Raid 1 schijven vervangen voor 1 HDD

Pagina: 1
Acties:

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik heb momenteel 2 HDD's in RAID 1 in m'n desktop geplaatst zitten. Deze schijven zijn echter een beetje aan het einde van hun levensduur, vandaar dat ze ook in RAID 1 staan. Nu wil ik deze 2 schijven gaan vervangen voor slechts 1 nieuwe schijf.
Kan ik dan gewoon de 2 oude schijven demonteren en de nieuwe schijf monteren? Of moet ik naderhand softwarematig ook nog iets aanpassen, aangezien ik van RAID 1 naar een enkele schijf ga?

Alvast bedankt!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Dat hangt van een paar dingen af:

- Wat voor RAID is het? FakeRAID? SoftRAID?
- Wil je data klonen of ga je het filesystem-based overzetten?
- Waar sluit je je schijven op aan?
- Welk OS gebruik je?

• cordonbleu
  • Niet online
Ik geloof dat het soft RAID is, Windows (8.1) staat iig op m'n SSD, de HDD's waren dus puur voor opslag. Ik hoef geen data over te zetten, aangezien de schijven bijna leeg zijn. Ze zijn via Sata op m'n mobo aangesloten.

Edit; geloof toch dat het hard RAID is. Bij het opstarten zie ik namelijk dat ze in RAID 1 (mirror) staan, dus dan moet het hard zijn toch?

[ Voor 25% gewijzigd door cordonbleu op 19-05-2015 16:45 ]

• cordonbleu
  • Niet online
Iemand een idee?

Bij het opstarten op ctrl drukken en eerst de 2 oude schijven uit RAID halen? Daarna de nieuwe schijf monteren en toevoegen in Windows? Of gaat dat zo niet werken?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

cordonbleu schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:45:
Iemand een idee?

Bij het opstarten op ctrl drukken en eerst de 2 oude schijven uit RAID halen? Daarna de nieuwe schijf monteren en toevoegen in Windows? Of gaat dat zo niet werken?
Als het buiten Windows om is maakt het voor Windows niet zo uit wat je doet.
Waarschijnlijk maak je gebruik van fakeRAID ook wel firmware RAID, op je moederbord. Die RAID array wordt dan geassembleerd aan de hand van meta-data op de schijven. Haal je de schijven er uit, dan wordt de array simpelweg niet gevonden en dus ook niet aangemaakt. Een andere losse schijf toevoegen staat daar los van.

Wil je het doen "zoals het hoort". Dan zou je tijdens het opstarten inderdaad naar je RAID configuratie menu moeten gaanen daar de array verwijderen. Dan kan de PC uit. Oude schijven er uit, nieuwe in, en gaan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• cordonbleu
  • Niet online
Het was inderdaad heel simpel. Tijdens opstarten de RAID configuratie verwijderen, pc uitgezet, oude schijven er uit, nieuwe schijf er in en opstarten. Daarna nog even via 'Manage' in 'File Explorer' de nieuwe schijf initialiseren en klaar!
Pagina: 1