Nieuwe computer, geen beeld, geen BIOS piepjes

Pagina: 1
Acties:

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-02 18:03
Gister heb ik van Azerty mijn nieuwe computer ontvangen. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 226,-€ 226,-
1ASRock B85M Pro4€ 64,95€ 64,95
2WD Green WD20EZRX€ 81,51€ 163,02
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 103,-€ 103,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX100 512GB€ 204,90€ 204,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 847,77

Nadat ik hem in elkaar had gezet leek alles goed op te starten. Fans gingen draaien, HD's spinde op etc, echter geen beeld en zelfs geen BIOS piepje. Ik alles nagelopen maar kon niks vinden.

Uiteindelijk met behulp van het internet (en de faq op dit forum) nog een aantal dingen geprobeerd:
- RAM in verschillende poorten of zelfs de RAM volledig verwijderd
- Alles losgehaald behalve stroom, power switch en speaker
- Oude voeding gebruiken
- Moederbord los halen van de kast
- CMOS reset

Echter telkens hetzelfde resultaat. Helaas heb ik geen andere cpu die past (of iemand in de buurt) dus dat kan ik niet proberen.

Ik begin een beetje uit ideeen te raken. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:15
Volgens de CPU support list van jouw moederbord wordt de processor pas ondersteund vanaf BIOS revisie P1.90. Da's een vrij oude versie, released in december 2013, maar het zou kunnen dat ze af-fabriek nog met een oudere versie komen. Vaak kan je een stickertje op de doos of op de BIOS chip vinden met het versienummer zoals door de fabriek afgeleverd. Kan je zo iets vinden?

Verder:
12V 8 of 4-pins connector vlak bij CPU aangesloten met het juiste aansluitkabeltje?
En wellicht even voorzichtig de CPU koeler demonteren en controleren of de pinnen in het CPU socket allemaal nog kaarsrecht overeind staan. Verbogen pinnen kunnen dit soort problemen veroorzaken.

Verwijderd

Crucial komt niet 1 keer voor in de memory support list, ander geheugen liggen om te testen wellicht?
http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Memory

• Martijndoes
vanaalten schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:42:
Volgens de CPU support list van jouw moederbord wordt de processor pas ondersteund vanaf BIOS revisie P1.90. Da's een vrij oude versie, released in december 2013, maar het zou kunnen dat ze af-fabriek nog met een oudere versie komen. Vaak kan je een stickertje op de doos of op de BIOS chip vinden met het versienummer zoals door de fabriek afgeleverd. Kan je zo iets vinden?
Op een stickertje op het moederbord staat p2.10. Dat zou dus voldoende moeten zijn.
Verder:
12V 8 of 4-pins connector vlak bij CPU aangesloten met het juiste aansluitkabeltje?
En wellicht even voorzichtig de CPU koeler demonteren en controleren of de pinnen in het CPU socket allemaal nog kaarsrecht overeind staan. Verbogen pinnen kunnen dit soort problemen veroorzaken.
Ja, er zijn er 8 op het moederbord. Ik heb alle combinaties al geprobeerd. Alle 8, 4 of helemaal niks. Allemaal leverde zelfde resultaat op.

CPU heb ik ook gecontroleerd. Die zag er nog goed uit.
Crucial komt niet 1 keer voor in de memory support list, ander geheugen liggen om te testen wellicht?
http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Memory
Had ik inderdaad vantevoren even moeten controleren, stom! Maar goed aangezien zelfs zonder RAM er geen piepjes komen ga ik er eigenlijk vanuit dat dat niet het probleem is.
Volgens de FAQ (Hangen en Opstartproblemen troubleshooter) zou hij namelijk moeten piepen als je er helemaal geen geheugen in plaatst (zelfs als de CPU brak is)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik zie op de foto's van het mobo zo even geen speakertje, dus tenzij ik niet goed kijk of je een losse erop hebt gezet ga je sowieso nooit piepjes krijgen.

Fixing things to the breaking point...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Welke LED's branden? Is er een PWR_OK, en MEM_OK LED?

• Martijndoes
Ik zie op de foto's van het mobo zo even geen speakertje, dus tenzij ik niet goed kijk of je een losse erop hebt gezet ga je sowieso nooit piepjes krijgen.
Er zit een speaker in de kast, die heb ik aangesloten op de speaker pinnetjes van het mobo. Neem aan dat dat hetzelfde is toch?
Welke LED's branden? Is er een PWR_OK, en MEM_OK LED?
Nee helaas zitten er geen leds op. Er zit 1 ledje in de ethernet poort en die doet het. Verder kan ik geen leds vinden

• vinnie1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-12-2020
Ik zou ff een ander memory setje proberen.
heb je de monitor op een dedicated videokaart aangesloten?

[ Voor 5% gewijzigd door vinnie1 op 17-05-2015 21:49 ]

• Martijndoes
Nee ik heb geen losse videokaart, alleen de integrated videokaart van m'n processor.

Ik zal eens kijken of ik op m'n werk een reepje kan lenen, al denk ik niet dat dat het probleem is.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 07:03
Misschien werkt de speaker zelf niet goed meer of toch niet goed aangesloten. Zeker even de speaker testen op een ander systeem zodat je 100% zeker weet dat deze goed werkt en ook goed is aangesloten.

PC geeft namelijk altijd wel piep(jes) en bij het ontbreken hiervan lijkt mij dat of de speaeker zelf niet goed is of moederbord.

• Martijndoes
De speaker heeft altijd gewerkt, de kast heb ik namelijk hergebruikt van m'n oude systeem en daar nooit problemen mee gehad. Kan m vanavond voor de zekerheid nog eens testen met m'n oude mobo

• Martijndoes
Ik heb het met Azerty besproken en ik ga het moederbord nu terugsturen zodat zij het kunnen onderzoeken.

• vinnie1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-12-2020
Martijndoes schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:19:
Ik heb het met Azerty besproken en ik ga het moederbord nu terugsturen zodat zij het kunnen onderzoeken.
Geen beeld enz met nieuw/ander geheugen erin?
Ik hoor graag wat het probleem dan wel was! Haha
Ben nu wel nieuwschierig! :P

• Martijndoes
Ik heb het moederbord teruggestuurd en daar kwamen ze erachter dat er enkele pinnetjes in de cpu socket verbogen waren. Beetje vreemd aangezien ik daar op een gegeven moment specifiek op gecontroleerd heb maar gezien de goede reputatie van azertty verwacht ik niet dat ze me proberen te naaien.

Anyway, het zit niet erg mee. Toevallig vandaag m'n nieuwe moederbord gekregen. Eerst kaal aangesloten met alleen RAM erin en toen kreeg ik voor het eerst het bios te zien. Vervolgens alle harde schijven etc aangesloten, ik start m weer op, zie een grote vonk beetje onder op het moederbord en begin een lichte branddeur te ruiken. Uiteraard gelijk alles uitgezet, alle kabeltjes gecontroleerd en geprobeerd weer aan te zetten. Echter je raadt t al, geen beeld, geen bios, wederom alleen draaiende fans...

Iemand enig idee wat dit nou weer kan zijn? En of dit nog te fixen valt?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
Geen standoffs op de verkeerde plek onder het moederbord zitten?

• Martijndoes
Lijkt me sterk. M'n oude moederbord inmiddels al weer een paar keer ingebouwd in dezelfde kast en daar geen problemen mee.

Bovendien doet hij ook helemaal niks meer als ik hem volledig uit de kast haal (al kan t natuurlijk dat er iets helemaal stuk is inmiddels)

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Was je vorige moederbord ook een µATX?

Want als dat niet het geval is, dan klopt het dat de afstandsbusjes niet allemaal op dezelfde plek zitten en je die moet verplaatsen. Veelgemaakte fout is dat er nog een "verdwaald" busje achterblijft en er op die manier kortsluiting ontstaat.

[ Voor 76% gewijzigd door r3solution op 22-05-2015 21:54 ]

• Martijndoes
Ja was dezelfde grootte.

Maar kan daardoor m'n hele moederbord stuk zijn?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja die is nu dood. Die vonk is meestal een teken dat er IETS geklapt is.

[ Voor 60% gewijzigd door sebastius op 22-05-2015 22:04 ]

• r3solution
  • Niet online
Martijndoes schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:00:
Ja was dezelfde grootte.

Maar kan daardoor m'n hele moederbord stuk zijn?
Jazeker! Er zitten veel contactpunten onderop een moederbord. Kortsluiting is zo gemaakt op de enorm kleine onderdeeltjes. Er hoeft maar 1 cruciaal klein dingetje stuk te zijn, en je hele systeem kan om zeep zijn. :'(

Verwijderd

Het komt wel eens voor dat bij intel systemen, er gebruik gemaakt moet worden van die rubbertjes die je op de afstandbusjes behoort te leggen. Loop dat even na, anders een ander geheugenreepje om uit te sluiten dat het je geheugen is.

• r3solution
  • Niet online
Kun je anders eens wat foto's posten?

• Martijndoes
Foto's waarvan precies? Aan m'n moederbord is niks te zien namelijk.

• Martijndoes
Nou ik heb hem eindelijk aan de praat. Helaas wederom een nieuw moederbord moeten kopen maar dit keer ging alles goed. Ik was even naar hardware-discounter gegaan in Almere.

Daar ook even gevraagd wat ik wellicht fout deed. Ze vertelden me dat het wel eens voorkomt dat de afstandsbusjes op andere plekken moeten zitten. Als je de afstandsbusjes niet verplaatst naar de juiste plekken voor dat moederbord kan er kortsluiting ontstaan.

Klonk als een logische verklaring aangezien ik dat inderdaad niet gedaan had en ik tevens naar een ander merk moederbord was gegaan. Dit keer dus even gecontroleerd of ze allemaal goed stonden en er moest er inderdaad 1 verplaatst worden.

Duur lesje maar goed dat doe ik geheid nooit meer fout.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

• r3solution
  • Niet online
Martijndoes schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:34:
Nou ik heb hem eindelijk aan de praat. Helaas wederom een nieuw moederbord moeten kopen...

Daar ook even gevraagd wat ik wellicht fout deed. Ze vertelden me dat het wel eens voorkomt dat de afstandsbusjes op andere plekken moeten zitten. Als je de afstandsbusjes niet verplaatst naar de juiste plekken voor dat moederbord kan er kortsluiting ontstaan.

Klonk als een logische verklaring aangezien ik dat inderdaad niet gedaan had en ik tevens naar een ander merk moederbord was gegaan. Dit keer dus even gecontroleerd of ze allemaal goed stonden en er moest er inderdaad 1 verplaatst worden.
Zeer jammer dat je weer een nieuw moederbord hebt moeten kopen. :(

Het verhaal omtrent de afstandsbusjes was je in voorgaande posts al 2x aangereikt. :/

In ieder geval; goed dat je pc het nu wel doet. Enjoy!

[ Voor 62% gewijzigd door r3solution op 23-05-2015 15:45 ]

• Martijndoes
Dat was helaas nadat ik het tweede moederbord al had stukgemaakt
(en eerlijk gezegd had ik jouw verhaal gisteravond niet gelezen...kan t zijn dat je die er later bijgezet hebt? De tweakers ajax update wil nog wel eens vervelend doen daarmee)

• r3solution
  • Niet online
Martijndoes schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 18:36:
Dat was helaas nadat ik het tweede moederbord al had stukgemaakt
(en eerlijk gezegd had ik jouw verhaal gisteravond niet gelezen...kan t zijn dat je die er later bijgezet hebt? De tweakers ajax update wil nog wel eens vervelend doen daarmee)
Ja, dat las ik vanmiddag idd ook terug.

offtopic:
No hard feelings modus: maar ik vond je tamelijk eigenwijs reageren. Omdat je niet te kennen gaf dat je er naar gekeken had. Alles wat je erop zei was; "Dat lijkt me sterk" nadat Nielson je de vraag stelde.
Juist daarom begon ik er later ook nog over om je aan een mogelijke oorzaak te herinneren, en benieuwend naar het antwoord om te kijken of we verder moeten zoeken om het probleem te achterhalen. Daarop heb je zelf nog wel reactie gegeven...maar wederom geen antwoordt wat te kennen gaf dat je het onderzocht had.
Ik heb iig mijn post niet ge-edit.(en btw. de t.net ajax update werkt hier feilloos)

Vooralsnog; ik ben blij dat je pc nu wel werkt. Niks is zo frustrerend als het niet werkt en je effe niet snapt wat er aan de hand is. :-(

[ Voor 18% gewijzigd door r3solution op 23-05-2015 19:09 ]

Pagina: 1