€1000 voor allround/game PC

Pagina: 1
Acties:

• CasualPenguin
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-06-2024
Hee volk, na jaren freeloaden op m'n broers laptop en Xbox 360 gamen ga ik m'n eigen PC bouwen. Zoals menig 18 jarige wil ik volgend jaar op kamers, en een eigen PC meenemen.

Wat wil je gaan doen met je systeem?
Dit wordt voornamelijk een PC om mee te gamen. (Games als Dota2 en Team Fortress 2, maar ook Skyrim en GTA V bijvoorbeeld.) Daarnaast ga ik films en series in hoge kwaliteit kijken en studeren op deze PC. Volgend jaar ga ik op kamers en wil ik deze PC met wat geluk stil en een beetje zuinig krijgen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb ongeveer €1000 euro over voor deze PC. De build die onderaan staat staat al op €1050 maar voor een degelijke PC heb ik het geld wel voor over. Dan werken we er vrolijk nog een maantje langer voor :P

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Sapphire R9 290 OC TRI-X gekocht van een mede-tweaker voor €250 euro, die gaat er zeker weten in. Qua randapparatuur heb ik hier en daar nog wat liggen, dus daar zal ik jullie niet mee vervelen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet systeem wil ik bouwen, met ruimte voor een optische drive. Ik denk over een jaar of twee, drie de GPU óf te upgraden óf Crossfire aan te sluiten aan een andere GPU. De andere onderdelen, zoals de CPU, sta ik open voor om over 2 of 3 jaar te vervangen. Dus basically een systeem met een beetje toekomstperspectief.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal nul, zolang het maar betrouwbaar is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil kijken naar het mooie systeem dat er in komt. Ik heb een geel-zwarte videokaart waar ik van sta te kwijlen, en ik probeer de rest van de onderdelen ook in zwart/geel/oranje tint te houden. En ja. daar komt dus een kast met window bij. :P Ook moet de PC een beetje discreet zijn. Dus redelijk stil en zwarte behuizing.

Ga je overklokken?
Nope.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,-€ 181,-
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 77,-€ 77,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,95€ 53,95
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 111,95€ 111,95
1BenQ GL2450 Zwart€ 128,90€ 128,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
1Seasonic M12II Evo 620W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 256GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,30

Deze build zie ik zitten, en in totaal kost 't me €1050 euro, met de 2e hands €250 GPU meegerekend. Ik heb wel geld beschikbaar voor ècht goede verbeteringen in de build. En de andere kant op geldt ook: als er iets bizar overpriced tussen zit kan 't zeker vervangen worden. En ja, er mist inderdaad een CPU-koeler. Ik wil eerst kijken hoe ver m'n PC komt zonder, en later een kleine (De Hyper 212 EVO) of grote (Scythe Mugen 4 PCGH Edition) CPU-koeler kopen. Ligt aan wat nodig is.

Advies van jullie ervaren geesten zou ik heel erg waarderen. Alvast bedankt =)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:35

SkyStreaker

Move on up!

Je bedoeld dat je de stock-cooler gebruikt? :)

[ Voor 8% gewijzigd door SkyStreaker op 18-05-2015 19:46 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• CasualPenguin
Inderdaad haha, excuus voor enige onduidelijkheid.

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Waarom heb je voor een Z97 moederbord gekocht als je een beter B85 bordje kunt kopen? Je gaat toch niet overklokken. Daarom zou ik voor de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 gaan.

Ho.

Hmmm. De oranje/zwart combo zie ik staan. Dan zou ik ook voor dit bordje gaan. Mocht je CPU het op een later moment niet helemaal trekken kun je altijd een i5 4690K op de kop tikken. Mocht je mooiere heatsinks en betere overclock opties open willen houden voor later zou ik voor dit bord gaan: pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD5H Mooiere heatsinks en meer oranje/zwart themed.

Beeldscherm is okay, houd er wel rekening mee dat op 1080p hij op 60hz draait en niet op de geadverteerde 75hz. Andere optie met een mooier paneel zou de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart kunnen zijn.

Sleeving van de powersupply is niet super chil, je kunt altijd nog powerextension cables kopen om een erg mooi effect te geven aan de build: pricewatch: BitFenix Alchemy 24-pin verlengkabel 30 cm deze bijvoorbeeld, kun je ook voor je GPU's vinden, en ook in het zwart. Is puur esthetisch.

Show me your moves.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik raad je ten sterkste aan om eerst te checken of het Iiyama model geen last heeft van backlight bleeding. Mocht het zo zijn, stel ik LG IPS-panelen voor.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• CasualPenguin
@Koninkje Dank je voor het uitgebreide antwoord!
Ik zie zelf niet het nut van deze moederboards die allebei duurder zijn, terwijl de Z97p al alle aansluitingen heeft die ik nu wil, en ook later zou willen.

Van monitoren heb ik minder weet dan ik zou willen, maar de Iiyama is wel gelijk weer 40 euro duurder. Ik overweeg ook, met blik op @Skystreaker 's opmerking, pricewatch: LG 24MP56HQ-T Zwart . Ook €130 euro en het grote verschil hier is IPS, TN en A-MVA. En de refresh rates.
Ga ik verder in kijken, dank voor de feedback!

En die extentioncables zijn best vet, ga ik zeker een oog op houden!

• AFCA_Timon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-10-2022

AFCA_Timon

Geen ajacied

Ik raad je ten zeerste deze monitor aan: pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart gewoonweg de beste in deze prijsklasse. Wil je richting de 200 euro met je monitor? Dan deze: pricewatch: Asus VS278Q LED H+D S Zwart als je met speakers wilt, zonder dan is deze de beste: pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

:)

I may not be the best, but I'm defenitely not like the rest!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Boh, die Asus :r TN-paneel, werkt van de duivel })

Haal dan voor minder dit prachtige AMVA-paneel:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

SkyStreaker schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:04:
Ik raad je ten sterkste aan om eerst te checken of het Iiyama model geen last heeft van backlight bleeding. Mocht het zo zijn, stel ik LG IPS-panelen voor.
Juist AMVA panelen hebben erg weinig last van backlightbleeding door hoe het paneel opgebouwd is, en juist goedkope IPS panelen hebben over het algemeen vrij veel last van IPS glow.

Vandaar ook het erg goede contrast van AMVA: zwart is zwart [althans, voor LCD begrippen, vergeleken met CRT en plasma is het alsnog een beetje grijs]

Die Iiyama is gewoon erg goed, de Benq GW2265HM ook, maar dan moet je wel kunnen leven met 22".

People as things, that’s where it starts.

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Oh god daar gaan we weer met TN, IPS en AMVA |:(

Maar is een 630W is OP? Volgens mij kan je beter een 450/500W voeding erin zetten

[ Voor 7% gewijzigd door MarcRvB op 19-05-2015 13:23 ]

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• AFCA_Timon

AFCA_Timon

Geen ajacied

In dat geval de Antec VPF series 450W

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

VasZaitsev schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:51:
[...]

Juist AMVA panelen hebben erg weinig last van backlightbleeding door hoe het paneel opgebouwd is, en juist goedkope IPS panelen hebben over het algemeen vrij veel last van IPS glow.

Vandaar ook het erg goede contrast van AMVA: zwart is zwart [althans, voor LCD begrippen, vergeleken met CRT en plasma is het alsnog een beetje grijs]

Die Iiyama is gewoon erg goed, de Benq GW2265HM ook, maar dan moet je wel kunnen leven met 22".
Ik heb 2 iiyama prolites terug gestuurd vanwege dit probleem en uiteindelijk van LG Sen paneel waar ik wel uiterst tevreden over ben. Tja..

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Iiyama heeft ook TN's onder de naam Prolite, dus heel veel zegt dat niet.

pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite B2888UHSU-B1 Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart

Alle drie ProLite's, diegene die bij mij naar boven komen als ik Iiyama Prolite intyp bij de PW, we hebben dan de bekende 24" fullHD AMVA, een 28" 4K TN en een 24" fullHD TN.

De enige overeenkomst tussen die drie is de kleur en het feit dat Iiyama ze in elkaar gezet heeft.

• CasualPenguin
Ik kan straks pas een uitgebreid antwoord geven, maar in essentie: dank voor beeldschermadviesen, wordt zeer gewaardeerd! Ik ga er zeker nog verder in kijken. Ik merk wel dat een zekere ProLite een beetje uit mn budget ligt :P (De B2888)

De R9 290 TRI X is een bruut beest van 30.5cm met 3 ventilatoren. Het ding. De doos zelf raad 750W aan maar dat is heftige overkill. Met oog op wat er allemaal op dit systeem zit en eventuele upgrades in de toekomst heb ik samen met een ervaren medetweaker gekozen voor een 600-650W PSU.

En al helemaal geen ANTEC VPF alsjeblieft :p

• AFCA_Timon

AFCA_Timon

Geen ajacied

Serieus? Antec 450 Watt VPF is zeker wel genoeg, het gehele systeem is 360Watt of iets dergelijks.

Ik wil wel graag weten wie deze "ervaren" tweaker is :p

Nevermind, ik zag het woord "upgrades" niet 8)7

Maar doe, als je niet gaat upgraden, alsjeblieft geen 600W, dat is zware overkill voor dit systeem.

[ Voor 33% gewijzigd door AFCA_Timon op 19-05-2015 18:14 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik vraag me ook af wat er mis is met de Antec VPF450. Echt, ik sta voor alles open, maar een beetje onderbouwing mag ook wel ;)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• CasualPenguin
Hahahahahaha, daar sta ik dan met m'n bek vol tanden :P Sorry als ik jullie tot t bot heb beledigd.

Goed, first of all, de 290 TRI-X is, zoals ik al eerder zei, echt bruut, en gaat flink wat zuigen. Daarnaast hoop ik over een jaar of twee deze GPU crossfire aan te sluiten op een andere GPU. En ik wil graag ruim zitten qua wattage. Maar ik ben nog steeds relatief nieuw in dit alles dus alle advies is welkom idd :P
De Antec heb ik vergeleken tot ik er scheel van keek, dus vandaar mijn opmerking. Ik merkte toen ik terugkreeg naar de topic dat de verkeerde M12II er staat, want t hoort de M12II EVO 620W te zijn. Die is een tientje duurden dan de Antec en een tientje goedkoper dan de originele M12II. Voornamelijk spreekt t feit dat het volledig modulair is me aan, want ik wil een nette binnenkant. Ook heb ik vernomen dat single rail betrouwbaarder/stabieler is dan Dual rail. Maar verbeter me als ik t fout heb.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat laatste heb je iig al fout, die rails zijn ongeveer hetzelfde als groepen in je zekeringskast, meer groepen is dus zelfs beter.

In een R5 "wil" je juist niet modulair, kun je die dikke kabelboom in 1x achter het paneel trekken, zie je er niks meer van, en dan ga je lekker kabeltjes trekken. Juist een modulaire voeding zal minder net staan in een R5.

CF R9 290 is leuk, maar zuipt erg veel stroom, je moet dan denken aan een deftige 650w+ voeding, en dan koop je dus misschien wel over een jaar of 2 een verouderde videokaart. Naar mijn mening kun je beter nu een leuke voeding nemen en een enkele R9 290, de VPF 450w dus, en over een jaar of twee kijken naar de opvolger van de R9 290, daar heb je imo meer aan, en minder gedoe, dan aan een CF oplossing.

• AFCA_Timon

AFCA_Timon

Geen ajacied

Precies wat deze man hier zegt boven :)
Je bent uiteindelijk zuiniger uit als je een 450W neemt en dan een oudere 290 over 2-3 jaar in crossfire.

Je bent al in ieder geval goed op weg, wil je jouw definitieve lijstje nog eens posten?

• CasualPenguin
Dank voor de uitgebreide input. Jullie hebben me iig overgehaald voor de VPF, maar ik ben liever te veel dan te weinig voeding, dus waarschijnlijk pak ik de 550W over de 450W. Het is toch maar €2.30 verschil :P

M'n definitieve lijstje staat nog steeds bovenaan de post. De voeding is aangepast. De monitor moet ik nog even verder naar kijken, maar ik nijg naar deze: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Ik heb ook van een ziel op Reddit gehoord om beter nu nog de 70 euro te sparen voor een i5 4690k, maar ik denk dat de 4460 nog redelijk uit de voeten kan, of niet?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Och, dat bord wat je nu hebt is een vrij karig overklokbord. Aan een K variant ga je derhalve weinig hebben. Schaar die opmerking van reddit maar onder het standaard Amerikaanse bigger is better adagium.
Pagina: 1