Data visualiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Green
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-02-2021
Beste lezers,

Ik studeer Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht. Op het moment ben ik bezig met een verduurzamingsproject van mijn school. Hierbij is bewustwording een groot deel en dit wil ik doen via een scherm bij de ingang van school.

Ik zou graag minimaal het volgende weergegeven willen op het scherm:
Actuele energieverbruik
Actuele energie opwekking
Live twitterstream waar tweets voorbij komen die te maken hebben met duurzaamheid
Tips and facts met betrekking tot duurzaamheid

Ik heb zelf geen idee hoe dit gerealiseerd zou kunnen worden en welke informatie nodig is om dit te kunnen maken. Het moet een scherm worden die leuk is aangekleed om het aantrekkelijk te maken.

Ik zou graag willen weten hoeveel dit globaal zou gaan kosten, welk bedrijf hiermee aan de slag zou kunnen en welke informatie nog mist van mijn kant om dit realiseerbaar te maken.

Alvast bedankt voor het meedenken en ik hoop reactie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dus wat je feitelijk aan ons vraagt is dat wij je onderzoekwerk voor je doen? Heb je voor de grap al eens wat offertes opgevraagd op basis van daadwerkelijke specificaties?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het kost 1000 euro aan hardware en setup, en geen bedrijf gaat het voor je doen voor minder dan 10000 euro, behalve als je een ZZP'er kan strikken.

Verder een leuk project, maar ik denk dat je beter kan samenwerken met studenten informatica en technische informatica.

Je moet ook weten waar je data vandaan gaat trekken en wat dat kost, en je moet weten of je zomaar apparatuur op je schoolnetwerk mag aansluiten.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 18-05-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Green
Nee ik wil niet dat jullie mijn onderzoekwerk voor mij doen, ik wil graag weten wat er allemaal bij komt kijken om zoiets realiseerbaar te maken. Daarnaast kan ik het uiteraard zelf niet doen want ik ben totaal niet thuis in de ICT sector. Ik heb wel degelijk bedrijven benadert en daarnaast dacht ik hier ook extra informatie te halen. Ik zal eens kijken of ik studenten van informatica kan benaderen die er verstand van hebben. Erg bedankt voor de snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

"frambozen taart" zal dat wrs wel kunnen :D dat met een inhouse geschreven software "pakket", moet dat wel lukken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Is het niet het doel van jouw studie, nota bene Technische Bedrijfskunde om dit zelf gewoon helemaal uit te pluizen?
Daarnaast kan ik het uiteraard zelf niet doen want ik ben totaal niet thuis in de ICT sector.
Euhm, waar dacht je dat 90% van de techniek tegenwoordig uit bestaat? Ik zit zelf ook niet in de ICT sector, ik ben productontwikkelaar en fysicus van achtergrond, maar ik ben ook een groot deel van de tijd bezig met ICT-gerelateerde werkzaamheden (data aggregatie, visualisatie).

En daarnaast... je bent student. Wat is er mis met iets leren buiten je gebiedje om?

EDIT: Van jullie eigen HU site:
Een technisch bedrijfskundige laat bedrijven beter presteren door kennis van bedrijfskunde en techniek te combineren. Je onderzoekt hoe een bedrijf efficiënter en effectiever kan opereren. Denk hierbij aan kosten- en tijdsbesparing bij productieprocessen, bedrijfsprocessen beter afstemmen op de marktontwikkelingen, (duurzame) innovatiemogelijkheden en het verbeteren van samenwerkingen tussen organisaties.

Je brengt kennis van bedrijfskunde over naar een technische omgeving, je bedenkt oplossingen vanuit een brede blik en weet hoe je verbeterprojecten inricht en aanstuurt. Technische Bedrijfskunde is een opleiding voor aanpakkers en teamworkers die leiding kunnen geven en het leuk vinden knelpunten op te lossen. Voor mensen met gevoel voor techniek, een kritische blik en talent voor economie en communicatie.
Ik zeg: Succes :) Je projectje sluit naadloos aan. Leren maar. Als je het verneukt heb je iets geleerd en dat is volgens mij juist de bedoeling.

[ Voor 45% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-05-2015 18:52 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Green
Armageddon, bedankt voor het uitleggen wat ik studeer. Zoals dus te zien is krijg ik niet veel van ICT mee, hiervoor moet ik zelf op pad. Vandaar dat ik op een site als deze een account aanmaak om van de kenners te leren en informatie te vergaren, Ik ben dus op de goede weg volgens mij.

Ik blijf erbij dat ik het niet zelf kan gaan realiseren, dit is een behoorlijke opgave en vraagt om specifieke vakkennis, dit gaat mij niet lukken binnen het gegeven tijdsbestek en het presenteren van dit scherm is maar een deel van het totale project.

Het is niet mijn bedoeling om iemand anders mijn werk te laten doen, zo komt het voor Armageddon volgens mij wel over en dat is spijtig. Misschien heb ik mezelf niet goed verwoord.

Voor het realiseren van livestream energieverbruikdata zijn de volgende onderdelen benodigd:
 Apparaat dat de ingaande en uitgaande stroom leest in de stoppenkast
 Enterprise service bus vertaald deze xml informatie naar bruikbare sql informatie en voert dit in een database
 Vervolgens een applicatie die de gegevens uit de database ophaalt en presenteerd in een MIS
 Deze informatie kan gebruikt worden door een programma als Microsoft Visuals Studios om het weer te geven op een scherm.

Kan iemand mij op z'n minst vertellen of ik zo in de goede richting zit?

Damic heet dat programma serieus frambozen taart?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee, maar het is een Rasberry Pi, klein goedkoop en kan veel :)

Rasbery een "web pagina" eventueel laten zien die je data toont, deze worden opgehaald van een databank waar al je data instaat.

[ Voor 51% gewijzigd door Damic op 18-05-2015 20:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Mike Green schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:20:
Armageddon, bedankt voor het uitleggen wat ik studeer. Zoals dus te zien is krijg ik niet veel van ICT mee, hiervoor moet ik zelf op pad. Vandaar dat ik op een site als deze een account aanmaak om van de kenners te leren en informatie te vergaren, Ik ben dus op de goede weg volgens mij.
Wat verwacht je later ooit eens te gaan doen na je opleiding?

Want claimen dat je geen ict-kennis hebt is vrij irrelevant in deze... Je vraag is in het kort gezegd : Hoe kan ik iets visualiseren zodat de "klant" het begrijpt. En dat is juist wat je opleiding claimt je te leren.
Dat jij er een ict-aanpak voor kiest is je eigen keuze, maar dat je daarna zegt niets van ict te weten maakt het wel een slechte keuze.

In het kort gezegd wil je :
- Verschillende dingen meten en visualiseren

En je hebt niet de kennis om te :
- Meten of
- visualiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Koop Toon en klaar ben je. Krijg je ook nog een thermostaat cadeau.

https://www.eneco.nl/toon-thermostaat/features/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:56
Mike Green schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:20:
Voor het realiseren van livestream energieverbruikdata zijn de volgende onderdelen benodigd:
 Apparaat dat de ingaande en uitgaande stroom leest in de stoppenkast
 Enterprise service bus vertaald deze xml informatie naar bruikbare sql informatie en voert dit in een database
 Vervolgens een applicatie die de gegevens uit de database ophaalt en presenteerd in een MIS
 Deze informatie kan gebruikt worden door een programma als Microsoft Visuals Studios om het weer te geven op een scherm.

Kan iemand mij op z'n minst vertellen of ik zo in de goede richting zit?
Je claimt weinig van de techniek te weten, maar je maakt hier wel al meteen een aantal belangrijke technische beslissingen door al bepaalde technieken de kiezen. Dat soort keuzes kan je beter over laten aan de gene die het project technisch voor je gaat doen. Met termen als "Enterprise service bus" kom je in ieder geval al over als een snelle gladde manager :)

Om je een beetje op weg te helpen, kijk eens op sites als pvoutput.org (en zo zijn er nog wel een paar alternatieven) en hoe je daar meer een Rasberry Pi of een Arduino ofzo met kant en klare software je data naar kan uploaden en daar in allerhande grafieken kan bekijken. Hier op tweakers vind je zat discussies over dergelijke gratis systemen.

Daarnaast zou je je eerst eens kunnen verdiepen in wat je precies wilt meten. Het meten van de stroom in de meterkast is niet genoeg (je wil energie en vermogen meten, geen stroom), je zou de gegenereerde energie (zonnepanelen?) los moeten gaan meten van het verbruik. Heb je al een functioneel ontwerp opgesteld waarin je dit soort dingen beschrijft (en waar je dus nog niet voor bepaalde technieken kiest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Invisible_man schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:21:
[...]

Daarnaast zou je je eerst eens kunnen verdiepen in wat je precies wilt meten. Het meten van de stroom in de meterkast is niet genoeg (je wil energie en vermogen meten, geen stroom), je zou de gegenereerde energie (zonnepanelen?) los moeten gaan meten van het verbruik. Heb je al een functioneel ontwerp opgesteld waarin je dit soort dingen beschrijft (en waar je dus nog niet voor bepaalde technieken kiest)?
Mits de spanning redelijk constant 230V is kun je natuurlijk met het meten van de stroom het vermogen natuurlijk wel aardig bepalen. Met een stroomklem om de hoofdfases bijvoorbeeld.
Neemt niet weg dat de vraagstelling natuurlijk moet zijn dat je verbruik wilt meten, niet de lopende stroom.

Als we dan toch in dit topic bedrijfsnamen & producten noemen: www.mijnhuis-online.nl, www.flexicontrol.nl

[ Voor 157% gewijzigd door EddoH op 19-05-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mike Green schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:56:
Beste lezers,

Ik studeer Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht. Op het moment ben ik bezig met een verduurzamingsproject van mijn school. Hierbij is bewustwording een groot deel en dit wil ik doen via een scherm bij de ingang van school.

Ik zou graag minimaal het volgende weergegeven willen op het scherm:
Actuele energieverbruik
Actuele energie opwekking
Live twitterstream waar tweets voorbij komen die te maken hebben met duurzaamheid
Tips and facts met betrekking tot duurzaamheid

Ik heb zelf geen idee hoe dit gerealiseerd zou kunnen worden en welke informatie nodig is om dit te kunnen maken. Het moet een scherm worden die leuk is aangekleed om het aantrekkelijk te maken.

Ik zou graag willen weten hoeveel dit globaal zou gaan kosten, welk bedrijf hiermee aan de slag zou kunnen en welke informatie nog mist van mijn kant om dit realiseerbaar te maken.

Alvast bedankt voor het meedenken en ik hoop reactie te krijgen.
Hoeft niet zo heel duur te zijn. Klinkt als een Big Data gevalletje bij uitstek - of iig technieken die je er uitstekend voor zou kunnen gebruiken. Er zijn bedrijven die dit op grote schaal doen namelijk :)
Hadoop ga je nodig heben als basis. Het leuke daarvan is dat het schaalbaar is. Klein beginnen dus. ideaal voor jouw situatie :)

Zomaar even een voorzetje:
Actuele energieverbruik en -opwekking zijn sensors. Sensors genereren logfiles. Met Flume kun je een linux tail command op die logfiles zetten en ze (na transformatie met bijv Pig) importeren in bijv Hive of desnoods Hbase.

Met Flume kun je ook twitter feeds importeren. Kwestie van op dev.twitter.com een API aanmaken (gratis voor 15x gebruik) en dan Flume op keywords laten zoeken. Ook die kun je importeren in Hive of Hbase.
Vervolgens heb je twee keuzes:
- Je trekt de info met Sqoop naar een RDBMS waarop je een leuke frontend bouwt
- Je gaat verder met zaken als Tableau aan de slag om de boel helemaal te visualiseren.

Protip: kijk even bij Cloudera. Zij leveren voor testdoeleinden VM's aan met een sandboxomgeving. Kun je lokaal installeren, kost niks. Kun je lekker experimenteren en een PoC neerzetten :)

Btw: Ik hoop dat je met Linux overweg kunt. Zo niet dan leer je dat zo wel ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Green
Kijk dit is precies de informatie die ik nodig had! :) Heel erg bedankt ik ga hier werk van maken, ik had geen idee welke stappen er nodig waren om dit te kunnen realiseren. Hier kan ik echt wat mee en ik ga mijn best doen deze programma's te leren begrijpen.
Pagina: 1