Welke videokaart kopen op dit moment voor adobe premier

Pagina: 1
Acties:

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik zoek een?
Videokaart voor videobewerking. Adobe premier 6 om precies te zijn. Ik heb echt heel veel gelezen over CUDA en kaartjes, maar ik heb even geen overzicht meer welke kaart ik nu op dit moment het beste nieuw kan kopen. Ik lees bijvoorbeeld dat een GTX 770 of 760 prima is, maar die zijn nog amper te koop. Wellicht verouderd kaartje? Ik lees dat de GTX 960 eigenlijk niet beter is dan een 760 voor videobewerking.

Ik hoop dat iemand hier iets zinngs over kan zeggen. Dus ik weet eigenlijk wel welke kaartjes geschikt zijn. Maar qua prijs kwaliteit weet ik niet precies welke ik nu op dit moment het beste kan kopen.

Het systeem wat ik hieronder heb neergezet, dat gebruik ik nu al ruim een jaar zo. Werkt prima eigenlijk. Totdat ik met mijn nieuwe Panasonic GH4 ook 4K beelden ben gaan verwerken. Nu merk ik dat de computer er moeite mee heeft en de rendertijden zijn belachelijk hoog geworden.

Wat is je budget?
ik denk dat het budget zo rond de 200 euro zit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag gebruik maken van CUDA, dus een Nvidia kaartje moet het uiteraard worden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is het systeem wat ik nu heb draaien
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 317,50€ 317,50
1Asus Z87-K€ 104,95€ 104,95
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,23€ 152,46
1Cooler Master N300 (Closed)€ 31,95€ 31,95
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 562,65€ 562,65
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9B Blue€ 59,-€ 59,-
1XFX Pro 550W€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX 3K SSD 2.5" 120GB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.303,51

Ik ga verder ook m'n geheugen uitbreiden. Ik denk dat ik gewoon dezelfde kaartjes erin prik. Wellicht dat iemand nog iets zinnigs kan zeggen over de harde schijven, voor het wegschrijven van data. Dat schijnt ook wel eens een bottleneck te kunnen zijn.

alvast bedankt voor de tijd O+

-- Mx-Generætion --

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

De 770 is inderdaad moeilijk te verkrijgen. Een beetje ver weg, maar dit lijkt me wel prima.

Anders kan je altijd nog op deze link klikken :).

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt nu idd geen versnelling in pr pro.

Pr pro cs 6 is cuda only, dus idd nvidia.

Zelf weet ik uit ervaring dat bijv. Een gtx 670 prima werkt. Laats ook toevallig gh4 clipje ge-edit, leek goed te gaan. Een 670 is 2dehands goedkoop te scoren.

Als je 4k edit dan bestaat er mogelijk misschien kans dat als je maar genoeg gpu versnelde effecten gebruikt je door de 2gb grens heen gaat en dat is wel een probleem dan.

Je zou het op safe kunnen spelen en bijv een 670 met 4gb kunnen zoeken..

Vergeet niet de naam van je kaart in de cuda_supported.txt toe te voegen!

Werken van een ssd is altijd fijn maar als waar je mee werkt flink gecomprimeerd is, en dus een relatief lage datarate heeft, dan hoef je je niet heel veel zorgen te maken over de storage.

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 18-05-2015 13:13 ]

specs

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Je hebt een CUDA kaart nodig (nvidia dus) met minimaal 1gb eigen ram, DDR3 of (beter) DDR5.

Een rijtje kaarten met geschikt/ongeschikt:
http://www.studio1product...cles/NVidia-GPU-Chart.htm

Verder zorgen voor de correcte drivers, en nog een hoop leesvoer (Engels):
http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm

Vervolgstappen in het kort (Engels):

In the folder "Program Files " "Adobe" "Premiere CS6" open the text file called cuda_supported_cards.txt.

Add your card to the list and hopefully it works.

Open a new session of Premiere, Goto "Project Settings" "General" and under Video Rendering and Playback "Mercury Playback Engine GPU Acceleration" should show as active.

• Mx-KAEY
@dragon2 al dat leesvoer heb ik al doorgenomen en ben ik zeker van op de hoogte.

@maratropa denk je dat de 670 gewoon voldoende is voor mij?

Want ik twijfel nu een beetje over een nieuwe 960 of een oudere tweede handse kaart. Aangezien de oudere meer cuda cores en bandbreedte hebben.

Wat mij bezig houdt is simpelweg, wat is de beste keus nu in mei 2015 :)

-- Mx-Generætion --

• maratropa
  • Niet online
Ik denk dat een "normale" 670 al prima is, maar ik zal straks voor de grap eens een gh4 clipje exporteren met wat effecten er op om te kijken wat het vram gebruik is, ben ook wel benieuwd.

Maat wat zijn gangbare effecten die je toepast en waar exporteer je naar?

Je zoekt idd vram bandbreedte en cores en die zijn 2de hands veel goedkoper

specs

• Mx-KAEY
Dat zou top zijn! Ik bewerk 4k beelden naar full HD h.264 en dan gebruik ik vaak fade in en out van beelden en ook kleuren corrector threeway bijvoorbeeld meerdere beelden overelkaar heen. Dat soort dingen meestal.

Redelijk duidelijk verhaal... Ik ga eens snuffelen voor een 670, 680, 760 of 770 of iets dergelijks... Liefst met 4 gig idd, maar lijkt me niet essentieel?

-- Mx-Generætion --

• maratropa
  • Niet online
Mx-KAEY schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:39:
Dat zou top zijn! Ik bewerk 4k beelden naar full HD h.264 en dan gebruik ik vaak fade in en out van beelden en ook kleuren corrector threeway bijvoorbeeld meerdere beelden overelkaar heen. Dat soort dingen meestal.

Redelijk duidelijk verhaal... Ik ga eens snuffelen voor een 670, 680, 760 of 770 of iets dergelijks... Liefst met 4 gig idd, maar lijkt me niet essentieel?
Ik heb ff snel voor je getest; 4K timeline/sequence met GH4 source, export naar 1080p; let op wel in Pr pro CC

Qua ram, ik had 3 lagen 4K materiaal nodig met op elk een adjustment (2- 3 way en brightness/contrast op 1) plus nog 1 a 2 gaussian blurs en een sharpen op de lagen EN een aantal dip to blacks en cross dissolves om het VRAM richting de 1700 á 1900 MB te brengen.

Als ik je zo hoor zul je eerder 2 lagen gebruiken met een dissolve en beide lagen met wat 3 way adjustment ofzo, dan zie ik hier max 1500MB ofzo.

Daarbij, in het eerste geval stapel je zo veel gpu effects op elkaar dat in mijn geval mijn 670 op 100% aan het werk is terwijl mijn 6 core 3930k op 4,6ghz niet meer vol benut wordt. Feitelijk bottlenecked de GPU dan de cpu. Dat is met 2 lagen en minder effecten veel minder het geval en dan is de boel meer in balans.

Dan moet ik wel zeggen dat ondanks dat, je in dat geval nog steeds gigantisch veel sneller bent dan als je alle effecten op de cpu laat renderen. In het zware geval is exporteren MET gpu bij mij zo 8x sneller dan met alleen de cpu dus jij zou met een 670 erin zo tot 10x snellere export tijden kunnen verwachten.(Zo lang er effecten gerenderd moeten worden natuurlijk, maar als je over de hele tijdlijn een adjustment effect zoals 3way gooit is dat ook zo) Geen slechte upgrade voor 100 piek. :)

Ook in de viewports tijdens het editen zul je veel verschil merken; Je preview is veel soepeler en je cpu doet minder. De 670 trekt dan het 3 lagen volgeflikkerd met effecten voorbeeld nog best goed.

Iig, gtx 670 2gb lijkt prima te voldoen en ik weet uit ervaring dat hij ook met Pr pro 6 goed werkt.

Voor 200 staat er ook een 770 4GB op V&A, voor als je ambities hebt om echt los te gaan met effecten en wel echt vaak met 3 of meer lagen gaat werken oid. :)

Het blijft lastig om in iemands workflow en gebruik te kijken..

GTX 580 is trouwens ook een sterke kaart maar dan moet je wel de 3GB vinden en die zie je niet zo vaak. Plus de vraag is wanneer NVIDIA ze uit hun standaard drivers gaat smijten.

Maar als je nu maar 8GB hebt kun je misschient beter een 670 scoren en voor die andere 100 ram halen..

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 18-05-2015 19:16 ]

specs

• Mx-KAEY
Maratropa, ik vind je een held! Super bedankt voor je uitgebreide test en verhaal :) Ik heb inmiddels extra ram besteld en een extra ssd om van ssd naar ssd weg te schrijven, dat zou het snelst moeten zijn :D

Wat betreft videokaartje, ik ben nu in contact met iemand voor 760 4GB. Op zich is dus een 2GB ook meer dan zat... Probeer het zo rond de 170 euro voor elkaar te krijgen. heb niet echt een 670 kunnen vinden, maar ga er ook naar kijken. Want die verschillen niet echt met elkaar...

Het is iig zoiezo zonde om voor een 960 of iets dergelijks te gaan, of voor een nieuwe budget kaart. Een gouwe ouwe is dus de betere keus! Bedankt voor het helpen om tot deze conclusie te komen. Mocht je een keer hulp nodig hebben met je gh4 of editing kan je me altijd pb'en ;)

-- Mx-Generætion --

• maratropa
  • Niet online
Np, ik was eigenlijk ook wel benieuwd wat de load op m'n 670 met 4K materiaal zou zijn. Ik edit niet zo gek veel en dan vooral HD materiaal.

Een 760 heeft ook een 256bit bus en lijkt idd niet veel trager dan een 670, misschien ook prima idd.
Dit is een mooie lijst om kaarten op een CUDA power te kunnen vergelijken. (wel 3d render software dus iets anders maar toch handig voor het idee)

specs

• Mx-KAEY
Tweedehands zitten de 770 2gb en de 760 4gb niet echt uitelkaar... Weet niet precies wat wijsheid is hierin... Denk dat de 770 2gb interessanter is, omdat jij al zei dat de Vram nauwelijk boven de 2gig gaat uitkomen. Gaat een van deze twee kaarten worden denk ik. Een 670 is eigenlijk niet meer te vinden op MP of V&A (in de regio Amsterdam)

-- Mx-Generætion --

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
V&A aangeboden: EVGA GeForce GTX 670 4GB Superclocked

Van een goed beoordeelde tweaker die het ook gewoon verzend!

• Mx-KAEY
Ik ken het merk EVGA helemaal niet.Maar zie het wel vaak voorbij komen. Wat kan ik daarvan verwachten?

-- Mx-Generætion --

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
EVGA is over het algemeen een prima merk, alleen met de 970 hebben ze wat steekjes laten vallen vind ik...

Maar dat model (Superclocked) heeft een op de reference versie gebaseerde koeler, en die zijn vaak niet stil te noemen.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Mx-KAEY
Thanks voor je reactie Joris.

ik ben nog steeds in de range 670, 680, 760, 770 aan het kijken naar kaartjes... Kijken met wie ik een deal kan maken :) Valt me op dat die kaarten nog wel wat opleveren zeg...

-- Mx-Generætion --

• Mx-KAEY
maratropa schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:35:
Np, ik was eigenlijk ook wel benieuwd wat de load op m'n 670 met 4K materiaal zou zijn. Ik edit niet zo gek veel en dan vooral HD materiaal.

Een 760 heeft ook een 256bit bus en lijkt idd niet veel trager dan een 670, misschien ook prima idd.
Dit is een mooie lijst om kaarten op een CUDA power te kunnen vergelijken. (wel 3d render software dus iets anders maar toch handig voor het idee)
Uiteindelijk een 770 4gb gescoord voor rond het budget. Ik viend helemaal mooi :+ Bedankt allemaal voor de tips, hoop dat mensen nog wat hebben aan dit topic later

-- Mx-Generætion --

Pagina: 1