Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vragen over zelf een pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om zelf een pc te gaan bouwen. Dit is echter de eerste keer voor mij, dus ik heb wat vragen. Excuses vooraf voor het noob-gehalte :P

1: Hoe zit het met de BIOS? Van zover ik weet is dat al geïnstalleerd op de harde schijf als ik die koop, maar dat weet ik dus niet zeker. En hieraan gerelateerd; als ik Windows ga installeren, is het dan gewoon een kwestie van de cd-rom er in stoppen?

2: Wat is een SSD? Zorgt dat er alleen maar voor dat mijn pc wat sneller opstart of zorgt het ook nog voor extra beveiliging of iets dergelijks? Wat ik tot nu toe hierover kan vinden, is de SSD voornamelijk een handigheidje en niet iets cruciaals.

3: Hoe zit het met de compatibiliteit tussen onderdelen? Ik weet dat er verschillende soorten harde schijven zijn (zoals SATA, SAS of Hybride). Vanuit de opmaak van de site van Alternate maak ik op dat het moederbord wel daarop gemaakt moet zijn, maar zijn er ook nog andere dingen waar ik op moet letten?

4: Wat zijn de verschillen tussen de verschillende soorten harde schijven?

5: Is er nog speciaal gereedschap wat ik aan moet schaffen of is een paar schroevendraaiers voldoende?

Alvast bedankt voor alle hulp!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Uhh, :+, het noobgehalte is best hoog ja :D

1. BIOS zit op je moederbord. Dus niet op je harde schijf. BIOS komt voor het lezen van je HDD (harde schijf) in de opstartcyclus.
En inderdaad, Windows installeer je, als je een CDROM hebt, door die in je ODD (optische drive, ding waar je je CDROM normaal induwt :)) te stoppen. (Als je het op een USB-stick hebt staan, moet het anders natuurlijk).

2. Een SSD is. Eigenlijk dus een heel snelle harde schijf, waardoor je systeem sneller reageert, opstart, bestanden, programma's opent. 'Een handigheidje' zou ik een SSD niet meer noemen. Ikzelf raad in ieder systeem waar er ook maar enigszins budget voor is een SSD aan. Een nieuwe PC zonder SSD vind ik zonde.
3./4. Je hebt daarin nog onderscheid tussen zogenaamde Hybrides en normale harde schijven. Die hybrides zijn duurder, maar ook sneller omdat ze vaak een paar GB aan flash geheugen hebben. Vaak worden de hybrides gekozen als er weinig budget is en maar plaats voor 1 schijf. Een hybride is merkbaar sneller dan een gewone HDD, maar komt nog steeds niet in de beurt van een SSD.
3. compatibiliteit: tja, waar moet je op letten:
- socket van CPU en moederbord moeten hetzelfde zijn.
- CPU moet in compatiblity list van moederbord staan.
- moederbord moet in kast passen. In een mITX kast past geen ATX moederbord.
- processorkoeler moet in kast passen. De standaard koelers van Intel en AMD passen in vrijwel elke kast.
- de grafische kaart moet in de kast passen. Soms passen lange kaarten niet in kleinere kasten.
- voeding moet toereikend zijn. Een overklok setup met SLI R9 290 gaat gewoon niet werken op 300W.
- RAM moet in moederbord passen. DDR3 past niet in DDR4.

5. Schroevendraaier zul je het meeste moeten gebruiken. Wel raad ik je aan om een bakje te pakken waar je alle schroeven in kunt doen zodat je ze niet kwijt raakt. En zorg dat je zo min mogelijk elektrisch geladen bent. Kijk ook een filmpje bij het bouwen. En doe niks te gehaast of waar je je niet prettig bij voelt.

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen ;)

Nog iets, kom even bij het DAA langs. We zullen je graag helpen een zo goed mogelijk PC samen te stellen voor jouw eisen! :)

[ Voor 5% gewijzigd door jorisvdelsen op 19-05-2015 10:30 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:21
Ik zou eens beginnen met de BBG te lezen ;-)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:35
Waarschijnlijk kun je het beste een goedkope oefen computer bij de kringloop of via marktplaats halen. (core2duo of zoiets)

Die rustig openmaken en kijken wat waar zit. Vervolgens die gehele computer uit elkaar halen. en weer in elkaar zetten.

Ik denk dat dat in jouw geval de beste leerschool gaat zijn. met de minste financiele risico's.

Zo als ik nu jouw kennis inschat is de kans op een mislukte eerste zelf gebouwde pc erg groot.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp allemaal :)
Ik leer het meeste over iets als ik er mee aan de slag ga ipv eerst de hele theorie te bestuderen, dus alhoewel ik jullie adviezen snap, ga ik wel zelf lopen knutselen (je leert tenslotte van je fouten).
Dit waren gewoon wat vragen die ik vooraf had en wil ook voorkomen dat ik (cruciale) dingen zomaar aanneem (zo maakte ik al de fout om aan te nemen dat de BIOS op de harde schijf zit ipv het moederbord - wat achteraf bezien eigenlijk heel logisch is). :)

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-11 10:21
utbone schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:51:
Ik zou eens beginnen met de BBG te lezen ;-)
nee dat komt later pas, de TS moet zich eerst verdiepen in de basisprincipes van pc bouwen, daarvoor starte hij dit topic.
veel tweakers doen vaak alsof een pc bouwen iets is waarvoor je raket wetenschap moet gestudeerd hebben, niets is echter minder waar. met een beetje gezond verstand, inzicht en een paar youtube filmpjes achter de kiezen kan ( bijna) iedereen het .

als je geen ervaring hebt en een beetje onzeker bent, dan is het advies van nachtnet in de post hierboven , het beste wat tot nu toe in deze thread gepasseerd is

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:57

Bob Popcorn

Plop!

Oei. Hier zijn wij allemaal ook geweest, op dit punt. Sommigen iets langer geleden dan anderen. :p

Je BIOS is het Basic Input/Output System. Laten we zeggen, het OS van je PC vóórdat Windows opstart. Dekt niet helemaal de lading maargoed. Je BIOS zorgt ervoor dat je RAM/CPU/HDD samen werken, dat er wat legacy ondersteuning is voor USB apparatuur en tegenwoordig ook WiFi etc. Eigenlijk niet zo heel interessant voor de beginner.

Ik zou als ik jou was eens wat meer gaan lezen over moederborden, geheugen, harde schijven en processoren. Dat is een beetje het basisverhaal van je PC. Met die 4 onderdelen is het vaak mogelijk om je systeem op te starten en Windows te installeren. Daarnaast kun je nog losse videokaarten installeren, losse netwerkkaarten (vaak net iets beter dan de ingebouwde netwerkkaarten) en nog talloze andere apparatuur. Maar laten we het even bij het begin houden, moederbord (MoBo), geheugen (RAM), harde schijven (HDD of SSD) en de processor (CPU).

Het moederbord is de plank waarmee het allemaal begint. Die grote printplaat waar alles op en aan vast zit. Hier bestaan talloze versies van, de een nog exotischer dan de ander.
Zoals gezegd, op het moederbord zit dus alles. Onder andere een zogenaamde socket voor je CPU. Deze socket is eigenlijk een soort bakje waar de cpu in moet vallen. Op het moment zijn er verschillende sockets verkrijgbaar, voor verschillende CPU's. Deze moeten natuurlijk matchen.
Vervolgens het geheugen. Op het moment is DDR3 de standaard. Dit DDR3 is er weer in verschillende formaten. Kleinere moederborden gebruiken vaak SODIMM, grote moederborden vaak gewoon DIMM. Dit moet natuurlijk matchen. Ook de snelheid van het RAM moet matchen.
Dan de harde schijf. Deze zijn er tegenwoordig in 2 smaken. SSD en HDD. Een HDD is een traditionele harde schijf, een snel draaiende magnetisch geladen plaat waar een leeskop overheen scant. Dit is natuurlijk niet razendsnel, beperkt en vrij kwetsbaar. Daarom hebben ze SSD uitgevonden, eigenlijk een soort geheugenkaartje voor je PC. Geen draaiende onderdelen en zuinig qua stroomverbruik. Deze zitten eigenlijk altijd aangesloten via SATA. Maargoed, SATA bestaat ook weer uit verschillende standaarden qua snelheid. Als je bijvoorbeeld een SATA 600 SSD hebt is dat zonde als je moederbord alleen maar SATA 300 aan kan.

Zo, nu heb ik je heel kort en bondig verteld waar de basis van een computer bouwen op neer komt. Er is nog véél meer te vertellen, en wellicht heb ik dingen wat over gesimplificeerd.

Een hoop te leren dus. Ik raad je aan om hier op Tweakers veel te lezen en bijvoorbeeld eens een Computer Idee te kopen. Het is erg leuk en uitdagend om je eigen PC te bouwen en je kan er knap bedreven in worden. Succes :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1