Upgrade voor mijn main rig

Pagina: 1
Acties:

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08-2025
Beste Tweakers en mensjes op het forum.

ik heb een behoorlijk snelle pc maar wil deze upgraden. tijdens spelen van gta5 (en ja ik weer drivers zijn nog niet final) wil het spel hier en daar nog wat moeite hebben. verder games die ik speel zijn,
league of legends (hier hoef ik echt geen snellere pc voor heb al 250+ fps)
world of warcraft (denk dat het spel zelf gewoon niet super geoptimaliseerd is)
minecraft (hier heb ik best veel problemen mee)

ik weet dat mijn huidige componenten goed genoeg moeten zijn maar ik geef nou eenmaal graag geld uit om mijn pc nog sneller te maken dan nodig is.

en dan even mijn huidige pc met zijn inhoud.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 247,81€ 247,81
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 387,50€ 387,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 52,01€ 52,01
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 76,23€ 76,23
1Aerocool XPredator X3 Evil Black€ 89,95€ 89,95
1Corsair Hydro H105€ 114,42€ 114,42
1Kingston HyperX KHX2133C11D3K4/16G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-224BB Zwart€ 20,31€ 20,31
1Corsair CX750M€ 95,51€ 95,51
1Crucial MX100 512GB€ 204,90€ 204,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,64

mijn cpu staat op 4,5 GHz te draaien en mijn videokaart is ook een beetje overclocked en alles blijft onder 75 graden. alle fan slots in mijn kast zijn bezet door AF120 performance fans heerlijke airflow :P

maar dan nu het probleem.
zoals eerder aangegeven voor de games die ik nu speel heb ik eigenlijk geen upgrade nodig. maar heb toch hier en daar wat probleempjes waar ik mij aan erger.

ik speel best veel minecraft en maak mijn eigen servers nu kom ik redelijk vaak geheugenproblemen tegen zelfs met 16 gb geheugen (misschien een keer 32gb kopen?). maar mijn cpu staat dan ook 80-90% te draaien en flipt hem als ik naast minecraft nog wat anders wil gaan doen.

en dan mijn honger naar FPS de meeste games op max settings komen aardig rond of boven de 60 fps uit nu heb ik laatst (met reden) een 144Hz scherm aangeschaft en probeer dan ook mn fps te matchen met mijn refresh rate wat lastig gaat als ik ook alle settings op max wil houden denk dat in dit geval mijn gpu bottleneckt

reden van 144Hz scherm is dat ik een oculus rift DK2 heb die het fijn vind om op 75Hz de draaien wat mijn 60 Hz scherm niet kon en sommige games clonen je scherm omdat het dan geen direct HMD ondersteund en bij het clonen worden alle actieve schermen op dezelfde refresh rate gezet :P.

nu de vraag aan jullie
wat zou de beste upgrade zijn voor mijn pc?
de r9 290x in crossfire draaien (dus een 2de aanschaffen)
of CPU - Moederbord - Geheugen upgraden, zou ik dan bij i5 moeten blijven of is i7 ook goed aan te raden? (zit zelf dan aan een 5820k te denken met een leuk moederbord erbij)

Meningen zijn altijd welkom en suggesties al helemaal ben ik iets vergeten te vermelden of het je andere vragen? stel ze en ik zal ze zo goed mogelijk antwoorden.

p.s. even voor de leuk 3DMark score
http://www.3dmark.com/3dm/6940020?
kwam na het testen erachter dat mijn bios mijn geheugen op 667 had gezet dit staat inmiddels al een tijdje op 1333 ^^

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik denk weet zeker dat je eigenlijk je processor en moederbord nog prima voldoen en nog lang geen bottleneck gaan vormen. Een 6 core processor gaat je game performance met 3 fps verbeteren. Dat kan ik garanderen.

Als je geheugen problemen tegenkomt met 16gb geheugen zou ik het huidige kitje verkopen via Vraag en Aanbod en een 32GB kitje kopen. Deze is prima: pricewatch: Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10

Tja, je kunt er een extra 290x bij prikken. Of je kunt wachten tot de 390(x) uitkomt en er daar 2 of 1 van kopen...

[ Voor 13% gewijzigd door Koninkje op 16-05-2015 15:12 ]

Show me your moves.

Verwijderd

Dat spel vergt grafisch toch bijna niets gezien het op een IGP van intel kan draaien?

• devillwithin
vind het eigenlijk zonde van mijn 290x die er net een half jaartje in zit en het gevaar bij alleen upgraden geheugen is dan wel weer als ik dan moederbord en cpu upgrade wil toch weer nieuw ddr4 geheugen moet aanschaffen

• devillwithin
het gaat niet alleen om minecraft :P de oculus rift in combinatie met bijv gta 5 is best zwaar om te draaien

• Koninkje

Koninkje

devillwithin schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:12:
het gaat niet alleen om minecraft :P de oculus rift in combinatie met bijv gta 5 is best zwaar om te draaien
Ik quote mezelf:
Een 6 core processor gaat je game performance met 3 fps verbeteren. Dat kan ik garanderen.
Mocht je trouwens de volgende keer iets toe te hebben voegen aan je post, klik op wijzigen en stuur niet nog een reactie. Daar houden wij niet zo van :)

Een extra 290x gaat wel je performance verbeteren. Maar aangezien Oculus aangeeft dat eigenlijk een 970 al voldoende is, is het niet echt nodig om én naar het x99 platform te gaan én een extra 290x erbij te duwen.

TL;DR
Een 290x erbij is dus voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Koninkje op 16-05-2015 15:16 ]

Show me your moves.

• devillwithin
dan lijkt de vraag voorlopig beantwoord
maar dan vraag ik me nog steeds af waarom mijn cpu het soms zo zwaar te verduren krijgt maar een vid kaar van 400€ voor een grootse upgrade van rond de 1000€ proberen kan geen kwaad plus dat de videokaarten wel gewoon te hergebruiken zijn

dan zal ik het nog even met mijn 16gb moeten uithouden :P

• Koninkje

Koninkje

Zoals je ziet:

Een overclockte i5-3570k zou 1 fps minder presteren als een overklokte i7-5820:

Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/14eb0aq.jpg

Ik denk ook dat de 290x erbij geen slechte keus is ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Koninkje op 16-05-2015 15:59 ]

Show me your moves.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Als je dan wil upgraden wacht dan even tot 2 juni. Dan komt broadwell cpu uit. Mogelijk dat die iets neer kan doen tevens. Komt binnen kort de r9 3xx serie uit. Misschien is dat een leuke upgrade.

• devillwithin
die cpu vergelijking maakt wel de doorbraak voor mij ja :P en zoals ik eerder ook al gepost had vind ik mijn half jaar oude 290x al vervangen voor een r9 3xx vind ook soort van zonde ik denk voor dat geld dat 2x een 290x beter zal presteren dan bijv 1x 390x die ook wel iets meer zal gaan kosten :P

• Koninkje

Koninkje

devillwithin schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:46:
die cpu vergelijking maakt wel de doorbraak voor mij ja :P en zoals ik eerder ook al gepost had vind ik mijn half jaar oude 290x al vervangen voor een r9 3xx vind ook soort van zonde ik denk voor dat geld dat 2x een 290x beter zal presteren dan bijv 1x 390x die ook wel iets meer zal gaan kosten :P
Dat dacht ik al .
Graag gedaan :P

Show me your moves.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat de cpu veel meer belast gaat worden met 2 videokaarten. Dus dan zou je minimum fps lager kunnen zijn dan dat je nu als minimum hebt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Koninkje

Koninkje

pwillemske schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:19:
Houd er wel rekening mee dat de cpu veel meer belast gaat worden met 2 videokaarten. Dus dan zou je minimum fps lager kunnen zijn dan dat je nu als minimum hebt.
Dat gaat niet gebeuren, zeker niet als de overclock al 4,5Ghz is... ;)

Show me your moves.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Koninkje schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:21:
[...]

Dat gaat niet gebeuren, zeker niet als de overclock al 4,5Ghz is... ;)
Oje, die overklok was ik vergeten O-)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Koninkje schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:58:
Zoals je ziet:

Een overclockte i5-3570k zou 1 fps minder presteren als een overklokte i7-5820:

[afbeelding]

Ik denk ook dat de 290x erbij geen slechte keus is ;)
Een 2e videokaart erbij zal je een flinke boost geven, maar je processor is ook onvoldoende sterk om op max settings 144 fps te draaien, daarvoor zul je toch echt een paar settings omlaag moeten zetten.
http://gamegpu.ru/action-...heft-auto-v-test-gpu.html

• devillwithin
de meeste settings atm staan niet op max zoals msaa en de advanced settings maar de algemene kwaliteit van het spel ziet er nog wel erg goed uit door textures en dergelijke wel op max te houden

heb gister nog een beetje zitten testen en benchmarken om te kijken of ik 4.6 uit mijn cpu kon halen helaas niet gelukt thermal throttling kwam om de hoek kijken 4.5 lijkt wel het magische cijfer voor de 3570k

ik zal van de week er een 2de videokaart insteken kijken wat dat voor resultaat gaat geven in het ergste geval geld terug en terugsturen die kaart :P in het verleden vaak gehoord dat crossfire lang niet zo lekker werkt als word aan geprijsd maar dat zal ik zelf moeten gaan ondervinden.

nu nog hopen dat mijn cx750m voldoende zal zijn voor al die overclockte hardware in mijn pc.

• Koninkje

Koninkje

devillwithin schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:11:
de meeste settings atm staan niet op max zoals msaa en de advanced settings maar de algemene kwaliteit van het spel ziet er nog wel erg goed uit door textures en dergelijke wel op max te houden

heb gister nog een beetje zitten testen en benchmarken om te kijken of ik 4.6 uit mijn cpu kon halen helaas niet gelukt thermal throttling kwam om de hoek kijken 4.5 lijkt wel het magische cijfer voor de 3570k

ik zal van de week er een 2de videokaart insteken kijken wat dat voor resultaat gaat geven in het ergste geval geld terug en terugsturen die kaart :P in het verleden vaak gehoord dat crossfire lang niet zo lekker werkt als word aan geprijsd maar dat zal ik zelf moeten gaan ondervinden.

nu nog hopen dat mijn cx750m voldoende zal zijn voor al die overclockte hardware in mijn pc.
Ik weet bijna zeker dat die voeding dat wel gaat trekken.

Show me your moves.

• devillwithin
bij deze de kaart is bestel hahah zal van de week mijn vinden delen met jullie als de kaart binnen is :P

• devillwithin
heb de 2de kaart al een paar dagen in mijn pc zitten en ben er op zich heel tevreden mee
ben met 3dmark van 10551 naar 15551 gegaan op stock gpu speeds.

mijn videokaarten overclocken gaat wat moeilijk zelfs met een lichte overclock ga ik a glitches en artifacts krijgen vermoedelijk kan mijn psu het toch niet helemaal aan. maar default clock snelheden is geen probleem.

echt een fps increase heb ik ook niet echt kunnen vinden maar moet nog een aantal games testen zover maar een kleine verbetering bij World of Warcraft maar dat schijnt een bekend probleem te zijn met alle kaarten in CF en/of SLI.
en GTA 5 waarschijnlijk kan ik beter wachten tot de drivers het spel wat beter ondersteunen ik draai nu CCC 15.4 beta maar zit nog steeds rond de 60fps met CF aan wat ik eigenlijk ook met 1 videokaart behaalde. (verbazend genoeg zegt GTA dat ik 8Gb Vram beschikbaar heb (al heb ik 2 r9 290x van 4Gb erin zitten)

in ieder geval zeggen de benchmarks dat het een stuk beter moet zijn en mn 2 geteste spellen zeggen daar wat anders over ik zal binnenkort nog een aantal spellen testen wanneer mijn baas me een keer met rust laat.
Pagina: 1