabel, weet je zeker dat de kabel en connectoren ok zijn? Verandert er niets als je aan de connectoren wiebelt? Misschien een andere displayport kabel proberen?
De kabel heeft het jaren ervoor prima gedaan en was niet de meest budget versie die te verkrijgen was. Als ik de kabel wiebel bij het contact van het scherm of videokaart gebeurt er niets bijzonders, daarnaast werkt de U2713 prima met dezelfde kabel. Wat DVI betreft ik heb 2 dual link kabels liggen die exact het zelfde doen wat kleuren betreft.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Als er op dvi ook weergaveproblemen zijn dan vrees ik dat er iets los zit of er een paar rotte condensators inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
base_ schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 02:07:
Als er op dvi ook weergaveproblemen zijn dan vrees ik dat er iets los zit of er een paar rotte condensators inzitten.
Dat is iets waar ik inderdaad ook al een tijdje voor vrees, maar zou gezien de leeftijd van de monitor niet mogen gebeuren.

Daarnaast, momenteel geeft de monitor geen enkel probleem, of ik hem nu uit en daarna weer aanzet of niet zelfs een complete power down met een los netsnoer zorgt er niet voor dat hij weer in zijn oude patroon valt, terwijl dat condensator zware situaties zijn. (de duur waarmee de monitor aanstaat is het ook niet aangezien hij momenteel al een tijd aanstaat, en het probleem zich ook vaak genoeg vertoont gedurende een hele dag).

Een los iets kan ik denk ik wel uitsluiten (helemaal zeker ben ik natuurlijk niet) aangezien het probleem zich ook niet boven laat komen of weg laat toveren met trillingen of een klop op zij of boven kant.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
Update: monitor komt nog steeds alle lagom tests door, maar heeft af en toe nog wel een flikkering in het beeld. dit strookt met eerdere gebeurtenissen.

Gisteravond nadat de monitor zo'n 6 uur heeft aangestaan heeft hij het probleem de laatste anderhalf uur niet vertoond, na een avond stil staan en nu weer aanzetten vertoond hij het probleem ook nog niet.

Zou dit kunnen betekenen dat condensators er misschien niets mee te maken hebben??

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Condensators en verbindingen kunnen nogal temperatuurafhankelijk zijn, dus dat is zeker mogelijk. Het kan ook een slechte soldeerverbinding zijn tussen bijvoorbeeld ic en printplaat, een keer reflowen helpt dan meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
Ik zal hem binnenkort dan eens openmaken en kijken of er zichtbaar iets mis is. In ieder geval tot zover bedankt.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die hele korte flikkeringen heb ik af en toe ook met m'n U2711, alleen gaat hij bij mij niet naar zwart. Bij mij lijkt het meer op een timing issue. Een horizontaal artefact loopt dan heel snel van boven naar beneden door het beeld. Dat heb ik ook wel eens gezien als ik met Custom Resolution Utility een scherm op een niet standaarde ondersteunde frequentie probeerde te draaien. Ik heb er niet echt een regelmaat in kunnen ontdekken, soms heb ik het meerdere keren op een dag, soms langer dan een week helemaal niet. Die andere problemen herken ik niet.

Mijn U2711 is over een maand 5 jaar oud en heeft er nu 13010 branduren opzitten (gemiddeld 7,26 uur per dag) en ik heb hem aangesloten via mini-DP naar DP kabel op XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation.

Als je trouwens dat scherm gaat opmaken, zoek dan even een goede video tutorial. De Dell UltraSharp xx09, xx10 en xx11 schermen (gebruiken allemaal zelfde design) zijn namelijk echt een bitch om open te maken. Sinds de xx12 schermen gaat dat echt een heel stuk gemakkelijker. Het is meestal het makkelijkst om linksboven te beginnen met het losmaken van de bezel, omdat de powerknop en OSD-knoppen vrijwel altijd rechtsonder zitten. Ik vind zelf het opmaken altijd het beste werken op een bed of bank, zodat je weinig risico loopt het paneel te beschadigen. Verder kan het geen kwaad om een paar spudgers te kopen (geen idee hoe die dingen in het Nederlands heten). Met een mes kom je er ook wel, maar dan loop je meer risico de bezelfs te beschadigen.

Verder is het misschien nog een idee om contact op te nemen met sebastius (van de vele winnende Tweakblogs). Hij heeft veel kennis van elektronica en ook de meetapparatuur om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motormouz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 08:32
Kid Jansen schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:04:
Verder kan het geen kwaad om een paar spudgers te kopen (geen idee hoe die dingen in het Nederlands heten).
Spatels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter

Heb nu dit gevonden lijkt wel een beetje op mijn probleem, zou gaan om geoxideerde contacten. Zal dus maar een even kijken hoe het beestje er nog van binnen uitziet.

Verder kwam ik dit nog tegen om de monitor te openen (met daarbij de tip om nooit de AG coating van het scherm te halen)
http://www.overclock.net/...ti-glare-coating-on-u2711

Update:

Heb het scherm open gehad. Opvallend vond ik zelf dat de pcb's er wel redelijk uitzagen maar nog restanten chemicaliën van het productie proces op zich hadden. Waaronder een paar witte druppels van een soort koelpasta-achtige substantie, en wat lijkt op soldeer olie. Niet erg netjes Dell !!

Vervolgens zag ik dikke vingerafdrukken op de connectors van de usb hub en de video aansluitingen die niet van mij afkomstig zijn (scherm nieuw gekocht).

De condensators zagen er allen nog prima uit. De connectors van pcb naar pcb bevatte allen geen zichtbare corrosie, maar uit voorzorg toch even afgenomen.

Het meest opvallend was een stukje los slingerend soldeer tin dat op de pcb lag, ik vermoed ook dat daar mijn problemen vandaan kwamen, foei Dell !!

ik zal zo nodig nog updaten over situatie veranderingen. Vooralsnog lijkt me scherm nog prima te functioneren.

[ Voor 81% gewijzigd door koudepinda op 19-05-2015 15:46 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Flux heet dat spul waar nog wat residu van aanwezig kan zijn. Hangt van het type af of dat kwaad kan overigens. Rondslingerende soldeerdruppels zijn inderdaad niet goed nee en potentieel dodelijk voor onderdelen en pcb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
base_ schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 02:07:
Dit.

Dat was bij het 2709 en 2707 model ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wit spul zal waarschijnlijk soort van kauwgom achtig iets zijn. Is gewoon een soort lijm om de componenten aan elkaar te plakken of te verstevigen. Wat betreft flux er zijn idd soorten die geen kwaad kunnen en gewoon hard worden. Zal hier ook wel het geval zijn.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
Mektheb schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:57:
[...]

Dit.

Dat was bij het 2709 en 2707 model ook zo.
Zo als ik boven al zei heb ik de monitor reeds open gehad, en leken de condensatoren in prima conditie.
rikadoo schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:00:
Wit spul zal waarschijnlijk soort van kauwgom achtig iets zijn. Is gewoon een soort lijm om de componenten aan elkaar te plakken of te verstevigen. Wat betreft flux er zijn idd soorten die geen kwaad kunnen en gewoon hard worden. Zal hier ook wel het geval zijn.
met koelpasta achtige substantie bedoel ik dat dus ook werkelijk, wat inhoud dat het witte spul zeker niet hard was en nog steeds vloeibaar. Wat betreft die flux, daarvan ben ik op de hoogte dat de meeste geen kwaad kunnen maar het blijft er niet erg netjes uitzien.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog problemen ondervonden met het scherm sinds je hem open hebt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
koudepinda schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:30:
[...]

Zo als ik boven al zei heb ik de monitor reeds open gehad, en leken de condensatoren in prima conditie.

[...]

met koelpasta achtige substantie bedoel ik dat dus ook werkelijk, wat inhoud dat het witte spul zeker niet hard was en nog steeds vloeibaar. Wat betreft die flux, daarvan ben ik op de hoogte dat de meeste geen kwaad kunnen maar het blijft er niet erg netjes uitzien.
Het zit er meestal bij alle monitoren en tv's en dergelijke, het is niets waar je je zorgen over hoeft te maken.

Als ze er goed uit zien zullen ze nog wel in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
Kid Jansen schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:36:
Nog problemen ondervonden met het scherm sinds je hem open hebt gehad?
Tot zover nog niet, maar heb hem nu ook een dag niet gebruikt. Vanavond zal hij weer een tijd in gebruik zijn en zal dus nog een update geven over de stand van zaken.

Wat me wel direct opviel is dat de verandering van het inlog scherm na het bureaublad nog steeds een flikkering vertoond, al was het er nu 1 en waren het er eerste tientallen.

Verder zal ik DVI ook nog even testen, om te kijken of de kleuren via de DVI connectie ook zijn verbeterd.

Ik kan ook beamen dat het openen van het scherm een pruts klus is maar zeker niet onmogelijk, (heb ook wel schermen opengemaakt waarvan de fabrikant zeer duidelijk liet blijken dat dat zeker niet de bedoeling was.

Voor mensen die zelf nog interesse hebben hoe ik het scherm open heb gekregen

Voor het openmaken heb ik zelf eerst een dun stukje plastic genomen en ben ik in drie stappen naar 3.5mm dikte gegaan die de randen zover uit elkaar trekt dat hij langs dat stuk plastic openspringt. Leverde bij mij weinig zichtbare schade op.

Afhankelijk van welk stuk behuizing je er eerst af wil hebben moet je de hoek kiezen waar je begint.
- Front bezel , begin in de linker boven hoek
- achterkant van de behuizing, de rechter boven zijde
Dit heeft te maken met de kabels naar de touch buttons, en met de kabel die de usb hub en cardreader door linkt.

Als je eenmaal de behuizing weg hebt is de rest een fluitje van een cent.

Update:

De kleuren zijn over DP nog steeds goed, maar de sporadische flikkering is er nog steeds Hierbij valt het scherm nog steeds in een split second op zwart, de rare horizontale lijn die af en toe op een willekeurige plek opduikt en lijkt op een imperfectie op een oude video band is er ook nog steeds.

Wat ik nog niet had gemeld is dat bij zo'n flikkering naar zwart het osd menu ook weg valt, dus als ik het menu heb geopend en er komt zo'n flikkering voorbij dan valt het menu ook weg.

Update:
Nu ook DVI getest deze doet het nu weer perfect op mijn hoofd-pc alleen liggen de gamma waardes nu rond de 1.8 waarbij wit zelfs rond de 1.7 zit. dit ga ik nu niet allemaal weer recht trekken aangezien de kleuren over DP nu goed staan

DVI doet het op mijn tweede pc nog steeds niet helemaal lekker en vertoond nog steeds banding en verzadigde kleuren, al moet ik zeggen dat de catalyst driver daar nog uit 2012 stamt. al gaf die voorheen geen problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door koudepinda op 20-05-2015 22:14 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koudepinda schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:36:
Update:
Nu ook DVI getest deze doet het nu weer perfect op mijn hoofd-pc alleen liggen de gamma waardes nu rond de 1.8 waarbij wit zelfs rond de 1.7 zit. dit ga ik nu niet allemaal weer recht trekken aangezien de kleuren over DP nu goed staan.
Staat gamma wel op PC? (Menu>Color Settings>Gamma>PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
Kid Jansen schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 00:15:
[...]

Staat gamma wel op PC? (Menu>Color Settings>Gamma>PC)
Jazeker. Maar vooralsnog geen verdere problemen ondervonden, zal dus binnenkort even een nieuwe driver op pc-2 installeren en kijken of dat het probleem verhelpt op die computer. Wat betreft de main pc, die functioneert weer prima. Het gamma verschil tussen DP en DVI vind ik geen enorm issue aangezien dat wel recht valt te kalibreren, en ik daarnaast voornamelijk de DP connectie zal gebruiken die wel een correcte gamma doorgeeft, de sporadische quirks die ik tot nu toe weer heel zelden tegenkom kan ik wel overleven.

always bring a towel

Pagina: 1