waarom niet geld lenen voor zonnepanelen en zonneboiler?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:05
Goedemorgen,

Ik zit met een dillema. Normaal gesproken ben ik voor alles eerst sparen en max 1 lening: hypotheek.
Nu zit ik zelf te kijken naar zonnepanelen en wegens ligging van huis en hoek van dak kom ik op besparingen die op zijn max liggen.

Het sparen voor die panelen zou mij waarschijnlijk nog geen 2 jaar kosten maar tijdens zoeken hoeveel zoiets nu kost kwam ik ook tegen aantrekkelijke leningen aan. tot 5000 euro 7 jaar lenen voor 530 euro rente die inprincipe ook nog aftrekbaar is. ook mag ik het bedrag tussendoor aflossen zonder boete zodat ik dat in die 2 jaar heb afgelost.

wat ik wel zie staan is dat ik niet het volledige bedrag mag gebruiken voor zonnepanelen dus dacht ik een gedeelte te gebruiken voor een zonneboiler die mij ook geld besparing op zouden leveren.

stel dat het volgende plaatje klopt:

zonnepanelen ~3300
zonneboiler ~2500 - 800 = ~ 1700 (wegens hogere rente zelf geld inleggen om onder die 5000 te blijven )
++++++++++ ~5800

verdienmodel:
panelen ~430 per jaar (panelen degraderen maar de energie prijzen stijgen weer wat elkaar zou vereffenen )
boiler ~120 per jaar

Dit wordt een tvt van 10 jaar. Omdat we nu een kleine hebben en verwachten dat we een tweede mogen krijgen zie ik een hogere verbruik tegemoet en meer besparing in de boiler en misschien bij de panelen.
Dus waarschijnlijk is de tvt korter.

Zijn er andere mensen die ook deze gedachte hebben en al deze keuze hebben gemaakt? Of zijn er mensen die juist niet deze keuze hebben gemaakt? Van beide redenen hoor ik graag waarom.

Ik ben nu nog in de onderzoekende fase dus die genoemde prijzen kunnen nog fluctureren maar misschien probeer ik nog van de 6% regeling gebruik te maken zolang een verbouwing nog daar onder valt.

alvast bedankt

EDIT: info voor mensen die bang zijn dat ik klos ben:
Mar.tin schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:15:
Zonder inhoudelijk te weten hoeveel W/P je op je dak legt is het moeilijk schatten of wat jij aanhaalt aan energie euro's per jaar.

Zelfde verhaal voor je boiler, en je huidige verbruik.
ik heb 1 offerte binnen en wacht op de rest. Deze is alleen voor zonnepanelen boiler doen ze helaas niet...

deze gaf keuze uit meerdere panelen en mijn voorkeur ging naar:

8 x 260Wp = 2080 Wp
huis heeft geen schaduwvorming, schuin dak en richting zzw.
volgens offerte zou de opbrengt het volgende zijn 1872 kWh € 431 per jaar (elk jaar meer opbrengst volgens hen maar dat hou ik liever buiten de berekening)

en de lening die ik afsluiten is inderdaad een groene lening van 2,6%
momenteel spaar ik maandelijks voor en verbeteringen aan het huis en vergroten van mijn buffer. Het sparen voor beteringen is hoog genoeg om maandelijkse premie te betalen en de duur van de lening minimaal 4 jaar te verkorten.
Ik heb verder geen ervaring met bkr maar dacht dat ik alleen werd genoteerd als ik 2 maanden geen aflossing betaalde.

[ Voor 25% gewijzigd door gr8-jen op 18-05-2015 11:29 . Reden: verduidelijken van post ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 12:35
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:26
gr8-jen schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:07:
Goedemorgen,

Ik zit met een dillema. Normaal gesproken ben ik voor alles eerst sparen en max 1 lening: hypotheek.
Nu zit ik zelf te kijken naar zonnepanelen en wegens ligging van huis en hoek van dak kom ik op besparingen die op zijn max liggen.

Het sparen voor die panelen zou mij waarschijnlijk nog geen 2 jaar kosten maar tijdens zoeken hoeveel zoiets nu kost kwam ik ook tegen aantrekkelijke leningen aan. tot 5000 euro 7 jaar lenen voor 530 euro rente die inprincipe ook nog aftrekbaar is. ook mag ik het bedrag tussendoor aflossen zonder boete zodat ik dat in die 2 jaar heb afgelost.

wat ik wel zie staan is dat ik niet het volledige bedrag mag gebruiken voor zonnepanelen dus dacht ik een gedeelte te gebruiken voor een zonneboiler die mij ook geld besparing op zouden leveren.

stel dat het volgende plaatje klopt:

zonnepanelen ~3300
zonneboiler ~2500 - 800 = ~ 1700 (wegens hogere rente zelf geld inleggen om onder die 5000 te blijven )
++++++++++ ~5800

verdienmodel:
panelen ~430 per jaar (panelen degraderen maar de energie prijzen stijgen weer wat elkaar zou vereffenen )
boiler ~120 per jaar

Dit wordt een tvt van 10 jaar. Omdat we nu een kleine hebben en verwachten dat we een tweede mogen krijgen zie ik een hogere verbruik tegemoet en meer besparing in de boiler en misschien bij de panelen.
Dus waarschijnlijk is de tvt korter.

Zijn er andere mensen die ook deze gedachte hebben en al deze keuze hebben gemaakt? Of zijn er mensen die juist niet deze keuze hebben gemaakt? Van beide redenen hoor ik graag waarom.

Ik ben nu nog in de onderzoekende fase dus die genoemde prijzen kunnen nog fluctureren maar misschien probeer ik nog van de 6% regeling gebruik te maken zolang een verbouwing nog daar onder valt.

alvast bedankt
Er bestaat zoiets als een duurzaamheidslening waarbij je leent tegen een aantrekkelijke rente:
https://www.svn.nl/Financ...aginas/rentetarieven.aspx

Mijn persoonlijke mening, geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dat is dan waarschijnlijk een "groene lening".

Bedenk dat iedere lening een BKR registratie is.
Wil je dat dan wel, als je normaal de stelling hebt alles zelf sparen/kopen (behalve die hypo, maar volgens mij doet 99,9% dat van de mensen die een woning koopt)?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik heb mijn zonnepanelen met een duurzaamheidslening gekocht.
Ze leveren mij maandelijks meer op dan ik aan aflossing en rente betaal.
Als je het geld ervoor hebt liggen zou ik dat gebruiken, als je er eerst voor moet sparen dan is een lening wel een optie.
Je blijft een risico lopen natuurlijk, maar de rente van bv de duurzaamheidslening is rond de 2%.
Overigens is de rente niet aftrekbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mijn broer heeft ook een lening genomen voor zijn zonnepanelen, terwijl hij het geld wel heeft liggen.
Ik ken zijn exacte berekening niet, maar door de lage rente vond hij het aantrekkelijker om te lenen.
Het ging hier om een bedrag van ongeveer €6500.
Hij hoefde niet perse ook een zonneboiler te installeren.
En was zijn rente wel aftrekbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 18-05-2015 11:31 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 24-05 10:24
geld lenen, kost geld!!!!
er is altijd een partij die er beter van word en maakt je tvt gewoon langer.

en:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/contrac.jpg
lol voor de fun.

en ik zal eerlijk zijn de 3850Wp die ik nu heb liggen, ik kon het ook niet betalen.
dus ik ben simpel begonnen bij laag hangend fruit.
mijn maand bedrag was eerst 170€ de maand (4000kWh + 1500m3 gas, ongeveer weet de cijfers niet meer uit mijn hoofd.)

laag hangend fruit is eerst eens goed rond kijken in huis waar je erg veel energie verspilt.
simpel voorbeeld: een temperatuur schakelaar gezet op de pomp van de vloer verwarming.
kosten 45€.
besparing = 500kWh per jaar 110€.
TVT minder als een half jaar. >:)
maar zoek naar je eigen dingen die het doen in huis, is erg verschillend per persoon.
(maar dit gaat harder als het proberen op te lossen met een PV set.)

ik ben gelukkig niet al te onhandig, dus heb de PV gewoon zelf op dak gelegd.
een omvormer gekocht met 2x een mpp, met 9 X 190Wp panelen er bij zo dat ik 1 mpp kon vullen.
de andere mpp heb ik later gevuld met nog een 11x 195Wp.
(en nu heb ik 5 extra panelen bij gekocht, die moeten 1 dezer weken het dak op.
en de spaarkas is nu al zo vol dat er waarschijnlijk nog een 10x bij gaan komen.
en daarna waarschijnlijk een zonneboiler, maar nog niks staat vast.)

nu ongeveer 4 jaar verder en maand lasten zijn al gedaald naar de 60€ ( 500kwh + 500m3)
nu begint het langzaam wel lastig te worden om dit verder omlaag te krijgen, het meeste laaghangende fruit is wel op. ;)
maar ik zet nog steeds het oude bedrag naar de spaarrekening, dus komt wel goed.
is het niet vandaag dan komt het wel in de toekomst.

edit:
met een grafiekje omdat het zo leuk is.:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 18-05-2015 11:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
DanTm schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:25:
ik heb mijn zonnepanelen met een duurzaamheidslening gekocht.
Ze leveren mij maandelijks meer op dan ik aan aflossing en rente betaal.
Als je het geld ervoor hebt liggen zou ik dat gebruiken, als je er eerst voor moet sparen dan is een lening wel een optie.
Je blijft een risico lopen natuurlijk, maar de rente van bv de duurzaamheidslening is rond de 2%.
Overigens is de rente niet aftrekbaar!
Ik heb het geld wel liggen maar gebruik dat liever voor als en de auto kaduk gaat en de wasmachine :)
Hopelijk zal een belletje met de belastingdienst verduidelijken of die rente aftrekbaar is. ik las op meerdere plekken dat dit wel zo is maar misschien is dit veranderd tussendoor. in dat geval dan toch maar even sparen :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Je kan in elk geval de BTW terugvragen :)

Ik kijk er zo tegenaan: in verband met de vermoedelijke afbouw of afschaffing van de salderingsregeling, kan je beter eerder dan later pannelen leggen. Die twee jaar sparen kunen dan best wel eens een grotere hap uit je TVT halen dan de rente.

[ Voor 75% gewijzigd door ATS op 18-05-2015 11:36 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 00:40
Alleen de rente is aftrekbaar (onder voorwaarden), niet de aflossing.
Dus de panelen betaal je nog altijd zelf. Bovenop de rente voor het geleende geld. Alleen over die rente kan je dus voordeel hebben.

Wanneer je met eigen geld meer kan renderen dan je netto aan rente betaald, dan is het interessant om het via de hypotheek te doen.
bij een lening met 4% rente betaal je nette 2,32% bij 42% loonbelasting.
Op het geld wat je in zak houdt moet je dus minstens 2,32% rente/rendement behalen om er meer aan over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
migjes schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:30:
geld lenen, kost geld!!!!
er is altijd een partij die er beter van word en maakt je tvt gewoon langer.

en ik zal eerlijk zijn de 3850Wp die ik nu heb liggen, ik kon het ook niet betalen.
dus ik ben simpel begonnen bij laag hangend fruit.
mijn maand bedrag was eerst 170€ de maand (4000kWh + 1500m3 gas, ongeveer weet de cijfers niet meer uit mijn hoofd.)

laag hangend fruit is eerst eens goed rond kijken in huis waar je erg veel energie verspilt.
De zonnepanelen zijn ook stap 2. momenteel heb ik al redelijk geknepen:

- stekker eruit waar dit kon of op schakelaar gezet.
- Nieuwe (grotere) tv gekocht die pieken heeft van 50 Watt ipv van minimaal 250 Watt 8)7 Andere tv verkocht wat goed was voor tvt
cv op 75% gezet en opwarmen met grotere tussenpozen.
- vaatwasser en wasmachine alleen tijdens 'laag' tarief draaien
- lampjes in de tuin op zonneenergie :P
- etc.

dus nu onderzoeken hoe ik helemaal niets meer verbruik als de zon schijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gr8-jen schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:07:
verdienmodel:
boiler ~120 per jaar
voor de duidelijkheid.
panelen degraderen niet, alleen de garantie degradeert ;)
energie prijzen van de stroom zijn trouwens aan het dalen, maar heel veel stijging of daling hebben ze de afgelopen 10 jaar niet gedaan.

je rekent 120€ voor de boiler?
dat zou dan 185m3 gas zijn.
dat is best veel, maar kan wel als je met meer mensen bent of flink gebruik hebt.
ik zelf haal een gebruik 500-600m3 gas per jaar.
ongeveer 25m3 voor koken.
ongeveer 120m3 voor bad en douch. (2 personen, dinky ;) )
rest is verwarming.
om je beetje een idee te geven van verhoudingen.
(maar hang er niet teveel waarde aan, is zo verschillend per persoon.)
gr8-jen schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:42:
[...]
De zonnepanelen zijn ook stap 2. momenteel heb ik al redelijk geknepen:

- stekker eruit waar dit kon of op schakelaar gezet.
- Nieuwe (grotere) tv gekocht die pieken heeft van 50 Watt ipv van minimaal 250 Watt 8)7 Andere tv verkocht wat goed was voor tvt
cv op 75% gezet en opwarmen met grotere tussenpozen.
- vaatwasser en wasmachine alleen tijdens 'laag' tarief draaien
- lampjes in de tuin op zonneenergie :P
- etc.

dus nu onderzoeken hoe ik helemaal niets meer verbruik als de zon schijnt :)
netjes, dat verdiend het snelste terug. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
migjes schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:48:
[...]

je rekent 120€ voor de boiler?
dat zou dan 185m3 gas zijn.

[...]

netjes, dat verdiend het snelste terug. ;)
8)7 |:( :X :( :'(

daar ging ik in de fout...... mijn verbruik in gas is 1009m3 per jaar. dit wordt iets meer met verwarmen van water van de kleine die elke 2 dagen in bad gaat, maar is hopelijk weer gecompenseerd door cv tunig omdat dit pas dit jaar is gedaan.

die zonneboiler wilde ik erbij doen omdat ik maar 75% van de lening voor panelen mag gebruiken. maar als ik zo reken moet ik toch iets anders bedenken....

[ Voor 0% gewijzigd door gr8-jen op 18-05-2015 12:01 . Reden: m3 vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Niet bij elke lening moet je perse investeren in twee systemen.
Heb je daar al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gr8-jen schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:01:
[...]

8)7 |:( :X :( :'(

daar ging ik in de fout...... mijn verbruik in gas is 1009m3 per jaar. dit wordt iets meer met verwarmen van water van de kleine die elke 2 dagen in bad gaat, maar is hopelijk weer gecompenseerd door cv tunig omdat dit pas dit jaar is gedaan.

die zonneboiler wilde ik erbij doen omdat ik maar 75% van de lening voor panelen mag gebruiken. maar als ik zo reken moet ik toch iets anders bedenken....
reken je zelf niet rijk, dat is altijd het beste. ;)
maar niks doen is ook geen optie ;)

(ik met ons 2e 120m3 gas, jij met 3e 180m3, het zou best kunnen, klinkt ook niet al te gek ;) )

al gedacht aan een WTW unit? (Warmte Terug Winnen)
dat kan op douche water maar ook op ventilatie lucht.
kan ook een leuke optie zijn.

vooral de WTW op douche in samen werking met een zonneboiler is wel leuk.
maar er zijn vele wegen naar romen, ieder heeft zijn eigen weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danman15
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:46
Zelf heb ik een lening via de gemeente aangevraagd voor alleen zonnepanelen. Deze lening loopt via het SVN.

De lening komt in mijn geval uit op 0,5% rente vanwege subsidie via de gemeente. Misschien kun je via je gemeente kijken naar een duurzaamheidslening.

Ja lenen kost geld. Maar waar kun je voor 0,5% rente lenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
0.5% rente compenseer je met 0.9% rente op je spaargeld en jaarlijkse inflatiecorrectie, dus lenen tegen 0.5% rente is practisch gezien "gewoon" gratis geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
danman15 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:26:
Zelf heb ik een lening via de gemeente aangevraagd voor alleen zonnepanelen. Deze lening loopt via het SVN.

De lening komt in mijn geval uit op 0,5% rente vanwege subsidie via de gemeente. Misschien kun je via je gemeente kijken naar een duurzaamheidslening.

Ja lenen kost geld. Maar waar kun je voor 0,5% rente lenen :)
lenen zelf is vaak niet het probleem ;)

maar verkopers van zonnepanelen of zonneboilers, die willen wel eens vreemde cijfers gebruiken.
vaak genoeg zie je verkopers van zonnepanelen roepen met stroom prijzen inc vastrecht.
maar vastrecht valt niet te salderen, helaas.
of leuke verhaaltjes dat stroom elk jaar duurder word.
(ja vastrecht word elk jaar duurder, prijs van 1 kWh veranderd nauwelijks.)

het is altijd oppassen zodra er geld bij komt kijken.
(het is niet dat je het niet moet doen, maar laat je ook geen oor aannaaien want winst is zo verlies, het is een dunne lijn.)

ik reken zelf 0,65ct per m3 gas.
en 0,225ct per kWh. (maar zit er aan te denken om die weer iets te gaan verlagen, dat is wel de tendens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
stroom per kwh € 0,2126
gas per kuub € 0,5749

alles inclusief, exclusief vastrecht van 2x €35,- per jaar. Dat zijn mijn huidige tarieven.

Als ik in aanmerking was gekomen voor zo'n lening had ik het ook gedaan, effectief kost het je niets namelijk. Maar mijn woning is te recent voor de lening :(

gelukkig mag ik wel 4000 euro bij de NAM declareren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

De terugverdientijd is afhankelijk van je subsidies meestal 7 tot 12 jaar. De meeste hypothecaire leningen vragen dus een lagere rente dan je rendement is.

Dus ik zou het doen.

Let wel je hebt risico's op het gebied van:
Terugleveringsprijzen,
De energieprijs
Vastnetkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
migjes schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:18:
[...]

al gedacht aan een WTW unit? (Warmte Terug Winnen)
volgens mij zit er zelfs een WTW of voorbereiding op in....
- ventilatie in diverse kamers
- 3 standen schakelaar in badkamer en douche
- pijpen die naar de cv lopen

ik zal vanavond even zoeken hoe zo'n WTW werkt

[ Voor 4% gewijzigd door gr8-jen op 18-05-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gr8-jen schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:38:
[...]

volgens mij zit er zelfs een WTW of voorbereiding op in....
- ventilatie in diverse kamers
- 3 standen schakelaar in badkamer en douche
- pijpen die naar de cv lopen

ik zal vanavond even zoeken hoe zo'n WTW werkt
zijn 2 heel verschillende soorten.
voorbeeld van douche WTW
www.warmteservice.nl/Douche-WTW
(haal je warmte uit het water.)

en ventilatie WTW.
http://www.ventilatieland.nl/ventilatoren/wtw-unit/
(haal je warmte uit de lucht.)

en dan nog is dit natuurlijk niet alles, veel meer mogelijk.
maar een keer kijken wat je hebt is niet onverstandig, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Voor een wtw met kruiswisselaar heb je ook inblaas kanalen nodig, meestal is dat erg lastig achteraf aan te leggen.

Als je al afzuiging in de woning hebt zou je ook een ventilatie warmtepomp kunnen overdenken.
Op die manier wordt het ventilatieverlies ook terug gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ik heb geen leningen kunnen vinden die geen eis stellen dat max 75% voor panelen mag worden gebruikt en onder de 5% zitten.
Waarschijnlijk dan toch maar met 2de verbetering de collectoren en boiler kiezen. Volgens mij de beste manier om nog iets rendement te krijgen.

ik zal alles nog een keer doorrekenen hoeveel geld boiler en panelen kosten en hoeveel het per jaar zal opleveren. die vastrecht van gas enzo zijn nog steeds vaste kosten maar mischien kan het nog 30 euro opleveren.

Ik zal de resultaten binnenkort nog posten.

wat ik wel al heb gevonden is dat het volgende bij de belastingdienst is terug te vragenL

- rente op lening (van bouwdepot)
- installatie zonnepaneel
- materiaal zonnepaneel

ik bel de belastingdienst nog over of dit ook zo werkt als een gedeelte voor boiler en dergelijke wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gr8-jen schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:43:
ik heb geen leningen kunnen vinden die geen eis stellen dat max 75% voor panelen mag worden gebruikt en onder de 5% zitten.
Waarschijnlijk dan toch maar met 2de verbetering de collectoren en boiler kiezen. Volgens mij de beste manier om nog iets rendement te krijgen.

ik zal alles nog een keer doorrekenen hoeveel geld boiler en panelen kosten en hoeveel het per jaar zal opleveren. die vastrecht van gas enzo zijn nog steeds vaste kosten maar mischien kan het nog 30 euro opleveren.

Ik zal de resultaten binnenkort nog posten.

wat ik wel al heb gevonden is dat het volgende bij de belastingdienst is terug te vragenL

- rente op lening (van bouwdepot)
- installatie zonnepaneel
- materiaal zonnepaneel

ik bel de belastingdienst nog over of dit ook zo werkt als een gedeelte voor boiler en dergelijke wordt gebruikt.
een zonneboiler is meestal niet de beste om terug te verdienen, dat gaat een stuk beter met pv panelen.
(helaas is dat zo., hoe zeer het me ook spijt.)
een combi maken van een zonneboiler + pvpanelen is toch niet al te dom.
er is namelijk meer als alleen terug verdienen, lage maandlasten ow wat is dat lekker.
1x geld uitgeven doet 1x pijn, elke maand betalen doet elke maand pijn. >:)
en als je dan stroom over hebt, fakkel het af in de boiler in de winter.
een simpel verwarmings-element er in is niet de kosten. ;)

kijk eens naar dit systeem gewoon voor de leuk:
http://www.hrsolar.nl/pro...6-m2-pv-formaat-collector
vind het zelf wel mooi. (een stuk mooier als ik heb ;) )

maar je wil lenen, en dan vallen voor de eerste tijd de voordeeltjes weg, want je moet nog terug betalen.
hou er ook even rekening mee, dat als je pv op je dak legt, het wel even kan duren voordat de rekening ook is aangepast op je nieuwe gebruik. (dit kan zelfs 2 jaar duren voordat echt alles weer normaal loopt, maar dan is het wel erg afhankelijk van momenten waar op het 1 en ander gebeurd.
en sommige leveranciers blijven maar gewoon standaard het maand bedrag verhogen, je krijgt het wel terug maar moet het wel steeds voorschieten.)

edit:
ik was het hele voorschieten voor de leveranciers erg beu.
ik ben geen bank zonder rente. koekoek koekoek.... :?
betaal voortaan gewoon achteraf per jaar. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-05-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
uiteindelijk ga ik denk ik toch maar voor zelf geld er in stoppen.
btw op arbeid is alleen aftrekbaar bij de zonnepanelen niet voor de boilers.
btw op materiaal is alleen aftrekbaar bij de zonnepanelen niet voor de boilers.
beide antwoorden kreeg ik na een paar keer te worden doorverbonden.

De vraag of rente aftrekbaar was op het bouwdepot als het niet alleen op zonnepanelen was zo moeilijk dat ik dit schriftelijk moest op sturen en dan zou ik binnen 2 maanden antwoord krijgen. aangezien de grootste opbrengst volgens mij in juni, juli en augustus vallen lijkt het mij slim om voor juli die panelen te hebben liggen. Die boiler laat ik even varen.

nu nog alle offertes krijgen van leveranciers. Iemand nog goede ervaringen met leveranciers die leveren in zuid holland?

EDIT:

Die bloiler laat ik varen omdat ik na een week nog geen offerte krijg van bedrijven. als ze niet snel kunnen reageren als ze geld kunnen verdienen zullen ze al zeker niet snel komen voor garantie...

[ Voor 11% gewijzigd door gr8-jen op 22-05-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ter info

Momenteel ga ik voor 10 zonnepanelen die samen 2700 wp opleveren. Meer passen niet als ik ooit nog een boiler wil als ze het wel aantrekkelijk maken.

Deze panelen hebben een hoge fillfactor en meer dan 10 jaar garantie. En dan zonder een constructie dat je verzekerd ben via de leverancier die niets meer waard is als deze failliet gaat omdat de premie niet wordt betaald.

Ook is de vermindering van vermogen niet zo hoog als de panelen warmer worden in de zomer.

Hopelijk heeft iemand nog iets aan deze info als ze zelf zoeken naar zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat Rick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05-2024
De duurzaamheidslening hoeft niet voor 2 maatregelen gebruikt te worden, en is in rente slechts 1,6%, en aftrekbaar. Hoe mooi en goedkoop wil je het hebben? :-)
Het moet alleen in je gemeente toegepast worden. Bij mijn gemeente val ik helaas terug op die energiebespaarlening van 2,2%

https://svn.nl/particulie...Duurzaamheidslening/pag/1

[ Voor 21% gewijzigd door Pat Rick op 30-10-2017 09:28 ]

Pagina: 1