Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Stel je werkt een klein jaar voor een detachering en je verdiend bedrag X en je hebt een vast contract.
Andere bedrijven benaderen je en je kan er 200/300 euro meer verdienen met voor de rest dezelfde voorwaarden.

Je zit bij een klant als enige van de desbetreffende detacheringspartij en de klant is erg tevreden over je. Dit betekend dat de klant je graag wil blijven huren van de detacheringspartij maar je kan ergens anders 200/300 meer verdienen. Op een gegeven moment zal je je werkgever moeten aangeven dat je een verbeterende aanbieding hebt gekregen. Uit ervaring weet ik dat een detacheringspartij vaak met een tegenbod komt om je te behouden… Alleen de vraag is hoe zou jij dit overbrengen naar je werkgever zonder dat je een verkeerde verstandshouding krijgt met je werkgever.

Ik zie uit naar jullie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-09 18:11
Op het moment dat je een goed voorstel hebt van een ander bedrijf, kun je dit aangeven bij huidige detacheerder. Dan leg je uit dat je het een net voorstel vindt en sterk over nadenkt om een overstap te maken, om reden X, Y en Z.

Je merkt dan aan de reactie van de detacheerder wat ze hiermee doen. Toen ik van consultancy A naar B ging werd mij gevraagd of "ze nog iets konden doen om mij te behouden" (lees: wat ik extra wilde verdienen). Belangrijk is om gewoon rustig en zakelijk te blijven, want voor jou is dat uiteraard spannend maar zo'n bedrijf ziet talloze mensen komen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
_vision schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:38:
Op het moment dat je een goed voorstel hebt van een ander bedrijf, kun je dit aangeven bij huidige detacheerder. Dan leg je uit dat je het een net voorstel vindt en sterk over nadenkt om een overstap te maken, om reden X, Y en Z.

Je merkt dan aan de reactie van de detacheerder wat ze hiermee doen. Toen ik van consultancy A naar B ging werd mij gevraagd of "ze nog iets konden doen om mij te behouden" (lees: wat ik extra wilde verdienen). Belangrijk is om gewoon rustig en zakelijk te blijven, want voor jou is dat uiteraard spannend maar zo'n bedrijf ziet talloze mensen komen en gaan.
Klopt, maar in je achterhoofd weet je dat ze X per maand verdienen en dat daar bewijze van wel een tegemoetkoming in kan zitten om je te behouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

supra_indo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:28:
Stel je werkt een klein jaar voor een detachering en je verdiend bedrag X en je hebt een vast contract.
Andere bedrijven benaderen je en je kan er 200/300 euro meer verdienen met voor de rest dezelfde voorwaarden.

Je zit bij een klant als enige van de desbetreffende detacheringspartij en de klant is erg tevreden over je. Dit betekend dat de klant je graag wil blijven huren van de detacheringspartij maar je kan ergens anders 200/300 meer verdienen. Op een gegeven moment zal je je werkgever moeten aangeven dat je een verbeterende aanbieding hebt gekregen. Uit ervaring weet ik dat een detacheringspartij vaak met een tegenbod komt om je te behouden… Alleen de vraag is hoe zou jij dit overbrengen naar je werkgever zonder dat je een verkeerde verstandshouding krijgt met je werkgever.

Ik zie uit naar jullie reacties :)
Ik vind dit persoonlijk een matige manier van onderhandelen. Je kunt ook gewoon aangeven dat je graag een stap wilt maken in salaris en dat moet je dan onderbouwen met grotere verantwoordelijkheid of een uitgebreider takenpakket. Dat andere aanbod is misschien een troef die je kunt uitspelen als je niet krijgt wat je wilt. Je moet die troef naar mijn mening ook alleen spelen als je daadwerkelijk bereid bent om weg te gaan als je geen resultaat krijgt.

Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het niet zo cool als je dat nodig hebt om een hoger salaris te verkrijgen. Als een werkgever pas met een beter bod komt als je echt weggaat, dan is het IMO te laat en dan is de werkrelatie al mogelijk redelijk geschaad.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 18-05-2015 09:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
JvS schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:48:
[...]

Ik vind dit persoonlijk een matige manier van onderhandelen. Je kunt ook gewoon aangeven dat je graag een stap wilt maken in salaris en dat moet je dan onderbouwen met grotere verantwoordelijkheid of een uitgebreider takenpakket. Dat andere aanbod is misschien een troef die je kunt uitspelen als je niet krijgt wat je wilt. Je moet die troef naar mijn mening ook alleen spelen als je daadwerkelijk bereid bent om weg te gaan als je geen resultaat krijgt.

Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het niet zo cool als je dat nodig hebt om een hoger salaris te verkrijgen. Als een werkgever pas met een beter bod komt als je echt weggaat, dan is het IMO te laat en dan is de werkrelatie al mogelijk redelijk geschaad.
Het gaat in deze niet om het uitlokken van een salaris verhoging. Maar er is natuurlijk een kans aanwezig dat ze je willen behouden aangezien de klant tevreden is en ze er geen verlies op zullen maken... Het gaat hier om een real situatie en niet om iets te verzinnen

[ Voor 3% gewijzigd door H8M3CuzUaintM3 op 18-05-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
supra_indo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:51:
[...]

Het gaat in deze niet om het uitlokken van een salaris verhoging. Maar er is natuurlijk een kans aanwezig dat ze je willen behouden aangezien de klant tevreden is en ze er geen verlies op zullen maken... Het gaat hier om een real situatie en niet om iets te verzinnen
Wat wil je dan bereiken, dus wat is eigenlijk je vraag?

Wil je overstappen, dan doe je dat puur voor het geld aangezien de rest van de voorwaardes gelijk zijn?
Wil je blijven en meer verdienen dan zul je dat moeten onderhandelen, en ga je dan gebruik maken van het feit dat je ergens anders meer kan verdienen?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
Oogje schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:55:
[...]

Wat wil je dan bereiken, dus wat is eigenlijk je vraag?

Wil je overstappen, dan doe je dat puur voor het geld aangezien de rest van de voorwaardes gelijk zijn?
Wil je blijven en meer verdienen dan zul je dat moeten onderhandelen, en ga je dan gebruik maken van het feit dat je ergens anders meer kan verdienen?
Als ik de overstap maak zonder een positief resultaat bij mijn huidige werkgever zal ik inderdaad de overstap maken op finanicieel gebied. De werkzaamheden zullen nagenoeg hetzelfde zijn namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 16:52
Het hangt ook een beetje van de werkgever af. Ik ken werkgevers die best goede voorwaarden hebben en nooit "wat doen" om je te behouden als je met een ander aanbod kwam. Toen ik daar bij een manager eens op doorvroeg vertelde hij me dat hun ervaring is dat medewerkers die met aanbiedingen van anderen zwaaien om er wat geld bij te krijgen ook als ze wel wat extra krijgen toch redelijk snel weg zijn. Hun filosofie was dat ze dat budget dan liever gebruiken om loyale medewerkers wat extra's te geven. Praten over geld erbij kon, maar dan met argumenten als extra verantwoordelijkheden / ervaring / hoger tarief etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gras is altijd groener bij de buren..
Ik krijg via linkedin ook wel eens leuke aanbiedingen..
Maar ik weet wat ik nu heb en dat ik plezier heb in mijn werk.
Salaris cq voorwaarden kan altijd wel beter, maar dat is voor mij geen drijfveer meer om over te stappen.
Ik heb het hier naar mijn zin, kan nog doorgroeien qua functies, en ook wel in salaris..
Dan doe ik er maar iets langer over om een X bedrag te verdienen..
Zolang ik de rekeningen kan betalen en wat leuke dingen kan doen van mijn geld gaat werkplezier voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

timag schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:00:
Het hangt ook een beetje van de werkgever af. Ik ken werkgevers die best goede voorwaarden hebben en nooit "wat doen" om je te behouden als je met een ander aanbod kwam. Toen ik daar bij een manager eens op doorvroeg vertelde hij me dat hun ervaring is dat medewerkers die met aanbiedingen van anderen zwaaien om er wat geld bij te krijgen ook als ze wel wat extra krijgen toch redelijk snel weg zijn. Hun filosofie was dat ze dat budget dan liever gebruiken om loyale medewerkers wat extra's te geven. Praten over geld erbij kon, maar dan met argumenten als extra verantwoordelijkheden / ervaring / hoger tarief etc.
Helemaal mee eens. Een werkgever mag best goed betalen, maar als je dat voor elkaar moet krijgen door te dreigen weg te gaan, zou ik daar een naar gevoel aan overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
JvS schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:11:
[...]

Helemaal mee eens. Een werkgever mag best goed betalen, maar als je dat voor elkaar moet krijgen door te dreigen weg te gaan, zou ik daar een naar gevoel aan overhouden.
Dreigen? Een verbeterende aanbieding op financieel gebied is geen dreiging maar een verbetering. Dreigen is iets heel anders... Het gaat mij er puur even om dat ik best bij deze werkgever wil blijven maar het niet op een verkeerde manier wil overbrengen... ;) vandaar de post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dan zou ik helemaal niets over andere aanbiedingen zeggen, maar aangeven dat je een stap in salaris wilt maken, ivm de tevrden klant, goede inzetbaarheid, goede tarieven, grotere verantwoordelijkheiden, etc. etc.

Wat een ander wilt betalen, zou ik 100% achterwege laten, tenzij je bereid bent weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
JvS schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:15:
Dan zou ik helemaal niets over andere aanbiedingen zeggen, maar aangeven dat je een stap in salaris wilt maken, ivm de tevrden klant, goede inzetbaarheid, goede tarieven, grotere verantwoordelijkheiden, etc. etc.

Wat een ander wilt betalen, zou ik 100% achterwege laten, tenzij je bereid bent weg te gaan.
Een aanbieding van 300,00 meer vind ik te serieus om niet bereid te zijn de overstap te maken. Alleen ik ben wel tevreden over mijn huidige project.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die 300 euro bruto of netto?
Als ik uit ga van bruto is dit 160-170 euro netto...
Vertel eens wat je nu verdient, dan kunnen we inschatten of je echt een sprong gaat maken of dat het maar een kleine verbetering is..
300 euro is nogal een verschil wanneer je maar 2000 euro verdient of 4000 euro :)

Ik zou voor 160 euro netto niet zomaar overstappen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ost
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-09 11:06

ost

Persoonlijk zou ik enkel overstappen als je ook een niet-financiele carrière sprong kan maken.
Ik weet niet hoe het in nederland zit maar bruto 200/300 er bij hier in belgie netto, voor mij persoonlijk, niet echt super.
Begrijp me niet verkeerd een financiele stap is leuk, maar je moet je wel opnieuw bewijzen bij je nieuwe werkgever en klant. Bij je huidige heb je dit al gedaan en kan je misschien sneller stijgen naar een andere functie met een beter loon.
Kijk waar je over een aantal jaar wil staan in je carrière en bepaal dan welke werkgever je hier het best kan helpen, je loon volgt dan wel automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het hangt er ook vanaf hoe inwisselbaar je je werkgever vindt en / of hoe loyaal je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
Het betreft 300 bruto.. van 2900-3200.

Aangezien ik op het punt sta een hypotheek te gaan zoeken voor een koopwoning weegt dit voor mij wel degelijk mee.. aangezien ik in de detachering zit heb ik al zeker meer dan 10 klanten gehad dus het bewijzen daarvoor ben ik niet bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
JvS schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:15:

Eens, want hoe je het ook brengt, je gebruikt het feit dat je ergens anders meer kan verdienen in de onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
:)

[ Voor 100% gewijzigd door H8M3CuzUaintM3 op 18-05-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ost
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-09 11:06

ost

supra_indo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:33:

Aangezien ik op het punt sta een hypotheek te gaan zoeken voor een koopwoning weegt dit voor mij wel degelijk mee.. aangezien ik in de detachering zit heb ik al zeker meer dan 10 klanten gehad dus het bewijzen daarvoor ben ik niet bang voor.
In geval van een hypotheek speelt dit zeker mee, vergelijk de andere voorwaarden toch ook even goed.
Ben ook al paar keer geswitched van detacheerder, en wat er op papier net hetzelfde lijkt is in praktijk toch wel net anders.
vb:
Bij schade firma wagen in rekening brengen van een eigen te betalen deel of niet.
Hospitalisatie verzekering voor het ganse gezin en prima dekking tov enkel voor je zelf met basis dekking.
Gsm/internet kosten die deels wel of niet word doorgerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:28:
Is die 300 euro bruto of netto?
Als ik uit ga van bruto is dit 160-170 euro netto...
Vertel eens wat je nu verdient, dan kunnen we inschatten of je echt een sprong gaat maken of dat het maar een kleine verbetering is..
300 euro is nogal een verschil wanneer je maar 2000 euro verdient of 4000 euro :)

Ik zou voor 160 euro netto niet zomaar overstappen.. :)
Het gaat om een verhoging van 10%. Ik mocht willen dat ik dat zomaar als salarisverhoging kreeg.
Natuurlijk is het sowieso een persoonlijke afweging, maar om een kleine 4000 euro op jaarbasis (12 maanden salaris, vakantiegeld, extra pensioengrondslag en extra opbouw sociale zekerheid), zijnde een verhoging van (iets meer dan) 10%, af te doen als een schijntje gaat toch wat ver :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
Laat ik het anders zeggen, ik weet dat ik ergens anders dat bedrag kan verdienen... alleen ben nog niet eens 1 jaar in dienst bij deze partij... de enige reden dat ik het die salaris stap wil maken is vanwege een verhoogde hypotheek aangezien ik dan in een klasse val waar wel interessante huizen in zitten.. en ja ik ben niet bang om de overstap te maken alleen heb ik het wel naar mn zin bij deze klant dus als ik door middel van een indirecte verhoging bij deze partij kan blijven zou alleen maar beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad geen schijntje. Maar het is ook maar 10%.
Hij is nog niet eens een jaar in dienst, zijn evaluatie zal nog komen denk ik en kan hij evt onderhandelen over zijn salaris..

Mijn ervaring is dat zonder functieverandering er 10% niet in zal zitten, maar 4-5% is niet uitzonderlijk bij redelijk tot goed presteren..
Vraag ook gewoon hoe je wel evt die 10% kunt krijgen, bijvoorbeeld door behalen van bepaalde doelstellingen komend halfjaar ofzo.

En als je het perse nodig hebt voor een hypotheek dan kun je evt ook afvragen om dit deel bij te leggen vanuit spaargeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:36
[...]

ZO doe ik het vaak ook, als ik tijdens functioneringsgesprek niet krijg wat ik vind wat ik behoor te verdienen, kijk ik verder. Als ik dan meld dat ik weg ga omdat het salaris stukker hoger is, geef ik ook aan dat ik het tegenbod waardeer maar dat ik mijn keuze gemaakt heb. Ik heb al gemerkt dat bijna alle werkgevers pas dan met een verhoging komen. Ze hebben altijd wel redenen om niet te verhogen. Dat is prima, ze hebben een zakelijk belang te dienen, maar als je dan weg gaat dan hoeven ze niet nog een poging te doen. Too little, too late.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:36
supra_indo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:33:

Besef wel dat je een vast contract nodig hebt, Als je die nu hebt betekend het wel dat je dus even moet wachten om een hypotheek aan te vragen als je gaat switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Lijkt me hoe dan ook niet verstandig om een nieuwe baan te nemen zodat je dan dus een tophypotheek (moet wel een tophypotheek zijn, anders kon deze hypotheek ook wel bij je huidige baan) kan nemen. Wat nu als je niet door je proeftijd komt of de nieuwe werkgever helemaal niets vind of of ...? Voor het aangaan van een hypotheek is een beetje stabiliteit wel zo fijn. Je zit er ten slotte nog 30 jaar aan vast.

Er van uitgaande dat je tevreden bent bij je huidige werkgever vind ik 300 euro bruto per maand persoonlijk ook wel weinig om over te stappen. Ik zou die verhoging liever bij mijn huidige werkgever proberen te realiseren. M.i. kan je ook best bij je huidige werkgever melden dat je huidige salaris blijkbaar niet marktconform is en hier hoef je echt de relatie niet mee op scherp te zetten hoor.

Waarom zou een werkgever nu een onderscheid maken tussen werknemers die een loonsverhoging willen vanwege reden X of reden Y? Voor de werkgever telt maar 1 ding, en dat is of zij vinden of de werknemer het gewenste loon waard is of niet. Ze kunnen hier natuurlijk (volgens jou) een verkeerd beeld bij hebben en indien dat zo is dan dien je ze daarvan te overtuigen, maar waarom zou het verkeerd zijn om een aanbod van een andere werkgever als argument te gebruiken. Het is echt niet zo alsof een werkgever elke maand gaat bekijken of iedereen nog wel een marktconform loon heeft, dus soms mag je ze hier best wel aan herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
muffstuff schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:35:
[...]

Besef wel dat je een vast contract nodig hebt, Als je die nu hebt betekend het wel dat je dus even moet wachten om een hypotheek aan te vragen als je gaat switchen.
Zoals aangegeven, de rest van mijn voorwaarden worden letterlijk overgenomen ;) ik heb een vast contract :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel eens tijdens een functionering gesprek aangegeven dat ik meer wilde verdienen..
Dit was totaal niet mogelijk, vaste loonschalen etc.
Toen eerlijk aangegeven dat wanneer ik niet meer ging verdienen ik iets anders zou zoeken..
Ik verdiende toen ook aantoonbaar te weinig naar mijn kunnen en verantwoordelijkheden.

Toen heeft mijn manager aarde en hemel bewogen om mij toch tegemoet te komen, maar waar ik 300-400 euro erbij wilde hebben kon hij maar 150 euro loskrijgen bij het hoger management.
We zijn altijd open en eerlijk naar elkaar geweest, maar na 4 maanden toch de overstap gemaakt waar ik wel dit bedrag kon verdienen..

En dit heeft echt geen invloed gehad op mijn werkrelatie, ik vind dat je dit soort dingen gewoon kan en mag bespreken..
Je weet dan ook gelijk wat je aan elkaar hebt.
Je hebt immers beide een zakelijk belang..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
Ik kan in alles wat jullie zeggen eigenlijk wel iets vinden en het begrijpbaar maken.

Vooropgesteld is een detacheringspartij niet je laatste werkgever en is de regel van de wet wie niet waagt wie niet wint. Alleen rest nu, wat is de verstandigste manier om dit z.s.m af te kunnen dwingen/aan te geven aangezien ik het liefste bij deze partij blijf maar om tegelijkertijd niet de relatie kapot te maken... bedoel het is toch niet gek als je bij andere partijen 200-300 salaris verhoging kan krijgen dat je dit liever bij je eigen werkgever wilt realiseren als je het naar je zin hebt. Ik denk ook wel dat een werkgever het met oog op een hypotheek zeker wel kan begrijpen...

Hoe zouden jullie dit op gang zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Als je bij je huidige werkgever een salarisverhoging wil zul je met argumenten moeten komen die hout snijden. En dat is niet je hypotheek. Of omdat er een kind op komst is, of de 3e....dat zijn allemaal zaken waar je werkgever niet heel veel boodschap aan heeft.
Maar als je de insteek hebt dat je gezien de zwaarte van je functie en je verantwoordelijkheden toch wel wat meer mag verdienen sta je wat sterker in mijn ogen.

Als je werkgever het daar niet mee eens is, of je geen verhoging wil geven kun je aangeven dat je dan verder gaat kijken. Ik denk zelf niet dat dat een reden is om je alsnog die verhoging te geven.
En dan ingaan op je nieuwe aanbieding en zien of het daar net zo leuk is uiteindelijk als je in huidige baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-06 06:29

hellfire_ultd

Effe checke!

supra_indo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:28:
200 a 300 euro extra is niet de moeite waard om een overstap te maken. Trust me. Je kent je huidige werkgever. Je kent de volgende niet. De kans bestaat bijvoorbeeld dat je de komende vier jaar geen verhoging krijgt, maar dat je bij je huidige werkgever binnen twee jaar al over bod van je nieuwe baas heen bent gegaan, waar je bij de overstap was blijven steken.

Als je van baan wisselt, zorg er dan in de onderhandelingen voor dat je op z'n minst voor de komende drie a vier jaar een mooie salarisverhoging in de wacht sleept. Bonussen en provisieregelingen zijn beloftes die helemaal niets waard zijn, dus die zal je ook in je salariswens mee moeten nemen, anders worden die na anderhalf jaar gewoon weggeharmoniseerd.

Een laatste tip: overleg nooit een salarisstrook. Een werkgever die daarom vraagt, wil jou een zo laag mogelijk aanbod doen, dat toch net wat hoger is dan je huidige voorwaarden. Bijvoorbeeld 200/300 euro.

Doe jezelf een plezier en blijf een paar jaar bij je huidige werkgever. Dat staat veel beter op je CV dan een dienstverband van minder dan een jaar. Doe daarnaast ervaring op in je vakgebied, dan heb je ook een goed argument om je hogere salariswens mee te onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Oogje schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:01:
Als je bij je huidige werkgever een salarisverhoging wil zul je met argumenten moeten komen die hout snijden. En dat is niet je hypotheek. Of omdat er een kind op komst is, of de 3e....dat zijn allemaal zaken waar je werkgever niet heel veel boodschap aan heeft.
Maar als je de insteek hebt dat je gezien de zwaarte van je functie en je verantwoordelijkheden toch wel wat meer mag verdienen sta je wat sterker in mijn ogen.

Als je werkgever het daar niet mee eens is, of je geen verhoging wil geven kun je aangeven dat je dan verder gaat kijken. Ik denk zelf niet dat dat een reden is om je alsnog die verhoging te geven.
En dan ingaan op je nieuwe aanbieding en zien of het daar net zo leuk is uiteindelijk als je in huidige baan.
Ben ik het niet mee eens. Het is voor de werkgever inderdaad niet zo dat een werknemer opeens meer waard is, omdat hij een hypotheek wil gaan sluiten, maar dat neemt niet weg dat dit voor de werknemer wel een goede en logische reden is om te gaan nadenken over zijn huidige loon. Je kunt dit best vermelden, maar je moet het natuurlijk niet als argument beschouwen.

Verder is mijn ervaring dat je dit soort dingen zo zakelijk mogelijk moet afhandelen. Zowel werkgever als werknemer heeft helemaal geen zin in dit soort gesprekken en ze zijn er beide bij gebaat om dit zo snel mogelijk af te handelen. Voor de werkgever tellen maar twee variabelen: 1. is er budget en 2. is zijn inschatting dat de werknemer het hogere loon waard is. Aan de eerste variabele valt hoe dan ook niet te tornen en voor de 2e variabele maakt het vaak geen drol uit met welk argument je komt, want de werkgever heeft deze beslissing vaak toch al van te voren gemaakt aan de hand van zijn onderbuikgevoel (er van uitgaande dat er geen bijzondere omstandigheden zijn die een hoger loon rechtvaardigen).

Volgens mij kan je het beste gewoon een gesprek aanvragen met je manager en van te voren al aangeven dat je het over je contract voorwaarden wil hebben. De werkgever kan dan al vast nadenken over de speelruimte zodat er tijdens het gesprek direct knopen doorgehakt kunnen worden. Indien hier niet uit komt waar je op hoopte, dan moet je daar ook gewoon vrede mee hebben en dan pas een afweging gaan maken hoe je verder gaat.

Je moet je ook beseffen dat er voor een werkgever vaak ook hele goede redenen zijn waarom ze een bod van een andere werkgever niet kunnen evenaren. Dat betekent niet meteen dat de huidige werkgever je probeert te belazeren of te benadelen. Verder spelen er natuurlijk ook nog andere dingen mee (zoals secundaire arbeidsvoorwaarden, reistijd, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik kan me persoonlijk totaal niet vinden in een overstap voor "maar" 10% bruto verhoging; zoals anderen al aangeven, ga je er netto niet heel erg hard op vooruit.

Daarnaast, maar dat kan je vast wel doorrekenen/opzoeken, zal je navenant minder vakantiegeld krijgen (nieuwe regelgevingen in NL), zal een nieuwe werkgever ook een iets hoger bedrag aan premies/pensioen moeten bijleggen voor je.

Er wordt gesteld dat alle voorwaarden verder gelijk zijn maar geldt dat ook voor zaken als ziekte? Niet dat je bij de detacheerder vanaf dag 1 ziek wordt bijbetaald en dat een nieuwe werkgever pas vanaf dag 3 uitbetaald; want 4 dagen ziek op jaarbasis, kost je dan direct anderhalf netto maandsalaris uit eigen zak.

Hoe regelt de nieuwe werkgever reiskosten? Ik hoor ook wel eens "ja, als je nu overstapt, krijg je 15% meer salaris". Totdat ik dat doorreken want nu krijg ik bijvoorbeeld 100% van mijn kilometers vergoed tegen 19ct/km terwijl een nieuwe werkgever bijvoorbeeld een vergoeding heeft op basis van enkele reis (dus maar 50% van de kilometers) of alleen op basis van OV 2e klasse.

Zat zaken die je waarschijnlijk allemaal zelf al weet en op papier hebt maar die ik in het topic niet 1-2-3 kan terugvinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 16:52
MAX3400 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:21:
Daarnaast, maar dat kan je vast wel doorrekenen/opzoeken, zal je navenant minder vakantiegeld krijgen (nieuwe regelgevingen in NL), zal een nieuwe werkgever ook een iets hoger bedrag aan premies/pensioen moeten bijleggen voor je.
Ben met je eens dat je naar het complete plaatje moet kijken maar een algemeen veranderde vakantiegeldregeling in NL had ik gemist. Heb je een bron waar ik meer info kan vinden? Als je de gewijzigde heffingskorting bedoelt, die geldt overal, zowel bij je oude als bij je nieuwe werkgever en heeft niets specifiek met vakantiegeld te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Zelf heb ik ooit mijn ontslagbrief getypt en in een envelop gedaan. Afspraak gemaakt met mijn directeur. Toen ik het gesprek begon legde ik de envelop voor me en vertelde dat hier mijn ontslagbrief in zat. De rest van het gesprek ging redelijk vanzelf. Hij kon me niet meer bieden vanwege vaste loonschalen, etc.. dus heb ik hem de brief gegeven, de hand geschud en bedankt voor de fijne jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

timag schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:35:
[...]

Ben met je eens dat je naar het complete plaatje moet kijken maar een algemeen veranderde vakantiegeldregeling in NL had ik gemist. Heb je een bron waar ik meer info kan vinden?
http://www.wijzeringeldzaken.nl/actueel/vakantiegeld/

Ik heb dit jaar geen duidelijke vergelijking met vorig jaar (bijna mijn hele contract qua primaire voorwaarden is omgegooid) anders had ik later deze week wel iets kunnen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
maniak schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:36:
Zelf heb ik ooit mijn ontslagbrief getypt en in een envelop gedaan. Afspraak gemaakt met mijn directeur. Toen ik het gesprek begon legde ik de envelop voor me en vertelde dat hier mijn ontslagbrief in zat. De rest van het gesprek ging redelijk vanzelf. Hij kon me niet meer bieden vanwege vaste loonschalen, etc.. dus heb ik hem de brief gegeven, de hand geschud en bedankt voor de fijne jaren.
Als je de werkgever hier niet van te voren over een hint geeft lijkt me dit heel onverstandig. Wat probeer je met zoiets dan te bereiken? Indien je ontslag wil nemen heb je geen gesprek nodig, want dan kondig je het gewoon simpelweg aan (lijkt me). Indien je wil onderhandelen dwarsboom je jezelf in deze, want je geeft de werkgever niet de kans om zich voor te bereiden en forceert hem dus min of meer om je te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Praten over loon is echt geen taboe..
Je hoeft echt niet het mes op tafel te leggen, gewoon aangeven wat je wilt en waarom je het wilt..
Gaat een werkgever hier niet in mee of kun je er geen afspraken over maken dan kun je altijd nog je conclusies trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

MAX3400 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:21:
Dat hogere bedrag aan premies/pensioen is alleen maar positief voor de werknemer.
Dat je "navenant minder vakantiegeld" krijgt is pertinente onzin. Als jij 300 euro opslag krijgt, dan krijg je 288 euro meer bruto vakantiegeld.
De nieuwe regels voor het bijzonder tarief veranderen daar geen moer aan en zorgen er ook niet voor dat je opeens minder krijgt na een loonsverhoging.
Het is mogelijk dat je inderdaad netto minder overhoudt als je door de verhoging in een hoger tarief terechtkomt, maar dat heeft niets met nieuwe regels te maken. Die nieuwe regels zijn er alleen maar om te voorkomen dat je achteraf mag bijbetalen vanwege de progressief afbouwende loonheffingskorting.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of de verhoging het "waard" is om over te stappen of niet, dat kunnen we loslaten.
Als ik je reacties lees, krijg ik sterk het idee dat je zoiezo meer wilt verdienen.. of het nu bij de huidige werkgever is of de andere partij.

Nu is het belangrijk, hoe stap je inderdaad die onderhandeling in.
Daarbij is mijn inziens je houding erg belangrijk.

Optie 1:
Ik heb van een andere partij een aanbod gekregen, maar ik vind deze organisatie meer bij mij passen en ik zou hier ook graag willen blijven. Het aanbod is 300-400 hoger, wat adviseren jullie mij om te doen? (Leg de bal bij hen neer)

Optie 2:
In de wandelgangen verneem ik dat collega's met mijn functie/verantwoordelijkheden meer verdienen, kunnen we dit gelijktrekken? (salarisverhoging mogelijk, ja/nee)

Optie 3:
Ik heb een aanbieding van een andere partij gekregen, hij is financieel erg interessant en de werkzaamheden zijn nagenoeg hetzelfde. Omdat ik het hier naar mijn zin heb, wil ik hier wel graag blijven indien dat aanbod word gematched. (Ultimatum).

Er zijn nog meer opties, maar deze liggen mijn inziens het meest voor de hand.

Zorg ervoor dat je ten alle tijden gewoon zakelijk/vriendelijk blijft en laat je intentie om te blijven niet onderbelicht.
Aangezien het een detacheerder betreft (deze vraagt aan de klant een uurtarief voor jou als werknemer) zal deze vaak wel een salarisverhoging toekennen. Want hoe langer jij voor zijn/haar klant werkt hoe meer zij erop verdienen.
Zaak is dit natuurlijk te bewerkstelligen met zo min mogelijk schade in jullie arbeidsrelatie.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappenn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 12:58
muffstuff schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:35:
[...]

Je hebt geen vast contract nodig, intentie verklaring is al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Greencap schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:43:
[...]

Als je de werkgever hier niet van te voren over een hint geeft lijkt me dit heel onverstandig. Wat probeer je met zoiets dan te bereiken? Indien je ontslag wil nemen heb je geen gesprek nodig, want dan kondig je het gewoon simpelweg aan (lijkt me). Indien je wil onderhandelen dwarsboom je jezelf in deze, want je geeft de werkgever niet de kans om zich voor te bereiden en forceert hem dus min of meer om je te laten gaan.
De hint was eenvoudig, de titel van de afspraak... Nu weet ik niet meer precies welke dat was, volgens mij was het in de trend van "Mijn arbeidsvoorwaarden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
:o

[ Voor 99% gewijzigd door H8M3CuzUaintM3 op 18-05-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

supra_indo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:25:
Ik wil alleen wel een salaris overeenkomen zonder te maken afspraken met certificeringen behalen... dit wil ik gewoon uit eigen wil doen. Snap dat sommige mensen nu denken dat het onzin is en dat het realistisch is, maar ik wil het zonder :)
Uit eigen wil certificeren? Je snapt waarschijnlijk wel dat bijna elke werkgever hier wel graag S.M.A.R.T. afspraken over wil maken? Er is dus weinig eigen wil aan, ongeacht of je 200 of 2000 extra gaat verdienen.

Ik "moet" ook certificeren; dit jaar 5 certificaten maar de data van de examens heb ik eigenlijk direct al in mijn hoofd/gepland. Van uitstel komt afstel komt minder positieve beoordeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
MAX3400 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:27:
[...]

Uit eigen wil certificeren? Je snapt waarschijnlijk wel dat bijna elke werkgever hier wel graag S.M.A.R.T. afspraken over wil maken? Er is dus weinig eigen wil aan, ongeacht of je 200 of 2000 extra gaat verdienen.

Ik "moet" ook certificeren; dit jaar 5 certificaten maar de data van de examens heb ik eigenlijk direct al in mijn hoofd/gepland. Van uitstel komt afstel komt minder positieve beoordeling.
Hehe klopt... je hebt ook wel gelijk hoor :p kom er toch niet onderuit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

Ik begrijp niet waarom werkgevers in het geval van (mogelijk) vertrek met een hoger loon aanbod komen. Toen ik bij mijn vorige werkgever opzegde, kwamen ze ook met een aanbod voor een forse salarisverhoging. Ik heb dat niet aangenomen, want ik wilde wat anders. Maar als een werkgever hier eenmaal aan begint, waar zit dan het einde? Blijkbaar wil iemand dan toch wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SvMp schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:51:
[...]

Ik begrijp niet waarom werkgevers in het geval van (mogelijk) vertrek met een hoger loon aanbod komen. Toen ik bij mijn vorige werkgever opzegde, kwamen ze ook met een aanbod voor een forse salarisverhoging. Ik heb dat niet aangenomen, want ik wilde wat anders. Maar als een werkgever hier eenmaal aan begint, waar zit dan het einde? Blijkbaar wil iemand dan toch wel weg.
Interessante statistiek, US-based maar toch:

Afbeeldingslocatie: http://media.careerbliss.com/cms/counteroffer2_stat.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
De meeste werknemers van detacheringsbedrijven zijn vrij goed en het detacheringsbedrijf heeft dan ook het vertrouwen dat ze vrij eenvoudig de werknemer ergens kunnen wegzetten. Ik zou dan ook zeker overwegen om de stap naar ZZP te maken.

Verder zou ik ook iets meer m'n best doen om er iets meer loonsverhoging uit te halen.

Zoals hierboven gezegd... meer salaris aan je huidige werkgever vragen met als reden dat je een ander aanbod hebt zorgt meestal voor verstoorde verstandsverhoudingen. Het is beter om direct een loonsverhoging te vragen, het beste is hier gewoon heel direct in zijn en zeggen dat het belangrijk voor je is. Indien er nee wordt gezegd indien je nadruk legt op het feit dat het belangrijk voor je is, dan kan het goed tijd voor een volgende stap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32
supra_indo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:05:
Laat ik het anders zeggen, ik weet dat ik ergens anders dat bedrag kan verdienen... alleen ben nog niet eens 1 jaar in dienst bij deze partij...
Hoe lang ben je daar in dienst dan? Over het algemeen mag je (indien iedereen tevreden is) toch wel een salarisverhoging verwachten wanneer je een jaar in dienst bent. Als je een beetje goede werkgever hebt zal dat ruim 200 euro zijn en ben je ook tevreden. Tenzij je echt heel kort in dienst bent (minder dan een half jaar) zou ik daar lekker op wachten, heb je nog steeds een leuke werkgever en hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Switchen voor dezelfde functie en max enkele hondeden euros loonsverhoging kan meestal niet uit. Je mist vaak een loonsverhoging bij je huidige werkgever en bij de nieuwe ben je alvast "op de groei" ingeschaald.
Pagina: 1