Graag hulp met de airflow bij nieuw aangeschaft systeem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 11:42
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort het volgende systeem gekocht op de onderstaande afbeelding:
- Asrock Z87 Extreme 4 Socket 1150 Moederbord
- Intel Core i7 4770K Haswell Processor
- Noctua NH-U12S Processor Koeler.
- 4 x 2 GB Transcend 1333 Mhz DDR3 Geheugen
- EVGA GeForce GTX 780 3GB Videokaart
- 128 GB SanDisk Ultra 2 S-Ata 600 SSD
- 2TB Samsung F4 Harde schijf.
- EnerMax Liberty 620W 80+ Modulaire Voeding.
- Lian Li PC-101B E-ATX aluminium Miditower met DVD Brander.

Omdat het moederbord (vraag me niet waarom) onderste boven zit is de indeling wat apart, en kom ik er zelf niet uit met hoe de fans moeten staan.

De casefans voor en achter zaten er al in, maar waren beiden intake. Nu heb ik de casefan aan de zijkant (rechtsboven op de foto, daar zit in het sidepanel een raster) er nog bij gezet... maar welke kunnen nu het beste intake en welke outtake zijn? Op het moment zijn voor en achter intake en zijkant outtake... maar de rechter casefan blaast nu tegen de de CPU fan in, misschien dat die dus outtake moet worden? Dan is onderin namelijk van voor via de CPU naar achter 1 'flow'.

En dan kan de sidefan (die ik nu op outtake heb staan) een intake worden? De lucht in het bovenste gedeelte van de kast wordt nu namelijk door de GPU fans naar beneden geblazen en de sidefan bovenin is ook nogeens outtake.

Lang verhaal, maar ik kom er dus ook nog niet helemaal uit vandaar mij vraag hier.

Afbeeldingslocatie: http://i1151.photobucket.com/albums/o631/jeffreyfw/IMAG1463_zpshanhcalv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou de bovenste en achterste casefan als outtakes gebruiken. De voorste als intake. Tegen je CPUfan in laten blazen lijkt me niet zo heel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
Ik heb nu inderdaad de achterste als outtake. CPU is stuk cooler nu.

De sidefan bovenin eerst als outtake gehad en daarna als intake. Als intake lijkt het systeem het coolste te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 22:14
Jep, zorgen dat je systeem de lucht er vanaf de voorkant in trekt en aan de achterkant er uit blaast. De fan bij je graka zou ik inderdaad ook omdraaien zodat hij zijn lucht over de graka heen blaast, gezien hij daar toch zijn lucht aanzuigt.

[ Voor 9% gewijzigd door MineTurtle op 18-05-2015 09:36 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

De standaard vuistregel:
Onderin intake, bovenin outtake.

Waarom? Warme lucht gaat omhoog. De fan links onderin op de foto staat dan de verkeerde kant op, net als degene bij de cpu koeler en bij de intake. Alles omdraaien dus.
Zorg er ook voor dat de CPU koeler de goede kant op blaast, dat scheelt ook enorm, anders zit je leuk alles weer terug te blazen :p

En misschien, als het lukt, moet je je kabels beter wegwerken. Dit scheelt in weerstand van de luchtstroom.

[ Voor 13% gewijzigd door Fordox op 18-05-2015 10:34 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Ik sluit mij aan bij Fordox.
Ik heb standaard ook altijd:

Voor/onder: Intake
Achter/Boven: Outtake

Mijn Zalman GS1000 heeft twee intakes onderin, twee outtakes boven, en een outtake achter.
En twee vents op de CPU koeler die van voor naar achter blazen (een in aan de voorkant van CPU blok en een out aan de achterkant).

Nergens last van qua temperaturen ^^

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
Ik heb boven (side dus) eerst ook out gehad. Maar omdat mijn videokaart met de fans bovenaan zit en daar dus lucht aanzuigt lijk bovenin een intake beter te handelen.

Onderin vóór is nu dus in en achterin out. Kabels is een goeie! nooit aan gedacht.

CPU fan blaast nu in de heatsink, naar achterkant kast dus... waar de casefan nu outtake is. Naar heatsink toe is juist toch? Meningen verschillen nogal maar met huidige indeling lijk dat ook het beste te zijn denk ik. De CPU fan zelf staat op silent mode en wordt 60-65 graden tijdens gamen. Kan hem natuurlijk ook op custom zetten en zelf de chart bepalen, maar wat is een goede verdeling van % t.o.v. temp bij een CPU? Ik zet hem iig niet op 'standaard' ipv 'silent' want dan maakt ie continu onnodig veel geluid.

Case heeft verder weinig mogelijkheden tot fans. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Rare kast/indeling moet ik zeggen. Dat de GPU van boven naar beneden blaast is een beetje apart gezien warme lucht juist stijgt. Het hele idee van een goede airflow is dat de warme lucht zich achter/boven in de kast verzameld, waardoor onder/voren heel vaak je intake is.

Zoals ik de foto nu zie, zou ik zeggen:

Front: Outtake
Rear: Outtake
Side: Intake
CPU: Front-to-back (Links naar rechts luchtstroom dus je zit goed)

Over het algemeen wil je meer outtakes dan intakes hebben (beetje logisch als je erover nadenkt, je wilt niet meer lucht erin pompen wat kan opwarmen en vervolgens niet snel genoeg weer eruit kan.

Weet je zeker dat de luchtstroom van je VGA van boven naar beneden gaat, en niet juist andersom?
Als je airflow op je GPU namelij van onder naar boven gaat, dan zou ik het zo doen:
Front: Intake
Rear: Outtake
Side: Outtake
CPU: Front-to-back (Links naar rechts luchtstroom dus je zit goed)

Maar ook dat is niet optimaal gezien je GPU dan warme lucht van je CPU aanzuigt =/ ..

Hoe je het ook draait of keert, is de indeling van je kast best wel apart (MoBo zit ondersteboven?) mbt optimale airflow

[ Voor 4% gewijzigd door Darkfreak op 19-05-2015 11:33 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
De gast waar ik het systeem van gekocht heb heeft inderdaad het mobo omgedraaid ja.

Ik neem aan dat de fans altijd je GPU inblazen, dus zucht hij inderdaad van boven de lucht aan die nu door de sidefan van schone/frisse lucht wordt voorzien.

Achter outake vanwege de CPU is ook prima nu.

Dan is alleen de vraag nog of voor out of in moet zijn. Maar omdat er weinig bij in de buurt zit op het moment, heeft die hele frontfan bijna geen zin.

Daarbij lees ik juist vaak dat er, als er al een verschil is, meer intake dan outake moet zijn. Puur om een lichtelijke positieve druk in de kast te houden zodat lucht niet door kiertjes wordt aangezogen maar juist door eventule kieren naar buiten wordt geleid. Maargoed, ik denk dat dat een topic is waar al genoeg over gedebate wordt, en waar geen einde aan lijkt te komen:P

Kast is qua uiterlijk best 'chique' maar ik merk nu wel dat het voor gamen en dus hogere temperaturen lastig is met fan mogelijkheden.

Maar als 65 graden voor een GTX780 en 60-65 voor een 4770K prima temperaturen zijn is het geen groot probleem. Zoals gezegd moet ik misschien de CPU fan ook temperatuur-afhankelijk laten werken i.p.v. op de silent mode laten staan. Maar ik weet niet goed wat 'normaal' is voor een CPU als deze, en hoe de chart er dus uit moet zien.
Ik kan of de CPU fan zelf harder laten draaien met hogere temps, of de rear-outake gewoon standaard iets harder zetten voor meer afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Beetje late reactie maar toch maar.
Eerst wat algemene opmerkingen: Wat de beste oplossing is is moeilijk te voorspellen. Behalve de verschillende posities kan ook de flow opbrengst van de fans een belangrijk item zijn. Vooral als er veel verschil in zit.
Zoals al eerder gezegd lijkt tegen de flow van de processorkoeler in blazen niet erg handig.
Of je de intakes laag moet houden is maar de vraag. Weliswaar is de natuurlijke flow van warme lucht naar boven, maar de drijvende kracht van vrije convectie valt in het niet bij die van de fans. Wat ik zelf een punt vind is stof aanzuiging. Om die reden vind ik het niet verkeerd om de intakes hoog te houden. Stof zakt immers altijd naar beneden. Het hangt dus ook een beetje af van of je pc een beetje verstopt op of nagenoeg op de grond staat zoals bij mij, of dat hij vrij op een buro staat, waar je de omgeving vanzelf goed stofvrij houdt.
Dan zit er nog een aspect aan: je kunt proberen de warmte zo snel mogelijk uit je kast te krijgen, maar dat hoeft niet per sé het optimum te zijn. Twee aspecten: je wilt niet dat er dode gebieden in je kast ontstaan waar eigenlijk geen warmte wordt afgevoerd en minstens net zo belangrijk, je wilt ook dat de warmte van je componenten goed op de lucht wordt overgdragen, alvorens die warme lucht de kast uit wordt geblazen. Om die warmte goed over te dragen heb je liefst veel turbulentie nodig. Hoe turbulenter de luchtstroom, hoe hoger de warmteoverdracht van device naar lucht. In zo'n volgebouwde kast met meerder fans zal de flow wel voornamelijk turbulent zijn, dus dat zal niet zo veel zorg kosten, maar tegen een device aanblazen zal meer turbulentie opleveren dan de lucht er langsaf zuigen.
Waar je het nog niet over hebt gehad is je voedings fan. Is dat een intake of een outtake? (Zo te zien een outtake).
Als het een outtake is zou ik dan gevoelsmatig kiezen om de voorste en zijkant als intake te nemen en achterfan en voedingsfan als outtake. Reden: beide intakes blazen dan op kritische componenten (video en HD) met een maximale turbulentie aan de oppervlakken van die devices en de achterfan blijft dan in lijn met de cpu fan.
Als de voedingsfan echter een intake is, zou ik van de zijkant een outtake maken, anders verlies je veel flow door onbalans in in- en outtakes!
Je zult echter wat moeten experimenteren om de beste oplossing te vinden. Een hulpmiddel kan zijn om het zijpaneel even weg te laten en hier voor in de plaats bv wat huishoudfolie te spannen.
Vervolgens laat je wat rook van bv een sigaret of brandende "schoenveter" door je inlaat aanzuigen en kijk je of je het rookpatroon kunt volgen en of dat patroon je bevalt.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fordox schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:33:
De standaard vuistregel:
Onderin intake, bovenin outtake.
Waarom? Warme lucht gaat omhoog.
Sorry maar dat is onzin.
Het is een mythe die maar niet dood wil gaan geloof ik. Wat is de inhoud van een gemiddelde behuizing en hoeveel kubieke meter lucht verplaats een (case)fan... juist 1 enkele (case)fan verplaats al meer lucht dan de totale inhoud van de behuizing en dan heb je meestal nog meerdere (case)fans ook. De natuurlijke convectie van warme lucht die naar boven "drijft" kan dus helemaal nooit plaatsvinden daar de luchtverversing daar veel en veel en veel en veel te groot voor is. Dat warme lucht omhoog gaat is dus een complete non issue en iets waar je totaal GEEN rekening mee hoeft te houden. De plaatsing van de fans en daarmee het "sturen" van de airflow is veel belangrijker.

Trouwens, het is exhaust en niet outtake. outtake is geen bestaand woord ;) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
Wikipedia: Outtake

Outtake bestaat wel. Alleen hoe hij het wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:17
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:51:
[...]

Sorry maar dat is onzin.
Het is een mythe die maar niet dood wil gaan geloof ik. Wat is de inhoud van een gemiddelde behuizing en hoeveel kubieke meter lucht verplaats een (case)fan... juist 1 enkele (case)fan verplaats al meer lucht dan de totale inhoud van de behuizing en dan heb je meestal nog meerdere (case)fans ook. De natuurlijke convectie van warme lucht die naar boven "drijft" kan dus helemaal nooit plaatsvinden daar de luchtverversing daar veel en veel en veel en veel te groot voor is. Dat warme lucht omhoog gaat is dus een complete non issue en iets waar je totaal GEEN rekening mee hoeft te houden. De plaatsing van de fans en daarmee het "sturen" van de airflow is veel belangrijker.

Trouwens, het is exhaust en niet outtake. outtake is geen bestaand woord ;) :9
Ik heb een CM690 III kast met twee intake: 1x 200mm voorzijde en 1x120mm aan de onderzijde. Ik heb drie exhaustfans: 2x 140mm boven en 1x120mm achterzijde.
In de kast zit een 3570K en een 280X MSI graka en ik voel permanente warme lucht uit de kast komen, dus dat de lucht niet op kan warmen (zoals jij beweert) klopt dus niet.
Dit is tevens door mij zeer goed te monitoren door de 5 thermometers van de fancontroler.
Mijn (onderbouwde) mening is dus dat de lucht wel zeer snel en constant kan opwarmen en je dus wel rekening moet houden met opstijgende warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 00:52
BvZwolle schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:19:
[...]

Ik heb een CM690 III kast met twee intake: 1x 200mm voorzijde en 1x120mm aan de onderzijde. Ik heb drie exhaustfans: 2x 140mm boven en 1x120mm achterzijde.
In de kast zit een 3570K en een 280X MSI graka en ik voel permanente warme lucht uit de kast komen, dus dat de lucht niet op kan warmen (zoals jij beweert) klopt dus niet.
Dit is tevens door mij zeer goed te monitoren door de 5 thermometers van de fancontroler.
Mijn (onderbouwde) mening is dus dat de lucht wel zeer snel en constant kan opwarmen en je dus wel rekening moet houden met opstijgende warme lucht.
Ik denk ook dat je er rekening mee moet houden, heb hier een 230mm en een 200mm als intake en een 140mm en 2 200mm exhaust en ik merkverschil als ik ze omdraai in temperaturen (ja ik had niks beters te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BvZwolle schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:19:
[...]

Natuurlijk kan de lucht wel (snel) opwarmen anders zouden lucht CPU/GPU koelers nooit kunnen werken....
De warme lucht die je bovenin uit de kast voelt komen, wat ik ook 100% geloof en geen discussie punt is, voel je niet door de natuurlijke convectie van de warme lucht die naar boven "drijft". Die warme lucht stijgt op omdat het naar boven geduwd wordt door je intake aan de onderkant de exhaust aan de bovenkant.. dat is het hele verschil. Deze airflow is gecreëerd door middel van intake en exhaust fans en daar heeft natuurlijke convectie geen noemenswaardige invloed op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Een beetje houterig uitgelegd: Lucht die opwarmt zet uit. Daardoor wordt de sm bij die hogere temperatuur lager en daardoor gaat de warme lucht op de koude lucht driven. Dat is de drijvende opwaartse kracht. Warme lucht zal dus altijd opstijgen. In gebieden waar deze de flow van een fan tegenkomt, zal die fan echter met punten winnen en het temperatuur profiel naar zijn hand zetten. In dode hoeken van de kast (dus een gebied dat niet door de flow van een fan verstoort wordt) zal de temperatuur bovenin natuurlijk wel hoger zijn dan onderin. Los daarvan kan het best zo zijn dat als er bovenin een warmtebron zit en er in die buurt een dood gebied is de temperatuur daar toch flink kan oplopen.
Het is daarom lastig op voorhand conclusies te trekken.
Kastbouwers analyseren dat met speciale, dure software. Zogenaamde Computational Fluid Dynamics simulatie software. Daarmee kun je prima een kast simuleren. Kijk hier maar eens voor een voorbeeldje: http://blogs.mentor.com/r...termarket-modding-part-1/
In dit voorbeeld zie je direct hoe complex de luchtstroom kan zijn.
(Je ziet bv. ook dat in dit voorbeeld de gebieden linksonder en rechtsboven relatief slecht gekoeld worden.)

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1