MacBook + Synology = niet vooruit te branden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alles lijkt sneller en vlotter te gaan maar een steeds hinderlijke factor is het benaderen van netwerk shares van mijn Synology DS214 NAS en mijn MacBook Pro (Retina)...

Echt alles is traag. Share openen, Finder's loading indicator blijft maar draaien. Dan eindelijk de content in de Finder. Een gedownloade film openen, een pdf previewen of map uitvouwen resulteert in vastlopers (van software), beachballs of nog meer finder loading indicators. Zelfs een map van een paar mb doet er 5 seconden over om gewist te worden! Of het zien van de nieuwe naam na hernoemen: 7 seconden.

Toegegeven, ik doe het over wifi (enige mogelijkheid these days) maar dit is echt te erg voor woorden. Is er geen manier om de boel te versnellen?
Via cmd+i zie ik dat ik verbonden ben via AFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 19:58
Ok, allereerst even dingen uitsluiten:
- Andere apparaten kunnen wel snel communiceren met de Synology?
- Ander netwerkgebruik (internet / cross-laptop) op de Macbook lukt wel zonder problemen?
- Is de overdracht ook zo traag over het SMB protocol? (om te testen open je finder: CMD + K en dan smb://<ip-van synology>)
- Zelfde vraag als hierboven, is het ook zo traag over het FTP protocol? (finder: CMD + K en dan ftp://<ip-van synology>)
- Is dit probleem altijd al? Heeft het 'ooit' wel goed gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
SMB gaat al een stuk sneller lijkt het... waarom geeft OS X standaard de AFP connectie weer en niet de SMB (in de sidebar van Finder).

Hoewel ik overigens ook zie dat mijn NAS ergens mee bezig is, dat vertraagt natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 19:58
Tja, AFP -> Apple File Protocol.. Ze gebruiken graag hun eigen dingetjes.
Overigens heb ik hier dezelfde opstelling als jij (alleen dan een DS212+) en bij mij werkt het AFP prima.
Als AFP niet werkt, maar SMB zonder problemen draait kun je natuurlijk ook AFP gewoon uitschakelen op je Synology en dus je macbook dwingen over SMB te verbinden, naar mijn weten zit er niets in AFP wat met SMB niet kan (dit weet ik niet zeker, wellicht dat een expert of google hier meer over kan zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 12:40
Je kan het eventueel ook via NFS proberen, dit kan je naar mijn weten inschakelen in de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-07 19:12
Ik gebruik ook mijn Macbook in combinatie met een synology. Ik heb uitgebreide snelheidstests gedaan, waarin ik de verschillende protocollen heb vergeleken qua snelheid, zowel bedraad als draadloos.
De duidelijke winnaar was.... SMB! Duidelijk de traagste was.... AFP. NFS zat er ergens tussen.

Overigens was dit bij oudere versies van OSX niet zo. Volgens mij pas sinds Mavericks is SMB de snelste.

Mijn advies is dus: SMB gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik kan de bovenstaande resultaten bevestigen. Ik haal pakweg 40MB/s via AFP en ruim 80 via SMB op een Mac Pro 2008.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Maar het probleem is als ik AFP uitzet dan werkt TimeMachine niet meer.

Vervolgens maakt Apple het moeilijk om zo eenvoudig mogelijk shares van mijn NAS te mounten (via SMB) elke keer als ik mijn Mac opstart. En geen foutmelding te tonen als de shares niet beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 23:35
iAmRenzo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:53:
Maar het probleem is als ik AFP uitzet dan werkt TimeMachine niet meer.

Vervolgens maakt Apple het moeilijk om zo eenvoudig mogelijk shares van mijn NAS te mounten (via SMB) elke keer als ik mijn Mac opstart. En geen foutmelding te tonen als de shares niet beschikbaar zijn.
Ik heb QNAPs, maar ik vind de SMB ondersteuning in Yosemite teleurstellend. Ik weet niet hoe het met Synology zit, maar ik had last van 'file in use' errors tijdens het moven en copieren van files naar de NAS. Met AFP werkt het wel goed.

Ook erg irritant is het wegvallen van je shares onder favorites in Finder. Je share op je desktop werkt dan weer wel en na iedere reboot. Ook irritant is als je 'hidden' aanvinkt bij login items (om te zorgen dat je shares gemount worden bij opstarten/login) de Finder windows toch oppoppen.

SMB zou het (default ?) protocol zijn onder 10.10 en ook veel sneller zijn dan in Mavericks, maar ik vind het teleurstellend. Ik hou het nog even op AFP.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
loekf2 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:49:
Ik heb QNAPs, maar ik vind de SMB ondersteuning in Yosemite teleurstellend. Ik weet niet hoe het met Synology zit, maar ik had last van 'file in use' errors tijdens het moven en copieren van files naar de NAS. Met AFP werkt het wel goed.

Ook erg irritant is het wegvallen van je shares onder favorites in Finder. Je share op je desktop werkt dan weer wel en na iedere reboot. Ook irritant is als je 'hidden' aanvinkt bij login items (om te zorgen dat je shares gemount worden bij opstarten/login) de Finder windows toch oppoppen.

SMB zou het (default ?) protocol zijn onder 10.10 en ook veel sneller zijn dan in Mavericks, maar ik vind het teleurstellend. Ik hou het nog even op AFP.
Ik herken die dingen inderdaad:
- regelmatig "cannot delete" foutmeldingen via finder (ook via niet-SMB), in de webinterface weer niet.
- Het automatisch mounten in OS X is echt kut, hidden maakt inderdaad niet uit. Ik begrijp niet waarom dit niet netjes kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Zelf heb ik gewoon een script geschreven en dat wordt tijdens het booten geopend. Op die manier krijg ik overigens ook geen Finder vensters te zien tijdens het mounten.

Programma's -> Hulpprogramma's -> Scripteditor

code:
1
2
3
4
5
6
try
delay 10
mount volume "smb://192.168.0.102/Mick"
mount volume "smb://192.168.0.102/Muziek"
mount volume "smb://192.168.0.102/Video"
end try

smb:// kun je uiteraard vervangen door afp:// of nfs://

delay 10 is 10 seconden wachten met het mounten, want ik kreeg vaak een foutmelding omdat het netwerk dan nog niet gereed was als de pc net was opgestart. Dit opslaan als Programma en die toevoegen aan Inloggen in Instellingen. Ik heb hem zelf ook in mijn dock gezet zodat ik altijd weer opnieuw kan verbinden mocht de verbinding zijn verbroken om wat voor reden dan ook. Om het helemaal af te maken kun je zelf een leuk NAS icn googlen (ik heb zelf https://cdn2.iconfinder.c...8-metro-style/512/nas.png), met deze website omzetten naar een Icns (finder ready) icoon en deze downloaden. Van het scriptje een Infovenster ophalen en dan het icoontje helemaal naar linksboven slepen, net onder het rode kruisje.

Heb je verder de laatste versie voor je syno nas? Verder las ik net dan mensen die Encryptie gebruiken (Filevault) performance problemen hebben en dat iemand een enorme performance boost kreeg door alle netwerkdrives te excluden van spotlight.

Overigens: Yosemite gebruikt SMB v3. Het kan zijn dat syno dat nog niet ingebouwd heeft waardoor het mis gaat. Je kunt wel terug switchten naar SMB v1: http://www.macupdate.com/app/mac/50723/smbconf

[ Voor 7% gewijzigd door Mick1990 op 19-05-2015 17:52 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-07 19:12
Ik gebruik AFP ook nog gewoon voor Timemachine.

Mijn netwerkshares mount ik bij opstarten met Controlplane. Dit is een app waarmee je (bijvoorbeeld) afhankelijk van het netwerk waarop je je aanmeldt shares wel of niet kan mounten, Timemachine kan aan- of uitzetten en nog veel meer. Sinds ik dit gebruik heb ik mijn Syno-netwerkshares thuis altijd beschikbaar, en op mijn werk zeurt ie er niet om....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guAsTo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-01 21:30
loekf2 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:49:
[...]

Ik herken je probleem!
Dat hidden werkt vanaf Osx 6 niet goed, bij mij heeft hij nog nooit de schermen weggelaten bij opstarten.
De error met dat file in use is of dat je geen rechten (?!) hebt op de map om aanpassingen te maken is verschrikkelijk irritant!

Maargoed, daar gaat het nu niet over...
Ik heb ook performance problemen gehad met mijn qnap (4bay). Mijn oplossing was onder andere overschakelen naar SMB, maar een degelijke configuratie in je router kan ook helpen. Het goed nalopen of je switches goed zijn (en niet op 100 draaien ipv 1000) dit kan invloed hebben op de doorvoersnelheid als je een accespoint gebruikt als eindpunt (als je rechtstreeks op de router zit is dit niet van toepassing).

Om te controleren of het aan je wifi ligt:
Als je alt indrukt en vervolgens op het wifi icoontje kan je de TX waarde zien, als je bijv. maar 10 of 20 mb/s hebt dan weet je dat je moet gaan zoeken in het wifi verhaal. Als deze gewoon op 300 staat kan je het probleem bij de NAS gaan zoeken (firmware up to date?)

Bij wifi problemen:
Ik heb gemerkt dat de golflengte (mhz) best wel invloed kunnen hebben in bepaalde situaties. Wellicht een onderdeel om een beetje mee te spelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Mick1990 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:45:
code:
1
2
3
4
5
6
try
delay 10
mount volume "smb://192.168.0.102/Mick"
mount volume "smb://192.168.0.102/Muziek"
mount volume "smb://192.168.0.102/Video"
end try
Als de username en password in de keychain staan, word ik dan automatisch aangemeld? of moet ik smb://gebruiker@192... gebruiken? En hoe voer ik dan het wachtwoord in?
En werkt dat gelijk bij afp enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
iAmRenzo schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:24:
[...]

Als de username en password in de keychain staan, word ik dan automatisch aangemeld? of moet ik smb://gebruiker@192... gebruiken? En hoe voer ik dan het wachtwoord in?
En werkt dat gelijk bij afp enzo?
Jup, je wordt dan automatisch aangemeld. Je kunt bijvoorbeeld ook smb://gebruikersnaam:wachtwoord@192.168... gebruiken, maar ik zou het gewoon via keychain doen. Werkt al jaren vlekkeloos bij mij op deze manier. In Scripteditor kun je ook eerst het script testen voordat je er een programma van maakt. Linksboven op dat play knopje drukken. Zorg er dan wel voor dat al je NAS-shares dan verbroken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

pposthoorn

Constructeur

Ik had een dergelijk probleem, weet niet of de oorzaak hetzelfde is maar je kan het altijd proberen.
Mijn setup was een windows 8 pc als 'NAS' met een aantal shared folders en meerdere mac's op het netwerk die deze benaderen.
OS X maakt standaard .DS_Store hidden files aan in elke map. Hier zit info over de map en bestanden in en die leest Finder dan uit. Dit zorgt voor enorm veel requests over het netwerk en kan voor problemen zorgen.

Je kan het aanmaken van deze .DS_Store bestanden in OS X uitzetten voor network shares. Daarna kan je al die bestanden verwijderen van je NAS.
Op internet is te vinden hoe, heb de link nu niet bij de hand.

Bij mij ging ik van 5s wachten per actie (map openen, map terug, bestand openen, kopieren, wat dan ook). Naar nagenoeg instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 17:05
Ik heb het probleem nog niet zo ervaren, maar bedankt voor de tip!

Ik kwam op deze site uit: http://www.greci.cc/?p=10

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Nou, ik heb het script draaien: super fijn!

Enige nadeel: ik kan de shares die nu op mijn desktop staan niet in de devices lijst krijgen in finder! Dat lukte eerder altijd wel maar bij deze niet. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
iAmRenzo schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 16:29:
Nou, ik heb het script draaien: super fijn!

Enige nadeel: ik kan de shares die nu op mijn desktop staan niet in de devices lijst krijgen in finder! Dat lukte eerder altijd wel maar bij deze niet. Zie ik iets over het hoofd?
Sinds Yosemite is het mij nog nooit gelukt om een network share onder devices te krijgen, bij jou lukte dat normaal wel begrijp ik? Je kunt ze overigens wel onder Favorieten plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

pposthoorn

Constructeur

Mooi dat het heet geholpen d:)b

Let er op dat je dit op elke mac in het netwerk doet, anders komen de bestanden vanzelf weer terug ;)
Pagina: 1