Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gefrituurde USB drive :(

Pagina: 1
Acties:

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Topicstarter
Beste medeTweakers,

Zoals jullie weten ben ik nogal een Prutser, en ik hou dan ook heel erg van prutsen. Dat blijkt ook weer uit dit verhaal.

Ik heb gister m'n homeserver afgebouwd, en om het OS te installeren had ik met Rufus een USB-stick uitgerust met de Windows Server 2012 R2 installer. Vervolgens steek ik de USB-stick in de server (frontpanel USB), zet ik de server aan en probeer vanaf de USB-stick te booten. De server herkende de stick echter niet, dus ik steek 'm weer in m'n eigen computer. Weer niets. USB-stick helemaal dood. Hij wordt niet meer herkend door Windows. Ook niet in Schijfbeheer en Apparaatbeheer.

Ik dacht dat het de schuld van Rufus was, dus ik pak een andere USB-stick en voer dezelfde procedure uit. De server ziet ook deze USB-stick niet. Na vanalles geprobeerd te hebben met BIOS etc, trek ik 'm er weer uit. Deze keer valt me op dat de USB-stick nogal heet is en naar smeulend plastic o.i.d. ruikt. Ook deze USB-stick is nu dood. :(

Het probleem zit 'm dus duidelijk niet in de USB-sticks, want deze zijn allebei van goede kwaliteit. Nu heb ik een beetje gegoogled, en ik heb een topic gevonden dat bijna exact overeenkomt met mijn situatie. (Dat is dit topic.) Ik had al zo'n vermoeden dat het iets met het voltage was, dat is nu dus ook bevestigd.

De vraag is nu: hoe check ik de voltages op omgekeerde polariteit en hoe herstel ik dat? Het wordt nog iets ingewikkelder aangezien de verbinding tussen frontpanel en header bestaat uit een USB 3.0 header kabel en een USB 3.0 Header -> USB 2.0 Header-kabel.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Sincerely yours,
Prutser

Ik heb net 1 van de USB-sticks open gemaakt en er is duidelijk iets mis gegaan. Ik zal straks wat foto's posten.

¯\_(ツ)_/¯

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat check je met een multimeter.

Pak de pinout van de USB poort, check welke 5V+ is en welke Ground is.
Rode draad van multimeter op 5V+ en zwarte op Ground. Meetstand op DC (gelijkstroom) voor lage voltages.
Meet het ding een negatieve waarde, dan loopt de stroom de verkeerde kant op en heb je dus reverse polarity.

Hoe je het herstelt? even er vanuit gaande dat je een losse header hebt en dus een kabel, dan is het een kwestie van de draadjes in de stekker omwisselen (aan de mobo kant van de kabel)

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 16-05-2015 11:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
En bij een digjtale multimeter, krijg je een min "-" voor het voltage wat je meet.

Die min, krijg je niet als je rood op rood, en zwart meet.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dacuuu schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:29:
En bij een digjtale multimeter, krijg je een min "-" voor het voltage wat je meet.

Die min, krijg je niet als je rood op rood, en zwart meet.
Naja, hij kan dat dus wel meten, blijkbaar. Maar er hoort dus geen - voor te staan. Is dat wel zo, dan heb je idd de polariteit verkeerd om.

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Danku, ik ga eens even proberen. _/-\o_

Als het in de 3.0 --> 2.0 kabel blijkt te zitten dan klaag ik Onlinekabelshop.nl aan. >:) <- sarcastisch bedoeld, Onlinekabelshop.nl is een topwinkel!

/edit:
Ik ben uitgegaan van deze pinout:
Afbeeldingslocatie: http://www.usb3.com/usb3-Apinout-600.jpg
Rood op 5VDC, zwart op Ground: exact 5V.
Meet ik 'm andersom, dan krijg ik exact -5V, dus de "-" is niet kapot.

Wat nu? :S

[ Voor 110% gewijzigd door Pwuts op 14-07-2015 15:40 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Dacuuu
  • Nu online
McKaamos schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:30:
[...]

Naja, hij kan dat dus wel meten, blijkbaar. Maar er hoort dus geen - voor te staan. Is dat wel zo, dan heb je idd de polariteit verkeerd om.
Dat bedoel ik :+
MasterPrutser schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:55:
/edit:
Ik ben uitgegaan van deze pinout:
[afbeelding]
Rood op 5VDC, zwart op Ground: exact 5V.
Meet ik 'm andersom, dan krijg ik exact -5V, dus de "-" is niet kapot.

Wat nu? :S
Wat wij bedoelen is het volgende:

Zet de rode draad van je multimeter op de 5VDC op de usb poort, en de zwarte draad van je multimeter op de ground. Nu zou je 5 Volt moeten meten, zonder dat "-" ervoor. Als je met deze meet situatie wel een "-" in beeld ziet, zouden de kabels in de usb verkeerd om moeten zitten.

[ Voor 55% gewijzigd door Dacuuu op 16-05-2015 12:32 ]

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Ik snap er niks van! :S
Dacuuu schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:27:
Zet de rode draad van je multimeter op de 5VDC op de usb poort, en de zwarte draad van je multimeter op de ground. Nu zou je 5 Volt moeten meten, zonder dat "-" ervoor. Als je met deze meet situatie wel een "-" in beeld ziet, zouden de kabels in de usb verkeerd om moeten zitten.
Ik zette de rode draad van m'n multimeter op de 5VDC op de usb poort, en de zwarte draad van m'n multimeter op de ground. Nu mat ik 5 Volt, zonder "-" ervoor. Met de polariteit is dus niks mis..

[ Voor 88% gewijzigd door Pwuts op 16-05-2015 12:38 ]

¯\_(ツ)_/¯

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-11 23:17
Staat er misschien op de andere contactpunten ook 5v?

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Nope, net gemeten. Ik heb ook net de spanningen in de gaten gehouden tijdens het booten, maar ook niets bijzonders, gewoon 5V.

/edit: Argh, wat een prutser ben ik toch.. :F
Ik bedenk me net dat ik de interne kabel vanochtend op een andere header heb aangesloten om verdere schade te voorkomen. Eerst zat 'ie op een rode, de rest van de headers is blauw. Ik zal nu alles even opnieuw meten met de kabel op de rode header aangesloten.. :/

/edit2: Net nieuwe metingen gedaan. Resultaat: -11,84V i.p.v. 5V zoals het zou moeten. 8)7 Nu snap ik wel waarom hier een zwartgeblakerd USB-pcb voor me ligt.. |:(

Dan is hiermee het mysterie opgelost. Ik heb weer wat geleerd:
Sluit NOOIT zomaar een header kabel aan op een rode header als er ook blauwe headers zijn. Check eerst waar deze header voor is!!!!!!!!!!111111111111

[ Voor 109% gewijzigd door Pwuts op 16-05-2015 13:34 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je nu ook waar je 'm op had aangesloten? Volgens de specs heb je 6 USB aansluitingen via headers, dat is 2 per header en dus de 3x blauw. De rode is voor firewire. Staat ook netjes in de handleiding. Er van uitgaande dat je de Asus P5Q3 hebt, zoals in je Inventaris is te vinden onder 'Server'.

Je doet iig je naam eer aan. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
W8 a sec.. Stond dat in de handleiding?? 8)7 Niet gezien.. Op het PCB staat er uhm.. /me spiekt even.. oh.. Er staat IE1394_2 en daarnaast USB1112.. Op IE1394 had ik niet gelet omdat het eruit zag als een speciale USB header.
Danku, danku _/-\o_

¯\_(ツ)_/¯

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:14

TommieW

Numa numa.

MasterPrutser schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:43:
W8 a sec.. Stond dat in de handleiding?? 8)7 Niet gezien.. Op het PCB staat er uhm.. /me spiekt even.. oh.. Er staat IE1394_2 en daarnaast USB1112.. Op IE1394 had ik niet gelet omdat het eruit zag als een speciale USB header.

[...]

Danku, danku _/-\o_
IE1394. :>
Je hebt nu wel weer een waardevolle les geleerd. :D

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dacuuu schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:27:
[...]

[...]
Zet de rode draad van je multimeter op de 5VDC op de usb poort, en de zwarte draad van je multimeter op de ground.
Zoals TS zelf bekent: hij is een prutser. Dat betekent dat je niet genoeg hebt aan de kleuren van de draden van een multimeter. Je zult er bij moeten zetten welke draad verbonden moet zijn met de COM van de multimeter en welke draad met de ingang waarmee je spanning meet.

Jij en ik weten welke draad waar op hoort, helaas passen ze andersom ook waardoor fouten niet uitgesloten kunnen worden.

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:26:
Jij en ik weten welke draad waar op hoort, helaas passen ze andersom ook waardoor fouten niet uitgesloten kunnen worden.
Zo gek ben ik nou ook weer niet, ik weet best hoe een multimeter werkt hoor. ;)

¯\_(ツ)_/¯

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
en nu weet je hoe je weer werk voor sebastius kan creeeren :D

(hij houd ervan om usb sticks te repareren :P)

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Wil je van je USB-sticks af, ga gewoon even bij onze eigen MasterPrutser langs! :P Hoeveel kostte de twee geroosterde USB-sticks?; dus wat is de schade?

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

mrtnptrs schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:38:
Wil je van je USB-sticks af, ga gewoon even bij onze eigen MasterPrutser langs! :P Hoeveel kostte de twee geroosterde USB-sticks?; dus wat is de schade?
Als de flash chip is doorgebrand valt er weinig meer te redden :P

ora et labora

• Dacuuu
  • Nu online
MasterPrutser schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:29:
[...]

Zo gek ben ik nou ook weer niet, ik weet best hoe een multimeter werkt hoor. ;)
Naja, toch niet dus. :+
Maakt ook niet uit, ik ben zelf ook echt een amateur. :)

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:22
De grote vraag is natuurlijk wie ooit verzonnen heeft dat een interne usb kabel ook in een firewire header past, terwijl zo ongeveer elk stekkertje in een computer wel anders is en vaak ook een lipje/blokje hebben zodat je ze er niet verkeerd om in kunt doen...

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:35

SuBBaSS

-has Ryzen

Ja daarvoor hebben ze die kleurcodering ook toegevoegd, maar dan moet je er wel even goed naar kijken.
Ik heb zelf eens een moederbord gefrituurd doordat ik dacht er een game-/midipoort bracket op aan te kunnen sluiten. Dat stekkertje was ook precies hetzelfde maar het heeft me wel een kapot btx mobo opgeleverd (die niet zo makkelijk en goedkoop te krijgen zijn). :X

Voor TO: gelukkig voor jou was het niet letterlijk FIREwire!
En ben je toevallig student? Ik heb me laten vertellen dat die alles frituren. :+
Wellicht kun je die stekker zo laten zitten en een usb-frituurkraampje in een willekeurige studentenstad beginnen? Verdien je er ook nog wat aan! (8>

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

beste-spellen schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:53:
De grote vraag is natuurlijk wie ooit verzonnen heeft dat een interne usb kabel ook in een firewire header past, terwijl zo ongeveer elk stekkertje in een computer wel anders is en vaak ook een lipje/blokje hebben zodat je ze er niet verkeerd om in kunt doen...
Nou, vroegâh was de firewire header omringt door plastic en de USB header was kaal, zoals de frontpanel header. Dat is nu blijkbaar verandert en doen ze 't met kleur, wat een slechter idee is omdat men ook kleurenblind kan zijn en dan geen verschil zien tussen rood en blauw (of minimaal).

Gelukkig is er nog het boekje, als die tenminste (goed) gelezen wordt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SuBBaSS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:29:
Ja daarvoor hebben ze die kleurcodering ook toegevoegd, maar dan moet je er wel even goed naar kijken.
Ik heb zelf eens een moederbord gefrituurd doordat ik dacht er een game-/midipoort bracket op aan te kunnen sluiten. Dat stekkertje was ook precies hetzelfde maar het heeft me wel een kapot btx mobo opgeleverd (die niet zo makkelijk en goedkoop te krijgen zijn). :X

Voor TO: gelukkig voor jou was het niet letterlijk FIREwire!
En ben je toevallig student? Ik heb me laten vertellen dat die alles frituren. :+
Wellicht kun je die stekker zo laten zitten en een usb-frituurkraampje in een willekeurige studentenstad beginnen? Verdien je er ook nog wat aan! (8>
Ik zou iig geen USB sticks als verwarmingselement gebruiken. Wordt t nogal dure friet van :P

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
mrtnptrs schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:38:
1tje van 8GB, USB 2.0 ding, laten we zeggen €10. En een 32GB USB 3.0 Integral stikkie à €30.

Echt klote dat ik die laatste naar de Handyman heb gebracht voor garantie. Volgens mij kan Sebastius dat soort spul veel beter oplappen. :P
mrc4nl schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:54:
[...]

Als de flash chip is doorgebrand valt er weinig meer te redden :P
De flash chip was nog intact. Het kleine chipje ernaast (de controller denkt ik) heeft wel het loodje gelegd. :/
beste-spellen schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:53:
Mijn gok is dat er door een bestaande header te gebruiken geld bespaard zou moeten worden. Je hoeft dan immers geen geld meer uit te geven aan het ontwerpen van een nieuwe. Maar ja, als je er dan USB op aan sluit... Dan is die bezuiniging alweer teniet gedaan. :+
SuBBaSS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:29:En ben je toevallig student? Ik heb me laten vertellen dat die alles frituren. :+
Jep, ik studeer aan de VWO4-prutsacademie. :P
Of bij de NSA/AIVD gaan werken om (USB-sticks met) gevoelige data te vernietigen. >:)
Hero of Time schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:34:
[...]

Nou, vroegâh was de firewire header omringdt door plastic en de USB header was kaal, zoals de frontpanel header. Dat is nu blijkbaar verandert en doen ze 't met kleur.

Het "leuke" is dat ik die server (nou ja, de componenten die lekker slordig min of meer in elkaar waren geprikt) tweedehands gekocht bij een Tweaker in Dronten. Handleiding zat er niet bij, echt alleen het "systeem" + voedingskabel. Op internet dus maar de handleiding opgezocht, maar daarin stond niks over FireWire-headers.. :( (1 handleiding voor 20 moederborden, lekker makkelijk en goedkoop)
McKaamos schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:29:
[...]

Ik zou iig geen USB sticks als verwarmingselement gebruiken. Wordt t nogal dure friet van :P
Hehehe, daar is vast wel wat mee te Prutsen. :+

Trouwens, voor de geïnteresseerden: Toen ik nog aan het googlen was wat die twee "fried USB sticks" fataal zou kunnen zijn geworden kwam ik dit tegen: Hackaday: Killer USB-drive is designed to fry laptops }) :9~ Hebb0n!

¯\_(ツ)_/¯

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hero of Time schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:34:
[...]

Nou, vroegâh was de firewire header omringt door plastic en de USB header was kaal, zoals de frontpanel header. Dat is nu blijkbaar verandert en doen ze 't met kleur, wat een slechter idee is omdat men ook kleurenblind kan zijn en dan geen verschil zien tussen rood en blauw (of minimaal).

En bij ieder bord staat het ook op de PCB geprint

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MasterPrutser schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:05:
[...]

Het "leuke" is dat ik die server (nou ja, de componenten die lekker slordig min of meer in elkaar waren geprikt) tweedehands gekocht bij een Tweaker in Dronten. Handleiding zat er niet bij, echt alleen het "systeem" + voedingskabel. Op internet dus maar de handleiding opgezocht, maar daarin stond niks over FireWire-headers.. :( (1 handleiding voor 20 moederborden, lekker makkelijk en goedkoop)
Sorry!? Je kon de handleiding niet vinden die bij 't bord hoort? Goed, volgens je inventaris heb je dus de P5Q3 van Asus. Dat gooien we eens door Google en komen dan met de eerste hit op de Asus website terecht. Klikken we door via Support naar Manual & Document dan zie je de handleiding in verschillende talen. Onderaan heb je de enige die zinnig is, namelijk in 't Engels.

Nou, dat was toch niet zo moeilijk? :+

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:13:
[...]

Sorry!? Je kon de handleiding niet vinden die bij 't bord hoort? Goed, volgens je inventaris heb je dus de P5Q3 van Asus. Dat gooien we eens door Google en komen dan met de eerste hit op de Asus website terecht. Klikken we door via Support naar Manual & Document dan zie je de handleiding in verschillende talen. Onderaan heb je de enige die zinnig is, namelijk in 't Engels.

Nou, dat was toch niet zo moeilijk? :+
Precies wat ik heb gedaan en gevonden. Alleen jammer dat het geen productspecifieke handleiding is: er staan zelfs instructies in voor het installeren van een CPU op een AM2-socket, terwijl het moederbord over een LGA775-socket beschikt.. :F Ik kon ook niks over de FW-header vinden, al kan dat komen doordat ik (net als de meeste mannen :+) niet heel goed ben in zoeken. 8)

/edit: Ik heb het nog even gecheckt, en wat blijkt nou: Die FireWire-header staat alleen aangegeven in de Engelse manual. Ik had voor de "zekerheid" de "Multiple Languages"-manual gedownload, en daar staat allemaal irrelevante zooi in, en bijvoorbeeld cruciale info over gevaarlijke FrituurWire-headers ontbreekt! :o

[ Voor 12% gewijzigd door Pwuts op 20-05-2015 15:03 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MasterPrutser schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:48:
[...]

Precies wat ik heb gedaan en gevonden. Alleen jammer dat het geen productspecifieke handleiding is: er staan zelfs instructies in voor het installeren van een CPU op een AM2-socket, terwijl het moederbord over een LGA775-socket beschikt.. :F Ik kon ook niks over de FW-header vinden, al kan dat komen doordat ik (net als de meeste mannen :+) niet heel goed ben in zoeken. 8)
:F :F Ik zeg nog, het is de ONDERSTE. De eerste die er is, is de standaard moederbord installatie handleiding, niet de handleiding van het moederbord. Van dat bestand, in de .zip staat e4139_P5Q3.pdf. Op pagina 29, sectie 2-2 staat de indeling van 't moederbord. Item 15 staat bij dat het een IEEE1394 header is. Item 14 zijn de 3 USB headers.

Dus, welke had je ook alweer gelezen?

• Pwuts

Pwuts

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:03:
[...]

Dus, welke had je ook alweer gelezen?
MasterPrutser schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:48:
[...]

Ik had voor de "zekerheid" de "Multiple Languages"-manual gedownload, en daar staat allemaal irrelevante zooi in, en bijvoorbeeld cruciale info over gevaarlijke FrituurWire-headers ontbreekt! :o
:F :+

Nou ja, wat maakt het nog uit, het leed is geleden en ik heb alweer een nieuwe. Ik weet nu in ieder geval waar ik naar moet kijken als ik nog eens een USB-stick opblaas. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Pwuts op 20-05-2015 15:05 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 20:36
MasterPrutser schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:43:

[...]

Danku, danku _/-\o_
Las je topic en dacht gelijk "ja die zit op de 1394 poort!"
Troost je, is mij ook overkomen in een slaperige bui.

Bij mij was het einde oefening voor de usb aansluiting van mn galaxy s2 en een microsoft xbox wireless reciever :P

Die s2 heeft het nog een tijdje vol gehouden op een hele lage snelheid maar uiteindelijk opgestuurd en onder garantie gerepareerd gekregen :P

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Verwijderd

Er is in ieder geval een hele website aan je gewijd:
http://www.watbenjedan.nl ;)

(de .com/.be/.net versies doen het overigens ook)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2015 15:10 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:42
Ach ja,

Het is iig fijn dat je het gevonden hebt.
Ik heb samen met mijn schoonvader eens een USB PCI kaartje gebruikt, de bracket er vanaf gehaald en in die omgekeerde PCI sloten gezet. Resultaat, dood moederbord.

Daarnaast eens een keer de koeler op mijn AMD CPU toen der tijd verkeerd om er op gezet. Resultaat, over verhitting van de CPU, schade... Nah ja, niets eigenlijk. :P Maar voor ik daar achter was.
Tegenwoordig als ik een pc bouw, dan doe ik dat met het boekje. Gewoon om knullige dingen te voorkomen. :D

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:49
Prutser ;)
Pagina: 1