Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Toshiba laptop piept

Pagina: 1
Acties:

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:14
Een heel vaag probleem bij een laptop (Toshiba Satellite L300-29u): hij piept op willekeurige momenten, zie dit filmpje:

[YouTube: https://youtu.be/ONY9AxfjNxI]

De laptop werkt nog prima en start gewoon op.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd/uitgezocht:
- Het is dus volstrekt willekeurig, ene keer paar uur niet, dan weer paar minuten wel, dan weer paar uur wel, etc. Gebruik is gewoon internet/office/etc. Ander user account maakt ook niks uit, ook geen verschil tussen accu/netstroom.
- Het geluid komt echt uit de laptop (bios?), niet uit de speakers (getest door externe speakers aan te sluiten en geluid te dempen, maar dat maakt niks uit).
- 2 uur lang heeft Prime95 gedraaid (CPU en RAM test), temperatuur bleef onder de 50 graden, op dat moment geen piepjes.
- In het Windows logboek staan geen kritieke meldingen, wel een hoop andere meldingen maar geen daarvan is van het moment waarop hij piept.

Opmerking: HD en accu zijn niet meer origineel (WD Black en goedkoopste namaak accu).

Uiteraard ook al veel opgezocht, maar ik krijg dan eigenlijk alleen maar problemen die te maken hebben met opstarten/bios of een kapotte accu....

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door FoxLenny op 17-05-2015 15:30 ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 11:56

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Bij de combinatie van jouw zoekresultaten (o.a. de defecte accu) en de goedkoopste namaak-accu welke je in gebruik hebt zou ik die als eerst eens uitsluiten. Kun je bijvoorbeeld enkele uren op je notebook werken met de accu losgekoppeld, en kijken wat het gepiep dan doet?

• FoxLenny
Bastiaan schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:59:
Bij de combinatie van jouw zoekresultaten (o.a. de defecte accu) en de goedkoopste namaak-accu welke je in gebruik hebt zou ik die als eerst eens uitsluiten. Kun je bijvoorbeeld enkele uren op je notebook werken met de accu losgekoppeld, en kijken wat het gepiep dan doet?
Helaas, accu eruit gehaald en op netstroom gewerkt, maar nog steeds hetzelfde gepiep....

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:11
Heeft de laptop een selftest modus? Die kan je meestal starten door een toets in te drukken tijdens de BIOS POST.
Heb je voor de gein al eens in de BIOS gekeken of er waarschuwing zijn, of dat de systeembeep is uit te schakelen?

Verwacht dat de laptop binnenkort sterft. Zomaar piepen duidt meestal op hardwarefouten. En aangezien Windows prima lijkt te werken is er mogelijk iets mis op het moederbord. En die ga je niet meer vervangen.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
ik ben eens met hierboven

Het grote adblocking topic

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:37

TommieW

Numa numa.

Kan je even de SMART uitlezen en hier een screenshot neerzetten? Niet dat je dan alles weet, maar misschien zegt het iets. Ik kan het geluid moeilijk plaatsen, maar het zou zomaar kunnen dat het de HDD is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Is er een regelmaat te vinden? Ik hoor bijvoorbeeld eerst een lange piep en daarna twee korte.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• FoxLenny
jeroen3 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:56:
Heeft de laptop een selftest modus? Die kan je meestal starten door een toets in te drukken tijdens de BIOS POST.
Heb je voor de gein al eens in de BIOS gekeken of er waarschuwing zijn, of dat de systeembeep is uit te schakelen?

Verwacht dat de laptop binnenkort sterft. Zomaar piepen duidt meestal op hardwarefouten. En aangezien Windows prima lijkt te werken is er mogelijk iets mis op het moederbord. En die ga je niet meer vervangen.
Tijdens opstarten heb ik twee functies, F2 om in BIOS te komen en F12 voor boot volgorde. Het BIOS zelf is ontzettend kaal en niks in te vinden mbt selftest, waarschuwingen, hardwarefouten of geluiden.
Wel ben ik nu een Diagnostics Tool van Toshiba zelf aan het downloaden, zal die zo eens opstarten en mijn bevindingen hier posten.
TommieW schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:04:
Kan je even de SMART uitlezen en hier een screenshot neerzetten? Niet dat je dan alles weet, maar misschien zegt het iets. Ik kan het geluid moeilijk plaatsen, maar het zou zomaar kunnen dat het de HDD is.
Zo te zien alles in orde:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kcYO0z9.png
Mick1990 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:06:Is er een regelmaat te vinden? Ik hoor bijvoorbeeld eerst een lange piep en daarna twee korte.
Helaas niet, het is echt totaal willekeurig. Geen ritme of wat dan ook, je kan echt totaal niet voorspellen wanneer de volgende piep is. Dat kan vrijwel direct na de volgende zijn, een dag later en alles daar tussen in....

EDIT: ik heb de Diagnostics Tool van Toshiba gedownload, maar dat is echt een flutprogramma, kijkt even in 4 seconde of je CPU, RAM en beeldscherm nog werkt 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door FoxLenny op 18-05-2015 08:25 ]

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 17:14

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik vind je Load Cycle Count wel erg hoog moet ik zeggen. Western Digital heeft ooit ergens aangegeven dat als de grens van 300 000 is bereikt de levensduur snel achteruit zal gaan. Nu hoeft dat natuurlijk niet meteen de oorzaak van de piepjes te zijn, maar als er belangrijke data op de HDD staat dan zou ik die sowieso even backuppen.

Je zou voor de grap eens de HDD los kunnen koppelen en kijken of de piepjes dan blijven.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:11
Je kunt de hdd selftests uitvoeren en kijken of het piepen dan toeneemt.
Zie hd senstinel of Western Digital Data Lifeguard Diagnostic.

• FoxLenny
Mick1990 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:00:
Je zou voor de grap eens de HDD los kunnen koppelen en kijken of de piepjes dan blijven.
Alweer even geleden, maar inmiddels een andere HD erin en het piepen is gestopt. Achteraf had ik dit eigenlijk ook wel zelf kunnen bedenken, maar bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:54
FoxLenny schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:49:
[...]

Alweer even geleden, maar inmiddels een andere HD erin en het piepen is gestopt. Achteraf had ik dit eigenlijk ook wel zelf kunnen bedenken, maar bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
Ik heb zelf ook 2 WD Blacks gehad, daar had ik het ook na aankoop. RMA gestuurd en nieuwe gekregen. Het was bij mij overigens meer een schrapend dan piepend geluid, maar inderdaad goed hoorbaar en erg hinderlijk.

Tip: Geen WD Black meer kopen (zou SSHD nemen of SSD).

[ Voor 10% gewijzigd door rr7r op 08-06-2015 14:38 ]

• FoxLenny
rr7r schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:37:
Ik heb zelf ook 2 WD Blacks gehad, daar had ik het ook na aankoop. RMA gestuurd en nieuwe gekregen. Het was bij mij overigens meer een schrapend dan piepend geluid, maar inderdaad goed hoorbaar en erg hinderlijk.

Tip: Geen WD Black meer kopen (zou SSHD nemen of SSD).
Alleen denk ik niet dat ze na 6,5 jaar nog garantie geven :P

En als het mijn eigen laptop was geweest had ik er al lang een SSD in geplaatst ;)
Pagina: 1