Kast die goed stofdicht is gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ga binnenkort mijn pc (2008/9) weer eens onder handen nemen. Zal zeer waarschijnlijk een Skylake gaan worden met een r9 280x (mee uit huidige pc). SSD en 1 HD. Geen CD/DVD of diskettestation.
Mogelijk in de toekomst een 2e GPU erbij en heel misschien waterkoeling, maar vooral dat laatste is onwaarschijnlijk.

Geen moeilijke eisen dus. Behalve dan dat de kast op de grond komt te staan en mijn konijn graag lekker warm daarnaast ligt. Veel haar en pluisjes dus. Ik moet dus een kast hebben die hermetisch (of zo goed als) afgesloten is. Behalve intake, maar daar moet een filter voor.

Mijn huidige is een Lian-Li pc-60 en hoewel voorzien van 2 stoffilters onderin, komt er toch een hoop stof door kieren e.d. naar binnen. Wie heeft een goed idee? Budget, 50-80euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
lucht compressor kopen en regelmatig schoonmaken. stof komt er altijd toch wel in. een andere optie is je konijn kaal scheren. al kan ik ook wel weer begrijpen dat je dat niet wil:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen een intake kan niet. De warmte moet er juist uit, dus je zult ook een outtake moeten hebben. Wil je warmte effectief afvoeren zul je een zo groot mogelijke luchtstroom door je kast moeten hebben en dat is precies het tegenovergestelde van waar jij om vraagt.

Hoe weet je overigens dat de stof door kieren binnen komt? Stoffilters helpen een hoop, maar vangen lang niet alles. Ik vermoed dan ook dat het stof simpelweg door de filters/intakes naar binnen is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
Zorgen dat de kast niet op de grond staat lijkt me dan de beste oplossing. De vacht van het konijn zal ook statische elektriciteit kunnen opwekken en dat is ook niet goed voor de elektronica. Als het dan toch op de grond moet neem dan een kast waar onderin een aparte horizontale sectie zit met de power supply daarin, de rest in het compartiment daarboven. De meeste stof gaat dan via de power supply, die is minder kritisch en goedkoop te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Overdruk creëren door meer intake fans dan outtake fans toe te passen. Zorg wel voor een goed stoffilter voor de intake fans, de overdrukt voorkomt dat stof door kieren en naden binnenkomt :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik weet niet hoe ver je wilt gaan maar er is/was een kast : http://blog.codinghorror....0b0120a86d6b34970b-pi.jpg

Maar ja die is/was aan de prijs ik weet niet of er ondertussen alternatieven zijn.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

lazybones schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:09:
Zorgen dat de kast niet op de grond staat lijkt me dan de beste oplossing. De vacht van het konijn zal ook statische elektriciteit kunnen opwekken en dat is ook niet goed voor de elektronica. Als het dan toch op de grond moet neem dan een kast waar onderin een aparte horizontale sectie zit met de power supply daarin, de rest in het compartiment daarboven. De meeste stof gaat dan via de power supply, die is minder kritisch en goedkoop te vervangen.
Sinds wanneer is een voeding niet meer in staat om je hele pc heel makkelijk heel snel de nek om te draaien? En sinds wanneer is een goede voeding goedkoop? Juist een voeding wil je zo veel mogelijk schoon houden van stof, omdat die echt goed gekoeld moet worden, en zeker niet heel goed doordachte ontwerpen met trage fans met weinig airflow kunnen kunnen slecht tegen stof, wat de levensduur heel drastisch zal inkorten.

Zelf heb ik een Define R4 als kast, ik vind dat de stoffilters daar erg goed van zijn. Hij staat op de grond, en mijn kamer is ook behoorlijk stoffig, zal misschien iets te maken hebben met het feit dat de hond graag komt buurten, mijn kat mij heel lief vind, en 2 "kittens" ook graag de boel onveilig maken. Ik hoef echt zelden de boel open te gooien om stofvrij te maken, en ook mijn voeding lijkt behoorlijk stof-vrij te blijven.

Nu zijn Define's wel boven je budget, maar Fractal Design heeft ook andere kasten die er erg op lijken, en mij lijkt het dat die dan ook behoorlijk stof vrij blijven. Ook helpt overdruk zeker, al is dat vrij lastig omdat veel kasten sleuven in de PCI brackets hebben. Veel overdruk zal er zeker niet zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
VasZaitsev schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:26:
[...]

Sinds wanneer is een voeding niet meer in staat om je hele pc heel makkelijk heel snel de nek om te draaien? En sinds wanneer is een goede voeding goedkoop? Juist een voeding wil je zo veel mogelijk schoon houden van stof, omdat die echt goed gekoeld moet worden, en zeker niet heel goed doordachte ontwerpen met trage fans met weinig airflow kunnen kunnen slecht tegen stof, wat de levensduur heel drastisch zal inkorten.

Zelf heb ik een Define R4 als kast, ik vind dat de stoffilters daar erg goed van zijn. Hij staat op de grond, en mijn kamer is ook behoorlijk stoffig, zal misschien iets te maken hebben met het feit dat de hond graag komt buurten, mijn kat mij heel lief vind, en 2 "kittens" ook graag de boel onveilig maken. Ik hoef echt zelden de boel open te gooien om stofvrij te maken, en ook mijn voeding lijkt behoorlijk stof-vrij te blijven.

Nu zijn Define's wel boven je budget, maar Fractal Design heeft ook andere kasten die er erg op lijken, en mij lijkt het dat die dan ook behoorlijk stof vrij blijven. Ook helpt overdruk zeker, al is dat vrij lastig omdat veel kasten sleuven in de PCI brackets hebben. Veel overdruk zal er zeker niet zijn.
die pci-brackets kan je voor een paar euro wel ergens komen. dus dat lijkt mij niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:11:
Overdruk creëren door meer intake fans dan outtake fans toe te passen.
Over of overdruk of onderdruk nu beter is om stof in de kast te voorkomen zijn de meningen nogal verdeeld. Er lijkt niet echt een definitief antwoord te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
VasZaitsev schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:26:
[...]

Feit is dat mainboard + alle componenten daarop of daarin gestoken vele malen gevoeliger zijn voor bewegende lucht met stof (o.a. statische elektriciteit) en ook sneller last hebben van gebrekkige koeling als de zaak bedekt raakt met een laagje stof (lage tot zeer lage airflow). De componenten in een voeding zijn aanzienlijk lomper en minder (fijn)stofgevoelig, bovendien is de airflow in een voeding aanzienlijk hoger waardoor een groot deel van de stof er ook weer uit gewaaid wordt. In het geval van TS is het kiezen uit de minst kwade, dat is in mijn ogen de voeding. Dat bedoelde ik met minder kritisch, maar dat heb je kennelijk niet goed opgevat.

[ Voor 10% gewijzigd door lazybones op 17-05-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lazybones schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:04:
Feit is dat mainboard + alle componenten daarop of daarin gestoken vele malen gevoeliger zijn voor bewegende lucht met stof (o.a. statische elektriciteit) en ook sneller last hebben van gebrekkige koeling als de zaak bedekt raakt met een laagje stof (lage tot zeer lage airflow).
Het is juist omgekeerd - een moederbord is gebouwd op enige airflow. Als je die wegneemt vraag je om problemen, dat is dan ook de reden dat men bij waterkoeling vaak toch nog wel iets van airflow probeert te creëren. Bijvoorbeeld de VRM's en andere onderdelen rondom de CPU vinden helemaal geen airflow doorgaans niet prettig.

Een laagje stof is inderdaad ook vrij snel funest, daar heb je helemaal gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:21
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 08:29:
[...]

Over of overdruk of onderdruk nu beter is om stof in de kast te voorkomen zijn de meningen nogal verdeeld. Er lijkt niet echt een definitief antwoord te zijn.
Een cleanroom werkt met overdruk. Dat werkt dus ook het beste voor je pc.
Door overdruk te creëren kun je beter bepalen waar de lucht naar binnen komt (door de filters). Bij alle openingen waar geen ventilator achter zit (en ook geen filter) wordt de lucht in dat geval naar buiten geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Mee eens, tegen stof altijd overdruk creëren.
Echter voor de koeling is dat weer niet ideaal, er moet wel een balans zijn (als alle fans druk opbouwen en je hebt inderdaad nergens/weinig kieren dan wordt er worst case helemaal niet meer gekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

stok schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 22:07:
Mijn huidige is een Lian-Li pc-60 en hoewel voorzien van 2 stoffilters onderin, komt er toch een hoop stof door kieren e.d. naar binnen. Wie heeft een goed idee? Budget, 50-80euro?
Bijna alle kasten zitten vol met gaatjes en sleufjes, daar ontkom je niet aan. Wat hierboven al is aangegeven is dat je een lichte overdruk wil creëren. Mijn Lian-Li pc-a04 heeft twee 120mm intake fans (meteen achter een filter) t.o.v. één 120 outtake fan. Hierdoor is binnentrekken van stof minimaal. De voeding gaat onder langs een filter en rechtstreeks naar buiten en ook die blijft praktisch stofvrij.

Misschien gaat bij jou de airflow niet alleen langs de filters omdat daar geen fan zit? (ik weet niet welke versie van de pc-60 hebt) of heb je meer outtake dan intake?

Uiteindelijk moet je je filters gewoon om de zoveel tijd een keer schoon maken en ook heel de binnenkant eens per jaar ofzo. Dus zoek een kast met twee keer in (direct achter de filters) en één keer out en je bent al een heel eind. Als extra zou je dan zelf je kast kunnen afwerken met tape o.i.d., maar hermetisch gaat het niet worden.

Ps: er zijn ook stoffilters met magneetranden in de handel, die sluiten beter aan op het chassis maar ik kan ze zo even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wappiewappie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:18:
Een cleanroom werkt met overdruk. Dat werkt dus ook het beste voor je pc.
Door overdruk te creëren kun je beter bepalen waar de lucht naar binnen komt (door de filters). Bij alle openingen waar geen ventilator achter zit (en ook geen filter) wordt de lucht in dat geval naar buiten geblazen.
Je verhaal over cleanrooms klopt natuurlijk, maar de verlijking met PC's dan weer niet helemaal. Bij een cleanroom heb je HEPA-filters en weet je dus zeker dat de lucht die je naar binnen blaast vrijwel absoluut schoon is. Daarnaast is een cleanroom ook gebouwd om druk op te bouwen.

Het meeste stof in een PC komt juist binnen via de fans, ook als je de boel filtert. Je introduceert dus stof in plaats van schone lucht. Nu zal dat altijd deels neerslaan, maar als je ook nog minder lucht afvoert dan aanvoert krijg je dus per saldo een overschot aan lucht-met-stof in de kast. Bij wijze van spreken: 2 units lucht in, 1 unit lucht uit, dus 1 unit lucht (met stof) blijft binnen de kast. Hoe meer overdruk, hoe meer kans stof in de kast heeft om neer te slaan.

Dat gezegd is dat waarschijnlijk een zeer theoretisch verhaal. Computerkasten en -fans zijn, in tegenstelling tot speciaal gebouwde cleanrooms, nauwelijks (zeg maar niet) in staat om druk op te bouwen. Mochten de fans dan toevallig geschikt zijn voor de taak dan zijn de kasten wel weer dusdanig lek dat van enige relevante overdruk geen sprake kan zijn.

Daarom dat ik hierboven al stelde dat de meningen nogal verdeeld zijn en dat er eigenlijk geen correct antwoord lijkt te zijn. De een heeft positieve ervaringen met onderdruk, de ander met overdruk. Echt netjes getest empirisch onderzoek heb ik nooit gezien, dus mocht iemand die me van het een of het ander kunnen overtuigen zie ik de data graag tegemoet :)
mitsumark schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:41:
Echter voor de koeling is dat weer niet ideaal, er moet wel een balans zijn (als alle fans druk opbouwen en je hebt inderdaad nergens/weinig kieren dan wordt er worst case helemaal niet meer gekoeld).
Het feit dat je warmte moeilijker de kast uit krijgt suggereert toch behoorlijk dat alles wat in die lucht zit ook lastiger naar buiten komt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11

Cheezus

Luiaard

Maak zelf een kast met een intake bovenaan, mijn pc heeft zo ook al jaren een konijn overleeft. Hier probeerde hij nog de bouw te saboteren: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/26xkHU49qwjPZmEzt0NeBpYT/full.jpg
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:07:
Je verhaal over cleanrooms klopt natuurlijk, maar de verlijking met PC's dan weer niet helemaal. Bij een cleanroom heb je HEPA-filters en weet je dus zeker dat de lucht die je naar binnen blaast vrijwel absoluut schoon is. Daarnaast is een cleanroom ook gebouwd om druk op te bouwen.
[...]

Het feit dat je warmte moeilijker de kast uit krijgt suggereert toch behoorlijk dat alles wat in die lucht zit ook lastiger naar buiten komt :)
Bij PC's werkt het juist hetzelfde. Door overdruk, hoe minimaal ook, bepaal jij waar je lucht naar binnen komt (de intake fans) en kun je het filteren. Ook al is het geen HEPA, een simpel filtertje is ook beter dan niets. En haren vang je ook wat makkelijker af dan stofdeeltjes.
De warme lucht kun je ook gewoon afzuigen met outtakes, maar tegen haren/stof zou ik dus gewoon meer intake dan outtake gebruiken.

[ Voor 68% gewijzigd door Cheezus op 17-05-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:36
lazybones schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:09:
In principe maakt statische elektriciteit niets uit als je een stalen/aluminium kast hebt. Hoge spanningen worden via de kast in de voeding wel weggefilterd. Als je de kast netjes hebt geaard is dat uiteraard totaal geen probleem. Volledig kunststof kasten kunnen hier wel last van krijgen, maar zijn meestal zo ontworpen dat het ook geen problemen mag opleveren.
[...]

Het meeste stof in een PC komt juist binnen via de fans, ook als je de boel filtert. Je introduceert dus stof in plaats van schone lucht. Nu zal dat altijd deels neerslaan, maar als je ook nog minder lucht afvoert dan aanvoert krijg je dus per saldo een overschot aan lucht-met-stof in de kast. Bij wijze van spreken: 2 units lucht in, 1 unit lucht uit, dus 1 unit lucht (met stof) blijft binnen de kast. Hoe meer overdruk, hoe meer kans stof in de kast heeft om neer te slaan.

Dat gezegd is dat waarschijnlijk een zeer theoretisch verhaal. Computerkasten en -fans zijn, in tegenstelling tot speciaal gebouwde cleanrooms, nauwelijks (zeg maar niet) in staat om druk op te bouwen. Mochten de fans dan toevallig geschikt zijn voor de taak dan zijn de kasten wel weer dusdanig lek dat van enige relevante overdruk geen sprake kan zijn.

Daarom dat ik hierboven al stelde dat de meningen nogal verdeeld zijn en dat er eigenlijk geen correct antwoord lijkt te zijn. De een heeft positieve ervaringen met onderdruk, de ander met overdruk. Echt netjes getest empirisch onderzoek heb ik nooit gezien, dus mocht iemand die me van het een of het ander kunnen overtuigen zie ik de data graag tegemoet :)

[...]

Overdruk is echt de enige manier om het goed op te kunnen lossen. Het is wel zo dat er best aandacht aan besteed moet worden hoe dit gecreëerd wordt. HEPA filters is in dit geval ruim overbodig en is ook niet gebouwd om stof tegen te houden, maar voorbeeld van wappiewappie klopt gewoon.

Stof in een PC-kast kan altijd wel een hoek vinden waar amper luchtstroom is en zal daar altijd neerslaan. Onafhankelijk als je er een orkaan van maakt. Er voor zorgen dat stof niet in je kast komt is vele malen makkelijker.

Ik heb ook een PC60 (2x80mm fan) en blijft prima stofvrij. Origineel filter vervang je door een panty, is namelijk een perfect stoffilter. Uitgaande ventilatoren moet je buiten de voeding niet gebruiken. Heb praktisch geen stof in mijn kast. Draait al jaren prima.

[ Voor 19% gewijzigd door FireWood op 17-05-2015 21:33 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireWood schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:24:
Overdruk is echt de enige manier om het goed op te kunnen lossen.
Zoals gezegd, laat het empirisch zien :) Knappe redeneringen zijn er van beide kampen genoeg, maar dat een kast überhaupt al een relevante hoeveelheid druk op kan bouwen is al twijfelachtig (en daarmee de vergelijking met een cleanroom), laat staan welke positieve of negatieve invloed dat op het stof heeft.

Meten is weten :) Ik ben echt benieuwd welke theorie puntje bij paaltje de juiste blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:29:
[...]

Zoals gezegd, laat het empirisch zien :) Knappe redeneringen zijn er van beide kampen genoeg, maar dat een kast überhaupt al een relevante hoeveelheid druk op kan bouwen is al twijfelachtig (en daarmee de vergelijking met een cleanroom), laat staan welke positieve of negatieve invloed dat op het stof heeft.

Meten is weten :) Ik ben echt benieuwd welke theorie puntje bij paaltje de juiste blijkt.
Kan best bewijs aan leveren met flowmodellen e.d., maar eerlijk gezegd ben ik te druk om even een kast met componenten te tekenen en berekeningen erop los te laten. Maar ik kan het best uitleggen.

De bedoeling is dat je geen stof in de kast wilt hebben. Op het moment dat je stof door de kast gaat halen kunnen stof deeltjes overal blijven "haken". Grotere delen komen zelfs vast te zitten tussen de lamellen van de koelblokken, zoals iedereen weet. Maar kleine stofdeeltjes blijven steken aan de voorkant van componenten waar een splitsing is van lucht. (op dat principe werkt een HEPA filter). Zelfs als je een orkaan door heen laat jagen heb je altijd plakken waar stof blijft haken. Om ervoor te zorgen dat je geen stofopbouw in je kast krijgt is er dus maar één oplossing. Geen stof in de kast toelaten.

Simpelste manier is om de kast volledig dicht te maken. Dit is echter i.v.m. koeling een niet echt verstandige keuze. Automatische keuze is om de luchttoevoer te filteren. (Je wilt geen stof in de kast!) Nu moet je alleen ervoor zorgen dat al je toevoer lucht door dat rooster gaat. Technisch het mooist is om alle spleten en gaten in je kast af te dichten, maar dat is een gigantische klus en vaak niet eens goed uit te voeren. Volgende oplossing is dus om ervoor te zorgen dat er dus altijd lucht uit de spleten en gaatjes komen. Hiervoor moet de kast dus echt op overdruk gezet worden.

De overdruk moet in de kast zo groot zijn dat er overal lucht door de kieren naar buiten wordt geperst. Als vuistregel moet je er van uitgaan dat alle uitgaande roosteroppervlaktes iets kleiner of hoogstens gelijk moeten zijn aan de inkomende roosteroppervlaktes. (Hierbij rekening houdend dat er alleen wordt ingeblazen! Geen uitblazende ventilatoren dus)

Nu is het wel zo dat veel kasten hier niet of amper geschikt voor zijn. Jaren lang hebben kastfabrikanten roosters en plekken gecreëerd om zoveel mogelijk ventilatoren te kunnen plaatsen. Maar aangezien normaal gesproken alleen lucht via de voorkant binnenkomt en via zijkanten, bovenkant en achterkant eruit gaat kun je de kast nooit echt op druk zetten, wat je ook verzint.

Praktisch betekent dat de kast dus geen bovenrooster, zijrooster en onderrooster mag hebben. Nu heb ik een PC60 die dat dus ook niet heeft. :)
Wil je een kast met heel veel roosters stofarm krijgen moet je dus meer inblazende ventilatoren plaatsen met filters. Hierbij loop je vaak weer tegen stromingsproblemen aan van de lucht.
In zulke gevallen kan het voorkomen dat constructies met veel uitblazende ventilatoren minder stofophoping creëert dan inblazend, doordat de spleten dan als filter dienst gaan doen en stof niet via de roosters binnen kunnen komen, omdat daar de ventilatoren de lucht uitblazen. Echter blijft dit een sub-optimale situatie en is zo'n kast simpelweg ongeschikt om goed stofarm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Cheezus schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:15:
Maak zelf een kast met een intake bovenaan
Dit lijkt mij de beste optie. Zorg er wel voor dat de fans bovenaan hard genoeg blazen dan, warme lucht gaat normaal gezien naar boven ipv naar beneden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireWood schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:13:
Kan best bewijs aan leveren met flowmodellen e.d., maar eerlijk gezegd ben ik te druk om even een kast met componenten te tekenen en berekeningen erop los te laten. Maar ik kan het best uitleggen.
Ik wil geen modellen, ik wil geen uitleg (want die hebben we genoeg) - ik wil tests zien :P Theorie en simulatie zijn nuttig, maar alleen validatie kan laten zien of het verhaal nou klopt.
Simpelste manier is om de kast volledig dicht te maken. Dit is echter i.v.m. koeling een niet echt verstandige keuze. Automatische keuze is om de luchttoevoer te filteren. (Je wilt geen stof in de kast!) Nu moet je alleen ervoor zorgen dat al je toevoer lucht door dat rooster gaat. Technisch het mooist is om alle spleten en gaten in je kast af te dichten, maar dat is een gigantische klus en vaak niet eens goed uit te voeren. Volgende oplossing is dus om ervoor te zorgen dat er dus altijd lucht uit de spleten en gaatjes komen. Hiervoor moet de kast dus echt op overdruk gezet worden.
Wat ik mis in dat verhaal is de stof die toch binnenkomt. Naar mijn ervaring (en ja, ook daar geldt N=1) komt er met zelfs een gefilterde luchtstroom meer stof binnen dan via die paar kieren en gaatjes, even los van volledig onbedekte fanports en dergelijke. Weinig stof per kubieke eenheid keer veel eenheden is alsnog een hoop stof. Al dat stof slaat vervolgens onherroepelijk neer op je componenten. Er komt minder stof binnen, maar de kans is vrij groot dat alles daar ook blijft.

Ik kan op allerlei manieren naar verschillende uitkomsten toe redeneren, maar wat nu praktisch gezien betere resultaten oplevert onder welke omstandigheden is ondanks alles nog steeds een raadsel. Ik heb al even gezocht, maar er lijkt verrassend genoeg niemand te zijn die daar echt een gedegen onderzoek of test aan gewaagd heeft. Er komen wel de nodige patenten voorbij.

/me graaft nog eens even verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 21:00
http://www.highflow.nl/mo...ty-1-meter-x-2-meter.html als je dit als filter gebruikt zou je ongeveer geen stof meer door de filters moeten krijgen. Dit is extra high density filtermateriaal dat echt zeer weinig stof doorlaat al verminderd het wel de airflow, in mijn geval was het zelfs de moeite waard om pressure optimized fans te nemen om het er goed doorheen te drukken
Als je dan ook de kieren nog dicht (ik gebruik er zelf vaak zwarte kit voor werkt heel goed) zou er niet echt snel stof meer in moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:36:
[...]

Ik wil geen modellen, ik wil geen uitleg (want die hebben we genoeg) - ik wil tests zien :P Theorie en simulatie zijn nuttig, maar alleen validatie kan laten zien of het verhaal nou klopt.

[...]

Wat ik mis in dat verhaal is de stof die toch binnenkomt. Naar mijn ervaring (en ja, ook daar geldt N=1) komt er met zelfs een gefilterde luchtstroom meer stof binnen dan via die paar kieren en gaatjes, even los van volledig onbedekte fanports en dergelijke. Weinig stof per kubieke eenheid keer veel eenheden is alsnog een hoop stof. Al dat stof slaat vervolgens onherroepelijk neer op je componenten. Er komt minder stof binnen, maar de kans is vrij groot dat alles daar ook blijft.

Ik kan op allerlei manieren naar verschillende uitkomsten toe redeneren, maar wat nu praktisch gezien betere resultaten oplevert onder welke omstandigheden is ondanks alles nog steeds een raadsel. Ik heb al even gezocht, maar er lijkt verrassend genoeg niemand te zijn die daar echt een gedegen onderzoek of test aan gewaagd heeft. Er komen wel de nodige patenten voorbij.

/me graaft nog eens even verder
Meeste stoffilters die je bij PC kasten krijgt is ook prut. Panty (in meerdere kleuren te koop :P ) gebruiken, werkt stukken beter en is nog goedkoop ook ;)
Meestal worden er namelijk filters meegeleverd die alleen grove delen verwijderen. Voordeel t.o.v. fijnere filters is dat je minder vaak filters hoeft schoon te maken. Nadeel is meer stof in de kast. Filterwaardes is een probleem. Je kan wel naar papieren filters gaan of zelfs gaan filteren met HEPA-filters, maar elke dag nieuwe filters erin zetten om je kast stofvrij te houden is ook weer wat overdreven. Meeste fabrikanten kiezen een waarde dat als je nooit een filter schoonmaakt je de PC toch al hebt weggegooid voordat je het filter echt moet schoonmaken in een normale kantoor omgeving(zover die bestaat). Oftewel een vrij grof filter. :X

Het probleem waar je namelijk tegen aanloopt is dat hoe fijner je filtert des te meer rotzooi je uit de lucht haalt. 2x zo klein filteren levert je niet 2x zoveel deeltjes op, maar veel meer, zodat je filter veel sneller verstopt raakt. Verder heb je ook nog het probleem dat de effectieve filtercapaciteit daalt bij een fijner filter.

[ Voor 11% gewijzigd door FireWood op 17-05-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het filter van mijn Define R4 is anders behoorlijk fijn, houdt veel tegen in een lekker stoffige omgeving, maar moet inderdaad ook vrij regelmatig schoongemaakt worden. Uiteindelijke stof in mijn kast valt uiteindelijk heel erg mee, ook geholpen door het feit dat mijn kamer lekker droog is.

De gemiddelde panty is natuurlijk veel fijner, maar die kan ik dan zeker iedere week verversen, duur geintje, en hoe ik die moet bevestigen is ook nog even een raadsel.

Wel een goed idee voor techwebsites [Tweakers redactie, jullie lezen toch wel mee?] gewoon een testopstelling maken met de kast en stock fans en stoffilter, en die een bepaalde hoeveelheid lucht met een bepaalde [vrij normale] hoeveelheid stof laten aanzuigen, daarna meten hoeveel stof er in de kast is gekomen, en hoeveel in het filter, moet weegbaar zijn met een fijne weegschaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:12:
Wel een goed idee voor techwebsites [Tweakers redactie, jullie lezen toch wel mee?] gewoon een testopstelling maken met de kast en stock fans en stoffilter, en die een bepaalde hoeveelheid lucht met een bepaalde [vrij normale] hoeveelheid stof laten aanzuigen, daarna meten hoeveel stof er in de kast is gekomen, en hoeveel in het filter, moet weegbaar zijn met een fijne weegschaal.
Het is alleen zo ontzettend lastig om dat goed te doen en ik vermoed dat dat ook (deels) de reden is dat het nog niet gedaan is. Bij meerdere testsystemen naast elkaar loop je een reëel risico dat de omstandigheden van elkaar verschillen vanwege de andere plek (andere airflow, dichter bij raam, dichter bij gang, noem maar op) en bij hetzelfde systeem op dezelfde plek, maar dan wat betreft de verschillende periodes. Als het buiten warmer is zullen de ramen eerder open gaan, heb je meer stof, minder dichte lucht et cetera.

Je zult dus eigenlijk een omgeving moeten creëren waarin kunstmatig iedere keer perfect dezelfde stofomstandigheden bestaan die ook nog eens relevant zijn als analoog voor de echte wereld. Dat is, zoals je je misschien kunt voorstellen, best lastig om voor elkaar te krijgen :Y

Wel interessant om daar eens over na te denken, want dit is toch een redelijk fundamenteel gegeven dat voor bijna iedere computer relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
Het meeste stof in een PC komt juist binnen via de fans, ook als je de boel filtert. Je introduceert dus stof in plaats van schone lucht.
Er moet sowieso lucht naar binnen voor de koeling. Dat daar stof bij zit is niet te voorkomen, maar met een stoffilter is de hoeveelheid stof wel te verminderen en met name dikke konijnenharen houd je daarmee tegen.
Nu zal dat altijd deels neerslaan, maar als je ook nog minder lucht afvoert dan aanvoert krijg je dus per saldo een overschot aan lucht-met-stof in de kast. Bij wijze van spreken: 2 units lucht in, 1 unit lucht uit, dus 1 unit lucht (met stof) blijft binnen de kast. Hoe meer overdruk, hoe meer kans stof in de kast heeft om neer te slaan.
Nee. Er gaat even lucht naar binnen als dat er uit gaat. Anders krijg je een ballonnetje dat na een tijdje kaboem zegt. :+
Het is wel de bedoeling dat je in de kast een luchtstroom creëert door bijv. 2 ventilatoren aan de voorkant te plaatsen en opening aan de achterzijde vrij te laten.
Wanneer je voor elke opening een ventilator zet die naar binnen blaast krijg je de situatie die jij nu omschrijft. De lucht kan dan alleen nog via kleine kieren naar buiten, waardoor je veel luchtweerstand krijgt => minder luchtstroming => stof dat achter blijft in de kast.
Een pc ventilator levert voldoende druk om de lucht in beweging te krijgen. Stof beweegt over het algemeen met de luchtstroming mee. De overdruk in de kast is dan wel minimaal, maar wel voldoende om de meeste lucht (met stof) eerst door de stoffilters te leiden, voordat het de kast in gaat.
Alleen de zwaartekracht kan nog roet in het eten strooien. Kasten met openingen aan de bovenzijde vermijd ik daarom ook altijd.
Is geen mening. Is natuurkunde. 8)
Mijn ervaring is overigens dat ik, nu ik de ventilator van de achterkant naar de voorkant heb verplaatst, minder last van stof heb.
Dat suggereert dat de luchtsnelheid in de buurt van de cpu wat lager is.
Ah, je bedoelt dus dat je met onderdruk meer stof naar binnen krijgt, maar ook meer stof naar buiten blaast en dat de som daarvan gunstiger uit kan pakken dan bij overdruk, waarbij je minder stof naar binnen blaast, maar ook minder stof naar buiten blaast.
Heb je een punt. :)

Het stof dat je binnen krijgt met overdruk is wel fijner.

[ Voor 11% gewijzigd door wappiewappie op 18-05-2015 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Of zelf een met hout iets bouwen wat je er overheen kan zetten? Met afzuiger filter aan de voorkant en achterin/boven open zodat de lucht er uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tjee ik hoopte op een antwoord á la merk x type y is zeer geschikt. Ik zal de positie van de kast misschien toch moeten gaan heroverwegen icm een aantal suggesties hier. Zelf een kast om de kast maken gaat het niet worden, want ben liever lui dan moe!

Bedankt tot zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wappiewappie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:50:
Ah, je bedoelt dus dat je met onderdruk meer stof naar binnen krijgt, maar ook meer stof naar buiten blaast en dat de som daarvan gunstiger uit kan pakken dan bij overdruk, waarbij je minder stof naar binnen blaast, maar ook minder stof naar buiten blaast.
Heb je een punt. :)
Dat is in het kort inderdaad één van de redenen waarom de discussie niet zo simpel is als hij lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Er zijn natuurlijk ook wel betere/professionelere opties (tegen hogere kosten).

Bv: http://www.guru3d.com/new...he-dust-free-pc-case.html

Of inderdaad een box om je pc heen: http://www.clean-aire.com/

Om maar wat voorbeelden te googlen...

Daarnaast is stof (en zijn haren) vaak elektrisch geladen, een magneet bij je intake doet dan ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:40:
Daarnaast is stof (en zijn haren) vaak elektrisch geladen, een magneet bij je intake doet dan ook wonderen.
Als we even aannemen dat je daarmee bepaalde deeltjes afbuigt, dan buig je toch net zo goed andere deeltjes je kast in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

stok schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:17:
Tjee ik hoopte op een antwoord á la merk x type y is zeer geschikt. Ik zal de positie van de kast misschien toch moeten gaan heroverwegen icm een aantal suggesties hier. Zelf een kast om de kast maken gaat het niet worden, want ben liever lui dan moe!

Bedankt tot zover :)
Welkom op Tweakers, op de makkelijkste vragen krijg je de moeilijkste antwoorden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:46:
[...]

Als we even aannemen dat je daarmee bepaalde deeltjes afbuigt, dan buig je toch net zo goed andere deeltjes je kast in?
Nee, je moet de deeltjes juist opvangen (en de magneet dus af en toe schoonmaken).

Maar ik zie nu dat je geen magneet nodig hebt maar een voorwerp met statische elektriciteit (zoals een swiffer), dat schijnt weer net wat anders te zijn.
Wikipedia: Elektromagnetisme
Daar is misschien weer wat lastiger aan te komen..
Pagina: 1