Domoticz / RaZberry hulp gevraagd bij het includen van nodes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Beste allemaal,

Na een periode gespeeld te hebben met klik-aan-klik-uit modules onder Domoticz op een raspberry Pi 2 heb ik een RaZberry dochterboardje gekocht en enkele zwave nodes. De stap is gemaakt zullen we maar zeggen :)

Echter, ik krijg niet alle nodes geinclude in de controller. Hieronder wat details over de gebruikte hard- en software:
  • Raspberry Pi 2, met 16GB Class 10 SD kaartje
  • Domoticz 2.2284 (kant en klare RP2 image)
  • RaZberry dochterbordje
Met de volgende Zwave Nodes:
  • 2x Fibaro Wall Plug
  • 1x Fibaro FGMS-001 Motion Sensor
  • 1x Aeon Labs Multisensor Gen5
Het probleem:

De 2 wall plus includen levert geen problemen op en ging direct goed.
De Fibaro Motion Sensor en de Aeon lukken simpelweg niet. Ik heb beide elders getest en daar deden ze direct includen, dus de sensors zijn goed. (Daarna ook weer geexclude)

De wallplugs kan ik schakelen en uitlezen, dus ik ga er vanuit dat mijn RaZberry boardje goed werkt..
De RaZberry heb ik middels de volgende tuto geïnstalleerd:

http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.VVd95pNKVdB

muv het maken van een virtuele USB tty, omdat ik de ttyAMA0 gewoon kan zien in Domoticz (ik vermoed dat dit is omdat de tuto voor DOmoticz v1 geschreven is en deze support later is toegevoegd?)

Dit is wat ik zie in Domoticz onder 'Hardware':

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2ros4gm.jpg

Wanneer ik verder klik om de razberry verder te configureren zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/71rytg.jpg

Oftewel, de goed werkende wallplugs.
Rechtsboven kan ik vervolgens sensors includen, waarvoor ik 20 seconden krijg. Dit doe ik en druk op de nodes zelf vervolgens op het juiste knopjes om in include modus te springen (conform handleiding). Dit lukt (zie ik aan de led status). De nodes verschijnen vervolgens echter niet in het lijstje.

Wanneer ik de logfile van Domoticz vervolgens bekijk zie ik dat het includen niet gelukt is:

2015-05-16 19:34:18.144 New sensors allowed for 5 minutes...
2015-05-16 19:34:18.144 OpenZWave: Node Include command initiated...
2015-05-16 19:34:18.148 OpenZWave: Device Response: Controller is waiting for a user action
2015-05-16 19:34:38.121 ZWave: Stopping Controller command (Timeout!)
2015-05-16 19:34:38.174 OpenZWave: Device Response: The command was canceled

Enig Gegoogle toont dat de devices wellicht nog onbekend zijn en wellicht moeten worden toegevoegd aan 'manufacturer_specific.xml'. Ik heb gekeken, maar de devices staan er gewoon in.. Mbt de Fibaro Motion sensor is wel het eea te vinden qua problemen onder oudere versies van Domoticz, maar dit betrof dan altijd dat er geen/verkeerde waardes van de nodes wordt ontvangen.. Geen problemen mbt het includen zelf.

Het is mij tevens niet duidelijk of Domoticz bij het pairen iets in de logging zou moeten roepen over een unknown/unsupported device (oid..) wanneer het merk/type node onbekend is, of dat je gewoon helemaal niets ziet en dat er een timeout volgt (zoals bij mij het geval).

Ziet er allemaal heel leuk uit dat Zwave, maar het moet wel werken.. Dat KAKU werkte tenminste... O-) (Nouja, meestal.. Soms worden commando's niet ontvangen.. Het bekende probleem ;) )

Wie helpt mij verder met een goede tip? :)
Dank jullie wel alvast!

EDIT:

Schiet mij maar lek. Ik heb het 300x geprobeerd de afgelopen dagen, zonder succes. Probeer het nu net nog eens met de Fibaro Motion Sensor en het WERKT. _/-\o_ Maar doe volgens mij toch écht hetzelfde?? De AEGON nog niet, die ga ik nu ook nog maar eens proberen 8) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mati1983 op 16-05-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:51
Ik heb ook de motion sensor van fibaro en krijg deze ook niet stabiel. Includen lukte de eerste keer best, na aantal weken was ie plotseling weg. Dacht ik batterij leeg, dus nieuwe en wederom toegevoegd. Nu is ie weer weg en de batterij is niet leeg, want de leds werken gewoon. Niet echt stabiel en zeker niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb ook geen goede ervaring met fibaro. Idd verdween de sensor na een tijdje . Waarschijnlijk de batterij.

Voor mijn sensors gebruik ik philio en voor modules qubino's
De laatste vanwege led dimmen. Werkt erg stabiel. Inleren is soms wat lastig.

Vergeet ook niet om monit te installeren, dit bewaakt en herstart de domoticz servers. Ik heb veel moeten leren door het vallen en opstaan, uiteindelijk leeft het:)