Acties:
  • 0Henk 'm!

• shoppa
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-11-2020
Hallo,

Ik ben een game aan het maken, die waarschijnlijk wanneer het af is op Steam uit zou komen. (Ik ben nu al goed op weg op greenlight, rank 64)

Nu snap ik alleen niet dat wanneer ik er geld mee verdien hoe het met de belasting zit?

Aangezien ik met een team werk moet ik hun ook betalen, dus niet alles is van mij.

Steam betaald alleen naar je bankrekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 14124
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan kom je terecht op het vlak van omzetbelasting ... kortom, een bedrijf registeren, aangifte doen, en hetzelfde voor je medewerkers. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwacht je honderden euro per jaar, of tienduizenden? Dat maakt in de praktijk heel veel uit.

Als je alleen was en het een erg beperkte hoeveelheid geld betreft, zou het kunnen voldoen om het op te geven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Jouw deel houden en opgeven bij de bdienst, de rest icm. goede beschrijving doorbetalen (waar zij hun deel opgeven).
Als het meer dan een beetje geld is dan voldoet dat vast niet. Je zult dan overigens ook over andere zaken moeten nadenken, zoals de organisatievorm (bestaat jouw team uit medewerkers, huur je ZZP'ers in, komt er een BV, anders). En die keuze is weer belangrijk voor hoe auteursrecht moet worden geregeld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 18:40

t_captain

Moderator General Chat
Zodra de inkomsten meer dan "een beetje" zijn en structureel van aard, voldoe je aan het prodiel van een ondernemer voor de omzetbelasting. Dat betekent dat je moet inschrijven bij de KvK. De eenvoudigste manier is de gecombineerde inschrijving van een eenmanszaak bij KvK + belastingdienst. De regels die van toepassing zijn zijn afstandsleveringen binnen de EU / afstandsleveringen buiten de EU.

Zodra er een beetje serieus inkomen wordt verdient, zou je ook ondernemer voor de inkomstenbelasting kunnen zijn. Dat is weer vrij gunstig vanwege de winstvrijstelling en (als je 1225 uurr per kalenderjaar aannemelijk kunt maken) ook de ondernemersaftrek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

De KVK en eventueel de Bdienst spreken/bellen kan sowieso geen kwaad.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shoppa
Pff wat een gedoe.

Ik ga ervanuit dat de eerste maand wanneer die uitkomt er wel een flink bedrag uitkomt maar het daarna minder wordt met de maand.

Ik betaal men team pas wanneer de game uit is en daar krijgen ze een % van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Wat makkelijk is te omzeilen door het geld te weigeren ;)

Het lijkt me goed om nu, vooraf, te gaan praten met de Bdienst. Liefst met een richtbedrag in het achterhoofd (tenminste het aantal nullen).

-

Wat heb je (op papier) afgesproken over auteursrecht? Als ik zo tussen de regels doorlees heb jij dat niet in je eentje. Wat 'interessant' wordt als je ooit een meningsverschil krijgt met je team.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gewoon onder inkomsten niet in loondienst. Geen kvk o.i.d. nodig. Je mag zelfs gerelateerde kosten opgeven (maar uiteraard geen BTW terug claimen).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shoppa
F_J_K schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:34:
[...]

Wat makkelijk is te omzeilen door het geld te weigeren ;)

Het lijkt me goed om nu, vooraf, te gaan praten met de Bdienst. Liefst met een richtbedrag in het achterhoofd (tenminste het aantal nullen).

-

Wat heb je (op papier) afgesproken over auteursrecht? Als ik zo tussen de regels doorlees heb jij dat niet in je eentje. Wat 'interessant' wordt als je ooit een meningsverschil krijgt met je team.
Gratis kan niet ik moet me team betalen.
Ik heb geen richt bedrag, de ene maand kan ik niks verdienen de andere maand veel op steam.

Op steam staat het spel op mijn naam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sandeman!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 21:17
http://www.belastingdiens...iet_in_loondienst_werken/

Lees dit eens door zou ik zeggen, heb je dan nog vragen, bel de belastingdienst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 23-05 14:52

deadinspace

The what goes where now?

shoppa schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:48:
Gratis kan niet ik moet me team betalen.
Let op dat als je werknemers hebt het allemaal nog veel ingewikkelder wordt ;)

Let dus goed op hoe je je relatie met "je team" vastlegt. Mbt beloning, gezagsverhouding, maar ook auteursrecht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 18:40

t_captain

Moderator General Chat
DukeBox schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:38:
Gewoon onder inkomsten niet in loondienst. Geen kvk o.i.d. nodig. Je mag zelfs gerelateerde kosten opgeven (maar uiteraard geen BTW terug claimen).
Dat is de "ROW" optie. Maar je moet wel uitkijken met de fiscale regels rond ondernemerschap. Ondernemer voor de omzetbelasting ben je al vrij gauw, en dan is de KvK inschrijving verplicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 16:26
deadinspace schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:38:
[...]

Let op dat als je werknemers hebt het allemaal nog veel ingewikkelder wordt ;)

Let dus goed op hoe je je relatie met "je team" vastlegt. Mbt beloning, gezagsverhouding, maar ook auteursrecht.
Eigenlijk had dat laatste allemaal al moeten vastliggen ... :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Inderdaad. Als er niets is geregeld dan is de TS niet de rechthebbende. Althans niet alleen de TS of over het geheel: ieder voor zijn deel. Gedeeld auteursrecht zuigt :X

Ga met de KvK en de Bdienst praten. Kan geen kwaad en kan veel gedoe voorkomen, ook al kost het nu moeite.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 14:00
DukeBox schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:38:
Dat kan je alvast vergeten, daarvoor mag je geen ondernemer zijn.

http://www.belastingdiens...oor_de_inkomstenbelasting

Things to do:
1. Bepalen rechtsvorm (eenmanszaak, VOF, BV?) --> eventueel in samenspraak met KVK
2. Inschrijven KVK
3. Aanvragen BTW nummer Belastingdienst
4. Auteursrecht/merkrecht regelen
5. Administratie inrichten/administratiekantoor benaderen
6. Verplichtingen aan werknemers checken (bijv. werkgeverslasten, maar ook eventueel verplicht bedrijfspensioenfonds e.d.)
7. Algemene voorwaarden opstellen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vergeet een bankrekening niet. Administratie op je prive rekening geeft ook zo'n rompslomp. ;)

M'n magische bol werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Valt mee. Waar je je het meest druk om moet maken is dat team. KvK en aangifte etc is zo gebeurd. Maar als je ineens werkgeverslasten moet afdragen en je werknemers contracten moet aanbieden wordt het een ander verhaal, dan gaan de juristen er aan te pas komen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo te lezen heb je totaal geen verstand van ondernemen en de regeltjes die daar bij komen kijken. Ik zou je dan ook willen aanbevelen om naar een goed administratie/accountants kantoor te gaan die jou dan het beste kan adviseren wat je moet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chime
Voor het aanmaken van een bedrijf - dat gaat op zich vrij vlot, daar zie ik nu niet direct problemen.
Een boekhouder kan je daar vrij snel mee helpen - reeds gemaakte werk kan vaak ook wel ingebracht worden. Hell - zelfs een bestaande computer moet ook nog wel lukken.

Maar een idee van je inkomsten/kosten ga je toch wel moeten hebben, afkomen met een financieel plan van:
Ik ga ervanuit dat de eerste maand wanneer die uitkomt er wel een flink bedrag uitkomt maar het daarna minder wordt met de maand.
Ik betaal men team pas wanneer de game uit is en daar krijgen ze een % van.
Gaat nu niet echt goed overkomen.

Ik zie dus eerder problemen hoe je "team" in je bedrijf te integreren of hoe de bestaande overeenkomsten zijn opgemaakt.
*Want stel nu dat je je game niet uitbrengt en iemand stuurt je nu een factuur voor zijn geleverde prestaties? => is dat afgedekt
*Je team krijgt een % ... van de totale omzet? of van je inkomsten na de fees van steam?
*Hoe zit het met het eigendomsrecht/auteursrecht van de code? => als dat niet in orde is en het spel blijkt populairder te zijn dan verwacht, dan kan iemand wel eens meer centen gaan eisen en dan wordt het voor jou lastig om daar mee om te gaan.
*Wat als iemand afhaakt? => hoe wordt die dan vergoed, nog altijd een %? een vaste fee?

Kortom, is die overeenkomst een beetje goed doordacht geweest?
Want dat gaat je maken of kraken.

Beter is ook om daar nu uitsluitsel over te krijgen en het in orde te maken.
Als nu iemand wegvalt je moet die code herschrijven - dan is dat niet echt een ramp. Het wordt een pak lastiger eenmaal er geld is binnengekomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Logico schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:43:
Dat kan je alvast vergeten, daarvoor mag je geen ondernemer zijn.
Dat hangt allemaal af van welke punten je wel/niet aan voldoet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Logico
DukeBox schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:00:
[...]

Dat hangt allemaal af van welke punten je wel/niet aan voldoet.
Klopt. Van het lijstje wat in m'n post genoemd stond wordt sowieso voldaan aan criteria nummer 1, 2, 4, 5, 6 en 7 en daarnaast maken de activiteiten deel uit van het economisch verkeer en bevinden ze zich niet in de hobby- of familiesfeer. Ik geloof niet dat je er bij de Belastingdienst mee aan moet komen om jezelf geen ondernemer te noemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Angular, Cordova & Swift

Logico schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:43:
[...]
7. Algemene voorwaarden opstellen
Is dat nodig? Hij (Zij kan ook) heeft geen klanten, maar alleen maar Steam die hem betaalt, en je bent afhankelijk van hun algemene voorwaarden. Zolang jij geen klanten hebt hoef je toch geen AV te hebben (ik stel deze vraag omdat ik zelf ook interesse heb in eenzelfde soort constructie als de TS).

[Voor 7% gewijzigd door enigmafan op 19-05-2015 13:14. Reden: Verduidelijking]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Logico
enigmafan schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:13:
[...]

Is dat nodig? Hij (Zij kan ook) heeft geen klanten, maar alleen maar Steam die hem betaalt, en je bent afhankelijk van hun algemene voorwaarden. Zolang jij geen klanten hebt hoef je toch geen AV te hebben (ik stel deze vraag omdat ik zelf ook interesse heb in eenzelfde soort constructie als de TS).
Ik ken de inhoud van de AV van Steam niet, maar de AV hebben niet alleen betrekking op de tussenpersoon maar ook op de eindgebruiker.

Ander voorbeeld: een producent van kinderspeelgoed kan ook niet meeliften op de AV van de retailers die het product verkopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik gok dat "het team" niet een fysiek aanwezig aantal medewerkers is, maar mensen die via een "help-me-programmeren"-site (of andere community site) voor een bepaald percentage van de winst meewerken. Mij lijkt het in dat geval het handigst om ieder teamlid jou een factuur te laten sturen van het afgesproken bedrag... dus aan het eind van de maand zeg jij: de omzet was 10 euro, dus alle 5 de teamleden mogen een factuur sturen van 1 euro per persoon. En je betaalt dan ook pas als je de factuur ontvangen hebt. Hoe de teamleden het administratief regelen is hun zaak. Hoe jij het verder administratief regelt is jouw zaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 16:03

BaRF

bijna kerst

Uit nieuwsgierigheid, wat voor spel is het? :) En hoe groot is je team trouwens?

Gloednieuwe SSX-303 te koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Logico schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:43:
Ik ken de inhoud van de AV van Steam niet, maar de AV hebben niet alleen betrekking op de tussenpersoon maar ook op de eindgebruiker.

Ander voorbeeld: een producent van kinderspeelgoed kan ook niet meeliften op de AV van de retailers die het product verkopen.
?

Kan je een bron geven? Klinkt erg vreemd. Waar ligt de grens, wie is de leverancier van het schroefje in dat speelgoed en waar vind ik de overeenkomst die ik met de maker ben aangegaan?

Als ik iets koop bij een leverancier dan heb ik daar een overeenkomst mee, niet met een van de toeleveranciers.

(De Steam AV verwijst ongetwijfeld naar de EULA oid, maar dat is een licentie en geen AV (of specifieke ovk).)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Logico
P.O. Box schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:26:
[...]
Hoe de teamleden het administratief regelen is hun zaak. Hoe jij het verder administratief regelt is jouw zaak.
Nope, helaas werkt dat niet zo. Om een factuur te kunnen sturen moeten de teamleden zelf als ondernemer/ZZP'er ingeschreven staan, anders is het verkapt werkgeverschap. De bewijslast hiervan ligt bij de opdrachtgever, zij moeten VAR verklaringen aanvragen bij de opdrachtnemers en deze kunnen overleggen bij een controle van de Belastingdienst. Het is belachelijke wetgeving en enorm bureaucratisch, maar het is de wet en daar moet aan voldaan worden. Je kan het risico nemen, maar dan ben je wel de lul als er controle komt (wetgeverslasten, pensioengelden, boetebedragen).

Als de teamleden daadwerkelijk ondernemers/ZZP'ers zijn en de VAR kunnen overleggen is het uiteraard prima, anders zou ik kijken naar een IB47 opgaaf (waarbij gezegd moet worden dat je moet kunnen bewijzen dat er geen werknemerschap is --> bijv door het ontbreken van een gezagsverhouding en het feit dat er niet op regelmatige basis gewerkt wordt). Als dat beiden niet kan zal je de teamleden in dienst moeten nemen en werkgeverslasten e.d. afdragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Logico
F_J_K schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:43:
[...]

?

Kan je een bron geven? Klinkt erg vreemd. Waar ligt de grens, wie is de leverancier van het schroefje in dat speelgoed en waar vind ik de overeenkomst die ik met de maker ben aangegaan?

Als ik iets koop bij een leverancier dan heb ik daar een overeenkomst mee, niet met een van de toeleveranciers.

(De Steam AV verwijst ongetwijfeld naar de EULA oid, maar dat is een licentie en geen AV (of specifieke ovk).)
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_07-05-2015

Een EULA valt gewoon onder de noemer AV.

offtopic:
Over het speelgoedautootje, degene die het product (al dan niet via een groothandel of retailer) verkoopt aan de consument is de verantwoordelijke voor de deugdelijkheid van het product, tenzij de fabrikant het product niet naar de afgesproken specificaties heeft gemaakt (al zal in dat laatste geval de consument gewoon bij bijv. Fisher Price aan kunnen kloppen en gaat FP weer naar de fabrikant.

[Voor 23% gewijzigd door Logico op 19-05-2015 19:19. Reden: Speelgoedautootje toegevoegd n.a.v. onderstaande post, geen nieuwe post om niet verder af te dwalen.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Ik zie geen EULA op een speelgoedautootje.

Maar je hebt gelijk, een eindgebruikerlicentie kan je ook AV noemen, want A en V. Ik zou het liever gewoon een licentie noemen om het onderscheid te maken met een 'normale' AV :P

Ik heb overigens het idee dat de TS het allemaal wat veel ziet worden.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Angular, Cordova & Swift

shoppa schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:39:
Hallo,

Ik ben een game aan het maken, die waarschijnlijk wanneer het af is op Steam uit zou komen. (Ik ben nu al goed op weg op greenlight, rank 64)

Nu snap ik alleen niet dat wanneer ik er geld mee verdien hoe het met de belasting zit?
En hoe is het afgelopen?

• shoppa
Het spel is nu gegreenlit, wat betekend dat als het af is op Steam komt.

Het is alleen nog niet af dus nog niks qua belasting gebeurd.

Ik denk dat ik het maar gewoon zo op men rekening laat storten en de helft naar degene die helpt met het spel die in de US woont.

Hopelijk snapt de belasting dat het niet alleen voor mij is en hopelijk is het niet te veel geld.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Angular, Cordova & Swift

Ik dacht opeens, misschien wil steam/valve de opbrengsten zelf wel verdelen naar 2 ontwikkelaars, maar op.deze pagina http://steamcommunity.com/greenlight/faq/ zie ik dat dat niet kan. Da's jammer.

• Kurkentrekker
  • Niet online
shoppa schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:24:
[...]
Ik denk dat ik het maar gewoon zo op men rekening laat storten en de helft naar degene die helpt met het spel die in de US woont.

Hopelijk snapt de belasting dat het niet alleen voor mij is en hopelijk is het niet te veel geld.
Hopen dat de belastingdienst iets zomaar snapt, zeker als het over geldstromen gaat, is heel onverstandig. Als je ook nog eens geen duidelijke overeenkomst hebt met de partij waarmee jij de inkomsten vanuit Steam wil delen, dan wordt het helemaal een warrig verhaal. Enig begrip van de fiscus hoef je dan echt niet op te rekenen, zeker niet als je niets vastlegt en het dan maar op dat moment aan ze wil gaan uitleggen.

In welke orde van grootte verwacht je inkomsten uit dit spel? Want Als het om een paar honderd euro gaat, dan zal niemand daar iets van merken. Als het om 10.000 euro gaat, dan wordt het al een heel ander verhaal. En, wat misschien ook belangrijk is, heb je nog veel andere inkomsten hiernaast?

Als je nu een ww- of bijstandsuitkering hebt, of recht op allerlei toeslagen, en het blijkt dat je inkomsten verbergt, dan heb je een groot probleem, omdat je mogelijk allerlei boetes kun krijgen. Maar als je jong bent, bij je ouders woont en een spel geprogrammeerd hebt waarmee je via Steam een paar honderd euro vakantiegeld verdient, dan is het probleem een stukje minder groot natuurlijk. Enig inzicht in welke situatie op jou van toepassing is, zou wel helpen voor het advies hier :)

• chime
Waarmee je dus het risico loopt dat de belastingsdienst die inkomsten voor 100% aan jou gaan toeschrijven en belasten.
Dat jij een "schenking" hebt gedaan aan 1 of andere amerikaan zal ze worst wezen.

Je geeft wel een mooi voorbeeld van struisvogelpolitiek moet ik toegeven. O-)
Maar het lijkt me niet aan te raden.

Groot orde van de bedragen gaat inderdaad belangrijk zijn - maar toch moet je wat info inwinnen en afspraken maken voor het zover komt.
Want misschien wordt je spelletje waar je 500 euro van verwacht te krijgen ineens toch een beperkt succes en vang je er 50 000 voor.
Als je dan nog alles moet uitzoeken loop je gewoon achter de feiten aan.

Bezie dat laatste ook als een goede oefening - dat kan je ook veel bijbrengen.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:37
shoppa schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:24:
[...]

Als ik dit zo lees, dan hoop ik echt voor je dat het een flop wordt. En niet omdat ik het je niet gun, maar juist omdat de Belastingdienst geen spaan van je heel laat als je het slecht geregeld hebt en het spel een succes wordt: "Ja meneer, ik snap u heel goed! Weet u wat, ipv in 1 keer de achterstallige belastingen + 100% boete betalen, mag u van mij het in 24 gelijke termijnen doen"

Ik ben geen advocaat of deskundige op belasting gebied, maar ken nog wel de anecdotes van het vak Belastingrecht en de problemen die gewone, professionele bedrijven al hebben bij het handelen over grenzen heen, BTW-aangiftes en noem het maar op.

Het spel is nog niet uit, dus nu heb je nog de kans om het goed te regelen. Het eerste dat je kunt doen is bellen met de Belastingdienst. Lees ook http://blog.iusmentis.com...-voor-online-ondernemers/ eens.
En wellicht dat Steam al dingen heeft geregeld voor de BTW, maar ook dat is iets dat je zult moeten uitzoeken.

[Voor 6% gewijzigd door celshof op 11-06-2015 09:55]

• Ardana
  • Laatst online: 10:58

Ardana

Moderator General Chat

Mens

chime schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:42:
Waarmee je dus het risico loopt dat de belastingsdienst die inkomsten voor 100% aan jou gaan toeschrijven en belasten.
Dat jij een "schenking" hebt gedaan aan 1 of andere amerikaan zal ze worst wezen.
Niet iedere overeenkomst hoeft schriftelijk te zijn vastgelegd, zelfs een arbeidscontract mag mondeling. Toch gaat de belastingdienst echt niet naar je werkgever om schenkbelasting te vragen.

Ik ken toevallig een belastinginspecteur die juist de zakelijke belastingen doet. Die geeft ook aan dat de belastingdienst weet dat lang niet iedereen belastingkennis heeft - en dat ook niet hoeft te hebben.
Groot orde van de bedragen gaat inderdaad belangrijk zijn - maar toch moet je wat info inwinnen en afspraken maken voor het zover komt.
Want misschien wordt je spelletje waar je 500 euro van verwacht te krijgen ineens toch een beperkt succes en vang je er 50 000 voor.
Als je dan nog alles moet uitzoeken loop je gewoon achter de feiten aan.

Bezie dat laatste ook als een goede oefening - dat kan je ook veel bijbrengen.
Je kan wel alvast eea uitzoeken, maar je hoeft echt nog geen kosten hiervoor te maken of aangiftes te doen, of jezelf registreren als bedrijf, zeker niet als dit een eenmalig project is geweest.

En als hij idd € 50.000 ontvangt, kan hij altijd nog een accountant in dienst nemen :)

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:37
ardana schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:13:
[...]

Niet iedere overeenkomst hoeft schriftelijk te zijn vastgelegd, zelfs een arbeidscontract mag mondeling. Toch gaat de belastingdienst echt niet naar je werkgever om schenkbelasting te vragen.
Als het duidelijk is dat er een werknemer/werkgever verband bestaat kan dat wel op zich. Maar in dit geval gaat het om iemand die percentueel deelt in de inkomsten en ook nog eens in het buitenland woont. Ik zou daar geen twijfel over laten bestaan en de afspraken van te voren goed maken.
Ik ken toevallig een belastinginspecteur die juist de zakelijke belastingen doet. Die geeft ook aan dat de belastingdienst weet dat lang niet iedereen belastingkennis heeft - en dat ook niet hoeft te hebben.
Maar het moet wel goed gebeuren. Vraag hem maar eens wat ze doen met een bedrijf dat zich niet heeft ingeschreven en geen BTW aangifte heeft gedaan, terwijl er in principe wel producten/diensten zijn verkocht die BTW-plichtig zijn. En vraag ook meteen of ze moeilijk doen als de hoeveelheid af te dragen BTW onder de vrijstelling blijft (hint: mensen met zonnepanelen die niet op tijd hun aangifte hebben gedaan, hebben mooie boetes gekregen, ondanks dat ze de BTW zouden mogen houden)
Je kan wel alvast eea uitzoeken, maar je hoeft echt nog geen kosten hiervoor te maken of aangiftes te doen, of jezelf registreren als bedrijf, zeker niet als dit een eenmalig project is geweest.
Eens. Het dikgedrukte is echter wel heel belangrijk.
Een afspraak maken met de KvK lijkt me een goede eerste stap. Daarna bellen met de Belastingdienst, OOK als er geen KvK inschrijving nodig is (dit ivm BTW plicht en grensoverschrijdende BTW).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee