Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
Voor m'n werk ben ik op zoek naar een nieuwe laptop die ik eigenlijk ga gebruiken als primaire computer.

Wat ga je met je laptop doen?
Momenteel werk ik op Windows 8.1 en wil dat graag blijven doen (gewenning). Ik ben architect en werk het meeste in 3D CAD software aan mijn ontwerpen, render deze en maak hier presentaties van in grafische programma's: Trimble Sketchup, ArchiCAD, Artlantis Studio, AutoCAD, CorelDraw en Photoshop. Af en toe bewerk ik een gerenderde animatie tot een film. Dat zijn denk ik de meest bepalende / veeleisende programma's. Gamen doe ik nauwelijks, verder films kijken, surfen en in Office werken.

Wat is je budget?
Het liefst maximaal rond de € 2200,- excl. BTW. Als ik voor € 100 een (veel) betere laptop heb dan is dat mogelijk (en zo blijf je bezig 8)7 ).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik werk veel bij externe bedrijven en klanten. De laptop gebruik ik dan om vanaf te werken (productie maken i.c.m. een extern toetsenboard, muis en monitor) en voor presentaties aan opdrachtgevers. Als ik vanaf m'n eigen kantoor werk is de laptop altijd gekoppeld aan twee monitoren en een usb dock met daaraan alle randapparatuur, het is dan m'n primaire computer (desktop replacement).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn oog is gevallen op de Dell M3800 met grofweg de volgende specs (deze is niet aanwezig in de Pricewatch dus ik kan er niet naar linken):
  • Intel Core i7-4712HQ;
  • 15,6-inch UHD-touchbeeldscherm (3.840 x 2.160);
  • 16GB1 DDR3L (1600MHz);
  • Nvidia Quadro K1100M (2 GB GDDR5);
  • Ik koop de 500Gb 2,5-inch HDD erin en zet daar zelf een Minicard SSD bij;
Deze configuratie is nu voor ca. € 1800 excl. BTW te koop en lijkt goed te voldoen aan mijn wensen. Ik heb echter op geen enkele manier een voorkeur voor dit merk, andere merken zijn ook prima. Ik wil gewoon een goeie laptop.

Wat wil je dan eigenlijk van je mede-tweakers? :P
Ik ben erg onbekend op de laptopmarkt. Ik heb zelf zitten zoeken bij bijvoorbeeld HP maar kan daar zo snel niets beters vinden. Ik hoor dus graag van jullie of er betere of gelijkwaardige alternatieven zijn aan de M3800, of dat het überhaupt een slecht idee is!

Concrete vragen
  • Is dit de beste keuze voor mijn wensen en budget?;
  • Ik twijfel tussen de Precision of de XPS laptop. Zijn identiek op de GPU na (Quadro K1100M vs. GeForce GT 750 M) maar scheelt minimaal € 100. Gezien mijn werk lijkt de Quadro de beste keuze?;
  • Ik heb de laptop pas tegen het einde van juni / begin juli nodig, als ik beter even kan wachten op een nieuwe generatie o.i.d. dan is dat mogelijk;
  • Verder aandachtpunten die jullie hebben voor mij hoor ik graag, waardoor mijn dank!;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waar werk je nu op eigenlijk?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
Ik werk nu op een Dell XPS17 (l702x) uit december 2011, deze laptop ga ik verkopen. Qua snelheid is dat in principe nog goed te doen, hoewel ik in 3D programma's en het maken van renderings in nieuwere versies van de software toch wel vrij lang zit te wachten op de GPU (?).
  • Intel Core i7-2670QM
  • 8GB DDR3
  • GeForce GT555M
  • 17,3-inch 1920x1080 scherm
  • 128Gb SSD
  • 500Gb HDD
Wat me vooral stoort is de vormfactor (afmeting) en het gewicht van deze machine. Als ik het geheel incl. compact keyboard en muis in m'n laptoptas frommel zit ik aan 10kg!! Niet echt mobiel meer......