[SBS2011] Gaat om de twee weken op maandag uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Bij een bedrijf waar ik het systeembeheer doe heb ik een rare situatie. Sinds een aantal maand gaat de server op maandagochtend om 9:00 uit. En niet elke week maar zo'n beetje om de twee weken.

In de logfiles is niets terug te vinden, er is geen BSOD geweest, er staat geen scheduled task die iets dergelijks doet. Op tweede paasdag ben ik bij het bedrijf geweest op maandag en de server was ook weer uit. Er brandde wel een lampje bij de voeding. Echter het lijkt me stug dat de voeding een twee wekelijks schema aan kan houden.

Ik weet zo onderhand niet meer wat ik hier nog aan kan doen, zijn er hier mensen die misschien een suggestie hebben in welke richting ik nog kan zoeken?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En niet elke week maar zo'n beetje om de twee weken.
Is het daadwerkelijk elke tweede maandag of is het ene keer 13 dagen en de volgende keer 16 dagen verschil? Hoe komt de server terug? Met een schermpje wat de reden is dat er een shutdown is geweest of start 'ie volledig gewoon op (zie onder)? Als het al een wazige situatie is, lijkt het me het zinvolst om zo exact mogelijke info te verschaffen.

Is er verder geen ander circuit aangesloten op de betreffende stekkerdoos/powerfeed? Niet dat iemand om precies dat tijdstip ook even tegelijk 16 koffiemachines aanzet? Of dat er een dubbele powersaving in de stoppenkast zit die om 9 uur precies bijschakelt?

I dunno...

Afbeeldingslocatie: http://toastytech.com/guis/srv2k3login2.jpg

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Nog een tip: recent hebben we een server gehad die om de 10 minuten zichzelf rebootte omdat zijn licenties niet op orde waren. Dit waren clean shutdowns, dus dat valt niet zo op in de Event Logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Tijdens 1 van mijn stages ook zo'n probleem gehad. Toen bleek dat op die momenten dat de server uitviel, de schoonmaker haar stofzuiger aan deed. Daarna de vrouw vriendelijk verzocht niet die betreffende stekker uit het stopcontact te verwijderen. |:(

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-08 17:40
Ik zou iig de firmwares van deze server upgrade naar de laatste versie om evt hardware bugs uit te sluiten.
Hoe staan de instellingen van Windows Update ingesteld? Misschien worden er dan updates uitgevoerd oid?
Een UPS kan ook opdracht geven voor een cleane shutdown, als ie defect is kan dat dit soort problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Het is eigenlijk altijd op maandag om 9:00 en dan om de twee weken, maar vorige week ging hij ook om 12:00 uur onderuit.

De server hangt wel achter een UPS van APC. Ik heb deze lang verdacht van de oorzaak echter twee andere servers die ook achter de UPS zitten blijven wel aan. Capaciteit zou ruim voldoende moeten zijn. Hij zit nooit op 100% load. Meestal rond 60 a 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-08 17:40
Het is misschien ook geen stroomstoring maar eerder een aansturings probleem, als de UPS een signaaltje stuurt dat de accu leeg is dan zal de server uitgaan ongeacht of de accu ook echt leeg is.
Misschien eens een kijkje nemen in de APC logs en configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Is het een virtuele machine, zo ja, kijk eens in de logs van de hypervisor. Vind je trouwens überhaupt iets relevants terug in de eventlogs, zoals een melding van een unexpected shutdown?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:14
Heeft de SBS server wel netjes alle rollen? Als hij b.v. niet alle FSMO rollen heeft wil deze zichzelf namelijk ook uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Widow schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:50:
Is het een virtuele machine, zo ja, kijk eens in de logs van de hypervisor. Vind je trouwens überhaupt iets relevants terug in de eventlogs, zoals een melding van een unexpected shutdown?
Of een melding van een expected shutdown? Hoe een Windows machine ook wordt afgesloten, er hoort altijd een melding (categorie Kernel-Power) van te zijn.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Is het idd niet zo dat hij niet goed geconfigd is, uiteindelijk gaan ze namelijk rebooten/shutdown uitvoeren als ze uit de licentie specificaties lopen.

Overigens staat dit vrij duidelijk in de eventlogs vermeld.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Er staat toevallig geen power schedule aan in de bios wellicht? Of een ASR event? Bij een HP server kun je bijvoorbeeld in de iLO log kijken, bij andere servers is er vaak een soortgelijk logboek. Is het geen idee om eens fysiek te kijken wat er gebeurt op het betreffende tijdstip? Maandagochtend om 9:00 is nog niet zo'n onhandig tijdstip om eens een fysieke inspectie te (laten) uitvoeren. Ik neem aan dat je verder de scheduled tasks etc allemaal hebt nagelopen? Crashed de machine echt of is het een graceful reboot / shutdown?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-08 15:22
ik heb een Fujitsu server gehad welke hetzelfde had, was de watchdog functie van de server en na een bios update was dit weer weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Het gaat om een fysieke server. Bedankt voor bovenstaande tips ik ga er eens mee aan de slag. Hopelijk kan ik op basis hiervan de oorzaak achterhalen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het kan ook een Windows Scheduled task zijn welke elke twee weken iets doet. Bij ons was op een PC (dus geen server) de "AnalyzeSystem" (onder node Microsoft\Window\Power Efficiency Diagnostics) task een boosdoener.

[ Voor 19% gewijzigd door E.T.O. op 19-05-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Heb je al meer kunnen achterhalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Gisteren was het weer maandag en gisteren was ik bezig met de installatie van een andere server maar de server stond dus weer uit.

Echter er knipperde een rood lampje op de front bezel van de server, het Server Health Led (moest ik ff opzoeken waar die led van was :o). Er lijkt dus hardwarematig iets fout te gaan, ik moet alleen de HP management software nog installeren om dit uit te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:29
Zelf heb ik dit gehad met een HP ProLiant ML350 G5/G6 i.c.m. met een APC UPS van het type SC. Bijv. de APC Smart-UPS SC1500. De UPS werkte niet juist met de voeding of iets in dit type servers. Precies dezelfde symptomen als jouw.

In de server ASR e.d. uitgezet, aangepast, niets loste het op. Switchen van UPS wel. Gewoon bij APC gebleven alleen dit keer een RT model. Geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Het betreft hier een DL380G7 maar er hangt inderdaad een APC SmartUPS achter :o

De herkomst van de UPS was al niet geweldig, werd geleverd met batterijen die al bij het eerste gebruik meteen vervangen moesten worden. We hebben vorig jaar wel de batterijen gewisseld voor nieuwe maar sinds die tijd dus problemen idd.

Grappige is dat de andere twee servers die achter dezelfde UPS hangen hier geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zou het kunnen dat de hardware log-partitie vol is?
Heb dat laatst gehad met een Dell server; ging een rood ledje branden.
In de BIOS log gecleared, ging het ledje weer uit.
Misschien dat HP elke maandag om 9:00 een entry in het hardware log probeert te schrijven en dattie dan down gaat omdat dat niet lukt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:01
Is het niet zo dat de UPS elke 2 weken zijn accu's gaat testen?
Ik heb hier al eens ooit problemen mee gehad, was ook een APC SmartUPS.
Het testen betekend intern hoofdvoeding uitschakelen, overschakelen op accu voeding en dan kijken wat de accu doet.
Onze accu was zo rot dat de voedingsspanning direct instortte waardoor de server uitviel/afgesloten werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Aangezien het elke 2 weken is verdenk ik ook de UPS. Je zou dit denk ik on-site wel kunnen testen door handmatig de self-test even te starten. Je zou ook de UPS kunnen uitlezen en kijken op welk tijdstip de self-test wordt gedraaid.
Pagina: 1