Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 13:21
Een tijdje terug ben ik begonnen om mijn idee uit te werken om een platform te ontwikkelen waar ontwikkelaars en andere creatievelingen elkaar kunnen vinden om mee samen te werken. Ik ben met deze service begonnen tijdens mijn studie. Ik ben sinds 9 maanden afgestudeerd en werk 36 uur in de week en kom aan op een punt een keuze te maken om volledig voor *mijn site* te gaan of mij volledig op mijn carrière te richten. Ik merk namelijk dat in je eentje aan een grootschalige service werken in je paar vrije uurtjes niet genoeg progressie boekt.

Ik zou dolgraag een startup willen maken van teamups en heb zeer veel ideeën om hier ook geld aan te verdienen, maar waar moet je beginnen als je dit wil financieren?

Zoals ik het zie zijn er 4 opties:

1. De bank (zeer lastig hier een lening voor te krijgen lijkt mij).
2. Crowd Funding zoals kickstarter en indiegogo (niet echt typisch iets voor een web service lijkt mij).
3. Een investeerder(s) zoeken (waar moet ik beginnen?).
4. Partners zoeken die in hun vrije tijd dit willen door ontwikkelen tot een punt dat het een hoogwaardige service is en er een verdienmodel kan worden geïmplementeerd (Zeer lastig gemotiveerde mensen te vinden en ken niemand geschikt in mijn omgeving).

De service is niet in een staat dat het binnenkort geld aan verdient kant worden. Er zijn wel genoeg ideeën om dit tot een hoge kwaliteit service te maken en er voor bepaalde zaken geld kan worden gevraagd.

Daarom de vraag: Wat zou in dit geval een goede aanpak zijn om hier financiering voor te vinden?

[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 16-05-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Stap 1: bedrijfsplan

Wanneer je die hebt kun je met stap 2 beginnen; aankloppen bij de bank etc.

[ Voor 66% gewijzigd door Fietsbel op 16-05-2015 12:16 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Probeer geldvoorelkaar.nl eens. Ook crowdfunding. Strengheid van het selectieproces van de site zelf is mij niet bekend, maar van de investerders is deze compleet afwezig. Zonder jaarcijfers, progressiecijfers, etc worden projecten binnen 2 dagen gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
rr7r schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:34:
Probeer geldvoorelkaar.nl eens. Ook crowdfunding. Strengheid van het selectieproces van de site zelf is mij niet bekend, maar van de investerders is deze compleet afwezig. Zonder jaarcijfers, progressiecijfers, etc worden projecten binnen 2 dagen gevuld.
Ja dat is nog eens het overwegen waard als er niet al te veel risico aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
Fietsbel schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:15:
Stap 1: bedrijfsplan

Wanneer je die hebt kun je met stap 2 beginnen; aankloppen bij de bank etc.
Een bedrijfsplan is in aanbouw. Maar ik wil eerst ook graag van te voren bepalen wat mijn strategie is om financiering binnen te halen en volgens mij lopen banken niet erg warm voor dit soort startups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Een bank zal lastig zijn maar zonder bedrijfsplan is er niet veel zinnigs van te zeggen. E.e.a. hangt natuurlijk af van hoeveel je nodig hebt, hoe snel je (realistisch) verwacht winst te gaan maken en wat de risico's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

hardware4live schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:42:
[...]

Een bedrijfsplan is in aanbouw. Maar ik wil eerst ook graag van te voren bepalen wat mijn strategie is om financiering binnen te halen en volgens mij lopen banken niet erg warm voor dit soort startups?
Met een goed bedrijfsplan haal je juist je financiering binnen. En waarom zouden ze niet warm lopen voor dit soort startups ? graag feiten en geen onderbuik gevoelens. De uitkomst van de bank of een andere financierder valt juist samen met een goed concept/bedrijfsplan.

Kijk anders ook eens op de site van de Kamer van Koophandel, zal vast ook wat informatie staan rondom dit onderwerp.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
Fietsbel schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:49:
[...]

Met een goed bedrijfsplan haal je juist je financiering binnen. En waarom zouden ze niet warm lopen voor dit soort startups ? graag feiten en geen onderbuik gevoelens. De uitkomst van de bank of een andere financierder valt juist samen met een goed concept/bedrijfsplan.

Kijk anders ook eens op de site van de Kamer van Koophandel, zal vast ook wat informatie staan rondom dit onderwerp.
Het klopt wat je zegt maar tijdens dat ik met een bedrijfsplan bezig ben geweest en met de cijfers moet komen lijkt het erop dat verwachte omzet en winst erg moeilijk te schatten is. Vooral omdat ik deze service niet goed kan vergelijken met een soortgelijke service. Daarom heb ik het idee dat ik beter financiering kan zoeken bij investeerders die in dit soort ideeën geloven, ondanks dat er veel risico aan vast zit. Maar ik hou alle opties open dus ook de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-07 14:11
Ik zou persoonlijk nier naar kickstarter of de bank gaan maar gewoon iets minder slapen en wat meer tijd vrij maken en het maken naast je baan. Of een partner zoeken die veel vrije tijd heeft en daar mee samen werken.

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:21
Eerste vraag: waarom heb je financiering nodig?

Je platform "staat" immer al. Moet je investeren om jezelf vrij te maken, of op een andere manier hulp in te huren? If so, begin met een realistische prognose over de ontwikkeling van je omzet. Hoe lang je het infuus nodig hebt is allesbepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-07 11:32
Heb je wel eens nagedacht om mee te doen aan startup wedstrijden? Bijvoorbeeld, newventure.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
AquaSheep schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:32:
Heb je wel eens nagedacht om mee te doen aan startup wedstrijden? Bijvoorbeeld, newventure.nl?
Nee daar ik zal het eens bekijken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
^^ Dit is het enige juiste antwoord. Een investeerder gelooft je net zo min op je blauwe ogen als een bank.
hardware4live schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:56:
Het klopt wat je zegt maar tijdens dat ik met een bedrijfsplan bezig ben geweest en met de cijfers moet komen lijkt het erop dat verwachte omzet en winst erg moeilijk te schatten is. Vooral omdat ik deze service niet goed kan vergelijken met een soortgelijke service.
Dat je jouw service niet kunt vergelijken met anderen kan een goed teken zijn. Dat betekent namelijk weinig concurrentie. Het boven water krijgen van de cijfers is precies waarom je een bedrijfsplan maakt. Dat betekent:
a) een (door)ontwikkel- en marketingplan maken. Hoeveel tijd/geld heb je nodig om je dienst verder te ontwikkelen (kosten ontwikkelaars)? Hoeveel geld heb je nodig om je dienst te vermarkten (kosten salespersoon of adverteerkosten).
b) marktonderzoek, in hoeverre zijn mensen geinteresseerd in je dienst, wat zijn ze bereid om daar voor te betalen?

Daarna kun je je bedrijfsplan schrijven. Vervolgens weet je wanneer en hoeveel winst je gaat maken en hoeveel geld je morgen nodig hebt om te kunnen starten. Dan is het stap 2: financieer vinden.

Uitgaande dat je niet met een paar vrienden zelf kunt starten/financieren en extern geld nodig hebt:

- Banken investeren niet in bedrijven zonder onderpand. Ze kunnen je een lening geven zodat je voldoende liquiditeit hebt voor het aanleggen van bijvoorbeeld een voorraad. Daarnaast zijn banken ook bereid om een lening te verschaffen voor vaste activa (productiecapaciteit, vastgoed etc). Banken verwachten echter wel dat er een zekere mate van eigen vermogen in het bedrijf zit. Reken erop dat je niet meer dan 2 x je eigen vermogen kunt lenen. Bij start-ups wordt ook nog wel eens gevraagd dat de aandeelhouders garant staan voor een (deel) van de lening.

- Kickstarter/Indiegogo is voornamelijk succesvol bij fysieke producten. Eigenlijk is het een pre-order van een product dat nog gekocht moeten worden. Je ziet dat bijvoorbeeld films en muziek veel moeilijker te financieren zijn dan een gadget. Een webdienst zal dus erg lastig worden om met kickstarter te financieren.

- Crowdfunding / Geldvoorelkaar: Volgens mij is het nog relatief makkelijk om met een goed verhaal geld op te halen. Investeerders zijn namelijk nog niet kritisch genoeg. Ik heb er wel eens vanuit een investeerdersperspectief naar gekeken: de rente (5-9%) is te laag in verhouding tot de risico. Maar die bubbel knapt over een jaar of twee wel.

- Accelerator: Accelerators helpen start-ups met het opzetten van hun bedrijf. Je krijgt een klein beetje geld, gratis huisvesting en coaching. Daartegenover staat dat zij wel een aandeel in het bedrijf willen hebben (meestal zo'n 20%). Dit is overigens geen garantie voor succes. Het is veelal een aanloop naar het vinden van een investeerder

- Investeerders: Voor een start-up de meest logische keuze. Investeerders verwachten wel een goed business plan. Met alleen een mooi verhaal kom je er niet. Investeerders willen een aandeel in je bedrijf, je verliest dus een stuk zeggenschap. Investeerders vindt je niet door te googlen, maar door actief te gaan netwerken. Ook organisaties zoals Synthens en de KvK kunnen je hierbij helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door Skyaero op 16-05-2015 13:53 . Reden: zpelvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:59

Stewie!

Keen must die!

Investeerders kijken ook graag aar de ondernemer. Inzet, passie, doorzettingsvermogen. als je de dienst up and running krijgt en het verdienmodel inzichtelijk weet te maken, dan is het voor een investeerder een makkelijkere beslissing om in te stappen.

Je geeft aan dat je nu 36 uur werkt en een paar vrije uren hebt? Alleen zaterdag en zondag kan je al 36 uur werken om jouw bedrijf van de grond te krijgen. Vooral in de eerste opstart fase moet je doorbikkelen omdat er niemand anders is die je kan of zal helpen. Als je nog geen werkend product hebt wordt het heel zwaar om financiering te krijgen. Ik heb voldoende beginnende "ondernemers" met een goed idee gezien, die zich er niet toe konden zetten de uren en aandacht te investeren in hun eigen bedrijf. Als ondernemer ben je de kartrekker. Een financieer zal alleen de groei kunnen versnellen.
Pagina: 1