Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:18
Hoi mede tweakers,

Ik ben sinds vandaag ergens achter gekomen en het zit mij behoorlijk dwars.

Ik heb een collega die al 12 jaar ergen zit gedetacheerd en heeft hierdoor 1,5uur per dag meer reistijd. Hij heeft toen de tijd een afspraak gemaakt dat hij hiervoor een half uur per dag extra mag schrijven (8,5 uur per dag dus).

Ik heb twee jaar geleden op precies dezelfde locatie gezeten voor 1,5 jaar lang.
Mijn collega is praktisch mijn buurman, woont 1 straat verder dus de reistijd is het zelfde.

Nu is dus mijn vraag, kan een werkgever dit doen? de ene werknemer wel het extra half uur geven, en de ander niet. Het is dat ik er zelf ben achter gekomen door in het Profit systeem te zoeken, maar anders wist ik dit waarschijnlijk nooit.

En heb ik hier alsnog recht op? En zou dit dan met terugwerkende kracht werken? Het gaat om bijna 1600 euro. Geen kattenpis dus.

Misschien wordt ik binnenkort weer gedetacheerd op dezelfde plek, kan ik dan eisen dat ik hetzelfde wil?

Alvast bedankt!

Gr. Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 19:06
Als een bedrijf geen goede beschrijving heeft van vergoedingen is het altijd maatwerk / met twee maten meten. Kortom, wat staat er op papier (contract)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan niks eisen, je kan wel vragen. Het staat iedereen vrij om betere voorwaarden te onderhandelen en blijkbaar is je collega daar destijds slimmer in geweest dan jij. Dus: gewoon ter sprake brengen dat je reistijdvergoeding wil krijgen omdat je wel erg veel tijd in de auto doorbrengt. In de eerste instantie niet eens je collega noemen want dat is irrelevant. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 19:46

PromWarMachine

Forsaken Archer

Als er niets op papier staat, heb je gewoon pech.
Misschien krijgt hij ook wel meer salaris voor hetzelfde werk?

Normaal worden dit soort algemene vergoedingen en regels vastgelegd in het bedrijfsreglement.
Dat is bij ons ook het geval. Reiskostenvergoeding en reistijdvergoedingen staan daar in vermeld en is voor iedereen gelijk.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:02
Dit hangt af van: CAO, arbeidsovereenkomst, personeelsgids/huishoudelijk reglement, aanvullende individuele afspraken.

In detachering komt het over het algemeen op het laatste puntje neer en dan heb je dus nergens 'recht op'.

Van werkgevers die drijven op niet-transparant zijn heb ik het persoonlijk niet zo, maar dat mag iedereen voor zich bepalen. De mooiste oplossing is een nieuwe werkgever om de hoek zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Ligt eraan wat er in jouw contract staat en wat in dat van hem. Als jou collega beter onderhandelt heeft kan het natuurlijk zo zijn dat hij wel een half uur extra mag schrijven.
Ook werkt hij er al 12 jaar dus kan best zo zijn dat het nog oude voorwaarden zijn.

Ik zou als ik jou was vragen wat je opties zijn ipv "Maar hij krijgt het ook" te roepen, want dan trek je zeker aan het kortste eind.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Tja, zoiets lijkt mij gewoon standaard te moeten. Bedrijven die met twee maten meten heb ik het niet zo op....

"Dan is je collega wat slimmer geweest dan jou qua onderhandelingen.".

Dat zal wel zo zijn, maar het feit blijft dat een werkgever gewoon correct, eerlijk en transparant moet zijn. Niet stiekem de één wel dit betalen en de ander niet.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een veelvoorkomende zaak, transparantie qua arbeidsvoorwaarden en de onderhandelingen daarvan zie je vaak niet terug binnen organisaties.

Wie weet vragen ze een hoger uurtarief voor je collega waardoor ze deze afwijkende afspraak met hem hebben kunnen maken, maar dat blijft speculeren.

Ik zou het gewoon bij ze neerleggen en aangeven dat je graag ook gecompenseerd word voor je reistijd.
Met terugwerkende kracht zul je het denk ik niet snel krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:25
Iedereen mag natuurlijk afspreken wat hij wil. Bovenop de afspraken die vastliggen staat het je vrij om te onderhandelen natuurlijk. Dat geldt ook voor je collega.

Eisen is een groot woord, maar je kunt natuurlijk altijd vragen op het moment dat het speelt.
Begin dan echter niet met "Hij krijgt het ook!", maar onderbouw je wens (geen eis) met argumenten en kom met een concreet voorstel.
Als je werkgever niet akkoord gaat, is het aan jezelf om te bepalen of je het echt een eis vind en daarom dus niet de opdracht aanneemt met alle consequenties die daarbij horen.

Pas als je werkgever je vraag van tafel veegt door te stellen "Geen precedent te willen scheppen" of "Als ik dat bij jou doe moet ik het bij iedereen doen" kun je op tafel leggen dat ze dat al gedaan hebben door je collega hetzelfde te bieden.
Weet dan inderdaad wel zeker dat het verschil tussen jou en je collega alleen op het vlak van reiskostenvergoeding zit. Als je zoals hierboven al gezegd wordt nu meer verdient dan die collega, is je argument ook zo weer van tafel.

Kortom..vragen staat vrij. Eisen heeft consequenties. Terugwerkende kracht zou ik niet eens over beginnen. Dat is alsof je bij een salarisverhoging dit ook direct met terugwerkende kracht gaat vragen..

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
Bedankt voor de snelle reacties.

Toen ik werd gedetacheerd werkte ik er net 2 maanden, en had dus nog niet echt een "mondje".

Nu wil ik het wel aangaan met ze. Maar ik ben bang dat de terugwerkende kracht hem niet gaat worden.
Ik zal wel aangeven dat ik bij de volgende detachering ik ook een compensatie zou willen van een half uur per dag.

Ik zal ook nog even contact opnemen met het juridisch loket. Misschien dat zij mij ook nog advies hierin kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wil je nog langer bij deze werkgever blijven ?
Dan zou ik het erbij laten.

Een volgende klus kun je het wel ter sprake brengen. Al vind ik een half uur eigen reistijd wel erg krap.
De meeste detacheringsbureau houden een uur enkele reis aan, daarboven krijg je (some) eventuele compensatie.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Dennahz schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:05:
Tja, zoiets lijkt mij gewoon standaard te moeten. Bedrijven die met twee maten meten heb ik het niet zo op....

"Dan is je collega wat slimmer geweest dan jou qua onderhandelingen.".

Dat zal wel zo zijn, maar het feit blijft dat een werkgever gewoon correct, eerlijk en transparant moet zijn. Niet stiekem de één wel dit betalen en de ander niet.
Wie zegt dat het stiekem is?
Hij geeft aan dat zijn collega er al 12 jaar werkt. Misschien zijn het oude voorwaarden...

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

dn072 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:11:
Nu wil ik het wel aangaan met ze. Maar ik ben bang dat de terugwerkende kracht hem niet gaat worden.
Dat sowieso niet. Je hebt geen recht op die vergoeding tenzij dat in je contract, CAO of andere overeenkomst staat. Je collega heeft dat gewoon beter geregeld op individueel niveau, en daar kun jij geen rechten aan ontlenen.
Ik zal wel aangeven dat ik bij de volgende detachering ik ook een compensatie zou willen van een half uur per dag.
Niet voorstellen wat je specifiek wil, gewoon zeggen dat je tegemoetkoming wil zien vanwege de reistijd. Laat ze maar een voorstel doen, dan kan het altijd nog positiever uitvallen dan dat halve uur. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Terugwerkende kracht lijkt me niet.
Of het zou in de CAO of algemene voorwaarden moeten staan.

Dit kan je perfect vergelijken met: werknemer x doet hetzelfde werk als werknemer y, maar y heeft wel een hoger brutoloon onderhandeld.

Of je het kunt eisen?
Hangt van je werkgever af, maar ook van je eigen kunnen/mondigheid.
Dat een collega een gelijkaardige vergoeding krijgt geeft je op dat vlak wat munitie.

(Het kan natuurlijk ook zijn dat je collega 12 jaar geleden ergens anders woonde waardoor de reistijd nog meer was ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

dn072 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:47:
Hoi mede tweakers,

Ik ben sinds vandaag ergens achter gekomen en het zit mij behoorlijk dwars.

Ik heb een collega die al 12 jaar ergen zit gedetacheerd en heeft hierdoor 1,5uur per dag meer reistijd. Hij heeft toen de tijd een afspraak gemaakt dat hij hiervoor een half uur per dag extra mag schrijven (8,5 uur per dag dus).

Ik heb twee jaar geleden op precies dezelfde locatie gezeten voor 1,5 jaar lang.
Mijn collega is praktisch mijn buurman, woont 1 straat verder dus de reistijd is het zelfde.

Nu is dus mijn vraag, kan een werkgever dit doen? de ene werknemer wel het extra half uur geven, en de ander niet. Het is dat ik er zelf ben achter gekomen door in het Profit systeem te zoeken, maar anders wist ik dit waarschijnlijk nooit.
Mocht je daar überhaupt dit soort dingen in gaan opzoeken?
En heb ik hier alsnog recht op? En zou dit dan met terugwerkende kracht werken? Het gaat om bijna 1600 euro. Geen kattenpis dus.
Nee. Had je toen moeten afspreken. Dat een ander dat wel gedaan heeft lijkt me niet relevant. Daar achteraf over gaan lopen zeuren lijkt me ook niet zo professioneel.
Misschien wordt ik binnenkort weer gedetacheerd op dezelfde plek, kan ik dan eisen dat ik hetzelfde wil?
Eisen? Sure. Lijkt me heel verstandig. Je kan het wel naar voren brengen als wens.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Arbeidsvoorwaarden inzien van andere collega's, terwijl je niet in een HR functie werkt? De belangrijkste vergoeding waar je dan kans op maakt is een ontslagvergoeding. Mond houden en hopen dat je baas er niet achter komt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom? Het hoeft echt niet op een illegale manier gegaan te zijn: 'n briefje dat ergens rondslingert, een mailtje dat per ongeluk verkeerd verstuurd is, een gesprekje met de collega in kwestie, kan van alles en nog wat zijn.

Ik heb zelf ook wel eens iets uit onderhandeld wat collegae niet kregen (ongelimiteerde internettoegang in het hotel). Zij gaven er niets om, en ik moest er niet aan denken om zonder internet maanden saai avond aan avond in 'n hotelkamertje te zitten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ardana schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:06:
Waarom? Het hoeft echt niet op een illegale manier gegaan te zijn: 'n briefje dat ergens rondslingert, een mailtje dat per ongeluk verkeerd verstuurd is, een gesprekje met de collega in kwestie, kan van alles en nog wat zijn.
Hij schrijft dat hij zelf actief is gaan zoeken in een systeem 'profit'... Dat lijkt me niet per ongeluk.
Ik heb zelf ook wel eens iets uit onderhandeld wat collegae niet kregen (ongelimiteerde internettoegang in het hotel). Zij gaven er niets om, en ik moest er niet aan denken om zonder internet maanden saai avond aan avond in 'n hotelkamertje te zitten.
Daar is m.i. niets mis mee. Ik heb ook wel eens een andere periodiek onderhandeld dan een directe collega in dezelfde functie die tegelijk met mij gestart is met een vergelijkbare achtergrond. Hoeveel zij kreeg had ik natuurlijk destijds geen idee van, maar zij was kennelijk direct akkoord gegaan met het startbod en ik heb een stapje erbij gepraat...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dn072 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:11:
Bedankt voor de snelle reacties.

Toen ik werd gedetacheerd werkte ik er net 2 maanden, en had dus nog niet echt een "mondje".

En waarom is dat belangrijk dan? Je collega heeft een andere arbeidsovereenkomst gesloten; hij heeft onderhandeld. Jij niet.
En waarom zou je laag inzetten? Onderbouw jouw punt vanuit je eigen belang: reistijd is nutteloos en vervelend, dus je wilt 1 uur per dag meer kunnen schrijven o.i.d.
Ik zal ook nog even contact opnemen met het juridisch loket. Misschien dat zij mij ook nog advies hierin kunnen geven.
Ik denk dat jij niet benadeeld bent, noch juridisch ook maar een poot hebt om op te staan. Je werkgever kan gewoon "nee" zeggen, en that's it.

Onderbouw jouw wensen gewoon vanuit jezelf, niet vanuit een "jamaar hij heeft.."-argument. Dat is kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
euh... dit zou ik in ieder geval niet tegen je baas zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

_Arthur

blub

Het is dat ik er zelf ben achter gekomen door in het Profit systeem te zoeken, maar anders wist ik dit waarschijnlijk nooit.
Daar gaat je integriteit. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Als de TS geen toegang had tot dat systeem dan kan dat inderdaad vervelende gevolgen hebben.
Of hij het nu aandraagt of niet - sommige van die systemen hebben vrij goede audit trails.

Als het gewoon vrij toegankelijk, maar je moet iets meer moeite doen om daar data uit te halen (en de baas gaat er daardoor dus van uit dat niemand dat gaat doen) dan zie ik daar niet echt een probleem in.

Maar goed dat is dus iets dat enkel de TS gaat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

chime schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:23:
Als de TS geen toegang had tot dat systeem dan kan dat inderdaad vervelende gevolgen hebben.
Of hij het nu aandraagt of niet - sommige van die systemen hebben vrij goede audit trails.

Als het gewoon vrij toegankelijk, maar je moet iets meer moeite doen om daar data uit te halen (en de baas gaat er daardoor dus van uit dat niemand dat gaat doen) dan zie ik daar niet echt een probleem in.

Maar goed dat is dus iets dat enkel de TS gaat weten.
Dat je ergens bij kan wil niet zeggen dat je ergens bij mag, of zelf niet dat je ergens bij mag met dit doel. Maargoed, wellicht mag het inderdaad. Ik wilde het slechts aanstippen als een mogelijk probleem. De TS weet zelf vast wel wat hij op dit gebied wel en niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
Even ter verduidelijking.

Ik kwam erachter omdat ik op het zelfde projectnummer laatst een klusje had.
In dit projectnummer worden verschillende fases gemaakt waarop je je uren moet boeken.
En hiertussen stond ook reistijd tussen.

Zodra je daarop dubbelklikt zie je wie en hoeveel uren hierop worden geboekt.
Of ik hier wel of geen toegang tot hebt doet er niet echt toe.

Ik heb aangegeven aan degene die over de detacheringen gaat of er duidelijke regels kunnen worden opgesteld voor het gehele bedrijf en dat dit ergens wordt vast gelegd.
En hij heeft al aangegeven mits de klant dit wilt betalen om de reistijd er bij te rekenen.
Dus positief nieuws voor mij.

Alleen met terugwerkende kracht zal het nooit meer lukken.
Pagina: 1