Toon posts:

beperken toegang harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers.

Ik gebruik windows 7 home premium en wil enkele gebruikers (lees alle niet admin accounts) verhinderen op een schijf (met mijn media bestanden) te kunnen schrijven of bestanden te kunnen verwijderen.
Ik krijg dat maar gedeeltelijk voor elkaar.
Ik heb in de beveiligingstab van deze schijf alle niet admin gebruikers toegevoegd en een vinkje gezet bij "verhinderen te schrijven".
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/78ltd443v/toegang.png
Als ik dan ben ingelogd onder een van deze beperkte accounts kan ik op deze schijf geen bestanden of mappen meer aanmaken (mooi zo) maar ik kan nog wel bestanden verwijderen :?

Hoe krijg ik voor elkaar dat een account niet kan schrijven maar ook niet meer kan verwijderen?

Bedankt.
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:06
Zet eens onder Weigeren een vinkje bij Wijzigen

Je kan ook proberen: Geavanceerd / Select user / Machtigingen wijzigen / select user / geavanceerde machtigingen weergeven

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/pc2v.png

[ Voor 71% gewijzigd door HKLM_ op 16-05-2015 16:47 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Downloader_NL
Maar als ik dat doe, dan vliegen alle vinkjes automatisch naar "weigeren". Ik moet nog wel kunnen lezen en de mapinhoud kunnen weergeven.

gr,
Richard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:45:
Bedankt Downloader_NL
Maar als ik dat doe, dan vliegen alle vinkjes automatisch naar "weigeren". Ik moet nog wel kunnen lezen en de mapinhoud kunnen weergeven.

gr,
Richard.
Mmm zie mijn andere post voor nieuwe opties :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan je niet veel makkelijker gewoon iedereen verwijderen en alleen de mensen toevoegen die wel wat mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
johnkeates schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:54:
Kan je niet veel makkelijker gewoon iedereen verwijderen en alleen de mensen toevoegen die wel wat mogen?
Volgens mij is zijn probleem dat iedereen de disk mag zien (i.v.m de media die erop staat)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Downloader_NL schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:56:
[...]

Volgens mij is zijn probleem dat iedereen de disk mag zien (i.v.m de media die erop staat)
Ik zie het ja, verkeerd gelezen :x

In dat geval: alsnog alle gebruikers verwijderen, dan gebruikers toevoegen die wel wat mogen, zoals lezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Downloader_NL schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:48:
[...]

Mmm zie mijn andere post voor nieuwe opties :P
Perfect. Dat werkt in elk geval. Ik moest gewoon nog wat dieper graven.

Bedankt.
Gr
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:58:
[...]

Ik zie het ja, verkeerd gelezen :x

In dat geval: alsnog alle gebruikers verwijderen, dan gebruikers toevoegen die wel wat mogen, zoals lezen :p
Dit lijkt vreemd genoeg niet te werken. Een gebruiker toegevoegd en de vinkjes schrijven weglaten resulteert in het alsnog kunnen schrijven :?
Daarom de weiger vinkjes maar gaan gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:03:
[...]

Dit lijkt vreemd genoeg niet te werken. Een gebruiker toegevoegd en de vinkjes schrijven weglaten resulteert in het alsnog kunnen schrijven :?
Daarom de weiger vinkjes maar gaan gebruiken..
Welke optie heb je nu gebruikt dan, je heeft net aan dat mijn optie werkt toch ? :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is de volledige lijst van gebruikers en groepen voor rechten op de schijf? De meest beperkende opties gelden, maar als je gebruiker A lees rechten geeft, terwijl bij 'iedereen' lees en schrijf rechten staat, kan gebruiker A nog steeds schrijven. De groep vult dan de gebruiker aan, ipv beperken. Pas als je echt hard zegt 'weigeren' wordt het effectief. Is de groep 'iedereen' niet aanwezig in de lijst, dan zou de gebruiker ook niet mogen schrijven. Als de gebruiker helemaal niet in een groep zit in de lijst en niet in de lijst zelf staat, mag 't helemaal niets.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er op I: geen besturingssysteem geïnstalleerd?
Wie is Eigenaar van I: ?
Er is een administratoraccount die de volledige machtiging over het object I: moet bezitten.
klik in de "Eigenschappen van I:" op Geavanceerd en klik op tabblad "Eigenaar".
Klik op Bewerken en vink "Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen" aan.
Selecteer onder "Naam" de nieuwe eigenaar (dat moet het account zijn met administratorrechten waarmee je alles beheerd) en klik op OK.
Klik via de OK knoppen alle vensters weg en ga opnieuw naar tabblad "Beveiliging".
Klik weer op "Geavanceerd" en bewerk er tabblad "Machtigingen"
Stel daar de machtigingen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Downloader_NL schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:06:
[...]

Welke optie heb je nu gebruikt dan, je heeft net aan dat mijn optie werkt toch ? :P
De optie "geavanceerde machtigingen weergeven" en dan "verwijderen" uitvinken.
Eerst had ik hier alle gebruikers toegevoegd en de vinkjes goed gezet. Daarna de gebruikers verwijderd en de vinkjes gezet voor de groep Gebruikers, heeft hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:22:
Wat is de volledige lijst van gebruikers en groepen voor rechten op de schijf? De meest beperkende opties gelden, maar als je gebruiker A lees rechten geeft, terwijl bij 'iedereen' lees en schrijf rechten staat, kan gebruiker A nog steeds schrijven. De groep vult dan de gebruiker aan, ipv beperken. Pas als je echt hard zegt 'weigeren' wordt het effectief. Is de groep 'iedereen' niet aanwezig in de lijst, dan zou de gebruiker ook niet mogen schrijven. Als de gebruiker helemaal niet in een groep zit in de lijst en niet in de lijst zelf staat, mag 't helemaal niets.
Dus....als ik het goed begrijp gaat de groep boven de gebruiker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:01:
Is er op I: geen besturingssysteem geïnstalleerd?
Wie is Eigenaar van I: ?
Er is een administratoraccount die de volledige machtiging over het object I: moet bezitten.
klik in de "Eigenschappen van I:" op Geavanceerd en klik op tabblad "Eigenaar".
Klik op Bewerken en vink "Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen" aan.
Selecteer onder "Naam" de nieuwe eigenaar (dat moet het account zijn met administratorrechten waarmee je alles beheerd) en klik op OK.
Klik via de OK knoppen alle vensters weg en ga opnieuw naar tabblad "Beveiliging".
Stel daar de machtigingen in.
Deze heb ik toch een paar keer gelezen vink "Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen" aan". Misschien is het een slechte vertaling uit het engels maar ik begrijp niet zo goed wat dat nu eigenlijk doet 8)7
Ik denk dat ze bedoelen dat de betreffende administrator dan eigenaar wordt van de schijf en alle onderliggende mappen en bestanden..
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:34

KrazyJay

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:51:
[...]

Dus....als ik het goed begrijp gaat de groep boven de gebruiker...
Nee.

1: Weigeren staat boven toestaan.
2: Alle instellingen van de groepen waartoe de gebruiker toebehoort, worden verzameld.

Aangezien iedereen, iedereen is, valt elke gebruiker daar standaard onder. En als iedereen dus lees- en schrijfrechten krijgt, dan kan je er alleen met een weigering nog iets aan veranderen. Niet bepaald een best practice.

Wacht even: als je Engels het toestaat: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb727008.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door KrazyJay op 18-05-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 10:04

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

zeker externe disk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gezien de datum van 't artikel en de bron (from Microsoft Windows 2000 Administrator's Pocket Consultant by William R. Stanek. Copyright © 1999 Microsoft Corporation.), verklaart het een hoop voor de fouten die erin staan. Volgens de tabel is Read & Read gelijk aan Write, en dat klopt natuurlijk niet.
Hier is een wat betere uitleg van de rechten die wel kloppen. Op http://www.ntfs.com/ntfs-permissions.htm is een soort guide te vinden over hoe de rechten werken en hoe je ze instelt. Ook in het Engels.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:34

KrazyJay

My bad, ik had het artikel niet gelezen op m'n gsm omdat ik dacht het juiste gevonden te hebben. Er is een pagina dat wel klopt, maar die staat in mijn favorieten op m'n werklaptop (standaardvoer voor stagiairs). Als die behoefte er nog is link ik die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:55:
[...]

Deze heb ik toch een paar keer gelezen vink "Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen" aan". Misschien is het een slechte vertaling uit het engels maar ik begrijp niet zo goed wat dat nu eigenlijk doet 8)7
Ik denk dat ze bedoelen dat de betreffende administrator dan eigenaar wordt van de schijf en alle onderliggende mappen en bestanden..
Klopt dat?
Ja dat klopt, en de eigenaar bepaald dan welke accounts welke toegang hebben.
Het account iedereen haal je natuurlijk weg mocht die er tussen staan.
Dus de administrator van het systeem waar je mee werkt, ik neem aan dat jij dat bent, is dan de eigenaar geworden van de gehele schijf en alles wat er op staat, die heeft uiteraard volledig beheer..
Dan kan je in geavanceerd in tabblad Machtigingen in gaan stellen welke gebruikers er welke rechten krijgen per gebruiker.
Dit moet je trouwens nooit doen op een partitie waar Windows op is geïnstalleerd in geval van dual of multiboot, maar ik ga er van uit dat het een partitie is waar alleen data op staat.

Dus nog even alles op 1 rijtje?

klik in de "Eigenschappen van I:" in tabblad Beveiliging op Geavanceerd en klik op tabblad "Eigenaar".
(al naar gelang de hoeveelheid data kan het even duren.)
Klik via de OK knoppen alle vensters weg en ga opnieuw naar tabblad "Beveiliging" in de "Eigenschappen van I:" .
Weet je hoe dat moet?
Daar heb je als administrator alle rechten, check dat.
Daar kan je gebruikers verwijderen, toevoegen, en bewerken.
Kom je er niet uit reageer dan maar.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 14:16 ]

Pagina: 1