Desktop-applicatie icm database

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
In een ver verleden bouwde ik regelmatig desktop-applicaties in Visual Basic 6.0 waarbij ik een Access-database (Access 2000) gebruikte voor de gegevensopslag. Het mooie hiervan was dat ik deze database rustig op een servertje kon zetten en via het netwerk vanop verschillende computers kon benaderen.

Een tiental jaartjes later (met wat omzwervingen naar MySQL, PHP, etc. ) zou ik graag opnieuw desktop-projectjes bouwen.

Een logische stap leek me om Visual Basic.net of C# (Visual Studio Express 2013 for Desktop) te gebruiken om de software te bouwen, echter geraak ik niet meer wijs uit het database-aanbod. Zover ik kan terugvinden zijn er 2 voor de hand liggende mogelijkheden:
  • SQL Server Express LocalDB
  • SQL Server Express
Van het eerste heb ik begrepen dat het bij deze niet mogelijk is om deze op een netwerklocatie te zetten zodat meerdere gebruikers hiernaar kunnen connecteren. Van het 2de begrijp ik dat je vanuit de Express-versies van Visual Studio niet kan connecteren naar SQL Server (Express).

Kan ik bijgevolg geen netwerk-gebaseerde database-applicaties meer bouwen zonder in de buidel te tasten naar de betalende versies of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
Kijk eens naar mysql of sqlite :) verder is MS sql server express waarschijnlijk ook wel een optie l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Caelorum schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 21:44:
Kijk eens naar mysql of sqlite :) verder is MS sql server express waarschijnlijk ook wel een optie l.
MariaDB ipv MySQL, verder ben ik't met je eens.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
Je kan toch wel naar SQL server express connecten met studio express?

En anders zou je kunnen kijken naar de Visual Studio Community editie, dat is een (meestal) gratis volledige edtie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
Xiphalon schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 22:35:
Je kan toch wel naar SQL server express connecten met studio express?
Naar wat ik begrepen had uit de gelezen artikels zou dit enkel kunnen op lokaal niveau, niet in netwerkomgeving? Ook in m'n boeken die ik hier nog heb liggen (wel nog VB 2010) spreken ze enkel over lokaal met de Express-editie.

Ik zal eens een kijkje nemen bij de Community-versie. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De community versie heeft dat 'probleem' niet. Overigens zie ik sowieso geen probleem. Of je nou wel of niet me visual studio kan connecten maakt niet uit. Vanuit je code is het prima te realiseren. Visual studio heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
SQL Server Express kun je ook in een netwerksetup draaien, je moet enkel wat netwerkinstellingen aanpassen.

Je zet overigens niet "een file op een netwerklocatie" (zoals het geval was met Access-projecten en .mdb-files), maar je installeert een databaseserver waar clients mee verbinden. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Alex) op 17-05-2015 01:14 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Sql express kan prima. O ja, ook met ms access kan het trouwens.

MSDN: Creating Connections to Access Databases

[ Voor 49% gewijzigd door HansvDr op 17-05-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Laatst online: 08-09 15:51

Kwastie

Awesomeness

Misschien een off-topic vraag, maar wat is je motivatie om (nu nog) een desktop applicatie te bouwen met een centrale database? Waarom niet een webapplicaties?

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwastie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:59:
Misschien een off-topic vraag, maar wat is je motivatie om (nu nog) een desktop applicatie te bouwen met een centrale database? Waarom niet een webapplicaties?
Omdat native apps aan een tweede leven begonnen zijn, al heel lang, geïniteerd door mobiele apps. Handig allemaal die web apps, maar het is niet het walhalla. Wil je een geavanceerde en snelle user interface, een achtergrondproces, offline toegankelijk zijn, etc etc, het bekende verhaal, je komt nog altijd terug op native apps. Apps als Evernote en Slack, voor alle platformen, hebben ook gewoon een lokale database, juist "nu nog".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Laatst online: 08-09 15:51

Kwastie

Awesomeness

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:32:
[...]

Omdat native apps aan een tweede leven begonnen zijn, al heel lang, geïniteerd door mobiele apps. Handig allemaal die web apps, maar het is niet het walhalla. Wil je een geavanceerde en snelle user interface, een achtergrondproces, offline toegankelijk zijn, etc etc, het bekende verhaal, je komt nog altijd terug op native apps. Apps als Evernote en Slack, voor alle platformen, hebben ook gewoon een lokale database, juist "nu nog".
Deze apps werken wel degelijk anders dan wat jij voorstelt. Zo maken deze applicatie niet direct gebruik van een gedeelde database, maar zit er een (RESTful) webservice voor.

Ook is het doel van deze native apps niet om de webapplicatie te vervangen maar de native 'ervaring' te verbeteren.

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Visual Studio Community Edition en SQL Server Express installeren.

Daarna gewoon een Windows Forms of WPF applicatie bouwen.

Dan kun je daarna nog kiezen uit direct ADO.Net gebruiken met DataSet's, of een ORM gebruiken zoals Entity Framework of nHibernate (mijn favoriet).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwastie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:45:
Deze apps werken wel degelijk anders dan wat jij voorstelt. Zo maken deze applicatie niet direct gebruik van een gedeelde database, maar zit er een (RESTful) webservice voor.
Ja, natuurlijk, maar waar denk je dat mijn notities staan als ik nu Evernote opstart? Juist, in een lokale cache aka database.
Ook is het doel van deze native apps niet om de webapplicatie te vervangen maar de native 'ervaring' te verbeteren.
Dat zeg ik ook niet. Ik geef alleen aan waarom je "nu nog" native desktop apps zou bouwen.

En wat betreft een simpele embedded Windows-based database geschikt voor desktop gebruik kun je ook SQL Server Compact overwegen. Zie hier en scroll naar Other Editions. Zelfs Express edition is overkill voor desktop gebruik. Neemt niet weg dat sqlite ook goede optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
Sorry voor m'n late reactie. Helaas drukke job tijdens de week...
Kwastie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:59:
Vooral omdat deze applicatie enkel binnen één lokaal netwerk moet werken. Mocht er toegang nodig zijn vanop afstand dan heb ik altijd de mogelijkheid om via Remote Desktop te doen.

Wat betreft de keuze tussen desktop <> webbased vind ik het persoonlijk aangenamer om een desktop-applicatie in elkaar te steken dan te liggen rotzooien met html en css om een fatsoenlijke opmaak uit te tuffen.

De te maken toepassing moet een aantal processen binnen ons bedrijf gaan vergemakkelijken zodat deze veel makkelijker op te volgen zijn zonder hierover direct te moeten communiceren. Nu loopt dit allemaal met papieren checklist en veel mondelinge communicatie. Hierdoor gebeuren er regelmatig fouten en worden er zaken gewoon dubbel of driedubbel gedaan omdat iedereen deze zaken op z'n eigen manier wil verwerken. De tool moet dit gaan bijhouden en checklisten uitduwen zodat opvolging een makkie is.

Gezien hier iedereen mee moet werken is een database in het netwerk een must en kom ik er niet met een lokale DB per installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
SQL Express gebruiken, en VB. ik zie geen problemen?!
Blacksnak schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:54:
Van het 2de begrijp ik dat je vanuit de Express-versies van Visual Studio niet kan connecteren naar SQL Server (Express).
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar je kan via code toch altijd gewoon communiceren met de database? misschien dat debuggen wat makkelijker is?

Zelf heb ik eigenlijk nooit een sql server geconnect met mijn VS. werkt prima.
Pagina: 1