Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 673494

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik kon niet echt een goede plek voor dit topic vinden, dus plaats ik het maar hier. Ik heb onlangs via Youtube een giveaway gewonnen waarbij ik GTA V op CD-rom krijg. Nu wil ik wel zeker weten dat er geen troep op staat enzo, dus heb ik een aantal vragen daarover:

- Kan een virus op CD's staan?
- Zo ja, kan je deze eraf halen en hoe?

Ik heb Panda Antivirus 2015 Pro ... mocht dat nodig zijn?

Mvg,

colko111

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 673494 op 16-05-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vraag 1: Ja, dat kan
Vraag 2: Nee dat kan niet, want een CD-ROM = "Compact Disc - Read Only Memory", en kan je dus niet beschrijven..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Ja, als degene die de CD maakt besmet is of opzettelijk de software besmet, kan het zijn dat de CD een virus bevat. Dit geldt in principe voor elk soort malware, dus het kan ook adware, spyware of wat dan ook zijn.
- Zo ja, kan je deze eraf halen en hoe?
Nee, een CD-ROM is read-only. Je kunt wel proberen een image te maken, deze image te scannen en indien nodig opschonen en dan de image naar een nieuwe CD-ROM branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:59
Gegevens op een schijf zijn permanent, behalve bij rewritables uiteraard maar daar zal het zeker niet op worden geleverd. Dus als er een virus op staat kan je die er niet vanaf halen...

Maar ik zou zeggen dat je iets te achterdochtig bent, ik weet niet waar je die give-away hebt gewonnen, maar zeker de grote youtubers doen dit in samenwerking met de uitgevers en krijg je dus gewoon een officiele versie.

Maar als dit via een misschien wat meer obscuur kanaal is gebeurd van een startende youtuber oid die meer mensen denkt te lokken door giveaways... of misschien nog wel meer kwade bedoelingen, dat zal je zelf moeten beoordelen. Als ik een game zou krijgen op een kanaal met maar een paar duizend abonnees dan wordt ik achterdochtig want dan strookt het niet helemaal, lijkt mij toch heel zeldzaam dat dit dan uit eigen zak wordt betaald... give aways zijn normaal gesproken gesponsord en kleine kanalen trekken geen sponsors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:47
Je kunt voor de zekerheid de autorun op je cd-drive uitzetten, en dan de cd eerst eens scannen met een (paar) anti-virusprogramma('s).

Is nog geen garantie dat er niks raars op de cd's staat, maakt de kans misschien wat kleiner.

Of, als je het echt niet aandurft, de cd's verkopen, wat geld bijleggen en kopen via een kanaal dat je wel vertrouwt :-)

[ Voor 21% gewijzigd door migchiell op 16-05-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Waarom gewoon niet de CD-key gebruiken @ Rockstar Social Club en zo GTA V download ipv de DVD te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In ieder geval, iedereen bedankt voor de snelle antwoorden!

Maar, als het dus een Read-Only is, dan kan je er toch ook niks opzetten? Het wordt gewoon door Rockstar gemaakt, dus waarom zouden die er ''crap'' op zetten?
En kan ik van te voren ook niet de CD's gewoon in m'n pc stoppen en dan scannen, of is het dan al te laat?
Ik kan inderdaad CD-key gebruiken, maar het is 65GB downloaden, en dat staat me een beetje tegen. Maar je hebt gelijk, het is dan wel in ieder geval veilig!

mvg,
Colko111

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 673494 op 16-05-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik zou gewoon de DVD gebruiken (het is geen CD, daar past geen 65GB op :p op een setje DVD's wel).
Het is niet alsof het aannemelijk is dat er een virus op zit, en stel dat er een virus op zit, dan is dat ook niet het einde van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 20:31

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

johnkeates schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:51:
Ik zou gewoon de DVD gebruiken (het is geen CD, daar past geen 65GB op :p op een setje DVD's wel).
Het is niet alsof het aannemelijk is dat er een virus op zit, en stel dat er een virus op zit, dan is dat ook niet het einde van de wereld jouw pc.
FTFY

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hoezo? Een virus is niet het einde van de PC, en stel dat het het einde van je PC is, is het nog steeds niet het einde van je denkwereld o.i.d.

Bovendien is de kans klein dat iemand nog de moeite gaat doen virussen op optische media uit te brengen. Stel dat het een gerichte aanval is, dan gaat iemand dat wel op andere/meerdere manieren doen :p

Een virus is niet een magische 'alles is dood' besmetting, maar gewoon iets waar je wat aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 20:31

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

johnkeates schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:06:
[...]

Hoezo? Een virus is niet het einde van de PC, en stel dat het het einde van je PC is, is het nog steeds niet het einde van je denkwereld o.i.d.

Bovendien is de kans klein dat iemand nog de moeite gaat doen virussen op optische media uit te brengen. Stel dat het een gerichte aanval is, dan gaat iemand dat wel op andere/meerdere manieren doen :p

Een virus is niet een magische 'alles is dood' besmetting, maar gewoon iets waar je wat aan kan doen.
Het kan flinke gevolgen hebben: je bankrekening wordt geplunderd, je privé leven ligt op straat (oh wacht dat gebeurt al met facebook), je pc kan worden misbruikt. Zijn wel gevolgen die ik liever voorkom. ;)
Maar ik ben het met je eens, in principe kan alles gefixt worden.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Panda staat best goed aangeschreven: http://www.av-test.org/en/compare-manufacturer-results/
Je zou wel even kunnen updaten/bijwerken voor de installatie, en alle instellingen/firewall op streng zetten, voor de zekerheid maar dan kan je ook weer last krijgen van false-positives. Grote kans dat het spel wel even naar huis wil bellen, en dat zal de firewall dan melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Anoniem: 673494 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:34:

Ik kon niet echt een goede plek voor dit topic vinden
Wat dacht je van Beveiliging & Virussen. Je krijgt van mij een gratis enkeltje die kant op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Laatst online: 16:18
Als je een legale versie van een spel krijgt, kan dat toch maar op twee manieren: een code om in te wisselen bij steam/origin/rockstar social club/etc, of een retail versie op dvd('s)?
En ik neem aan dat die retail versie gewoon in de originele verpakking komt met hoesje/plastic er omheen, net als in de winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
[...]

1. Hello CryptoLocker / $BankingTrojan
2. Ieder vreemd medium kan gebruikt worden voor het infecteren van gebruikers.
3. Zie punt 1.
Soldaatje schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:22:
Panda staat best goed aangeschreven: http://www.av-test.org/en/compare-manufacturer-results/
Je zou wel even kunnen updaten/bijwerken voor de installatie, en alle instellingen/firewall op streng zetten, voor de zekerheid maar dan kan je ook weer last krijgen van false-positives. Grote kans dat het spel wel even naar huis wil bellen, en dat zal de firewall dan melden.
Dat zegt niks, geen enkele AV is in staat om volledige bescherming te bieden, anders was er allang geen malware meer.

[ Voor 29% gewijzigd door photofreak op 16-05-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24
Even checken met herdprotect. Die scant met 70 virusscanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
photofreak schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:28:
[...]

1. Hello CryptoLocker / $BankingTrojan
2. Ieder vreemd medium kan gebruikt worden voor het infecteren van gebruikers.
1. Backups. Als je geen backups maakt maakt het niet uit wat er gebeurt, hardware failure, software failure, data kan kwijt zijn. Heb je geen Locker voor nodig. Banking trojan: eerst de trojan verwijderen, daarna bankieren, lijkt me logisch.

2. Duh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Ik hoop dat jij weinig mensen adviseert over deze materie want je praat echt onzin.

On: Waarom niet gewoon downloaden zodat je zeker weet dat alles veilig is? Ik zou nooit dit soort risico's gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Aghanim schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 21:17:
[...]

Ik hoop dat jij weinig mensen adviseert over deze materie want je praat echt onzin.

On: Waarom niet gewoon downloaden zodat je zeker weet dat alles veilig is? Ik zou nooit dit soort risico's gaan lopen.
Ik hoop dat jij weinig mensen adviseert over deze materie, want aannemen dat downloads veiliger zijn dan fysieke media is echt onzin.

Hell, als ik massa infecties wil genereren ga ik niet fysiek verspreiden maar injecteren in downloads.

Verder hoop ik dat je slimmer bent dan hoe je je nu voor doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik hem voor de zekerheid maar ga downloaden..
Iedereen bedankt voor de nuttige en snelle antwoorden!

mvg,

colko111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je de CD/DVD krijgt, kan je gewoon kijken of deze er origineel uit ziet, dus geen brandsporen aan de onderkant zie je krijgt met een normale DVD/brander in je PC, of geplakte labeltjes.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:59
johnkeates schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 22:08:
[...]

Ik hoop dat jij weinig mensen adviseert over deze materie, want aannemen dat downloads veiliger zijn dan fysieke media is echt onzin.

Hell, als ik massa infecties wil genereren ga ik niet fysiek verspreiden maar injecteren in downloads.

Verder hoop ik dat je slimmer bent dan hoe je je nu voor doet...
Lekker kort door de bocht gaan? Volgens mij geeft hij aan dat als hij de schijven niet vertrouwd, het beter is om de game dan rechtstreeks van Rockstar te downloaden mbv de serial.

Het kan bij uitzondering uiteraard altijd mis gaan, maar als jij zegt dat zelfs de download van de officiele bron niet te vertrouwen is dan is het einde zoek... dan kan je denk ik beter je internetlijn afsluiten, want dan zou iedere update voor elk stukje software gevaarlijk zijn. Dus ja, je mag er vanuit gaan dat de download van de officiele bron te vertrouwen is. Buiten dat is het al meer dan eens voorgekomen dat er ongewenste elementen op discs of zelfs usb sticks worden aangetroffen, die moet je als net zo onveilig beschouwen... er hoeft maar 1 boefje in de productielijn te zitten en het is al gebeurd,

Maarruh, het hele slechte advies kwam toch echt van jou en daarom was die opmerking richting jou toch wel terecht, het was jij die zei dat een virus niet het einde was van een pc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 22:28:
Als je de CD/DVD krijgt, kan je gewoon kijken of deze er origineel uit ziet, dus geen brandsporen aan de onderkant zie je krijgt met een normale DVD/brander in je PC, of geplakte labeltjes.
En dan nog, hij heeft toch een goede betaalde virusscanner, weinig kans dat er een zero-day exploit op die dvd's zit. En zelfs dan heb je kans dat de virusscanner hem pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Soldaatje schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 22:34:
[...]

En dan nog, hij heeft toch een goede betaalde virusscanner, weinig kans dat er een zero-day exploit op die dvd's zit. En zelfs dan heb je kans dat de virusscanner hem pakt.
1 virusscanner is vrijwel waardeloos, pure mazzel als 1 virusscanner een virus vindt. Nooit vertrouwen op 1 virusscanner. Nooit.

Gebruik nou maar Herdprotect oid. Dan heb je tenminste een béétje zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:58

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

oheng schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:02:
[...]

1 virusscanner is vrijwel waardeloos, pure mazzel als 1 virusscanner een virus vindt. Nooit vertrouwen op 1 virusscanner. Nooit.
Onzin natuurlijk en sterk gechargeerd. Waarom zou een enkele virusscanner vrijwel waardeloos zijn? "Pure mazzel" is ook niet terecht natuurlijk. Met deze stelling kun je net zo goed niets draaien ook Herdprotect niet want 70x waardeloos is nog steeds waardeloos natuurlijk ;)

Deze discussie is nou al zo vaak gevoerd hier op GoT. Elke keer worden de argumenten weer weerlegd. Laat dit soort FuD liever achterwege of kom met nieuwe onderbouwde argumenten.

Overigens; Herdprotect biedt geen enkele on-access protectie en voldoet daarmee in mijn ogen gewoon niet om als enige preventieve maatregel te dienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 17-05-2015 12:48 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:28

Eagle Creek

Breathing security

Uit eigen interesse: colko111; waarom denk je dat een virus niet op een cd zou kunnen staan?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:58

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een virus kan in feite op alles waarop uitvoerbare bestanden staan terecht komen. Soms zelfs al in de fabriek.

Wat mij meer verbaasd is de achterdocht wanneer je een game hebt gewonnen, of gaat het hier om een illegale versie wellicht?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Bor schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:47:
[...]

Onzin natuurlijk en sterk gechargeerd. Waarom zou een enkele virusscanner vrijwel waardeloos zijn? "Pure mazzel" is ook niet terecht natuurlijk.

Overigens; Herdprotect biedt geen enkele on-access protectie en voldoet daarmee in mijn ogen gewoon niet om als enige preventieve maatregel te dienen.
Ik zeg "vrijwel", en het is bedoeld op dit soort specifieke situaties: waarbij je vreemde software hebt, uit onbetrouwbare bron.

En ik heb al vaker laten zien m.b.v. Virustotal rapporten: bijvoorbeeld Cryptovirussen worden vrijwel niet gedetecteerd door 1 enkele virusscanner, slagingspercentage van 1 AV is ongeveer 5-15%. Dat is in mijn optiek waardeloos, want véél te laag om te beschermen tegen gedownloadde of gekregen onbetrouwbare software.

En aangezien de TS absoluut geen virus wil, is 1 enkele virusscanner in dit geval dus zinloos. Laten we de algemene zin en onzin van virusscanners even zitten, en richten we ons op dit geval.

Herdprotect kan losse bestanden scannen. Klik bovenin op het gereedschap icoontje, en je kunt losse bestanden en processen scannen. Kan de Virustotal tool natuurlijk ook, maar deze gebruikt nog meer AV's (10 a 15 extra gok ik), en in dit geval is meer=beter. Hangt er wel even vanaf hoe die DVD eruit ziet, maar je kunt ook met Herdprotect een scan voor en een na installatie doen.
Pagina: 1