RAID voor iedere dag andere back-up

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663071

Topicstarter
Dag mensen,
Ik heb een vraag mbt mijn werk.
Ik moet dagelijks de hele dag door een master en back-up bijwerken en daarnaast een aparte schijf voor het transport voor de files die zijn aangemaakt op die dag.
Ik heb dus 2 identieke schijven en 1 schijf identiek alleen voor die dag.
Ik zit zelf te denken aan een RAID oplossing, maar ik weet niet of ik een derde schijf daar aan kan hangen die dan alleen de files pakt van die dag en niet van alle dagen.
Ik zoek een zo snel mogelijke werking van het geheel.
Kunnen jullie mij helpen?
Groet,
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nee, dat kan niet. Een RAID set kiest zelf welke data waar staat. Je zal dus gewoon losse volumes moeten gebruiken (al vind ik het een rare, ingewikkelde constructie :P)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij ligt dat aan hoe je je RAID set instelt, maar ik ben dan ook geen expert op het gebied van RAID. Ik weet dat je verschillende constructies hebt binnen RAID technologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 663071 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:12:
Volgens mij ligt dat aan hoe je je RAID set instelt, maar ik ben dan ook geen expert op het gebied van RAID. Ik weet dat je verschillende constructies hebt binnen RAID technologie
Ja, maar dat gaat over hoe de data over je disks verspreid word (parity etc). Je kan niet zeggen, "zet test.txt alleen op die schijf".

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RAID is geen backup.
RAID is een techniek om redundantie te creëren.

Jij kunt veel beter op zoek gaan naar een synchronisatie tool voor de master en slave schijven als aparte stations. Voor de transportschijf zou je dan een backup tool kunnen inzetten, of iets met dezelfde tool opzetten afhankelijk van de mogelijkheden.

Verder kan ik geen echt advies geven want je eisen zijn vrij summier beschreven. Zet eens, alleen al voor jezelf, onder elkaar waar het aan moet voldoen.
Moet de slave een sync zijn van de master? Voor als bijvoorbeeld tijdens het werken de master uitvalt? Daarvoor zou RAID misschien wel geschikt zijn.
Of is de slave bedoeld als backup, voor het geval iets gewist wordt van de master of anderzijds verloren gaat?
En de transportschijf is dan een tweede backup off-site voor bijvoorbeeld een situatie waarbij brand uitbreekt en master & slave beiden in vlammen opgaan?

[ Voor 51% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2015 15:19 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:42

Tazzios

..

RAID is wat anders dan backups maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok. Dank voor jullie hulp. Naar welk soort synchronisatietool zou ik moeten kijken om dit zo snel mogelijk te doen? Ik heb een thunderbolt en 2 x USB 3 aansluiting op mijn mac.
Master en slave moeten sync zijn. Die gaan 's nachts beiden naar een andere locatie ivm brand/diefstal.
De transportschijf moet alleen de data van die dag bevatten.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 663071 op 18-05-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als je het "vervoer" via internet i.p.v. fysiek regelt: Crashplan. Bedrijfsmatig zijn er meer alternatieven. Deze zit tegen de onderkant van de markt (bijv. mkb).

[ Voor 42% gewijzigd door Milmoor op 18-05-2015 19:11 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1