2e NAS voor backup... is dat voldoende voor veilige backup?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 13:33
Ik bezit sinds een half jaar een DS214+ tot grote tevredenheid.
Backups maak ik momenteel handmatig door data naar de HDD in mijn mediaplayer te kopieren met een sync programmatje.
Nadeel is dat beide systemen in dezelfde ruimte staan.. dus diefstal/brand gevoelig.

Dit zijn volgens mij mijn backup eisen:

1. In eigen beheer
2. Automatisch
3. Brandbestendig / Diefstal veilig
4. Bestand tegen handmatige delete, foutieve save of andere bestandsproblemen
5. Bestand tegen virus infecties
6. Bestand tegen hack problemen (synolocker, of iemand die de NAS hacked?)
7. ?? geen idee.. nog andere eisen waar ik aan moet denken?

Oplossingen:

1. 2e NAS
2. Via Synology Backup & Replicatie app
3. Offsite backup door 2e NAS bij ouders neer te zetten
4. Incremental backup & Meerder versies nodig (dit kan de Backup & Replicatie app van Synology beiden voor zover ik begrijp)
5. Simpelweg Synology Antivirus Essential installeren?
6. Ander ecosysteem noodzakelijk?

Ik zat zelf aan een 2e synology NAS te denken en deze bij mijn ouders te parkeren
Een single bay drive lijkt me wel voldoende ook omdat ik nog een 1,5TB HDD heb liggen (en geen 2). Tenslotte is mijn 214+ met 2 3GB HDD 's in Raid uitgerust dus hoeft de backup nie took nog 2 hdd's te hebben.

De backup NAS heeft maar 1 functie, nl backup. M.a.w die wil ik eigenlijk uit hebben staan en alleen voor de backup aan hebben.
Dit zou kunnen dmv power schema's alleen kan een backup soms kort en soms lang duren.
Zou mijn NAS (NAS1) de andere (NAS2) ook via WOL kunnen wekken, backup sturen en NAS2 weer afsluiten?
Soweiso lijkt me WOL noodzakelijk aangezien ik graag evt toegang tot NAS2 wil hebben

Ik zat eerst aan de DS 115j te denken (fijn geprijst met 90 euro) maar klopt het dat deze geen WOL heeft?
Dan moet ik dus naar de 115 toe (150 euro).. al kan ik dan met zo goed de 215J kopen voor 15 euro extra (pff eigenlijk overkill voor een backup Nasje)

Met een 2e Synology NAS offsite dek ik punten 1-4 wel af maar blijf ik met punten 5 en 6 zitten.
Kan punt 5 opgelost worden met een virusscanner op de NAS? Ik heb er momenteel geen draaien. Is de synology vatbaar voor visussen?

M.b.t punt 6... de beste oplossing zal denk ik een QNAP NAs zijn maar goed die ken ik niet en werkt waarschijnlijk minder goed samen met mijn eigen DS214+.
Kan ik NAS 2 op een andere manier beschermen.... door bv alle poorten dicht te zetten en de backup via VPN te doen? Of werkt dit niet met een WOl functie?
Kan ik via een VPN ook het beheer van die NAS2 doen? (om nu telkens naar mijn ouders te rijden voor een systeem aanpassing...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt drieduizend backups hebben; maar toch heel onveilig zijn. Want wat als er corruptie optreedt? Die corruptie zal dan ook naar je backups vloeien.

Veilige opslag begint met een mechanisme om corruptie te detecteren. Heb je bijvoorbeeld ZFS overwogen? Als backup medium is dit veruit superieur, vanwege de mechanismen zoals checksums die silent corruption vrijwel geheel de nek om draait. Je kunt dan incremental backups maken in combinatie met ZFS snapshots.

Blijf je bij legacy opslag zoals Ext4+md+SHR wat Synology gebruikt, dan kun je handmatig met checksums werken en deze regelmatig controleren. Maar verder zijn er geen mechanismes om silent corruption tegen te gaan, dus het kan zomaar zijn dat je data corrupt is en je nog nooit een error hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Ik zit even (nou ja even) je topic over ZFS te lezen maar dat is me nog een brug te ver.
Mijn SynologyNAS werkt zo niet.

Ik zit internet af te struinen naar of een NAS een andere kan aan en uitzetten maar vind er niet echt een duidelijk antwoord op :(
Ben er al wel achter dat de router dit moet ondersteunen (dacht dat het gewoon port forwarding zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:43

RoyK

Hobby tekenaar

Interessante topic. Ook in overweeg een tweede NAS om zo (de oude NAS) bij mijn moeder te parkeren en de nieuwe NAS bij mij neer te zetten. En ze zo met elkaar te laten praten. Ik ga je topic op de voet volgen!

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Ik ben er intussen achter dat WOL over internet kan via speciale progjes en las zelfs ergens dat zoiets door een andere NAS kan gebeuren maar zie daar toch vanaf.
Er moet een poort opengezet worden en in principe kan iedereen dan vanaf internet via die poort de NAS wakker maken.

Denk dat ik de 2e NAS gewoon met stroomschema's aan en uit laat gaan.. In principe uit en slechts, zeg 2 uur, eventjes per dag aan om de backup te ontvangen.
Nadeel is dat evt confuguratie in die 2 uurtjes moet gebeuren en dat zal 's nachts of heel vroeg ofzo zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InxidiousX
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07-2024
Kijk eens hier: http://mysynology.nl/instellen-van-wake-on-lan-gateway/

Dit is een WOL oplossing met gateway om van buitenaf op een gecontroleerde manier je machines aan te laten gaan.

Mogelijk heb je hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Dank je!
Die link kende ik al (daar verwees ik naar toen ik zei dat zoiets door een andere NAS kan gebeuren).

Alleen is dit toch net iets anders... Dit progje gaat ervan uit dat je via internet via een poort een signaal naar een NAS die actief/wakker is stuurt, waarna de NAS dit over het LAN broadcast om zo andere PC's aan te zetten.

Ik zoek iets waarbij LAN1 over internet LAN 2 aan en uit kan zetten.
Maar denk dat dat een te groot veiligheidsrisico is (als het al kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:49
Als je een directe verbinding maakt over het internet kan het vast wel.
Quentin schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:50:
Er moet een poort opengezet worden en in principe kan iedereen dan vanaf internet via die poort de NAS wakker maken.
Ik zou de NAS niet direct aan het internet hangen. En al helemaal de data niet onversleuteld over het internet laten sturen. Kun je iets met port knocking en een site-to-site VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Quentin schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:39:
Ik zoek iets waarbij LAN1 over internet LAN 2 aan en uit kan zetten.
Maar denk dat dat een te groot veiligheidsrisico is (als het al kan)
Waarom is dat een veiligheidsrisico? Het enige risico wat je loopt is dat iemand je NAS aanzet. Nou en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:46
Je kan je home synology met je externe synology laten verbinden via vpn. Gewoon VPN package op je externe synology installeren en extra VPN verbinding toevoegen in netwerkinstellingen op je home synology. Uiteraard moet je hiervoor wel 1 poort naar keuze openzetten. en met het CMS package kan je volgens mij ook wel coole dingen om meerdere synologys te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Ik wilde idd sowieso de backup via een VPN erbinding laten lopen.
Maar die wordt natuurlijk pas opgezet nadat de 2e NAs uit slaapstand gekomen is... anders gaat de VPN niet werken.

Heb nog geen methode hiervoor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:16
WoL kan je gewoon in je backupscript zetten. Dus maak je nas wakker, delay van 5 minuten (boot en settle tijd) en vervolgens een poging doen een VPN op te zetten, en dan data overpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Alleen is het geen WOL maar WOW.. Wake on Wan.

Ik heb geen idee hoe NAS1 over internet offsite NAS2 wakker kan maken

Of eigenlijk is het wakker maken helemaal niet nodig, aangezien de backup toch op een vast tijdstip begint.. kan dus gewoon met een stroomschema.
Moet eigenlijk iets hebben dat NAS2 uitgaat nadat de backup voltooid is... soort If this then that systeem.

[ Voor 52% gewijzigd door Quentin op 19-05-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik zou ook nog een periodieke backup naar een externe HDD maken die je bij je ouders legt ofzo. Wat als je NAS door een virus of ransomware wordt getroffen en je NAS tijdens je vakantie automatisch je backup NAS overschrijft met de door de ransomware versleutelde data?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 24-08 19:18

we_are_borg

You will Comply

Waarom niet http://www.code42.com/crashplan/features/compare/ CrashPlan is een app die je van http://pcloadletter.co.uk/2012/01/30/crashplan-syno-package/ Platters kan krijgen voor de Synology. Misschien gemakkelijker dan je ouders lastig te vallen enz.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
@JT:
Er zit ook een externe esata drive aan mijn nas gekoppeld. Bedoeling is om deze idd op mijn werk neer te leggen en periodiek (1x per maand) handmatig te laten backuppen.

@borg
Ik wil alles liever in eigen beheer houden ipv ergens online bij een commercieel bedrijf in amerkia opslaan.
Ouders lastigvallen... ze zijn op vakantie en als ze terugkomen staat er een NASje naast hun router op een plek waar ze toch nooit komen :) Hebben ze geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Quentin schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:28:
@borg
Ik wil alles liever in eigen beheer houden ipv ergens online bij een commercieel bedrijf in amerkia opslaan.
Ouders lastigvallen... ze zijn op vakantie en als ze terugkomen staat er een NASje naast hun router op een plek waar ze toch nooit komen :) Hebben ze geen last van.
Ze hebben gewoon servers in Europa staan. Maar eerlijk is dat je data voor zover op verschillende servers staat. Dus niet alles op 1.

Je kunt Crashplan ook gebruiken om een backup naar een andere eigen systeem te maken. Maar volgens mij heeft dat weinig nut wanneer je 2 Synologys hebt. Die hebben zelf goede software hiervoor.
Pagina: 1