Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero Dotus
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 26-11 17:18
Hoi allen,

Omdat ik weer wat meer tijd/zin heb om te gamen de komende tijd, wil ik graag mijn in 2011 gebouwde systeem updaten. De relevante componenten heb ik, indien nog onder 'producten' te vinden, bijgevoegd. Verder heb ik een i5 2500k (miniem overgeklokt), heeft mijn SSD 120 GB aan capaciteit en heb ik daarnaast een 1TB 7200 rpm Samsung Spinpoint harde schijf (waarop ik het merendeel van mijn games zal opslaan).

Mijn streven is om op 1920x1080, minstens High en 60 fps hedendaagse spellen als Dragon Age: Inquisition, GTA V en The Witcher 3 te spelen. Ik wil dit behalen door uiterlijk 400 euro uit te geven.

De videokaart zie ik als de grootste bottleneck. Ik ben van plan om óf de Asus STRIX 970 te kopen, óf de MSI GTX 970 Gaming. Onderzoek op het web wees uit dat in dit geval mijn i5 2500k dan geen bottleneck zou moeten vormen. Minder informatie is echter beschikbaar over de combinatie met mijn moederbord; toentertijd was het al een budgetoptie, en ik vraag me af of het niet te sloom is. Hetzelfde geldt voor mijn RAM, dat wellicht te oud/sloom is voor hedendaagse spellen.

Aan de hand van hetgeen ik zo hier en daar lees lijkt een GTX 970 i.c.m. eventueel verder overklokken van mijn i5 2500k mijn pc in één keer naar het heden te schieten. Klopt deze heuristische gedacht, of zullen mijn moederbord/RAM een significante bottleneck vormen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 06-11 23:58
je processor zou zeker geen bottleneck vormen, ik draai hier een MSI 970 GTX met een i7 920 (wel overclocked naar 3.4ghz).

Games als GTA 5 kan ik prima op 1920x1080 ultra spelen.
Een i5 - 2500k zou dus zeker mee moeten kunnen.

Daarnaast zou je ervoor kunnen kiezen om een grotere SSD aan te schaffen, als je hier budget voor overhebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AenW
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 25-04 14:44
Als je geduldig bent kan je wachten tot AMD nieuwe kaarten uitbrengt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 04-12 14:40
Een GTX 970 moet voldoende zijn om de genoemde games op 1080p high/ultra 60 fps te spelen. Een R9 290 zou ook kunnen en wat goedkoper zijn.

Je zou een maandje kunnen wachten zoals AenW zegt, maar dat zou dan vooral voor jou gevolgen hebben welke prijs je betaalt. Als de R9 390 de GTX 970 het vuur aan de schenen zal leggen, moet Nvidia de prijs wel laten zakken. Ik weet dat je graag nu je games speelt, en de GTX 970 is daar gewoon uitstekend voor, maar ik waarschuw je maar dat een videokaart van dat niveau over een goede maand dus €100 goedkoper kan zijn, kwestie dat je je dan niet genaaid voelt. Met hardware kun je altijd wachten natuurlijk, en uiteindelijk blijven videokaarten nooit zo lang aan de top als je zelf zou willen :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:41
MacPoedel schreef op maandag 18 mei 2015 @ 00:13:
Een GTX 970 moet voldoende zijn om de genoemde games op 1080p high/ultra 60 fps te spelen. Een R9 290 zou ook kunnen en wat goedkoper zijn.

Je zou een maandje kunnen wachten zoals AenW zegt, maar dat zou dan vooral voor jou gevolgen hebben welke prijs je betaalt. Als de R9 390 de GTX 970 het vuur aan de schenen zal leggen, moet Nvidia de prijs wel laten zakken. Ik weet dat je graag nu je games speelt, en de GTX 970 is daar gewoon uitstekend voor, maar ik waarschuw je maar dat een videokaart van dat niveau over een goede maand dus €100 goedkoper kan zijn, kwestie dat je je dan niet genaaid voelt. Met hardware kun je altijd wachten natuurlijk, en uiteindelijk blijven videokaarten nooit zo lang aan de top als je zelf zou willen :).
Ik denk eerder dat de 380 de 970 in de problemen kan brengen(iets sneller en energie zuinige 290). De 390(x) moet volgens bronnen tussen de 980 en titan x zitten.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacPoedel
loki504 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 07:41:
[...]

Ik denk eerder dat de 380 de 970 in de problemen kan brengen(iets sneller en energie zuinige 290). De 390(x) moet volgens bronnen tussen de 980 en titan x zitten.
Als de 390 rond de €400 gaat kosten en qua prestaties tussen de 980 en Titan X in zit, moeten zowel de 970 als de 980 toch in prijs dalen. Een 380 die gebaseerd is op de 290 (en volgens mij niet of nauwelijks zuiniger gaat zijn zonder in prestaties achteruit te gaan), vind ik eigenlijk helemaal niet interessant, en ik denk niet dat AMD die gaat verkopen voor minder dan €250. Je ziet het nu ook al aan de vraag naar GTX 970's, de 290 kost vaak al minder dan €300, is in veel gevallen even snel als de 970 (of sneller indien 1440p) en toch is de 970 veel populairder. Het helpt AMD ook wel niet dat het zo'n problemen heeft/had met GTA V...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero Dotus
Dank allen voor de reacties! Ik was niet geheel op de hoogte van de aankomende release van AMD. Ik zal dat geduldig afwachten; heb tot medio juli toch geen tijd om goed te gamen. Ik wacht de release af, en daarmee hopelijk een prijsverlaging van de 970's (ben meer een Nvidia fan).

Bedankt voor de bevestiging dat het met mijn vertrouwde processor wel snor zit. Weet iemand toevallig of dit ook voor het moederbord en de RAM geldt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Mobo's verouderen nauwelijks en 8GB ram is zat.

Je voeding vind ik spannender, ADATA is volgens mij niet heel geweldig, zelf zou ik dus voor een paar tienen een nieuwe, goede voeding kopen, zoals de 450w of 550w VPF van Antec.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Beetje gokwerk, de R9 290 was ook zo rond die prijs, die geruchten machine is behoorlijk irritant soms, zeker 700 doller voor een videokaart, dat moet wel onzin zijn, hoop ik.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacPoedel
Van dat artikel geloof ik niets, dan prijst AMD zichzelf uit de markt. Videokaarten zoals de GTX Titan X verkopen wel relatief goed, maar helemaal niet zoveel als de GTX 970. Dat artikel suggereert ook dat de R9 380X $400 en de R9 380 $330 zouden kosten, maar dat zijn hoogstwaarschijnlijk heruitgaves van de R9 290X en R9 290, dan zou de 380X duurder zijn dan de 290X nu, dat klopt niet he 8)7 . En het datuurt ook van maart, dat is in videokaartenland een eeuwigheid.

Het is toch al jaren zo dat Nvidia en AMD een top of the line model voor €500-600 uitbrengen en een veel interessantere cut-down variant rond de €400, zoals Nvidia nu ook de GTX 980 en 970 heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:41
Toch mooi dat hun de prijs weten. Terwijl alleen amd de prijs weet. Zelf de winkel die hem pre-ordenen weten de prijs niet. En grote kans dat ze 700 betalen. En dan 200/300 euro terug krijgen. De r9 290 was ook rond de 400/500 dollar(verschild per merk).

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AnonymousWP
  • Registratie: april 2014
  • Niet online

AnonymousWP

Oxygen Updater Administrator

AenW schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:47:
Als je geduldig bent kan je wachten tot AMD nieuwe kaarten uitbrengt!
Dan kan je net zo goed wachten tot 2016 :P. Dan brengt Nvidia zijn Pascal gebaseerde GPU's uit :).

Mod van OnePlus Reddit Discord (/r/oneplus): https://discord.gg/oneplus | Mede-beheerder van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• Hero Dotus
Dank voor de reacties en suggesties allemaal! Al mijn vragen zijn beantwoord :-)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee