Er moet sowieso lucht naar binnen voor de koeling. Dat daar stof bij zit is niet te voorkomen, maar met een stoffilter is de hoeveelheid stof wel te verminderen en met name dikke konijnenharen houd je daarmee tegen.
Nu zal dat altijd deels neerslaan, maar als je ook nog minder lucht afvoert dan aanvoert krijg je dus per saldo een overschot aan lucht-met-stof in de kast. Bij wijze van spreken: 2 units lucht in, 1 unit lucht uit, dus 1 unit lucht (met stof) blijft binnen de kast. Hoe meer overdruk, hoe meer kans stof in de kast heeft om neer te slaan.
Nee. Er gaat even lucht naar binnen als dat er uit gaat. Anders krijg je een ballonnetje dat na een tijdje kaboem zegt.
Het is wel de bedoeling dat je in de kast een luchtstroom creëert door bijv. 2 ventilatoren aan de voorkant te plaatsen en opening aan de achterzijde vrij te laten.
Wanneer je voor elke opening een ventilator zet die naar binnen blaast krijg je de situatie die jij nu omschrijft. De lucht kan dan alleen nog via kleine kieren naar buiten, waardoor je veel luchtweerstand krijgt => minder luchtstroming => stof dat achter blijft in de kast.
Dat gezegd is dat waarschijnlijk een zeer theoretisch verhaal. Computerkasten en -fans zijn, in tegenstelling tot speciaal gebouwde cleanrooms, nauwelijks (zeg maar niet) in staat om druk op te bouwen. Mochten de fans dan toevallig geschikt zijn voor de taak dan zijn de kasten wel weer dusdanig lek dat van enige relevante overdruk geen sprake kan zijn.
Een pc ventilator levert voldoende druk om de lucht in beweging te krijgen. Stof beweegt over het algemeen met de luchtstroming mee. De overdruk in de kast is dan wel minimaal, maar wel voldoende om de meeste lucht (met stof) eerst door de stoffilters te leiden, voordat het de kast in gaat.
Alleen de zwaartekracht kan nog roet in het eten strooien. Kasten met openingen aan de bovenzijde vermijd ik daarom ook altijd.
Daarom dat ik hierboven al stelde dat de meningen nogal verdeeld zijn en dat er eigenlijk geen correct antwoord lijkt te zijn. De een heeft positieve ervaringen met onderdruk, de ander met overdruk. Echt netjes getest empirisch onderzoek heb ik nooit gezien, dus mocht iemand die me van het een of het ander kunnen overtuigen zie ik de data graag tegemoet

Is geen mening. Is natuurkunde.
Mijn ervaring is overigens dat ik, nu ik de ventilator van de achterkant naar de voorkant heb verplaatst, minder last van stof heb.
Het feit dat je warmte moeilijker de kast uit krijgt suggereert toch behoorlijk dat alles wat in die lucht zit ook lastiger naar buiten komt

Dat suggereert dat de luchtsnelheid in de buurt van de cpu wat lager is.
Wat ik mis in dat verhaal is de stof die toch binnenkomt. Naar mijn ervaring (en ja, ook daar geldt N=1) komt er met zelfs een gefilterde luchtstroom meer stof binnen dan via die paar kieren en gaatjes, even los van volledig onbedekte fanports en dergelijke. Weinig stof per kubieke eenheid keer veel eenheden is alsnog een hoop stof. Al dat stof slaat vervolgens onherroepelijk neer op je componenten. Er komt minder stof binnen, maar de kans is vrij groot dat alles daar ook blijft.
Ah, je bedoelt dus dat je met onderdruk meer stof naar binnen krijgt, maar ook meer stof naar buiten blaast en dat de som daarvan gunstiger uit kan pakken dan bij overdruk, waarbij je minder stof naar binnen blaast, maar ook minder stof naar buiten blaast.
Heb je een punt.
Het stof dat je binnen krijgt met overdruk is wel fijner.
[
Voor 11% gewijzigd door
wappiewappie op 18-05-2015 00:03
]