Is upgraden zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Al enige tijd hebben wij hier in huis internet van Telfort. Een simpele adsl verbinding van 8 mbits/s up en een kleine 1 mbits/s down. Destijds hebben we voor het instap pakket gekozen omdat een hoger pakket weinig snelheid winst zou opleveren volgens de website van Telfort en omdat we niet vaak thuis zijn.

Nu heeft dat altijd goed gewerkt, maar ik loop tegen de beperkte uploadsnelheid aan. Opzich is het geen probleem om wat langer te wachten, maar voor een paar euro in de maand meer zou dat wachten een stuk worden verkort.

Het enige nadeel is dat wanneer je je snelheid upgrade een jaar later pas mag downgraden. Dat wil zeggen dat wanneer er geen geen toename aan uploadsnelheid plaatsvind ik 12 maanden betaal voor niks. Er wordt namelijk op de website van Telfort nergens een optie geboden om ook de maximale uploadsnelheid te bekijken.

Is er een mogelijkheid om uit te zoeken wat mijn snelheid zo ongeveer zou kunnen zijn? Ik had al gelezen dat 1 mbit/s upload het maximale is op adsl, maar dat er op vdsl al veel meer mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door darkdesign op 17-05-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:04
Of upgrade veel zin heeft kan niemand zeggen, wel kan ik zeggen dat de bestanden die we versturen, in de cloud werken en en nog veel meer worden steeds groter. Je zult dus steeds meer snelheid nodig hebben om dit te willen gebruiken. En wat is nou die paar euro per maand. De kans is groot dat je een snelheidsverhoging krijgt maar niemand geeft er garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vul je postcode en huisnummer even in op onderstaande website:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Dat is een tool van KPN waar alle te verwachten download snelheden voor adsl/vdsl in staan. Als je de resultaten daarvan hier even deelt dan kunnen wij schatten wat voor upload je kan verwachten. En je ziet trouwens ook meteen of er in de komende maanden een upgrade gepland staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Jordyz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:29:
Of upgrade veel zin heeft kan niemand zeggen, wel kan ik zeggen dat de bestanden die we versturen, in de cloud werken en en nog veel meer worden steeds groter. Je zult dus steeds meer snelheid nodig hebben om dit te willen gebruiken. En wat is nou die paar euro per maand. De kans is groot dat je een snelheidsverhoging krijgt maar niemand geeft er garantie op.
Klopt helemaal, die paar euro in de maand is ook niet het probleem. Het is meer de vraag of 1 mbit/s de max is door de gebruikte techniek in de wijkcentrale. Dus dat die sowieso maar 1 m/bits biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
darkdesign schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:35:
[...]

Klopt helemaal, die paar euro in de maand is ook niet het probleem. Het is meer de vraag of 1 mbit/s de max is door de gebruikte techniek in de wijkcentrale. Dus dat die sowieso maar 1 m/bits biedt.
Ja ik begrijp je ook. Niet dat je dadelijk 3 euro extra per maand uitgeeft en je merkt er niks van.
Je wilt dus wel zeker weten dat het tenminste iets omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Satch schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:34:
Vul je postcode en huisnummer even in op onderstaande website:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Dat is een tool van KPN waar alle te verwachten download snelheden voor adsl/vdsl in staan. Als je de resultaten daarvan hier even deelt dan kunnen wij schatten wat voor upload je kan verwachten. En je ziet trouwens ook meteen of er in de komende maanden een upgrade gepland staat.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2dv7xhj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-08 08:16
Je hebt geluk, je zit op een wijkkast met vectoring-support. Telfort biedt VDSL2 aan dus je kunt de maximale uploadsnelheid verwachten die bij je pakket hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Gezien de uitslag heb ik het vermoeden dat je een Vectored VDSL2 verbinding aan kunt vragen. Het ziet er ook naaruit dat je op de VDSL Buitenring aangesloten bent. Er is een goede kans dat je upload snelheid significant gaat verbeteren als je overstapt naar VDSL.

Helaas kunnen wij, net als de KPN, geen 100% garantie geven. Ik zou echter, voor 3 euro meer per maand, graat overstappen van 8 naar 100Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoals degenen boven mij ook zeggen kan je naar alle waarschijnlijkheid gewoon naar het 50 down/5 up pakket van Telfort overstappen en zal je die snelheid ook makkelijk halen. Je kan namelijk nu op een buitenring kast aangesloten worden waardoor je lijnafstand veel korter is en je dus een veel hogere snelheid kan halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
luxan schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:45:
Gezien de uitslag heb ik het vermoeden dat je een Vectored VDSL2 verbinding aan kunt vragen. Het ziet er ook naaruit dat je op de VDSL Buitenring aangesloten bent. Er is een goede kans dat je upload snelheid significant gaat verbeteren als je overstapt naar VDSL.

Helaas kunnen wij, net als de KPN, geen 100% garantie geven. Ik zou echter, voor 3 euro meer per maand, graat overstappen van 8 naar 100Mbps
Dan is voor mij de keuze inderdaad ook snel gemaakt.

Is het dan zo dat het pakket van 8/1 mbit/s op de adsl aansluiting zit, of zit het pakket ook op vdsl maar wordt het geknepen? Want als mijn huidige pakket op adsl zit en ik doe een upgrade naar het hogere pakket wat op vdsl zit, dan lijkt het mij dat ik sowieso ongeacht de snelheid al verschil ga merken. Klopt dat? Een beetje zoals van 3g naar 4g gaan, dat merk je dat het allemaal wat vlotter reageert (ondanks de snelheid).

Overigens is dit waarschijnlijk pas sinds kort zo, want een jaar geleden toen ik het pakket nam was de maximale snelheid op mijn adres iets van 13 mbit/s. Dus ik heb geluk!

[ Voor 8% gewijzigd door darkdesign op 17-05-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Dat kun je als het goed is zien in je modem. Als je naar http://192.168.2.254 gaat en inlogt (standaardwachtwoord is 1234) dan kun je linksbovenin bij Status > xDSL Status zien welk lijntype je hebt. Maak anders even een screenshot, je ziet daar als het goed is al wat je kunt halen mits je nu ook al op VDSL2 bent aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Jordyz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:36:
[...]

Ja ik begrijp je ook. Niet dat je dadelijk 3 euro extra per maand uitgeeft en je merkt er niks van.
Je wilt dus wel zeker weten dat het tenminste iets omhoog gaat.
Hoeveel je exact omhoog gaat is met ADSL altijd een gok helaas omdat de max snelheid nogal afhankelijk is van de kwaliteit van de kabels en de afstand tot de centrale.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
darkdesign schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:52:
[...]

Dan is voor mij de keuze inderdaad ook snel gemaakt.

Is het dan zo dat het pakket van 8/1 mbit/s op de adsl aansluiting zit, of zit het pakket ook op vdsl maar wordt het geknepen? Want als mijn huidige pakket op adsl zit en ik doe een upgrade naar het hogere pakket wat op vdsl zit, dan lijkt het mij dat ik sowieso ongeacht de snelheid al verschil ga merken. Klopt dat? Een beetje zoals van 3g naar 4g gaan, dat merk je dat het allemaal wat vlotter reageert (ondanks de snelheid).
Dat kan ik je vanaf hier niet vertellen, ik kan immers niet zien op wat voor lijnkaart je aangesloten zit. Ik vermoed echter dat je idd nog steeds op een ADSL kaart zit aangesloten en dat ze je verbinding fysiek op een VDSL kaart moeten aansluiten.

Bij het verschil tussen 3G en 4G spelen veel meer factoren mee, zoals het aantal palen in de buurt, de frequentie die gebruikt word en interferentie van andere apparatuur. Hier hebben xDSL verbindingen veel minder last van.

De snelheid op een VDSL verbinding is overigens vaak 'afgeknepen' omdat VDSL met het juiste profiel 100Mbps symetrisch aan kan (dit is echter alleen in optimale condities te realizeren). Je provider knijpt dit vervolgens af op basis van het abonnement dat je afsluit (50/5 zoals Satch voorstelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
DiedB schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:55:
Dat kun je als het goed is zien in je modem. Als je naar http://192.168.2.254 gaat en inlogt (standaardwachtwoord is 1234) dan kun je linksbovenin bij Status > xDSL Status zien welk lijntype je hebt. Maak anders even een screenshot, je ziet daar als het goed is al wat je kunt halen mits je nu ook al op VDSL2 bent aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/qnr5uq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Momenteel zit je op ADSL2. Als je een upgrade doet zul je op VDSL2 overgezet worden. Je kunt helaas op dit moment nog niet de attainable snelheid zien die je in de toekomst gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
DiedB schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:11:
Momenteel zit je op ADSL2. Als je een upgrade doet zul je op VDSL2 overgezet worden. Je kunt helaas op dit moment nog niet de attainable snelheid zien die je in de toekomst gaat halen.
Maar de kans dat ik er op vooruit ga ik zeker aanwezig, toch?

Als de wijziging doorvoer, moet er dan fysiek iets gewijzigd worden door Telfort of kan dat op afstand? Dat heeft namelijk nogal wat invloed op de termijn waarop ik dan iets ga merken natuurlijk :) Als het geen zondag zou zijn vandaag had ik uiteraard telfort even gebeld om te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
darkdesign schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:23:
[...]

Maar de kans dat ik er op vooruit ga ik zeker aanwezig, toch?

Als de wijziging doorvoer, moet er dan fysiek iets gewijzigd worden door Telfort of kan dat op afstand? Dat heeft namelijk nogal wat invloed op de termijn waarop ik dan iets ga merken natuurlijk :) Als het geen zondag zou zijn vandaag had ik uiteraard telfort even gebeld om te informeren.
De kans dat je vooruit gaat is 100%, gezien het feit dat de postcodecheck uitwijst dat er 100Mb VDSL2 op je locatie beschikbaar is. Het betekent enkel dat de lijn aan de andere kant (in de centrale) is aangesloten op een oudere (ADSL2) lijnkaart. Zodra jij 50/5 aanvraagt bij Telfort gaan zij fysiek in de wijkkast jouw lijn aansluiten op een VDSL2 unit. Dit betekent ook dat het even kan duren (gemiddeld twee weken schat ik) voordat de verbinding kan worden omgezet. Heb je nu een Experia Box V8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
DiedB schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:25:
[...]

De kans dat je vooruit gaat is 100%, gezien het feit dat de postcodecheck uitwijst dat er 100Mb VDSL2 op je locatie beschikbaar is. Het betekent enkel dat de lijn aan de andere kant (in de centrale) is aangesloten op een oudere (ADSL2) lijnkaart. Zodra jij 50/5 aanvraagt bij Telfort gaan zij fysiek in de wijkkast jouw lijn aansluiten op een VDSL2 unit. Dit betekent ook dat het even kan duren (gemiddeld twee weken schat ik) voordat de verbinding kan worden omgezet. Heb je nu een Experia Box V8?
Die twee weken is ook nog wel vol te houden. Ik heb inderdaad een Experia Box V8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
darkdesign schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:29:
[...]

Die twee weken is ook nog wel vol te houden. Ik heb inderdaad een Experia Box V8.
Je kunt geluk hebben, je kunt pech hebben, maar lijkt me niet dat het ooit langer dan een maand duurt. Je router is in ieder geval klaar voor VDSL2, dus dat hoeft niet vervangen te worden. Is je bekabeling in huis netjes aangesloten (korte kabel, direct van aansluitpunt naar Experia Box)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
DiedB schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:32:
[...]

Je kunt geluk hebben, je kunt pech hebben, maar lijkt me niet dat het ooit langer dan een maand duurt. Je router is in ieder geval klaar voor VDSL2, dus dat hoeft niet vervangen te worden. Is je bekabeling in huis netjes aangesloten (korte kabel, direct van aansluitpunt naar Experia Box)?
Binnen een maand lijkt mij een redelijk termijn. Wat nog wel kan tegenwerken zijn de kabels hier in huis, wat je al zegt. Dit huis is net na de oorlog gebouwd en ik weet niet wat de kwaliteit van de kabels is. De afstand van de telefoonaansluiting naar de meterkast is slechts 3 meter, dus dat valt wel mee. De modem is daarop aangesloten. Voor de rest hebben wel geen kabels in huis liggen, want alles is aangesloten via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
darkdesign schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:54:
[...]

Binnen een maand lijkt mij een redelijk termijn. Wat nog wel kan tegenwerken zijn de kabels hier in huis, wat je al zegt. Dit huis is net na de oorlog gebouwd en ik weet niet wat de kwaliteit van de kabels is. De afstand van de telefoonaansluiting naar de meterkast is slechts 3 meter, dus dat valt wel mee. De modem is daarop aangesloten. Voor de rest hebben wel geen kabels in huis liggen, want alles is aangesloten via WiFi.
Dan kan er opzich weinig intern verkeerd gaan. Maar je kunt eens naar je provider gaan om te vragen of je niet misschien 1 maand kunt proberen en vervolgens als het goed is gewoon 1 jaar contract afsluiten. Meestal doen ze hier niet zo moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Jordyz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:59:
[...]

Dan kan er opzich weinig intern verkeerd gaan. Maar je kunt eens naar je provider gaan om te vragen of je niet misschien 1 maand kunt proberen en vervolgens als het goed is gewoon 1 jaar contract afsluiten. Meestal doen ze hier niet zo moeilijk over.
Dan ben ik toch benieuwd welke provider hier niet zo moeilijk over doet. De KPN rekent in ieder geval het uurtarief van de monteur netjes door aan de provider. Ik kan mij slecht voorstellen dat ze zitten te wachten op de kosten van twee ritjes van een monteur van naar de centrale en vervolgens naar de straatkast.
Je kunt het natuurlijk altijd proberen maar ik schat de kans op succes in dit geval erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
luxan schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:19:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd welke provider hier niet zo moeilijk over doet. De KPN rekent in ieder geval het uurtarief van de monteur netjes door aan de provider. Ik kan mij slecht voorstellen dat ze zitten te wachten op de kosten van twee ritjes van een monteur van naar de centrale en vervolgens naar de straatkast.
Je kunt het natuurlijk altijd proberen maar ik schat de kans op succes in dit geval erg klein.
Als je er langzamerhand over begint bij providers en er een beetje tactisch over doet dan zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn. En anders zit er niks anders op als het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Ik zou me er geen zorgen over maken. Als de check 100Mb aangeeft zit je heel erg dichtbij een straatkast en traint je modem meestal in op 120 download en 20 upload. Genoeg marge voor wat storing dus. Vervang wel de bekabeling binnenshuis als het kan (vanaf het aansluitpunt van KPN) en zorg dat het zo kort mogelijk is (providers raden minder dan 2 meter aan). Desalniettemin kan 3 meter ook wel, als het maar een goede kabel is (SFTP). De kwaliteit van de KPN-kabels is vrijwel altijd wel prima, de telefoonlijnen zijn geshield door een behoorlijk dikke ommanteling.

Providers doen misschien niet moeilijk over een maand proberen als er enkel een administratieve wijziging nodig is en geen fysieke wijzigingen. Dat is in dit geval inderdaad niet aan de orde.

[ Voor 11% gewijzigd door DiedB op 17-05-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:23
Bij Telfort traint het modem in op 52000/5223 of 55000/5500 afhankelijk op wat voor kast je zit.

Als je een leuke upload wilt kan je overigens ook overstappen naar KPN, hun 50Mb down abbo biedt in de omgebouwde Vectoring gebieden 22Mb upload :)
Pagina: 1