GTX970M erg slechte performance

Pagina: 1
Acties:

• LiquoriceTwist
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-01 07:52
Een goede n'avond,

Ik heb een paar weken terug een nieuwe laptop gekocht bij het Nederlandse bedrijf BTO. Nu heb ik een probleem met deze laptop en ik weet niet of het aan de hardware, de software of iets anders kan liggen.

De laptop draait erg ondermaats naar mijn mening, een game zoals Team Fortress 2 uit 2007 draait rond de 90 fps, met dips naar de 30-40. Dit zonder enig vreemde settings.

Unreal Engine 4, wat iets meer vraagt van de computer. Draait dan wel weer wat beter, maar heeft dan ook zonder dat er iets op het scherm staat dips naar de 20-30 fps.

Ik draai hier natuurlijk wel op de Nvidia kaart. En niet op de Intel HD kaart. Ik heb benchmarks op internet opgezocht van deze kaart en ik kom er niet eens in de buurt van:

http://www.notebookcheck....ce-GTX-970M.126694.0.html

Graag hoor ik van iemand een oplossing!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Wat is het type laptop?
Wat zijn de overige specs?

Heb je al geprobeerd om de laatste drivers te installeren?

• LiquoriceTwist
BluRay schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:56:
Wat is het type laptop?
Wat zijn de overige specs?

Heb je al geprobeerd om de laatste drivers te installeren?
De specs / Type laptop:

BTO X•BOOK 15CL56 NVIDIA GTX970

Videokaart
15.6 inch Full-HD NON-Glare (1920x1080) / NVIDIA GTX970M-6GB

Processor
Intel® Core™ i7-4700MQ (6M Cache, up to 3.40 GHz) - 47Watt - Quad Core

Geheugen
8GB DDR3L (1600MHz), BTO Selected RAM

Harddisk
1000GB (1TB) 7200rpm 2.5 inch harddisk

Wireless
Intel Wireless-N 7260, single band (2.4GHz, 300 Mbps) + Bluetooth 4.0

En ja, heb ik geprobeerd maar dat heeft echt geen effect. Ook een clean driver install geprobeerd maar dat helpt helaas ook niet.

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 23:45
heb je power options al op performance mode gezet? dit vergeten mensen met een gamelaptop namelijk vaak

• LiquoriceTwist
theuberdude14 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:01:
heb je power options al op performance mode gezet? dit vergeten mensen met een gamelaptop namelijk vaak
Ja, heb ik. High performance staat in dit geval aan.

EDIT: Toegevoegd mijn Furmark score, 1080p preset

http://www.ozone3d.net/gpudb/score.php?which=128846

[ Voor 16% gewijzigd door LiquoriceTwist op 17-05-2015 23:05 ]

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:22
Wat zijn je temperaturen tijdens het testen/gamen? (CPU en GPU)

Als die te hoog worden gaat je laptop nl. throttlen (langzamer draaien zodat de temperatuur lager kan worden)

[ Voor 7% gewijzigd door GromuhlDjun op 18-05-2015 08:40 ]

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-01 18:08
En als bovenstaande aan de hand is, neem even contact op BTO, ze helpen je met alle plezier :) Anders is er altijd nog het [Ervaringen] BTO notebook / laptops topic.

Gamertag for Xbox: R0SSI

• LiquoriceTwist
GromuhlDjun schreef op maandag 18 mei 2015 @ 08:40:
Wat zijn je temperaturen tijdens het testen/gamen? (CPU en GPU)

Als die te hoog worden gaat je laptop nl. throttlen (langzamer draaien zodat de temperatuur lager kan worden)
De gemiddelde temperatuur tijdens het gamen is 50-60 graden. Dus het is geen thermal throttling.

• GromuhlDjun
Nee, dat lijken me extreem goede waarden..... Is het mogelijk om de geïntegreerde videokaart uit te zetten in het BIOS?
Als je enkel op je 970m draait en dan wél goede prestaties hebt, zou dat kunnen betekenen dat je laptop tóch probeert de geïntegreerde kaart te gebruiken tijdens het gamen.

• LiquoriceTwist
GromuhlDjun schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:39:
Nee, dat lijken me extreem goede waarden..... Is het mogelijk om de geïntegreerde videokaart uit te zetten in het BIOS?
Als je enkel op je 970m draait en dan wél goede prestaties hebt, zou dat kunnen betekenen dat je laptop tóch probeert de geïntegreerde kaart te gebruiken tijdens het gamen.
Ik kan in de BIOS de Intel kaart helaas niet uitzetten, heb zelfs geprobeerd om via apparaatbeheer de kaart uit te zetten maar dan lopen mijn games om de een of andere reden op 3-4fps?

Ik vind het gewoon gek, want ik krijg ongeveer 50% qua grafische kracht wanneer ik het vergelijk met benchmarks met dezelfde CPU. Zou het misschien kunnen dat ik te weinig stroom krijg vanuit de powerbrick?

• GromuhlDjun
Dat zou je bijna gaan denken ja. Zeker aangezien de 50-60 graden erop zouden kunnen wijzen dat je GPU nauwelijks gebruikt wordt (anders zou deze wel warmer worden). Kun je ook zien wat de snelheden zijn op het moment dat je gaat gamen? (kan met behulp van bijv. MSI afterburner). Wat het lijkt er gezien de temperaturen en performance op dat je 970m op lagere snelheden draait dan dat zou moeten kunnen.

• LiquoriceTwist
GromuhlDjun schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:12:
Dat zou je bijna gaan denken ja. Zeker aangezien de 50-60 graden erop zouden kunnen wijzen dat je GPU nauwelijks gebruikt wordt (anders zou deze wel warmer worden). Kun je ook zien wat de snelheden zijn op het moment dat je gaat gamen? (kan met behulp van bijv. MSI afterburner). Wat het lijkt er gezien de temperaturen en performance op dat je 970m op lagere snelheden draait dan dat zou moeten kunnen.
Dit is wanneer ik in Unreal Engine 4 bezig ben met werken aan een 3D omgeving:

http://i.imgur.com/IPhFAyH.gif

Het gebruikt wel veel van de GPU, alleen de load wankelt vaak tussen de 80-90% tot de 20-30%.

EDIT: De VDDC is het voltage, correct? Is dat niet aan de lage kant, als ik het zo bekijk?

[ Voor 6% gewijzigd door LiquoriceTwist op 18-05-2015 12:25 ]

• GromuhlDjun
Dat is wel vreemd. De snelheden kloppen wel.
Heb je iets geïnstalleerd wat mogelijk problemen op kan leveren mbt snelheid (norton, desktop widgets/apps, etc.)

[ Voor 18% gewijzigd door GromuhlDjun op 18-05-2015 12:57 ]

• LiquoriceTwist
GromuhlDjun schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:56:
Dat is wel vreemd. De snelheden kloppen wel.
Heb je iets geïnstalleerd wat mogelijk problemen op kan leveren mbt snelheid (norton, desktop widgets/apps, etc.)
Nee niet dat ik weet, ik heb een clean install geprobeerd en het heeft geen effect.

• nick0294
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-01 10:00
GromuhlDjun schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:39:
op bureaublad rechtermuisknop dan zie je nivdia configuratiescherm zoek daar even tussen en selecteer je goede gpu,

heb je wel het netsnoer in?

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Dat is wel een bizar lage Furmark score. Die kan een factor 3 a 4 omhoog.

Heb je al geprobeerd om met een oudere driver te draaien? Dus niet de laatste? En zou je eens met live CD willen booten naar bijvoorbeeld Ubuntu en dan Glmark draaien. Vergelijk ook die waarden even met andere gebruikers met die mobiele kaart. Als je dan wel normale scores haalt kun je een hw probleem uitsluiten. Haal je die in Ubuntu ook niet, dan denk ik dat er iets mis is met de kaart. Heb je ook veel artefacts? Misschien ook v-sync even uitzetten...

Irrelevant by default - rm -rf /

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 09:20

TweakingRens

Dondersteen

Ik had (denk ik) vrijwel hetzelfde. Klik op je batterij icoontje in je taskbar en zet je laptop op high performance, bij mij stond hij op battery saver en de performance was ook ongelofelijk laag.
Never mind, niet goed gelezen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door TweakingRens op 18-05-2015 18:38 ]

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Wat zijn je CPU temps under load?
Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Show me your moves.

• LiquoriceTwist
Koninkje schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:43:
Wat zijn je CPU temps under load?
Dat is mij niet helemaal duidelijk.
CPU temps under load zijn 69c max, dus ik denk niet dat ik last heb van thermal throttling. Anders zou het na een tijdje nog erger worden.
sniek schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:12:
Dat is wel een bizar lage Furmark score. Die kan een factor 3 a 4 omhoog.

Heb je al geprobeerd om met een oudere driver te draaien? Dus niet de laatste? En zou je eens met live CD willen booten naar bijvoorbeeld Ubuntu en dan Glmark draaien. Vergelijk ook die waarden even met andere gebruikers met die mobiele kaart. Als je dan wel normale scores haalt kun je een hw probleem uitsluiten. Haal je die in Ubuntu ook niet, dan denk ik dat er iets mis is met de kaart. Heb je ook veel artefacts? Misschien ook v-sync even uitzetten...
Ik heb V-sync uit, nog geen artefacts gezien in games of 3D-gerelateerde software. Ik zal straks een bootable drive maken en een score opmeten.

Ik heb ook verschillende drivers geprobeerd, de reden waarom ik me vooral zorgen maakte dat er iets mis was met de kaart was omdat ik iemand op internet een potje CS:GO heb zien spelen met dezelfde grafische kaart. (Enige verschil is dat zijn CPU 100 Mhz hoger geclockt is en dat hij 12 GB ipv 8 GB aan DDR3L RAM heeft.) Ik kwam op ongeveer 50% van zijn performance uit met ontzettend veel stuttering. Terwijl hij duidelijk in het filmpje nergens last van had.

Het betreffende filmpje: YouTube: Counter strike : Global Offensive on GTX 970m

[ Voor 68% gewijzigd door LiquoriceTwist op 18-05-2015 20:43 ]

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 13:53

basdej

OutSystems Consultant

Ik gok dat je spel de ingebouwde graka van de CPU gebruikt. Kun je die uitschakelen?

Hoi.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan ook aanzetten dat hij in taakbalk laat zien welke programmas de echte GPU gebruiken. Echter eerder geplaatste plaatje laat zien dat er GPU load is en dat hij op normale snelheid draait.

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Weet het niet zeker, maar ik had eerst met gamen op mijn laptop dat hij altijd de geïntegreerde videokaart pakte. Was eenvoudig verholpen toen met: Rechtermuis op de toepassing en vervolgens -> Grafische kaart... (Iets in deze trant) -> Krachtige videokaart ipv geïntegreerde videokaart.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Als je stuttering hebt zou ik kijken of je Intel RST geïnstalleerd heb of niet.
Dat was voor mij de oplossing.
kijk ook of je met de intel driver update tool drivers kan vinden voor je videokaart e.d.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• LiquoriceTwist
Een kleine update:

Ik heb dus een benchmark van 3DMark gedraaid en daar kwam het volgende uit:

http://www.3dmark.com/compare/3dm11/9826491/3dm11/9541961

De linker score is van mij, de rechter van diegene die de hoogste score heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door LiquoriceTwist op 18-05-2015 23:23 ]

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-01 20:58
LiquoriceTwist schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:19:
Een kleine update:

Ik heb dus een benchmark van 3DMark gedraaid en daar kwam het volgende uit:

http://www.3dmark.com/compare/3dm11/9826491/3dm11/9541961

De linker score is van mij, de rechter van diegene die de hoogste score heeft.
Kan die 10-20% procent performance verschil niet komen uit dat jouw met een harddisk werkt en die ander met een SSD? Laadtijden worden ook voor je GPU korter toch?

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• LiquoriceTwist
Johannes77 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:36:
[...]

Kan die 10-20% procent performance verschil niet komen uit dat jouw met een harddisk werkt en die ander met een SSD? Laadtijden worden ook voor je GPU korter toch?
Wat ik begrepen heb is het enige dat verandert de snelheid van het laden van het level of van de omgeving. De grafische processing of je framerate verandert niet als je een SSD gebruikt.

• Unimproved
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Dat kan ook gewoon aan het model (OC/config) liggen. Dit heeft meer met echte games te maken (TF2 draaide jaren geleden al soepel op m'n x1650 met P4.).

• LiquoriceTwist
Unimproved schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:53:
Dat kan ook gewoon aan het model (OC/config) liggen. Dit heeft meer met echte games te maken (TF2 draaide jaren geleden al soepel op m'n x1650 met P4.).
Ik zal morgen even een video opnemen met shadowplay (dat heeft ongeveer 2 fps impact). Ik vind het daarom ook ontzettend vreemd dat hij moeite heeft, ik speel op een 24-mans server met de map Helltower. Een map die twee jaar terug is toegevoegd. En dan krijg ik zonder enige reden framerate issues.

Zelfde geld voor de 3D animatie software Source Filmmaker. Daar heb ik ook 30-40 fps op. En dat is nog steeds de Source Engine. Een engine uit 2007. Ik snap er gewoon niks van.

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-01 21:53
Hey.
Ik heb al een tijdje de 780m en haal daar hele goede scores in de games die je noem
Zelfs zonder netsnoer( msi laptop). Ik heb er voor een doa gehad. Die deed net als jou. Hij liet spellen wel spelen, maar met een enorm lage frame rate. Door met msi mee te kijken. Kwam ik er achter dat hij slechter deed dan de Intel gpu. Laptop opgeruild en bleek idd dat grafische kaart defect was. Dus ik zou ff bto contacten. Je hoort lekker t spelen. Niet op tweakers je van alles af te vragen :-)

• LiquoriceTwist
Unimproved schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:53:
Bij deze een filmpje met mijn framerate bij Team Fortress 2:

YouTube: TF2 Framerate test
Pagina: 1