Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is een extra VPN-server nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,-
Ik zit met enkele vragen omtrent welja netwerken :p

Het idee is dat ik via wifi verbinding wil maken via een android apparaat ergens ver van huis, maar wil dat al het verkeer loopt via thuis, dan heb ik ahw het IP-adres van thuis (of dat denk ik toch).
Dit is via VPN en dit moet ik dan als server laten draaien op de router thuis.
Na heel wat (waarschijnlijk verkeerde) informatie gelezen te hebben heb ik de gedachte dat dit dan niet zonder nog een externe server kan die dan zegt hoe de vpn-client verbinding moet maken met de router thuis, klopt dit?

De achterliggende vraag is ook of het IP-adres van thuis steeds verandert of dat deze vastgezet is door je provider?

Alvast bedankt :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je router een VPN server kan draaien is er niks aan de hand, opzetten en gaan. Een andere optie is een SSH tunnel of SSH Socks Proxy gebruiken.

IP adressen zijn semi-statisch: zolang je constant verbonden blijft verandert ie niet. Als je een dag ofzo offline gaat krijg je daarna soms wel een nieuw adres. Dit is op te lossen met DynDNS of No-IP of een vergelijkbare service.

Qua router moet je wel een fatsoenlijk model hebben die VPN services heeft. Vaak zijn dat niet provider-routers of goedkope mediamarkt-routers. Je kan als je een ondersteunde router hebt wel DD-WRT of OpenWRT installeer, daar kan je namelijk wel gegarandeerd een VPN server mee draaien.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Na heel wat (waarschijnlijk verkeerde) informatie gelezen te hebben heb ik de gedachte dat dit dan niet zonder nog een externe server kan die dan zegt hoe de vpn-client verbinding moet maken met de router thuis, klopt dit?
Nee, dit klopt niet. Je kunt (mits je router daar de mogelijkheid voor heeft) gewoon een VPN-server (zoals OpenVPN) draaien op je router thuis.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je hebt een apparaat nodig om je VPN-verbinding op te ontvangen. Of je dat nu een server noemt, een router of een PC maakt niet zo veel uit, als het maar via internet te benaderen is.

Dyndns werkt prima om je thuis-systeem te vinden.

Of je een statisch of dynamisch IP hebt en hoe vaak dat verandert ligt aan je provider.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:14:
...
IP adressen zijn semi-statisch: zolang je constant verbonden blijft verandert ie niet.
...
Hiermee bedoel je wanneer de router thuis offline zou gaan door bijvoorbeeld een stroompanne van een dag (of het stopcontact dat gebruikt wordt om een stofzuiger in te steken -_-)

Zouden jullie zelf dan een service als No-IP gebruiken? (bedankt trouwens, ik had er nog nooit over gehoord)

Of werkt de opstelling van OpenVPN op OpenWRT met eenmalige instelling van een OpenVPN-client op Android.

Doen jullie dit ook zo?
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:37:
...
Dyndns werkt prima om je thuis-systeem te vinden.
...
Een service gaat me zekerheid geven vermoed ik :p

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 21:44 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:42:
[...]

Hiermee bedoel je wanneer de router thuis offline zou gaan door bijvoorbeeld een stroompanne van een dag (of het stopcontact dat gebruikt wordt om een stofzuiger in te steken -_-)
Bijvoorbeeld. Je krijgt een nieuw IP-adres op het moment dat je router langer offline is dan de leasetime van je IP. Wat die leasetime is kun je wel checken op je router.
Zouden jullie zelf dan een service als No-IP gebruiken? (bedankt trouwens, ik had er nog nooit over gehoord)
Ik draai zelf een hoop servers thuis die vanaf internet bereikbaar moeten zijn, maar ik gebruik geen dynamic-DNS-dienst. Ik heb een normale domeinnaam. Dynamische DNS heb ik niet nodig omdat mijn IP-adres toch nooit echt veranderd. Ik heb het misschien 2 keer (in 5 jaar of zo) meegemaakt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1