Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe (stads)fiets

Pagina: 1
Acties:

• markverrot
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-01 17:57
Ik wil graag een mooie nieuwe fiets kopen. Ik ga binnenkort de fietsenwinkels uit de buurt langs om verschillende fietsen te proberen, en ik ben erg benieuwd waar ik op moet letten met mijn wensen.

Waar ik op zoek naar ben is vooral een hele comfortabele fiets, die lekker licht fietst.

Ik had hierbij begrepen dat een derailleurfiets voor mij het beste is (hij staat altijd binnen, en bij slecht weer fiets ik niet).

Wat is het prettigst qua zadel?

Wat is een goede framemaat (ik ben 1.70).

Is een bepaald merk, of bepaalde kwaliteitsonderdelen van belang voor mijn wensen?

Andere dingen waar ik op moet letten? Ik wil gewoon een hele goede prijskwaliteit voor een fiets die fijn en licht fietst. Teveel extraatjes hoef ik niet.

Kun je bij fietsenwinkels onderhandelen?

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:36
Gudereit, zeer fijne fiets en ook nog mooi. Verdiep je maar eens in dit merk.

• markverrot
Is dit iets:

http://www.gudereit.nl/gu...-gudereit-sportline-sx-30

Ziet eruit als een mooie fiets.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

markverrot schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:23:
Ik wil graag een mooie nieuwe fiets kopen. Ik ga binnenkort de fietsenwinkels uit de buurt langs om verschillende fietsen te proberen, en ik ben erg benieuwd waar ik op moet letten met mijn wensen.

Waar ik op zoek naar ben is vooral een hele comfortabele fiets, die lekker licht fietst.

Ik had hierbij begrepen dat een derailleurfiets voor mij het beste is (hij staat altijd binnen, en bij slecht weer fiets ik niet).
Vanwaar je conclusie dat een derailleur dan het beste is?

Verder op wat voor terein fiets je? Gewoon vlak of ook heuveltjes? Heb je last van wind, hoe lang is je fietsafstand, wil je snel of rustigaan en welke houding heb je graag? (Sportief/voorover of juist erg rechtop)
Wat is het prettigst qua zadel?
Dat is persoonlijk en hangt van je houding af.
Wat is een goede framemaat (ik ben 1.70).
Dat hangt van je lichaamsproportie en in mindere mate van de gewenste houding af. Verschild ook wat qua merk, proberen dus, vuistregels zijn indicatief maar niet zalig makend.
Is een bepaald merk, of bepaalde kwaliteitsonderdelen van belang voor mijn wensen?
Ja zo ongeveer elk onderdeel. Hang ook erg af van je gebruik, hoe lang je er mee wilt doen, wat je zelf wilt doen en hoe zwaar je bent.
Andere dingen waar ik op moet letten? Ik wil gewoon een hele goede prijskwaliteit voor een fiets die fijn en licht fietst. Teveel extraatjes hoef ik niet.
Zo veel mensen zo veel wensen, wat wil je wel of niet? Waar heb je een hekel aan? Wat vind je fijn of juist niet bij het fietsen? Wat wil je graag beter of behouden zien op je nieuwe fiets Tov je oude?
Kun je bij fietsenwinkels onderhandelen?
Ja, zeker op overjarige modellen. Internet aanbieders veelal minder/niet. Denk ook aan een slot als extra er bij onderhandelen bijvoorbeeld.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:55
Tip 1
Verlichting via accu of naaf. Geen dynamo.

Vraag 1
- Wat is je budget?

Vraag 2
- Waar woon je? ivm slot en of je uberhaubt wel veel geld moet uitgeven.

Vraag 3
- Waaron in gutsnaam is een derri het beste voor je?
Als je geld hebt, neem een naafversnelling. Maar dan wel en Rohlof.

• markverrot
Ik heb begrepen dat een derailleur iets lichter fietst, vanwege een efficiëntere overbrenging. Ook heb ik slechte ervaringenen met het vervangen van een band bij een kettingkast. Ook zie ik veel dat (zelfs bij duurdere fietsen) de kettingkast leidt tot haperingen en storingen.

Omdat mijn fiets altijd binnen zal staan, en omdat ik met slecht weer niet fiets, denk ik dat het nadeel van derailleur (sneller rommel vangen) voor mij niet zo erg is.

Is een rohloff naar naaf zoveel beter? Ik geloof dat deze vooral gebruikt wordt bij trekking, om lange afstanden over ruw terrein af te leggen onder slechte omstandigheden. Lijkt me dat die grote meerprijs het voor mij niet waard is.

Wat verdere info :

Ik fiets vooral op vlak terrein. Veel woon en werkverkeer, boodschappen doen, of af en toe lekker een paar uurtjes een rondje doen.

Ik wil graag een comfortabele, zeer soepel trappende fiets. Ik wil wel graag rechtop kunnen zitten, want dat vind ik wat comfortabeler voor lange stukken.

Ik ben 1.70, rond de 65kg, redelijk korte armen. Ik ga sowieso veel fietsen proberen en kijken wat ik fijn vind.

Mijn budget is 500-700 euro, maar kan ik iets oprekken als ik anders iets belangrijks zou missen. Ik woon in Wageningen. De fiets zal altijd binnen op een veilige plek staan (of even voor de supermarkt of stad.

Verwijderd

Een Rohloff-naaf kost alleen al meer dan jouw budget voor de hele fiets, dus daar hoef je niet naar te kijken. Ik zou voor 700 euro gewoon een goede lichte toerfiets kopen van een merk waarbij niet al teveel geld in de naam gaat zitten. Zo heb je voor 679 euro al een Sensa Cross-Travel met (grotendeels) Deore afmontage, wat voor huis/tuin/keukengebruik meer dan voldoende is. Bovendien is hij niet heel zwaar (15 kg). https://www.12gobiking.nl...travel-2015#content_specs

Wat betreft framemaat is het deels een kwestie van rekenen, maar voor het uiteindelijke resultaat moet je toch op een fiets zitten, omdat niet elk frame dezelfde geometrie heeft. Ik ben zelf 180 en heb voor de toerfiets 57 cm en voor de racefiets 56 cm, dus jij zult daar wel onder zitten. Google eens op framemaat fiets en je hebt zo wat nuttige info, bijvoorbeeld over binnenbeenlengte.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 12:07 ]

• markverrot
Dat ziet eruit als een mooie fiets.

Ik denk dat ik wel voor zo'n fiets wil gaan als jij hebt gepost, of de gudereit fiets.

Waaruit kan ik halen welke fiets een relatief goede prijs/kwaliteit heb?

Anders ga ik donderdag wel wat fietsen proberen, en dan schrijf ik de prijs en specs hier op voor het forum :p

• markverrot
Ik heb wat fietsen bekeken, en de fietsen die mij mooi lijken:

Specialized Source Elite 2014 750 (wel een showroommodel)
http://www.specialized.co...ource-elite-disc#features
V-brake
Deore afmontage
Naaf dynamo

Kreidler raise RT6 (600)
http://www.kreidler-fietsen.nl/raise-rt6.html
Acera versnelling

Specialized source step (500)
http://www.specialized.co...rough/source-step-through
Altus versnelling

Batavus Galibier (750)
https://www.batavus.nl/toerfietsen/galibier.htm
Acera afmontage

Gazelle Orange T24 (719)
http://www.gazelle.nl/assortiment/orange-t24#
Acera/Alivio afmontage

Thompson expert (715)
http://www.thompson-fietsen.nl/expert.html
Afmontage ???

Zitten hier goede deals tussen? Alle prijzen zijn incl. licht en goed slot. Gevoelsmatig lijken deze fietsen erg op elkaar.

Of zijn die sensa of die gudereit betere opties?

Ik heb ook ontdekt dat ik het wel prettig vind om een wat hoger verstelbaar stuur te hebben. Bij de Batavus Galibier, Gazelle Orange en de Source elite zit dit er standaard in. Bij de andere fietsen moet ik een voorbouw erbij kopen (kan al gauw wat tientjes meer zijn).

Qua framemaat raden fietsenmakers mij 57 wel aan. Zou ik met mijn lengte (1.70 en relatief korte armen) niet beter voor 53 kunnen gaan? Dan vallen een paar opties al af.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
.... gaat eens proef fietsen.

57 frame maat bij een lichaams lengte van 1.70 klinkt een als een beetje groot frame. Maar dat hangt ook weer af van lichaamsverhoudingen en geometrie van het frame.

Ben zelf 1.75 en heb meestal frame maat 54-55.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 13:44
Is een Koga geen optie? Fijne lichte fiets.

Verwijderd

Een 57cm frame bij 1m70 gaat zeker te groot zijn. Ik ben 1m80 en rijd op een stadsfiets met 57 cm frame en dat vind ik eigenlijk aan de grote kant (maar misschien heeft dat ermee te maken dat ik door het wielrennen nu gewend ben aan een diepere zit, dus ik vind dat ik ook op de gewone fiets al snel te hoog / te rechtop zit).

• markverrot
Met iets rechterop zitten heb ik niet zozeer een probleem. Ik heb geproeffietst en ik merkte niet echt een nadeel op, ik ben alleen bang dat ik er op lange termijn toch achter kom dat ik het niet zo prettig zou vinden.

En wat denken jullie van bovenstaande deals?

Verwijderd

Er zitten wat vrouwenfietsen tussen (hoewel ze het tegenwoordig heel politiek correct een step-through-frame noemen). Ik vind geen van de fietsen echt een goede deal, de afmontage is karig. Altus/Acera is echt onderaan de range van Shimano. Zelfs bij huis/tuin/keukengebruik ga je het merken. Daarom zou ik voor die Specialized van 750 gaan, die heeft tenminste Deore shifters (daar zit je met je handen het meest aan natuurlijk). Maar als het een showmodel is en het is niet jouw maat dan gaat het over.

• markverrot
Ik ben geen wereldtochten van plan, maar ik wil wel gewoon goede onderdelen hebben die het een flinke poos houden.

Ik ga nog eens heel goed kijken of 57 als maat voor mij een optie is en dan misschien die specialized overwegen.

Anders toch nog even verder zoeken. Is een fiets online bestellen dan een goede optie? Vanwege het veel nadenken en ook uitproberen van fietsen heb ik nu al wel een idee wat ik wil.

• markverrot
Ik ben nog heel erg benieuwd naar jullie mening over de shifters. Is het belangrijk dat deze minimaal deore zijn, of is acera ook prima. Doel is dus prettig gebruik voor woon-werk verkeer, stukjes fietsen (soms wat harder), en zeer lange levensduur.
Pagina: 1