UTP kabels muurvast in loze leiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeCat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:36
Beste tweakers, ik hoop dat julie me kunnen helpen met onderstaand probleem:

Bij het doortrekken van twee utp kabels door een loze leiding naar zolder schoot in de laatste 20 cm de trekveer los. Geen probleem dachten we, maar bij het terugtrekken van de utpkabels blijken deze ineens muurvast te zitten. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Of beter nog, hoe ik ze weer los kan krijgen. (Het is een nieuwbouw woning.)

Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag. Ik heb al gezocht en gelezen dat het een slecht idee is om er zeep oid in te gooien. Daarnaast heb ik er al met mijn volle gewicht aangehangen en dat mag ook niet baten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:00

Pierre

Van nature lui!

Oeps ik denk toch dat je heel veel pech hebt, als die goed vast zit gaat die waarschijnlijk ook niet meer los komen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33
CoffeeCat schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:55:
Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag. Ik heb al gezocht en gelezen dat het een slecht idee is om er zeep oid in te gooien. Daarnaast heb ik er al met mijn volle gewicht aangehangen en dat mag ook niet baten.
Waarom is dat een slecht idee? Zou zelf idd vanaf het bovenste punt wat zeep of afwasmiddel in de leiding gieten. Aan de onderkant wel ff een teiltje oid eronder :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:00
Wat voor soort loze leiding is het ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Waarom dat een slecht idee is?
je weet niet wat er aan aftakkingen/lasdozen in de leiding zit
je weet niet of de leiding waterdicht is
je weet niet wat er door er met volle gewicht aan hangen mogelijk aan schade is in de leiding

Ken je niet iemand met een endoscoop?
Ik heb via een chinashop eens een usb ding aan een 20m kabel gekocht, geweldig om moeilijke plekjes goed in beeld te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Allemaal vrij zinloos.

Die kabels zijn vastgetrokken in de buis en buiten dat zeep de zaak helemaal zal vastmetselen zal het ook niet helpen.
Ook een smeermiddel dat wel geschikt voor kabel trekken zal niets helpen.
Een smeermiddel en werkt alleen als er iets beweegt (wrijving wordt lager).

Misschien kun je het met warmte proberen, aan de lege een afgezaagd bochtje erin en een föhn daarop aansluiten met bijvoorbeeld ducktape.
Iemand anders dan aan de kabels laten trekken. Probeer het met korte rukken en niet te veel geweld als de kabels ergens breek krijg je hem er nooit meer uit.

Warmte laat de leiding uitzetten en maakt de kabels zacht.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 16-05-2015 19:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
  • Laatst online: 25-04 12:54
Of je vraagt een instalateur die weet waar hij/zij mee bezig is.
Die handige jongens hebben dit allemaal al eens meegemaakt en vissen die kabel er zo voor je uit. Kost je een paar tienties maar beter dan de leiding eruit hakken en opnieuw aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom allemaal met die vloeibare middelen? Talk/baby poeder werkt perfect.

Ooit eens 3m buis met kabels. Redelijk strak. De extra kabel ging even niet.

Toen de lengte die doorheen moest in een plastic zak. Halve bus talkpoeder in de zak en even schudden.

Ook wat talkpoeder in de buis 'gegoten'. Beetje doorblazen/afzuigen om te verdelen. Voila, een kabel die eerst muurvast zat, in een keer. Zonder noemenswaardige moeite.

En voila, zo makkelijk ging een kabel er nog nooit in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Best mogelijk dat het op die manier gaat lukken, talkpoeder is een heel bekend glijmiddel voor draadtrekken Maar wat ik ook heel goed mogelijk acht, is dat waar je de trekveer aan de kabel bevestigde door het losschieten een prop ontstond. Het gevolg kan dan zijn dat deze dan net in een bocht muurvast gaat zitten. Als dat het geval is, dan zou het een stuk moeilijker kunnen gaan worden. Met volhouden te trekken loop je vervolgens het risico dat uiteindelijk de kabel losschiet, maar de prop blijft zitten. En het mag duidelijk zijn dat je dan nog verder van huis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In het verleden in de kruipruimte ook al eens een trekveer stukgetrokken op een vastzittende kabel. Volgens mij is die loze leiding al die jaren niet meer loos... alleen maar nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

sypie schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:28:
In het verleden in de kruipruimte ook al eens een trekveer stukgetrokken op een vastzittende kabel. Volgens mij is die loze leiding al die jaren niet meer loos... alleen maar nutteloos.
Hahaha die is goed :7

Ik heb toevallig 1 week geleden CAT6 door de hele brak heen geloodst en dit betekende dus ook loze leidingen zoeken, door beton boren, schroevendraaiers naar de haaien helpen enz. enz.

1x heeft een kabel nogal heel erg vast gezeten en deze heb ik eerst met beleid proberen eruit te halen maar uiteindelijk gewoon eens met mijn kleine gewicht aan gaan hangen en hoewel een stukje van 5 cm kapot was getrokken kreeg ik hem er wel uit, en ik neem niet aan dat die 5cm net de hoeveelheid is die je nodig hebt om van A naar B te komen?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Nee die 5cm zal het hem niet doen, maar als die nou net in dat ene niet te bereiken bochtje zit kan je er geen nieuwe draad door trekken, dus je wilt die hele kabel er uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeCat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:36
Bedankt voor jullie advies allemaal! het lijkt erop dat de kabel zichzelf echt ergens vastgehaakt heeft. Ik vermoed dat ik een pro er naar laat kijken. Ik zal het laten weten of ie eruit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En een pro-tip voor de volgende keer: Als je de kabel aan de trekveer vast hebt zitten, gooi even wat ducttape over de uiteinden. Weet je 100% zeker dat het spul niet loskomt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 20:23

DjVe

Hatsaflats!

Aders strippen en vlechten om het oogje. Stukje tape erop om het smooth te maken en daarna met talkpoeder trekken.

Die kabel die nu vast zit: WD40 door de leiding de leiding sprayen. Daarna met de veer aan beide kanten proberen iets terug te duwen/wikken. En dan treken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
DjVe schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:54:
Die kabel die nu vast zit: WD40 door de leiding de leiding sprayen.
teflonspray!!

met WD40 zitten in de kortste keren alle stofdeeltjes vastgekoekt aan de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 20:23

DjVe

Hatsaflats!

Kan ook, maar WD40 werkt ook prima. WD40 smeert een klein beetje, is erg dun, maar heeft verder een ontvettende/reinigende werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
  • Laatst online: 25-04 12:54
Pas je wel op dat WD40 polystyreen en polycarbonaat aantast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:42:
En een pro-tip voor de volgende keer: Als je de kabel aan de trekveer vast hebt zitten, gooi even wat ducttape over de uiteinden. Weet je 100% zeker dat het spul niet loskomt :)
Doet niet iedereen dat :?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 08:55
Waarom gooit iedereen zoveel zooi door zijn pijpen in de muur?

Inderdaad het aftapen van je kabel kan ellende schelen, zo steken er geen scherpe draadjes of randjes uit die achter de richel van een mof kunnen blijven hangen. Gebruik dan wel isolatie tape ipv duct tape, deze kun je mooi strak trekken.

Waarschijnlijk zit je kabel vast in een te strakke bocht waardoor deze klem is komen te zitten (afgaande van het laatste 20 cm verhaal). Soms zit er nog net voordat de pijp de inbouwdoos in gaat nog een bochtje in om hem goed aan te laten sluiten.

Heb je geluk zit de kabel klem in een bochtje en gaat deze er met dezelfde kracht uit waarmee je deze vast getrokken hebt.

Heb je pech zit er puin of andere rommel in de buis wat de kabel vast trekt tegen de wand van de buis aan. Dan is er helaas weinig hoop voor je.

Heb je wat gevoeld toen je de trekveer er doorheen trok of ging deze er soepel doorheen?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Hoe gaat het ts?
Pagina: 1