Toon posts:

Universum vervaagt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst bedacht ik achter een biertje (alle goede stellingen achter een biertje!)ineens het volgende probleem:
Als het universum uitzet wordt alles dan niet uitelkaar getrokken. Nu was mijn oplossing dat de energie materie wordt.
Dan raakt alleen alle energie "op". Zou voor dit probleem een galctische motor bestaan of gaat mijn theorie al ergens anders fout?
Help, voordat ik uitelkaar getrokken wordt! :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn wel grenzen. Het heelal zet zich na de oerknal uit, maar op eengegeven moment zal alles weer ineenstorten tot de "big crunch", waarna er weer een "big bang" ontstaat. Vergelijk het maar met een balletje dat eindeloos stuitert...

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 14:43 schreef BalusC het volgende:
Er zijn wel grenzen. Het heelal zet zich na de oerknal uit, maar op eengegeven moment zal alles weer ineenstorten tot de "big crunch", waarna er weer een "big bang" ontstaat. Vergelijk het maar met een balletje dat eindeloos stuitert...
Doe nu eens een search hier op W&L of enige kosmologische site. De "Big Crunch" is een theorie uit de jaren 30, die opnieuw populair werd in de jaren 50, maar niets wijst er op dat de big crunch ooit zal gebeuren. Sterker nog, al onze huidige gegevens indiceren dat de Hubble constante groter wordt, wat betekent dat het universum steeds sneller groeit. Inderdaad zal in zo'n eeuwig groeiend universum alle energie ooit "op" zijn (verspreid over oneindige hoeveelheden ruimte), dat bedoelen kosmologen als ze zeggen dat een open universum de koudte-dood sterft.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:07

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Bedoel je dat objecten zelf uit elkaar worden getrokken, of dat alle objecten gewoon steeds verder uit elkaar raken?

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 14:57 schreef mietje het volgende:

[..]

Sterker nog, al onze huidige gegevens indiceren dat de Hubble constante groter wordt, wat betekent dat het universum steeds sneller groeit
klinkt logisch, als er niets achter zit zit er ook geen remming aan het uitzetten.

Verwijderd

klinkt logisch, als er niets achter zit zit er ook geen remming aan het uitzetten.
ooit gehoord van zwaartekracht?

Nou blijkt dat die niet genoeg is om de boel bij elkaar te houden, maar dat heeft eventjes geduurd voor we daar achter waren.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 16:23 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

ooit gehoord van zwaartekracht?

Nou blijkt dat die niet genoeg is om de boel bij elkaar te houden, maar dat heeft eventjes geduurd voor we daar achter waren.
Als er aan de buitenkant geen remming is is de kracht daar ongelimiteerd, kan je een hoop zwaartekracht genereren maar dat kan er nooit tegenopwegen.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

handofnot: kun je mijn vraag nog even beantwoorden? :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zeg maar zo.
het universum breidt uit.
de moleculen moeten de extra ruimte in nemen
dus eigenlijk gebeurt er beide

Verwijderd

*hehehe* afgelopen kwartaal Atmosferische Fysica gehad, dus zet je maar schrap :)

Er zijn drie logische oplossingen van "stort het universum ooit ook weer in":

ja : dit gebeurt als de invloed van de zwaartekracht groter is de totale energie, waarmee het heelal expandeert.

nee: dit gebeurt als het tegenovergestelde waar is.

het randgeval : natuurlijk is er het randgeval, wat zegt dat deze twee factoren in balans zijn en dat in de limiet naar oneindig het heelal noch zal instorten, noch verder zal uitbreiden. Lang is gedacht (geconcludeerd uit metingen en voorspeld met theorien), dat dit het geval was.

HET PROBLEEM: Recente metingen lijken echter aan te tonen, dat het heelal accelererend expandeert: <insert annoying 'uh oh' from icq here>
Dit fenomeen valt niet te verklaren met de huidige fysica, maar geeft denk ik wel antwoord op je vraag :)

sorry; dat was niet erg bevredigend, he?

[EDIT: oops; ik zie net dat 'mietje' dit al gezegd had...]

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Maar idd vervaagt het universum als het ware. Net zoals door de 2e wet van de thermodynamica er op een gegeven moment geen energieverschillen zijn en het heelal dus erg saai wordt. Dat moleculen enzo niet groter worden, komt doordat die bijeen worden gehouden door elektromagnetische krachten enzo.

Verandert z'n sig te weinig.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Oké, nu weet ik tenminste hoe ik moet reageren :)

Bij het uitbreiden van het universum worden moleculen niet uit elkaar getrokken. Je kunt het zo zien:
Hoe jij denkt dat het gaat, vergelijk je in feite het heelal met een stuk rubber, dat je uitrekt. Hierdoor moet het rubber een steeds groter volume bezetten (ik praat niet over moleculair niveau).
Je kunt echter beter zeggen dat het universum een ballon is, die je opblaast (maar dan zonder er lucht in te blazen :+ ): het oppervlak van de ballon neemt wel steeds meer ruimte in, maar de moleculen er binnenin worden niet uit elkaar gerukt. Ze komen wel steeds verder van elkaar vandaan te liggen (dus drukverlaging), maar de atomen zelf hoeven niet meer volume te bezetten dan aanvankelijk het geval was.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

Pagina: 1