• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09-2025
Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn videokaart. Tijdens het gamen gaat de GPU load naar 0% waardoor ik een screenfreeze krijg.
Overige processen blijven wel draaien, denk aan een actief skype gesprek (dit is niet altijd zo).

Setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 202,95€ 202,95
1MSI Z87-G43€ 84,90€ 84,90
1MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 200R Windowed€ 59,93€ 59,93
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 66,01€ 66,01
1Corsair RM750€ 124,-€ 124,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,79

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

1. Google; maar kan niemand vinden met het exacte probleem.
2. Andere voeding gekocht; van 550w naar 750w.
3. Driver opnieuw geïnstalleerd (DDU).
4. Ander PCI slot.
5. Windows opnieuw geïnstalleerd.
6. BIOS update.

Allemaal zonder effect.

Omdat ik wil weten wat er gebeurt op het moment van de freeze heb ik MSI Afterburner geïnstalleerd en een logging aangezet:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ic2vqo.jpg

Grotere foto : http://i60.tinypic.com/23mo5yr.jpg

Je ziet dat GPU gebruik dropt naar 0% en op dat moment gebeurt er dit:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2dt0twi.jpg

Nadat ik de computer opnieuw heb opgestart kan ik weer vrolijk veder spelen, zolang dat duurt..

Iemand ervaring met het probleem en eventueel een oplossing ?
Terugsturen als RMA is natuurlijk een optie, maar niet gewenst i.v.m. geen andere videokaart.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Aan je post te zien heb je al een groot aantal zaken uitgesloten.
Overigens een erg vervelend probleem!

De temperaturen zijn prima in orde, je nieuwe voeding is zwaar overkill, je hele systeem is verder compatible en aangezien je windows opnieuw geinstalleerd hebt lijkt een softwarematig probleem uitgesloten.

Je grafiek laat trouwens halverwege ongeveer ook een drop naar 0% gpu usage zien.
Gebeurde hier iets specifieks of was dit gewoon zomaar?

Aangezien je al zoveel geprobeerd hebt lijkt het op een hardwarematig probleem met je GPU.
Het laatste wat ik zou doen, voor de zekerheid, is het testen van je 770 GTX in een andere PC.
Als het probleem zich daar ook voordoet dan weet je (vrijwel) zeker dat de GPU de oorzaak is.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Evion
stin00 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:11:
Aan je post te zien heb je al een groot aantal zaken uitgesloten.
Overigens een erg vervelend probleem!

De temperaturen zijn prima in orde, je nieuwe voeding is zwaar overkill, je hele systeem is verder compatible en aangezien je windows opnieuw geinstalleerd hebt lijkt een softwarematig probleem uitgesloten.

Je grafiek laat trouwens halverwege ongeveer ook een drop naar 0% gpu usage zien.
Gebeurde hier iets specifieks of was dit gewoon zomaar?

Aangezien je al zoveel geprobeerd hebt lijkt het op een hardwarematig probleem met je GPU.
Het laatste wat ik zou doen, voor de zekerheid, is het testen van je 770 GTX in een andere PC.
Als het probleem zich daar ook voordoet dan weet je (vrijwel) zeker dat de GPU de oorzaak is.
Dankje.

De nieuwe voeding is gekozen voor de toekomst dus ook voor een eventuele nieuwe videokaart; MSI GTX 980. Misschien alsnog aan de vele kant maar liever te veel dan te weinig.

De drop naar 0% halverwege heb ik niks van gemerkt, erg vreemd.

Aankomende Vrijdag ga ik naar een vriend, waar ik gebruik van zijn systeem kan maken.
Dan ben ik van plan om de videokaarten te wisselen en of dit probleem in zijn systeem ontstaat.

Ben er vrijwel zeker van dat dit een RMA wordt, maar heb nog hoop.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De 970 en 980 GTX zijn vrijwel altijd zuiniger en minder stroomeisend dan de 770 GTX: http://www.guru3d.com/art...0-reference-review,7.html

Met je nieuwe 750w voeding kan je zelfs 2 x 980 GTX draaien en beide kaarten overclocken :)
Ik denk zelfs dat tri-sli nog mogelijk is aangezien niet alle 3 de kaarten altijd op 100% draaien, maargoed ik dwaal af.

Goed dat je even de GPU gaat testen in een ander systeem, maar ik vrees ook voor een RMA inderdaad.
Dan wordt het tijdelijk even huilen met de ingebouwde Intel HD Graphics 4600 vrees ik....

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 14:31
In Windows bij advanced energiebeheer PCI-E beheer uitzetten?

• Evion
Inmiddels een andere videokaart in het systeem gezet en geen enkel probleem meer gehad.
Oude videokaart gaat terug naar de leverancier.

Iedereen bedankt voor alle suggesties. Er mag een slotje op!
Pagina: 1